نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

روش های تشخیص پیری ct

روش هاي تشخيص پيري ct

روش های تشخیص پیری ct

اگر چه بازرسی دوره ائی تجهیزات فشار قوی در شرکت های برق معمول است اما این کار به تنهایی برای نگهداری تجهیزات کافی نیست. شرکت Red Electrica de Espana (REE) دست به ابتکار تازه ای در زمینه نگهداری CT های فشارقوی زده است. از میان ۲۰۰۰ ترانسفورماتور جریانی که در شبکه این شرکت نصب شده اند حدود ۷۳% در سطحKV 400هستند که طی سالیان گذشته بیش از سایرین دچار نقص شده اند. شرکت REEدریافت که CT های مورد آزمایش ساختار های گوناگونی دارند. حتی CT های ساخته شده توسط یک سازنده ساختارهای متفاوتی دارند برای مثال کاغذهای گرافیت کربنی که برای بهبود توزیع میدان الکتریکی و در تپ های خازنها بکار می رود اشکال متفاوتی دارند. براساس این مشخصه های گوناگون می باشد که پیری الکتریکی و حرارتی عایق شکل های مختلفی از خرابی را ایجاد می کنند که بر عمر CT تأثیر می گذارند.

پیری الکتریکی
پیری الکتریکی به میزان وجود تخلیه جزئی (PD ) که در خرابی عایق و تشکیل گاز های اشباع کننده روغن نقش اساسی دارد، مربوط می باشد. روش هایی که بوسیله REE برای تشخیص پیری و اضمحلال عایقی مورد استفاده قرار گرفته اند شامل اندازه گیری تخلیه جزئی در محل و تجزیه و تحلیل گازهای حل نشده در روغن می باشند. برای این کار از پروب و سنسورهای مخصوص استفاده شده و نویزهای صوتی موجود در پست فیلتر میگردند.

پیری حرارتی

تلفات بزرگ اهمی و نیز تلفات دی الکتریک تولید گرما می کنند که سبب آسیب دیدن عایق می گردد. در اثر یک رابطه تأثیر و تأثر پی در پی، افزایش دما باعث افزایش تلفات گردیده وافزایش تلفات هم باعث افزایش بیشتر دما می گردد، این سیکل ادامه یافته و افزایش حرارتی، عایق را خراب کرده ونهایتا به انفجارCT می انجامد . روش هایی که برای آشکار سازی پیری حرارتی مورد استفاده قرار می گیرند شامل بازبینی حرارتی ( thermovision )سالانه، اندازه گیری ضریب قدرت در محل و تجزیه و تحلیل روغن می باشد.


روش های نمایش و نظارت


در قدم بعدی برای نگهداری CT ها ، شرکت REE روش های پیش بینی خرابی اولیه را مورد ارزیابی قرار داده است.یکی از روش های تحت بررسی ، سیستم نظارت و تشخیص دائم INSITEمی باشد که بوسیله مهندسان دابل در ماساچوست آمریکا ابداع گردیده است. سیستم INSITE سیگنال های بدست آمده از سنسورهای نصب شده در تپ خازنی ترانسفورماتور را مونیتور می کند. سنسور های دمای محیط و رطوبت نیز برای اندازه گیری تغییرات تانژانت دلتا در اثر تغییر شرایط محیط مورد استفاده قرار می گیرند. ولتاژ و جریان اولیه از طریق ترانسفورماتورهای کمکی نصب شده در سیم پیچ های ثانویه جهت بررسی تغییرات سیستم فشار قوی مونیتور می شوند.

از جولای ۱۹۶۶ شرکت برق اسپانیا سیستم INSITE در پست La Eliana را برای دو CT نصب کرده که بصورت پیوسته با اندازه گیری کمیات مورد نظر و پردازش و تحلیل سیگنالهای اندازه گیری شده وضعیت آنها را تحت نمایش و نظارت داشته اند.اطلاعات جمع آوری شده توسط سیستم INSITE از طریق مودم به بخش مرکزی شرکت برق اسپانیا در مادرید جهت تحلیل و بررسی منتقل می گردد.
اگرچه تکنیک های زیادی برای تشخیص عیب در CT وجود دارداما اکثر آنها مستلزم این است که CT را بی برق نمائیم، بعلاوه اینکه پس از آزمایش و بازرسی ممکن است بواسطه نقصی در بعضی اجزاء دچار اشکال و عیب اساسی گردد. بنابراین روشهای نظارت پیوسته و دائمی این تجهیزات در آینده ضروری و لازم خواهد شد.

منبع: نواندیشان
مقالات، مطالب، طرح ها و پروژه های خود را برای قرارگیری در سایت علمی آموزشی نواندیشان از اینجا بفرستید.
مهدی عارف خیابانی

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0