تبلیغات
تبلیغات


برخی از محصولات فروشگاه نواندیشان
پکیج آموزشی الکترونیک - مخابرات پکیج آموزشی قدرت - کنترل مجموعه کامل Solidworks
نقشه gis منطقه 1 تهران نقشه کد کامل تهران به صورت قطعه بندی شده نقشه gis منطقه 5 تهران
نقشه gis منطقه 2 تهران جزوه آموزش ADO نقشه gis منطقه 6 تهران
نقشه gis منطقه 3 تهران مجموعه مقالات مهندسی مکانیک ساخت و تولید نقشه gis منطقه 12 تهران

درخواست و دانلود مقالات علمي رايگان | انجام پروژه های معماری | مسابقات تالارها | ترجمه مقالات تخصصی با قیمت دانشجویی
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 3 , از مجموع 3

موضوع: مطالبی در مورد پیاده راه ها و پیاده رو ها

  1. #1

    تاریخ عضویت
    27-08-2009
    نوشته ها
    26,411
    مهندسی شهرسازی
    برنامه ریزی شهری
    امتياز طلايي
    126
    سپاس
    2,111
    3,086 سپاس در 1,250 پست
    امتياز:90302Array


    پیش فرض مطالبی در مورد پیاده راه ها و پیاده رو ها

    پياده راه،ضامن دوام زندگي شهري

    معابر پياده يا پياده راه ها، معابري با بالاترين حد نقش اجتماعي هستند که تسلط کامل با عابر پياده بوده و تنها از وسايل نقليه موتوري به منظور سرويس دهي به زندگي جاري در معبر استفاده مي شود. اين معابر مي توانند به صورت کوچه، بازار، بازارچه، مسيري در ميدان، پارک يا فضاي يک مجتمع شکل بگيرند. پياده راه ها با از ميان بردن ترافيک عبوري سواره در بخشي از شهر ايجاد مي شوند، و به دلايل معمارانه، تاريخي يا تجاري شکل مي گيرند.


    پياده راه ها، محل حضور همه شهروندان و مشارکت آنان در زندگي جمعي شان مي باشد. اين فضاها در مقياس همه شهر عمل کرده و پذيراي گروه هاي مختلفي از شهروندان مي باشد. پياده راه ها علاوه بر نقش ارتباطي و دسترسي، مکاني امن و راحت براي تماس اجتماعي، گردش و تماشا و ... فراهم مي آورد. در پياده راه ها، آزادي عمل انسان پياده براي توقف، مکث، تغيير جهت و تماس مستقيم با ديگران بسيار زياد است.
    از اين رو شهروندان به تدريج به حضور در شهر و انجام فعاليت هاي مدني عادت کرده و زمان بيشتري را در فضاهاي شهري مي گذرانند و اين به نوبه خود به بهبود و ارتقاء فرهنگ و عادات شهرنشيني؛ از جمله رعايت حقوق ديگران و احساس مسئوليت در برابر جامعه کمک مي کند که به خصوص براي جوانان و کودکان مي تواند نمونه زنده آموزشي محسوب شود. "سرزندگي" از ويژگي هاي اساسي و اصلي پياده راه هاست، از اين رو مي بايست در پياده راه ها همواره زندگي اجتماعي در جريان باشد. اين فضا همچنين مي بايستي بتواند جاذب طيف وسيعي از شهروندان بوده و خود را همواره با رويداد هاي درون خود هماهنگ سازد. لذا "انعطاف" نيز از ويژگي هاي مهم در پياده راه هاست. در نهايت آنچه که متضمن حضور همه شهروندان و زندگي دايمي در پياده راه هاست "ايمني" اين فضا مي باشد.





    [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ]
    [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ] | [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ] | [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ] | [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ]

    پسورد تمامی فایل هایی که پسوردشون ذکر نشده=www.noandishaan.com


    با قضاوت کردن از روی اطلاعات ناقص، مدیون وجدانمون نباشیم.


