نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

پاکسازی نفت از آب با سوزن های کاکتوسی

دسته بندی :فناوری و تکنولوژی روز 2 شهریور 1392 نواندیشان 1464

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان چینی دریافتند برآمدگی های مخروطی شکل کاکتوس، آب را از هوای اطراف گرفته و آن را به پایه گیاه می رساند. این دانش پژوهان با تقلید از طراحی طبیعت از سوزن های مخروطی مسی برای جداسازی قطرات ریز نفت از آب آلوده استفاده کردند؛ مشکلی که روش های کنونی قابلیت حل آن را ندارند. این کشف می تواند به شیوه نوینی برای حل مشکلات زیست محیطی مانند پاکسازی نشت نفت منجر شود. شیوه ای که در آن مخروط های مصنوعی قطرات میکروسکوپی نفت را از زیر آب جذب می کند و به طور همزمان نفت را به پایه ای از ورقه خوشه ها منتقل می کند.

سال گذشته محققان چینی از کشف سوزن های مخروطی در کاکتوس آپونتیا میکرو داسیس یا همان کاکتوس راکتی خبر دادند که می تواند آب را از هوا جذب کند. قطرات آب روی برآمدگی های خار دار جمع، سپس توسط تعاملات بین شکل مخروط و کشش سطحی قطره آب به پایه مخروطی رانده می شوند. آنها اکنون می گویند مخروط های مصنوعی دقیقا به همین شیوه قادر به جداسازی و جمع آوری قطرات نفت از آب هستند.

محققان موفق شده اند پوست کاکتوسی مصنوعی از سوزن ها را بسازند که دقیقا همین کار را انجام می دهند. در حالی که روغن و آب نمی توانند با هم مخلوط شوند اما اگر قطرات بسیار ریز روغن با آب مخلوط شود جداسازی دوباره این قطرات از آب غیر ممکن می شود. یک نمونه از چنین مخلوطی، شیر هموژنیزه شده است که در آن قطرات ریز چربی برای همیشه در شیر معلق می ماند.

لی جیانگ سرپرست این تحقیقات گفت: ما آرایه ای از سوزن ها را ساختیم. هر سوزن مخروطی در این آرایه یک ابزار ریز جمع آوری نفت به حساب می آید. این آرایه ها می توانند قطرات نفتی در مقیاس میکرون را به طور مداوم و موثر از آب جمع آوری کنند. این سوزن های مصنوعی نیم میلی متر طول دارند و می توانند قطرات ریز میکرونی نفت را از آب جدا سازی کنند. محققان در آزمایش های خود دریافتند آرایه های شش ضلعی از این سوزن ها می تواند ۹۹ درصد از نفت مخلوط با آب را جدا سازی کند.

محققان این سوزن های مخروطی را از مس و از یک پلیمر سیلیکونی ساخته اند و دریافتند میل ترکیبی سطح این ماده برای نفت و همچنین شکل این مخروط ها برای عملکرد این دستگاه ضروری است اما مخروط های خشن تر ، در جدا سازی نفت از آب موثرتر عمل می کنند.

دانشمندان چینی نتایج تحقیقات خود را در نشریه Nature Communications منتشر کرده اند.

[vc_message message_box_color=”blue” icon_fontawesome=”fa fa-link”]منبع: خبرگزاری مهر[/vc_message]

نواندیشان

انجمن نوانديشان ، یک انجمن علمی، غیردولتی و مستقل است که در حوزه های علمی و تخصصی مختلف، فعالیت خود را از شهریور 1388 شروع کرد. این انجمن در راستای نیل به کمک در بهبود وضعيت علمي و پژوهشي و تحقيقاتي کشور ایجاد شده است و به دنبال فراهم کردن بستر ارتباطی مناسب میان متخصصین ایرانی جهت آشنایی با همدیگر و گسترش همکاریها و راه هاي رسيدن از علم به عمل است.

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0