نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

آموزش PLC | فصل دوم دروازه منطقی

آموزش PLC | فصل دوم دروازه منطقی

آموزش PLC

فصل دوم: دروازه منطقی

در مدار منطقی دیجیتال از المان های الکترونیکی نظیر دیود و ترانزیستور استفاده می شود . از ترکیب چند المان توابع منطقی ایجاد شده که هرکدام منطق خاصی را پیروی می کنند . در این مدارها از دو اصطلاح صفر و یک بسیار استفاده می کنند ، مفهوم این دو اصطلاح بدین شرح است : در یک سیستم تنها چیزی که برای المان های الکتریکی قابل فهم است ، بود یا نبود ولتاژ است چون منطق دیجیتال از این خاصیت تبعیت می کند پس باید دو سطح از ولتاژ را برای درک سیستم تعریف نمود مثل ۰ ولت و ۲۴ ولت . در این سیستم سطح ولتاژ ۲۴ ولت ، یک و سطح ولتاژ ۰ ولت ، صفر تلقی می شود .

توابع منطقی دیجیتال دارای یک یا چند ورودی و یک خروجی می باشند که وضعیت خروجی متناسب با وضعیت ورودی می باشد . در مدارهای می گویند . هفت گیت منطقی ( Gate ) منطقی یا دیجیتال عناصری وجود دارد که توانایی انجام عملیات بر روی صفر و یکها را دارند که به آنها گیت XNOR ، XOR ، NOR ، OR ، NAND ، NOT ، AND : دیجیتال موجود می باشد

مفهوم بیت :
با ترکیب چند تابع منطقی سلول حافظه تشکیل می شود ، این بدان معنی است که وضعیت صفر و یا یک بودن ورودی یا خروجی را در خود حفظ می کند ، به این سلول حافظه یک بیت گفته می شود .
اعداد را می توان در مبناهای عددی مختلف نمایش داد . آشناترین مبنای اعداد ، مبنای ده می باشد . در مبنای ده کلیه اعداد با ترکیبی از اعداد ۰ تا ۹ حاصل می گردند . از دیگر مبناهای عددی رایج می توان به مبنای دو اشاره نمود ، همانند اعداد مبنای ده هر رقم یک عدد در مبنای دو دارای ارزش خاصی می باشد . در این مبنا تنها اعداد صفر و یک موجود می باشند ، مثلا عدد ۰۱۱۰۱ یک عدد پنج رقمی در مبنای دو می باشد . هر رقم
در مبنای دو را یک بیت و هر هشت بیت را یک بایت و هر دو بایت را یک کلمه می نامند .

به هر ۱۰۲۴ بایت ، یک کیلوبایت می گویند .
به هر ۱۰۲۴ کیلوبایت ، یک مگابایت می گویند .
به هر ۱۰۲۴ مگابایت ، یک گیگابایت می گویند .
به هر ۱۰۲۴ گیگابایت ، یک ترابایت می گویند .
اعداد صحیح ۳۲ بیتی در حافظه dword ذخیره می شود
اعداد اعشاری ۳۲ بیتی در حافظه real ذخیره می شود
جهت بدست آوردن معادل مبنای دو یک عدد دهدهی این عدد را بطور متناوب بر دو تقسیم می کنیم تا جاییکه خارج قسمت نهایی بر دو قابل تقسیم نباشد ، باقیمانده های بدست آمده را از انتها به ابتدا به ترتیب از چپ به راست بعد از آخرین خارج قسمت می نویسیم و اینگونه معادل دودویی اعداد بدست می آید :

از دیگر مبناهای عددی پرکاربرد مبنای ۱۶ می باشد . یک عدد در مبنای ۱۶ معادل یک عدد دودویی چهار رقمی است . جدول زیر مبنای شانزده و معادل دهدهی و دودویی آن را نشان می دهد .

کد BCD: در BCD هر رقم در مبنای دهدهی بطور جداگانه به شکل دودویی کد می شود . هر رقم در چهار بیت کد می شود ، چون بزرگترین رقم دسیمال یعنی ۹ در باینری چهار رقمی است .

کد INT : Integer عدد صحیح شانزده بیتی می باشد ، بیت پانزدهم نشان دهنده علامت عدد است. . اگر صفر باشد عدد مثبت و اگر یک باشد عدد منفی می باشد بازه این اعداد بین ۳۲۷۶۸ – تا ۳۲۷۶۷ + می باشد
فلیپ فلاپ :
کوچکترین عنصر حافظه در یک مدار ترتیبی را فلیپ فلاپ می نامند . یک فلیپ فلاپ قادر است مادامیکه ورودیهاش تغییر نکرده و جریان تغذیه آن نیز قطع نشده باشد ، یک مقدار را بمدت نامحدود حفظ نماید . انواع مختلفی از فلیپ فلاپ وجود دارد که عبارتند از : فلیپ فلاپ نوع D فلیپ فلاب نوع JK فلیپ فلاپ نوع RS فلیپ فلاپ نوع Tاز آنجا که فلیپ فلاپ کاربردی در PLC فلیپ فلاپ RS می باشد ، به بررسی این فلیپ فلاپ خواهیم پرداخت .
فلیپ فلاپ RS:
جدول درستی و نمای شماتیکی این فلیپ فلاپ بصورت زیر است :

پایان فصل دوم در صورت وجود اشکال یا کم و کسری میتوانید به این لینک زیر مراجعه کنید.

نام فایل: آموزش PLC | فصل دوم دروازه منطقی

مشاهده کامل مطلب: لینک به تالار گفتگو

منبع: نواندیشان
مقالات، مطالب، طرح ها و پروژه های خود را برای قرارگیری در سایت علمی آموزشی نواندیشان از اینجا بفرستید.
مهدی عارف خیابانی

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0