    هنگامي كه آدمي، در موردي شك و ترديد دارد، بهتر است به جاي بيان باورهاي نادرست، به راستي، به بيان ديدگاه خود بپردازد.

  2. # ADS
    Circuit advertisement
    تاریخ عضویت
    Always
    سن
    2010
    نوشته ها
    Many
     

  3. #2

    تاریخ عضویت
    27-08-2009
    نوشته ها
    26,411
    مهندسی شهرسازی
    برنامه ریزی شهری
    امتياز طلايي
    126
    سپاس
    2,111
    3,086 سپاس در 1,250 پست
    امتياز:90302Array


    پیش فرض

    پياده‌رو، جايگاهي براي خودنمايي انسان‌ها

    رويكرد قالب در شهرسازي ما اولويت با سواره بوده است و در توجه به ايجاد محيط‌هاي كالبدي مناسب، انساني و امن براي تردد عابر پياده در شهر دچار عارضه توسعه نيافتگي هستيم.شاهد اين مدعا شرايط فيزيكي و رواني نامطلوبي است كه معابر پياده در كشور ما حتي در مهم‌ترين بخش‌هاي پايتخت با آن روبه‌رو هستند كه در مقايسه با فضاهاي مشابه در كشورهاي توسعه يافته صنعتي و حتي كشورهاي همجوار در منطقه مانند تركيه و كشورهاي حاشيه خليج فارس اين شرايط نامطلوب بيشتر رخ مي‌نمايد. پيچيده‌تر شدن مشكل ترافيك در شهر تهران و درگيري مديران شهري براي ازبين بردن اين معضل، كار را به جايي رسانده كه توجه به رفت‌وآمد شهروندان پياده به كلي فراموش شده يا حداقل به يك موضوع ثانوي و غيرضروري تبديل شود.
    گرچه پياده‌روها در بيشتر جوامع جزء اصلي شبكه معابر شهري و محلي براي استراحت‌، تفرج و پياده‌روي شهروندان محسوب مي‌شود اما متأسفانه در كشور ما اين معابر به‌عنوان مكان‌هاي معلول و فراموش شده شهرها تلقي مي‌شوند.
    به‌نظر مي‌رسد طي چند دهه اخير چنان كه بايد در رابطه با احداث پياده‌روها و بهسازي و مرمت آنها نه تنها اقدامات جدي چنداني صورت نگرفته بلكه در مواقع بسياري به‌دليل حجم ترافيك به حريم پياده‌روها نيز تجاوز شده است و در يك كلام ماهيت اصلي پياده‌راه‌ها در تهران رفته رفته به فراموشي سپرده شده است.
    در شرايطي كه اولويت تردد با خودروها و موتورسيكلت‌ها بوده و عرض پياده‌روها براي تردد آسان و ايمن عابران پياده نا‌امن شده است به كارگيري اقدامات و راهكارهاي مؤثر براي بازيابي هويت از دست رفته پياده‌روهاي تهران امري ضروري به‌نظر مي‌رسد كه در اين راستا سازمان زيباسازي شهرداري تهران به‌عنوان متولي اين قضيه از مدت‌ها قبل مطالعات وسيعي در زمينه بهسازي و مناسب‌سازي معابر و پياده‌روهاي شهر تهران انجام داد.
    البته اين مطالعات به مرحله اجرايي نرسيده بود اما سرانجام از سال گذشته طرح بزرگ بهسازي و مناسب‌سازي‌ پياده‌روهاي پايتخت با برداشتن نخستين گام براي بهسازي و مناسب‌سازي‌ پياده راه خيابان وليعصر از ميدان راه آهن تا تجريش به‌عنوان طولاني‌ترين و قديمي‌ترين خيابان پايتخت كليد خورد.


