نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مقایسه اثر داروی ضد کوکسیدیال کیم‌کوکسید،فارم کوکسید با آمپرولیوم

دسته بندی :پزشکی, مهندسی کشاورزی 26 اسفند 1394 نواندیشان 4142
داروی ضد کوکسیدیال

مقاله مقایسه اثر داروی ضد کوکسیدیال کیم‌کوکسید، فارم کوکسید با آمپرولیوم و موننزین بر روی انگل آیمریا تنلا در شرایط آزمایشگاهی نوشته مجتبی اسمعیل پور روشن رو به صورت Word از لینک داده شده می تونید دانلود کنید.

چکیده:

مقدمه: بیماری کوکسیدیوز یکی از پر هزینه ­ترین بیماری­ها در جهان است که توسط انگلی از گروه تک یاخته‌ها از جنس آیمریا ایجاد می شود. این بیماری بیشتر حیوانات اهلی به ویژه پرندگانی مثل بوقلمون، اردک و جوجه­ ها و پستاندارانی مانند گوسفند، گاو و خوک را مبتلا می‌کند.

مواد و روش ها: در این بررسی اثر دو داروی کیم‌کوکسید و فارم کوکسید علیه بیماری کوکسیدیوز روده­ی کور با دو داروی دیگر به نام­های آمپرلیوم و موننزین روی جوجه­ های گوشتی آزمایش شد. در این آزمایش چهار گروه ۲۰ قطعه‌ای برای هر چهار دارو فراهم شد. دو گروه ۲۰ قطعه‌ای نیز به عنوان شاهد(یک گروه مبتلا و درمان نشده و گروه دیگر سالم و بدون مصرف هیچ نوع دارو) آماده شد. خورانیدن دارو به جوجه­ ها دو روز قبل از مبتلا نمودن به بیماری تا ده روز بعد از ابتلا انجام گرفت. بقیه عمر، جوجه‌ها از تغذیه ساده و معمولی استفاده کردند. جوجه­ها به طور اختیاری در سن چهارده روزگی با خورانیدن تعداد ۱۰۵ اووسیت از آیمریا تنلا به عفونت مبتلا شدند. تعداد جوجه­ها برای محاسبه آماری استاندارد ۲۵ جوجه یعنی n= 25 تعیین گردید. ولی تا ۲۰ جوجه به طور حداقل انتخاب گردید. دوز مصرفی داروی ضد کوکسیدیال که به جوجه­ ها خورانیده شد برای موننزین ۱۰۰ «پی پی ام» و برای بقیه داروها ۱۲۵ «پی پی ام» بود. دفع اووسیست­ها در یک گرم مدفوع با آزمایش «مک ماستر» کنترل شد و نتایج با آنالیز وار یانس(مغایرت تحلیلی) و مقایسه تناسب مضاعف محاسبه شد.

یافته­ های پژوهش: بعد از درمان، هیچ کدام از گروه­ های دریافت کننده داروی ضد کوکسیدیال، علائم بالینی کوکسیدیوز روده­ی کور را نشان ندادند که دال بر درمان کامل آن ها بوده است. ضمناً توانایی ادامه زندگی تمام گروه­ ها، به جز گروه شاهد، صد در صد بوده است. از بین گروه ­های درمان شده با چهار داروی ضد کوکسیدیال تحت آزمایش و گروه ­های شاهد در سن چهل و دو روزگی جوجه‌ها، تفاوتی در وزن بدن مشاهده نشد. فقط در یکی از گروهای شاهد یعنی گروه مبتلا و درمان نشده، ۲۰ درصد تلفات مشاهده گردید. هر دو داروی فارم کوکسید و کیم‌کوکسید اثرات ضد کوکسیدیوزیس روده­ای قابل توجهی داشتند.

بحث و نتیجه ­گیری: آمپرولیوم دارویی کوکسیدیوستاتیک است و با طیف وسیعی علیه کوکسیدیا عمل می‌کند. آمپرولیوم علیه آیمریا تنلا و آیمریا برونتی بسیار موثر است. اما علیه دیگر گونه‌های ایمریا این توانایی را ندارد. به دلیل کم خونی­ هایی که این بیماری انگلی در جوجه­ ها ایجاد می کند بایستی به مسئله وزن نیز توجه داشت، زیرا هر نوع خون ریزی در دستگاه گوارش اثر منفی روی ارگانیسم دارد. موننزین نوعی کوکسیدسید است که، به طور کلی، برای پیش‌گیری از بیماری کوکسیدیوز در جوجه‌های نژاد برویلر استفاده شده است. موننزین از بیماری‌زایی دیگر ایمریا ها خوب پیش‌گیری می‌کند. در گروه­ های درمان شده با کیم‌کوکسید و فارم­کوکسید هیچ گونه دفع اووسیستی مشاهده نگردید، که این نکته احتمالاٌ نشان دهنده­ی اختلال و توقف در ادامه چرخه­ زندگی انگل بوده است. با شناسایی مکانیسم اثر درمانی سریع داروهای کیم کوکسید و فارم کوکسید علیه بیماری کوکسیدیوز روده کور می توان گام­ های مثبتی در جهت مبارزه با این بیماری سرکوبگر سیستم ایمنی و کشنده در صنعت طیور اتخاذ نمود.

واژه های کلیدی: داروی ضد کوکسیدیال، کوکسیدیوز روده، اووسیت آیمریا تنلا، طیور

نویسنده و ارسال کننده: مجتبی اسمعیل پور روشن

نام فایل: مقایسه اثر داروی ضد کوکسیدیال کیم‌کوکسید،فارم کوکسید با آمپرولیوم

دانلود فایل: لینک مستقیم

پسورد: www.noandishaan.com

منبع: نواندیشان
نواندیشان

انجمن نوانديشان ، یک انجمن علمی، غیردولتی و مستقل است که در حوزه های علمی و تخصصی مختلف، فعالیت خود را از شهریور 1388 شروع کرد. این انجمن در راستای نیل به کمک در بهبود وضعيت علمي و پژوهشي و تحقيقاتي کشور ایجاد شده است و به دنبال فراهم کردن بستر ارتباطی مناسب میان متخصصین ایرانی جهت آشنایی با همدیگر و گسترش همکاریها و راه هاي رسيدن از علم به عمل است.

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

  1. بازتاب هامقایسه اثر داروی ضد کوکسیدیال کیم‌کوکسید،فارم کوکسید با آمپرولیوم | آی آموزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0