نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

نگاهی به معادن سرب و روی در ایران

دسته بندی :مهندسی معدن 2 بهمن 1390 MohammadReza 5110
معادن سرب و روی در ایران

اهمیت بازنگری معادن:

بهره‌برداری از منابع طبیعی، استفاده بهینه و تولید ثروت از آنها بعنوان یک اصل می‌تواند نقش مهمی در پیشرفت و توسعه مسائل مختلف یک جامعه از جمله اقتصاد، صنعت و حتی سیاست داشته باشد و برای حصول این هدف، بازنگری معادن کشور از جمله مواردی است که اهمیت بسزایی دارد، چون لازم است برای افزایش بهره‌وری و استفاده صحیح از معادن، روند بهره‌برداری از این منابع خدادادی مورد ارزیابی مجدد قرار گیرند. این اقدام، بستری مناسب برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی ایجاد خواهد کرد و به این ترتیب، گامی مثبت در جهت توسعه پایدار اقتصادی برداشته می‌شود. از این رو، از این شماره به بعد، به بازنگری آخرین وضعیت معادن کشور، برای هر ماده معدنی خواهیم پرداخت. بعنوان اولین معدن،‌ نگاهی می‌اندازیم به وضعیت معادن سرب و روی که از جمله مهم‌ترین معادن کشور به‌شمار می‌روند.

معادن سرب و روی ایران:

براساس آخرین آمار وزارت صنایع و معادن، هم‌اکنون ۴۳ معدن سرب و روی در سراسر ایران پراکنده است که فقط ۲۶ فقره از این معادن با حدود ۲۲۳ میلیون تن ذخیره قطعی فعال است. سالانه فقط ۲/۱ میلیون تن از این ماده معدنی به استخراج می‌رسد که این میزان، فقط ۵/۰ درصد از ذخایر سرب و روی کشور است. حدود ۳ درصد ذخایر جهانی سرب و روی در مهم‌ترین معادن ایران قرار دارد و کشورمان هم‌اکنون با تولید ۵۷/۰ درصد سرب جهان، مقام بیست و سوم تولید دنیا و با تولید ۱۲/۲ درصد روی جهان، رتبه پانزدهم تولید روی جهان را در اختیار دارد.

معادن سرب و روی انگوران زنجان، نخلک اصفهان و مهدی‌آباد یزد، کوشک بافق و آهنگران ملایر، از مهم‌ترین معادن سرب و روی کشور هستند. به جز ۲ معدن از معادن فعال کشور،‌ بقیه معادن توسط بخش خصوصی و تعاونی مورد بهره‌برداری قرار دارد.

صنعت سرب و روی ایران، با همه موانع و مشکلاتی که دارد،‌ تاکنون توانسته است در خاورمیانه جایگاه ممتازی داشته باشد. البته برای رفع مشکلات و مسائل این صنعت، ستادی با عنوان «ستاد سیاست‌گذاری، جهت اخذ تصمیم و اجرای مصوبات»، متشکل از تشکل‌های موجود در این بخش، در معاونت معدنی وزارت صنایع و معادن تشکیل شده و همه اعضا ملزم به اجرای مصوبات این ستاد هستند.

کاهش قیمت جهانی روی، افزایش ۴۰۰ درصدی قیمت اسید، افزایش هزینه‌های مواد شیمیایی، سوخت، برق و درمجموع، افزایش سالانه هزینه‌های تولید ماشین‌آلات معدنی و اخذ عوارض گمرکی بالا برای ورود ماشین‌آلات معدنی مورد نیاز، از مهم‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی فعال در این حوزه است.

نام فایل: نگاهی به معادن سرب و روی در ایران

مشاهده کامل مطلب: لینک به تالار گفتگو

منبع: نواندیشان
مقالات، مطالب، طرح ها و پروژه های خود را برای قرارگیری در سایت علمی آموزشی نواندیشان از اینجا بفرستید.
MohammadReza

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

  1. حامد اکبرپور گفته؛
    17:04 1391/10/11

    salam.bande be donbale kharide sange madan hayei hastam ke hanooz dar sanate estekhraje rooy BOLD nashodan.mishe komak befarmeid.

    b omide hamkari
    merci

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0