رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

اقلید یکی از شهرستان‌های استان فارس است که از شمال و شمال‌خاوری با شهرستان آباده، از جنوب خاوری با شهرستان خرم بید، از جنوب با شهرستان مرودشت، از باختر با شهرستان سپیدان و استان کهگیلویه و بویر احمدو از شمال باختر با شهرستان سمیرم از استان اصفهان هم مرز است.

 

تاریخچه شهر

از آنجا که اقلید ششمین شهر مرتفع ایران و مرتفع‌ترین شهر استان فارس به شمار می‌رود تا جایی که این ارتفاعات به علت مشرف بودن و جایگاه فلاتی شکل آن بر سرزمین فارس در ادوار گذشته بوده، موقعیت و تسلط خاص دفاعی داشته و دارای پایگاه نظامی بوده، به گونه‌ای که فتح آن به منزله تصرف تمام خاک فارس بشمار می‌آمده‌است و بدین ســبب آن را کلــید فارس گفته‌اند. پیشینه منطقه با توجه به نشانه‌هایی که در دسترس است به پایان دوره نوسنگی یعنی یک هزار سال پیش از میلاد می‌رسد. این شهر زمانی گوشه‌ای از شاهنشاهی هخامنشیها به نام آزارگاتا و مرکز تربیت اسب جنگی کوروش به شمار می‌آمده‌است.

لینک به دیدگاه

مسجد جامع

h1hq9yqvp6.jpg

 

اين بنا که بنايي است خشتي و گلي قدمتي شش صد ساله دارد. بر روي کتيبه اي که بر سر در مسجد نسب شده، تاريخ ساخت بنا سال 849 هـ. ق نوشته شده است . منبري در مسجد وجود دارد که تاريخ ساخت آن1008 هـ. ق مي باشد. اين بنا در طول زمان بارها تعمير و باز سازي شده است.

 

حوض دختر گبر و کتیبه پهلوی

8dm3ipre9j.jpg

 

در مرکز شهر تپه سنگی قلات حوض دختر گبر شامل سه پله و یک حوض با عمق کم وجود دارد که بر دیواره ی آن کتیبه ای به خط پهلوی ساسانی به طول۲ متر و عرض ۸۸سانتیمتر کنده شده است این يادگاري از گذشته هاي دور است که گفتنيهاي زيادي را در دل خود دفن کرده است.

 

استخر قدیمی

آثار و بقايای يک استخر عظيم به نام استخر قديمی در محل تقر اقليد وجود دارد كه بيش تر مردم آن را سخل گزين يا سخر آدربسته گويند. در اين مكان كاخی بزرگ وجود داشته که هم اکنون تنها استخری از آن به جای مانده است. احتمالا استخر موجود آب های روان منطقه را جمع آوری و از آن برای زراعت و غيره استفاده می شده است. بقايای اين استخر هنوز دراين منطقه وجود دارد و در ميان مردم به سخل گزين معروف است.

لینک به دیدگاه

پارك انقلاب يا چشمه صفاد الاسود

پارک جنگلی انقلاب در کنار چشمه پرآب صغاد الاسود (چغر سیاه) در جنوب اقلید واقع شده که پس از پیروزی انقلاب اسلامی توسط شهرداری اقلید احداث شده است. این پارک با آب فراوان ، درختان بید طلائی و مجنون، و آبشارهای کوچک مصنوعی متعدد محل مناسبی برای تفریح واستراحت اهالی شهردرفصل بهار و تابستان می باشد که به دلیل آب وهوای ییلاقی ازشهرستانهای همجوار نیز مردم به این محل می آیند.

 

چشمه محمد رسول الله

چشمه رسول الله (ص)با آبی زلال و گوارا که از دل کوه بیرون می آید محلی بسیار جالب و دیدنی است، که در سالهای اخیر در کنار این چشمه مرکزپرورش ماهی قزل آلا احداث شده است.

