نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ترمیم بافت های استخوانی به وسیله مرجان های دریایی

دسته بندی :زیست شناسی 28 اردیبهشت 1390 M.delnavaz 2095
مرجان های دریایی

پژوهشگران ایرانی باپیوند«مرجان دریایی»موفق به ترمیم آسیب‌های استخوانی شدند

عمل پیوند گونه‌ای از مرجان‌های «خلیج فارس» برای ترمیم آسیب‌های استخوانی با موفقیت بر روی نمونه‌های حیوانی انجام شد.
دکتر مهدی مرجانی، عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه‌ آزاد اسلامی واحد کرج در گفت‌وگو با خبرنگار «پژوهشی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: در حال حاضر برای درمان تومورهای استخوانی از قسمت‌هایی از بدن بیمار به ناحیه‌ای که تومور بوده، استخوان را پیوند می‌زنند که در این حالت علاوه بر نیاز به انجام دو عمل جراحی، هزینه و مدت زمان بستری افزایش می‌یابد و لذا از مواد مختلف به عنوان جایگزین مصنوعی استخوان استفاده می‌شود.
وی با اشاره به پیوند استخوان با استفاده از مرجان‌های دریایی گفت: در کشورهای مختلف عمل پیوند استخوان با گونه‌های مختلف مرجان دریایی انجام می‌شود که خاصیت هر یک به دلیل شرایط اقلیمی، متفاوت است و این گروه پژوهشی نیز با هدف مطرح کردن نام «خلیج فارس» به انجام آزمایش روی مرجان‌های خلیج فارس پرداخت.
دکتر مرجانی در خصوص اهمیت استفاده از مرجان‌های دریایی خاطر نشان کرد: هنگامی که مرجان داخل آب دریا قرار دارد نقش فیلتر را بازی کرده و مواد معدنی آب را جذب می‌کند که البته به دلیل املاح معدنی و شرایط اقلیمی مختلف، ترکیبات مرجان‌ها متفاوت است.
وی افزود: مرجان از نظر ساختاری شباهت اسکلتی زیادی به استخوان انسان دارد و به عنوان داربست، التیام سریعتری داشته و پس از قرارگیری در بدن، جذب شده و به جای آن، استخوان جدید تشکیل می‌شود، ضمن آن که عوارضی در جذب ندارد.
عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه‌ آزاد کرج در خصوص نحوه انجام آزمایش به ایسنا گفت: در این آزمایش قسمتی از مرجان را برداشته و استریل کرده و بخشی از استخوان ران خرگوش را سوراخ کردیم و در این محل که به عنوان عارضه تلقی می‌شد، مدل مشابه انسانی که عارضه داشته، ایجاد کردیم و مرجان را در آن قسمت قرار دادیم و در طرف دیگر قسمت سوراخ شده را خالی گذاشتیم که مشاهده شد با گذشت زمان این قسمت پر شده و عوارض خاصی ندارد.
وی افزود: پس از انجام عمل جراحی و کاشت، مرجان تا حدود ۵/۲ ماه در بدن بیمار بود و سپس جذب شد و عکس‌های رادیولوژی و آزمایش‌های پاتوبیولوژی نشان داد که اثر سوئی نداشته است.
دکتر مرجانی با اشاره به این که پیش از این از استخوان گاو برای پیوند استفاده می‌شد، خاطر نشان کرد: پیش از این از استخوان گاو برای پیوند استخوانی استفاده می‌شد اما به دلیل بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که جانوران دریایی نسبت به موجوداتی که در خشکی زندگی می‌کنند، ریسک کمتری برای انتقال بیماری دارند.
وی درخصوص طرح‌های بعدی این گروه پژوهشی گفت: اهداف بعدی ما استفاده از مرجان به شکل پودر در داخل استخوان عارضه دیده است که با ترکیب پودر و چسب از آن به عنوان مواد پر کننده استخوانی و قسمتی از اجزای ترکیبی استخوان استفاده شود.
عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه‌ آزاد اسلامی واحد کرج با اشاره به استفاده از مرجان برای درمان پوکی استخوان اظهار کرد: در حال حاضر دانشمندان از مرجان به صورت قرص برای پر کردن نقایص استخوانی در کل بدن استفاده می‌کنند تا بدین ترتیب از مواد معدنی موجود در آن استفاده بیشتر می‌شود.
وی در پایان به ایسنا گفت: در این مرحله با شناسایی و انجام آزمایش با یک گونه از ۳۷ گونه مرجان‌های خلیج فارس مشخص شد که واکنش بافتی نداشته و علاوه بر عدم ایجاد عفونت، برای بدن قابل قبول است و در مرحله بعد به بررسی و مقایسه آن با دیگر مرجان ها می‌پردازیم.
گفتنی است، این طرح با همکاری دکتر علی عسگریان، دکتر عباس وشکینی و دکتر عباس توسلی انجام شده است.

منبع: نواندیشان
مقالات، مطالب، طرح ها و پروژه های خود را برای قرارگیری در سایت علمی آموزشی نواندیشان از اینجا بفرستید.
M.delnavaz

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0