    برنامه‌هايي براي تك‌تك پياده‌روهاي تهران
    حجت‌‌الله ملاصالحي، رئيس سازمان زيبا‌سازي شهر تهران در مورد نهضت پياده‌رو‌سازي در پايتخت توضيحاتي داد. او با تاكيد بر اينكه در رابطه با بهسازي پياده‌روهاي پايتخت براي تك تك محلات شهر تهران برنامه مدوني تعريف شده است، گفت: علاوه بر طرح‌هاي فرا‌منطقه‌اي در زمينه بهسازي پياده‌روهاي شهر تهران كه در برخي موارد چندين منطقه را توأم شامل مي‌شود، تعداد زيادي از مناطق نيز درخواست بهسازي و مناسب‌سازي پياده‌روهاي سطح منطقه خود را داده‌اند كه يكي از اين موارد بهسازي پياده‌روهاي فلكه دوم صادقيه تا ميدان نور در منطقه 5 است.



    پياده رو جايگاهي براي خودنمايي انسان‌هاست
    حسين ايماني، جامعه‌شناس و عضو هيأت علمي دانشگاه تهران درخصوص ماهيت پياده‌رو و نقش آن در روابط اجتماعي شهروندان يك شهر با اعتقاد بر اينكه افراد جامعه در مقابل حل شدن هويت فردي خود در هويت جمعي و تبديل شدن به كميت واكنش نشان مي‌دهند، گفت: افراد هر جامعه نياز به جايگاهي دارند كه خودنمايي كنند و اغلب افراد با نوع پوشش و آرايش خود تمايز خود را به ديگران نشان مي‌دهند كه فضاي پياده‌رو و مراكز خريد مي‌تواند اين نياز را پاسخ دهد.
    او با تحليل نقش پياده‌رو به لحاظ شهرسازي و تاثيرات اجتماعي آن معتقد است: به لحاظ شهرسازي برنامه‌هاي شهرهاي مدرن مبتني بر اولويت خودرو و جدايي محل زندگي از محل كار است در حالي كه با از بين رفتن پويايي زندگي و روابط گرم گذشته بين افراد جامعه اين نوع شهرسازي كيفيت زندگي را كم كرده است و حاشيه نشيني يا جدايي افراد از مراكز تجمع آدم‌ها باعث كم شدن تعاملات اجتماعي شده است كه پياده‌روي در پياده‌رو باعث ايجاد بسياري از تعاملات مثبت بين شهرنشينان مي‌شود.
    وي با بيان اينكه در تحليل‌هاي جامعه شناسان مشخص شده است كه در دنياي مدرن شهرنشينان معناي واقعي زندگي را گم كرده‌اند، تاكيد مي‌كند: زندگي مبتني بر محله و احياي فضاهاي پياده‌روي كه در آن مي‌توان پياده به محل كار و محل خريد رفت و در اين ميان مي‌توان به روابط اجتماعي آدم‌هايي كه همديگر را مي‌بينند و با يكديگر صحبت مي‌كنند شكل بهتري داد بايد در دستوركار مديران شهري كشور قرار گيرد.
    ايماني، فضاي پياده‌رو را فضايي براي ايجاد اعتماد اعضاي جامعه به يكديگر عنوان و تصريح كرد: در وضعيت فعلي همه داخل ماشين‌ها نشسته‌اند و شهرنشين ايراني كه پشت فرمان اتومبيل قرار مي‌گيرد غيرقابل كنترل مي‌شود در حالي كه در فضاي پياده بسيار آدم‌هاي معقولي هستند و دائما به همديگر تعارف مي‌كنند. وي با تاكيد بر اينكه پياده‌روهاي شهر تهران با استانداردهاي روز دنيا فاصله زيادي دارد، بيان كرد: اگر مي‌خواهيم مردم را به پياده روي و استفاده كمتر از خودروي شخصي و وسايط نقليه تشويق كنيم بايد پياده‌روهاي مناسب داشته باشيم.