 

دریاچه کافتر

این دریاچه درکنار روستای کافتر واقع شده ومساحت آن 48 کیلومترمربع است و دومین دریاچه آب شیرین بعدازدریاچه پریشان است که زیستگاه طبیعی پرندگان مهاجر و محل پرورش ماهی های کپور و آمور می باشد. وجودچشمه سارها وقنوات متعدد علاوه برایجاد مناظر زیباودیدنی زمینه مساعدی برای پرورش ماهی قزل آلا فراهم نموده است.

لینک به دیدگاه

تنگ براق

يكي از روستاهاي بسيار زيبا و خوش آب و هواي شهرستان است كه تا مركز شهر حدود 110 كيلومتر فاصله دارد. درکناراین روستا تنگه ای در ميان انبوه درختان سربه فلک کشیده با چشمه هاي متعدد و رودخانه ای خروشان، غارهای زیبا، آبشارها، آبچک ها و ستونهای آهکی معلق مناظری بدیع و چشم نواز را به وجود آورده است.

 

قدمگاه سده

چشمه اي پر آب، در ميان انبوه درختان سر به فلك كشيده، در80 کیلومتری اقلید ودر حوالی بخش سده میباشد كه در دامنه اي زيبا با آب و هوایي مطبوع يكي از مناظر طبيعي و دست نخورده استان فارس مي باشد .

 

گور بهرام

در فاصله 55 كيلومتري اقلید ونزدیک دهستان آسپاس منطقه اي باتلاقي وجود دارد كه مشهور به گور بهرام است . چنين شهرت دارد كه بهرام اسانی براي شكار گور خر در اين منطقه اسب مي تاخته و در اين باتلاق ناپديد شده است، وشکارگاه ویکی ازقصرهای هفتگانه وی در آنجا بوده است.

لینک به دیدگاه

چشمه بالنگان حاجی آباد

چشمه ی حاجی آباد (بالنگان) باجلوه های بسیارزیباوگردشگری درمنطقه ای به وسعت سه کیلومتردرمحدوده ی شهرستان اقلید قراردارد وفورچشمه سارهای منطقه ، زمینه ی مساعدی را برای تبدیل اقلید به یکی از قطب های گردشگری ایران فراهم آورده است .

 

چشمه چهل شهيدان دژكرد

در مجاورت دهستان دژكرد زلال آب چشمه ساران در پاي كوه هاي بلند با درختان با طراوات خويش تپه ماهواره هاي زيبا و جنگلي را طي مي كند . اين تفرجگاه داراي چشم اندازهاي زيبا نظير چشمه ، كوه و فضاي سبز مي باشد .

 

چشمه چویو

اين چشمه در مجاورت جاده آسپاس شهرستان اقليد و در دامنه ارتفاعات كوه حسينی قرار گرفته و منطقه ای مناسب برای تاسيس پارک جنگلی و ايجاد گردشگاه است. با حفظ و زادآوری گونه های گياهی و جانوری و ايجاد پارک جنگلی، قابليت های تفريحی - سياحتی چشمه چويو افزايش می يابد و اين محل به گردشگاهی مناسب تبديل می شود.

لینک به دیدگاه

رودخانه شادکام

اين رودخانه كه در گذشته با نام رودخانه سارياتن مشهور بوده از چشمه ای به همين نام واقع در ارتفاعات كوه آلماليجه سرچشمه می گيرد و پس از آبياری کردن دشت نمدان به درياچه كافتر می ريزد. اين رودخانه در محدوده شهرستان اقليد جريان دارد و حاشيه ها و پيرامون آن از ارزش های گردشگاهی مناسبی برخوردار هستند.

