نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

زندگی نامه استاد میرزا محمد رضا کلهر

دسته بندی :هنر 25 تیر 1392 شهدخت 2564
محمدرضا کلهر

میرزا محمدرضا،فرزندمحمدرحیم بیگی،درسال۱۲۴۵هجری قمری درکوهپایه های زاگرس حوالی جنوب کرمانشاه دیده به جهان گشود.پدرش سرداروسردسته ی سواره فوج کلهر وبرادرش نوروز علی بیگ در میان ایل قائم مقام پدر بود . ایام نوجوانی رضا بیگ به مقتضای ایلی وخانوادگی به آموختن فنون رزم ،تیراندازی وسواری گذشت ومردی قوی هیکل وخوش بنیه شد.اما دریکی ازدرگیری های ایل زخمی برداشت که تا اواخر عمر ،باعث کم شنوایی او گردید.

رضابیگ به سبب میل و قریحه شخصی واستعداد ذاتی ورغبتی که به مشق خط داشت-تاحدی نیز این هنر را نزد هنرمندان ایل آموخته بود-به تهران هجرت کرد ونزد میرزامحمد خوانساری به شاگردی ومشق پرداخت.آنجابودکه رضابیگ به میرزا رضا معروف شد.پس از درگذشت استاد ،میرزا رضا ازروی خطوط «میرعماد»مشق می کرد ،چنان که گویند برای این کار به اصفهان رفت تا ازروی کتیبه معروف «میرعماد»در تکیه میرفندرسکی مشق کند.او برای دیدن کتیبه ای درسردرحمامی که خط آن منسوب به«میر عماد» بود،به قزوین نیز سفر کرد وچربه ی این دو کتیبه را برداشته وتا آخر عمرازروی آنها مشق می کرد.

میرزا چون در خط نستعلیق شهرت یافت،ناصرالدین شاه قاجار،که به تشویق هنرمندان تمایل داشت،وی رااحضارکرد ونوازش نمود و گاهی نیز نزد او تعلیم می گرفت .همچنین ناصرالدین شاه از میرزا خواست تا دروزارت انطباعات به کارکتابت مشغول شود،اما از آنجا که وی مردی آزادمنش بود ،نپذیرفت و در خواست شاه را که غیرمستقیم چندین بار از طریق رجالش بیان می شد ردکرد وفقط هنگامی که اعتمادالسلطنه (وزیرانطباعات) کتابتی رابه وی ارجاع می داد،می پذیرفت وبه حق الکتابه ی آن قانع بود.

[vc_message message_box_color=”green” icon_fontawesome=”fa fa-download”]عنوان مطلب: زندگی نامه استاد میرزا محمد رضا کلهر

مشاهده کامل مطلب: لینک به تالار گفتگو

[/vc_message]

[vc_message message_box_color=”blue” icon_fontawesome=”fa fa-link”]منبع: نواندیشان[/vc_message]

شهدخت

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0