    همشهری آنلاین
    [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ] | [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ] | [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ] | [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ]

    پسورد تمامی فایل هایی که پسوردشون ذکر نشده=www.noandishaan.com


    با قضاوت کردن از روی اطلاعات ناقص، مدیون وجدانمون نباشیم.


    هنگامي كه آدمي، در موردي شك و ترديد دارد، بهتر است به جاي بيان باورهاي نادرست، به راستي، به بيان ديدگاه خود بپردازد.

  4. #3

    تاریخ عضویت
    27-08-2009
    نوشته ها
    26,411
    مهندسی شهرسازی
    برنامه ریزی شهری
    امتياز طلايي
    126
    سپاس
    2,111
    3,086 سپاس در 1,250 پست
    امتياز:90302Array


    پیش فرض

    پياده‌راه؛ قلب تپنده شهر در كپنهاگ

    طراحي مسيرها و پياده‌راه‌ها براي راحتي و آسودگي عابران پياده يكي از ويژگي‌هاي مهم در شهرسازي جديد است.از بالاترين سطوح شهرسازي و دلپذيرترين نقاط شهري، شبكه‌اي از خيابان‌هاي مهم پيوسته سنگفرش شده و خالي از اتومبيل ويژه عابران پياده است. شهرهايي كه داراي پياده‌راه‌هاي مناسب و خوبي هستند، عموماً در تمام نقاط دنيا شناخته شده‌‌اند. معمولاً پياده‌راه‌ها در شهرهاي بزرگ به ميدان‌هاي اصلي و تاريخي شهر متصل است. در اين پياده‌راه‌ها، فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و قهوه‌‌خانه‌هاي روباز قرار دارد. در مسير، نيمكت‌هاي زيادي جهت استراحت وجود دارد؛همچنين فواره‌ها و آبنماها در كنار فضاي سبز موجود خودنمايي مي‌كند.
    يكي از تفريحات مردم در كشورهاي مختلف قدم‌زدن در پياده‌راه‌‌ها و استفاده از امكانات آن است. اين شيوه شهرسازي، تنوع، انرژي و سرزندگي خاصي به مردم اين شهرها تزريق مي‌كند.
    كارشناسان معتقدند كه شبكه پياده‌راه‌ها، هسته ارزشمند شهرها محسوب مي‌شوند كه داراي رابطه دوجانبه اقتصادي، اجتماعي است. امروزه مردم بسياري از شهرها خواستار ايجاد چنين مسيرهايي هستند ضمن اينكه در انتهاي هر مسير امكان بهره‌مندي از شبكه حمل‌ونقل ريلي فراهم باشد.
    از اين‌رو 2نمونه از شهرهاي شاخص در ايجاد پياده‌راه معرفي شده‌اند:
    1- ونيز: اين شهر ايتاليايي به‌عنوان بزرگترين شهر پياده‌راه در دنيا مورد توجه قرار دارد. اين شهر داراي شبكه‌اي از خيابان‌هاي پياده‌راه است كه به كلي خالي از اتومبيل بوده و در ساير نقاط شهر نيز از اتومبيل استفاده نمي‌شود. شهر بسيار متراكم است و درحال حاضر يكي از شهرهاي بزرگ و دلپذير و بي‌سروصداي دنياست.
    2- كپنهاگ: يكي ديگر از شهرهايي است كه داراي بزرگ‌ترين شبكه پياده‌راه است؛ اگرچه شهر از گذشته‌هاي دور داراي شرايط و خصوصيات ويژه‌اي است (خيابان‌ها و معابر باريك قرون وسطايي). اما مديران شهري به‌صورت مستمر و پيوسته درتلاشند تا با اصلاح و تغيير خيابان‌ها كيفيت آن‌را ارتقا دهند.
    از 40 سال گذشته تاكنون خيابان‌هاي اصلي شهر كپنهاگ به يكي از مهم‌ترين معابر پياده‌راه تبديل شده است. برنامه‌ريزان شهري با اجراي برنامه‌هاي بي‌شمار در مقياس كوچك و مرحله به مرحله موفق شدند تا خيابان‌ها را از مبناي صرف استفاده اتومبيل به يك مسير پياده‌راه بسيار مناسب تبديل كنند. كارشناسان شهري دانماركي معتقدند كه با 20 سال تحقيق و مطالعه فضاهاي شهري و تأثير آن بر زندگي شهرنشيني، دريافته‌اند كه اصلاح، بهبود و توسعه پياده‌راه‌ها، 4 برابر زندگي عمومي و شادابي شهرها را افزايش مي‌دهد. از اين‌رو در كپنهاگ برنامه‌هاي بيشتري براي افزايش اين پياده‌راه‌ها درنظر گرفته شده است.