 

رودخانه کر

رود كر از كوه های سيد محمد و پالانگردی در شهرستان اقليد سرچشمه می گيرد و پس از پيوستن آب تعدادی از چشمه های اين شهرستان به آن، با نام رودخانه «دزدكر» از ناحيه تنگ براق به شهرستان مرودشت وارد می شود. شاخه ای ديگر از اين رودخانه نيز با نام رودخانه «مارگان» پس از پيوستن شاخه «شورخارستان» به آن، با نام «گاوگدار» به دزدكر كه از كوه های رنج سپيدان سرچشمه می گيرد، می پيوندد. شاخه مهم ديگر تنگ شول، بادامک است. رودخانه كر، پس از گذشتن از سد درودزن وارد دشت رامجرد می شود. در پايين رودخانه، بندهای سنتی امير، فيض آباد تيلكان و جهان آباد احداث شده اند. اين رودخانه وارد منطقه كربان از شهرستان شيراز شده و سرانجام در سياه زار به درياچه بختگان می ريزد.

 

رودخانه اوجان

رودخانه اوجان در ميان دره واقع در بين كوه های برآفتاب و كوه پلنگی به سوی شمال باختری روان است. اين رودخانه با رودخانه سفيد يكی شده، از تنگ براق گذشته و بعد از پيوستن به رودخانه دز كرد همراه با هم شاخه بزرگ رود كر را ايجاد می كنند.

لینک به دیدگاه
  • 4 سال بعد...

تنگ براق نام روستایی از توابع بخش سده، شهرستان اقلید در ۱۹۰ کیلومتری شمال شیراز است.

 

تنگ براق، نام دره زیبایی در نزدیکی روستای تنگ براق در ۲۰ کیلومتری شهر سده در شهرستان اقلید، شمال غربی شیراز است. فاصله روستای تنگ براق تا شهر سده ۲۰ کیلومتر، تا اقلید ۹۰ کیلومتر و تا شیراز ۱۹۰ کیلومتر است. روستای تنگ براق از سطح دریا ۱۹۴۰ متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان سرد است. این روستا به دلیل استقرار در ناحیه کوهستانی، چشم اندازهای بسیار زیبایی دارد. مزارع سرسبز پیرامون روستا، جنگل‌ها و باغ‌های وسیع به ویژه در فصل‌های بهار و تابستان فضای دل نشینی برای گردشگران پدید می‌آورد. تنگ براق، نام دره زیبای شمال روستای تنگ براق است. در این تنگه شاهد رویش گیاهان و تشکیل پاسیوهای طبیعی در دیواره‎ها و شکاف‎ها هستیم. رودخانه پرآبی که در این دره جریان دارد به رود کر می‎ریزد. این رودخانه دیواره کوه را بریده و شکافی با دیواره‌هایی عمودی به پهنای چهل متر و در حدود صد متر بلندی در کوه بوجود آورده‌است. در دیواره صخره سمت جپ تنگ غاری زیبا وجود دارد که منشا آهکی دارد و آب از سقف آن به صورت قطرات باران به کف غار می‌ریزد. دیواره و کف غار پوشیده از خزه‌است. تنگ براق یکی از تنگه‌های متعدد استان فارس است که به دلیل کارستی بودن منطقه دارای آب فراوان در میان لایه‌های آهکی ارتفاعات اطراف است. این امر موجب نمناک بودن اغلب بخش‌های دیواره‌ها و سرازیر شدن آب به میان تنگه‌است و محیط زیبا و فرحبخشی را پدید آورده‌است. این تنگه در میان انبوه درختان سربه فلک کشیده با چشمه‌های متعدد و رودخانه‌ای خروشان، غارهای زیبا، آبشارها، آبچک‌ها و ستونهای آهکی معلق مناظری بدیع و چشم نواز را به وجود آورده‌است.

از مهمترین جاذبه‌های گردشگری این روستا می‌توان به کتیبه‌ای به خط پهلوی در تنگ براق، بافت قدیمی روستا، غار طبیعی و دریاچه ملاصدرا اشاره کرد.

 

 

 

[h=3]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/h]

[h=3]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/h]

 

 

 

44980.jpg

 

 

 

tange_boragh.jpg

 

 

 

10.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...