نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ربات های لینگودروید برای فواصل زمانی کلمه می سازند

دسته بندی :مقالات مهندسی برق 12 خرداد 1391 samandoon 1178
ربات های لینگودروید

1.jpg

سال گذشته لینگودرویدها به دنیا معرفی شدند. لینگودرویدها روبات های کوچکی هستند که توانایی ایجاد و گسترش زبان خود را دارند. زبان مورد اشاره زبان ماشین نبوده و بسیار شبیه زبان انسان است با کلماتی که اگر بخواهیم ما نیز می توانیم آن ها را تلفظ کنیم. این کلمات توسط خود روبات ها و با استفاده از بازی های متنوعی برای ایجاد همبستگی بین کلمات خاص و مکان ها، جهات و فاصله ها ایجاد شده اند. اخیرا اسکات هیت از دانشگاه کوئینزلند استرالیا مقاله جدیدی در مورد این‌که لینگودرویدها چگونه کلمات جدیدی برای فواصل زمانی مختلف به خود آموزش می دهند ارائه کرده است.

زمان و مکان هم برای انسان ها و هم برای ربات ها مفاهیم مهمی هستند چرا که این چهار بعد بخش اعظمی از وجود ما را تعریف می کنند. به این ترتیب روشن است که زمانی که بنا باشد ربات ها همدیگر را ملاقات کنند تصمیم گیری در مورد مکان ملاقات کافی نیست و آن ها باید در مورد زمان نیز تصمیم گیری کنند. اصولا ربات ها برای نواحی ناشناخته به صورت تصادفی نام تولید می کنند و در ملاقات های خود با یکدیگر این اسامی را به اشتراک می گذارند و برای تقویت روابط و تعریف حدود و مرزها از بازی ها استفاده می کنند. با تعمیم این روش لینوگدرویدها همچنین می توانند برای جهت ها و فاصله ها هم عباراتی تخصیص دهند و به این ترتیب با همکاری یکدیگر نقشه هایی از اماکنی را که هرگز در آن نبوده اند ایجاد کنند. طبق مقاله ارائه شده در سال گذشته تصاویر زیر نقشه ها و نیز عبارات مربوط به جهت و فاصله را که از هیچ توسط دو لینگودروید ایجاد شده نشان می دهد.

2.jpg

به عنوان مثال با توجه به اطلاعات تصویر بالا دو لینگودروید که در مکان jaya در مرکز نقشه هستند مکانی به نام mira تعریف کرده اند (البته نمی توانند به آن جا دسترسی داشته باشند) و با اختصاص عبارت paga puru توافق کرده اند که این مکان جایی با فاصله ی دور در شمال غربی است.

روش ابداع کلمات جدید برای توصیف زمان اصولا شبیه چگونگی توافق ربات ها در مورد کلمات توصیف کننده ی مکان، جهت و فاصله است: با استفاده از بازی های محاوره ای. به عنوان مثال در یکی از این بازی ها که «کی همدیگر را دیدیم» نام دارد ربات ها به صورت تصادفی در یک هزارتو حرکت می کنند و با هر بار ملاقات همدیگر روی فاصله ی زمانی بین دو ملاقاتشان اسم می گذارند. به این ترتیب فرهنگ لغاتی ایجاد می شود که ربات ها با بازی های دیگری آن را تقویت می کنند. مثلا در یکی از این بازی ها ربات ها زمان و مکان خاصی را برای ملاقات تعیین می کنند. نمودار زیر لغتنامه ی فاصله ی زمانی هر کدام از دو روبات را نشان می دهد؛ محور افقی زمان و محور عمودی معیار اطمینان هر کدام از ربات ها از ارتباط بین کلمه ی مورد نظر و فاصله ی زمانی متناظر است.

3.jpg

با ترکیب این لغتنامه ها لینگودرویدها می توانند مکالمات نسبتا پیچیده ی زمانی و مکانی داشته باشند؛ نظیر عبارت ropi huzu jaya fuhu که به معنای «۳۵ ثانیه ی دیگر ملاقات در فاصله ی کمی از شمال مکان jaya» می باشد. ربات های مورد اشاره در حال حاضر با سخت افزارهای به روز شده و به شکل iRat (که در تصویر بالای متن نشان داده شده است) می باشند و محیطی که ربات ها در آن قرار دارند از یک Q و U در هم فرورفته تشکیل شده که مربوط به دانشگاه کویینزلند (University of Queensland) می باشد و تصویر آن در زیر مشاهده می شود.

4.jpg

samandoon

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0