    برنامه 10 مرحله‌اي كپنهاگ
    1- تبديل خيابان‌ها به پياده‌راه:
    در سال 1962 مسئولان شهر، خيابان تاريخي و اصلي شهر را به پياده‌راهي بزرگ تبديل كرده‌اند. با توجه به اين موفقيت در دهه‌هاي گذشته و به‌تدريج خيابان‌هاي فرعي بيشتري به پياده‌راه تبديل شده‌‌اند كه اين پياده‌راه‌هاي فرعي به پياده‌راه‌هاي اصلي شهر متصل شدند؛ به اين ترتيب مسيري مناسب جهت رفاه و آسايش مردم براي پياده‌روي و رفت و آمد شكل گرفت و دوچرخه‌سواران نيز از اين مسير استفاده مي‌كنند. البته مسيري محدود براي اتومبيل‌ها در نظرگرفته شده به‌شرطي كه سرعت اتومبيل‌ها از ميزان مجاز در اين منطقه تجاوز نكند.
    2- كاهش تدريجي عبور و مرور و پاركينگ‌ها:
    يكي از سياست‌هاي اتخاذ‌شده براي ثابت‌ نگاه داشتن حجم رفت‌وآمد، كاهش تعداد اتومبيل‌هاي ورودي به مركز شهر و حذف فضاي پارك خودروهاست.
    سالانه 2 تا 3درصد از پاركينگ‌هاي موجود در مركز شهر توسط مديريت شهري از بين رفته و به تدريج از تعداد آن در سال‌هاي آينده كاسته خواهد شد.
    3 – تبديل پاركينگ‌ها به فضاهاي عمومي:
    در ساخت پياده‌راه، بسياري از فضاهايي كه در گذشته به عنوان پاركينگ استفاده مي‌شده به مكان عمومي تبديل شده و استفاده‌هاي مختلفي از آن مي‌شود.
    4 – افتخارات و ارزش‌هاي شهري:
    فضاي مطلوب خيابان‌ها و تغييراتي كه در آنها به وجود مي‌آيد باعث مي‌شود پياده‌راه به فضايي شاد و دلپذير براي پياده‌روي تبديل شود. ساختمان‌هاي قديمي با طاق‌ها و معماري منحصر به فرد، سايبان‌ها و دروازه‌ها همگي از عناصر تداعي‌كننده خاطرات و افتخاراتي است كه در گذشته‌هاي دور و نزديك در شهر به وقوع پيوسته است.
    5- جلوگيري از بلند‌مرتبه‌سازي:
    ساختمان‌هاي كم‌ارتفاع و فضاي متراكم ساختمان‌ها اجازه مي‌دهد تا باد از بالاي شهر به‌راحتي عبور كند و به همين دليل ميزان ورزش باد در مركز شهر معتدل است، در صورتي كه در ساير نقاط شهر اينگونه نيست.
    6 – اسكان در مركز شهر:
    بيش از 6800 نفر در حال حاضر در قسمت مركزي و تجاري شهر ساكن هستند. اين افراد با قطع وابستگي خود از اتومبيل از طرح پياده‌راه در محل زندگي خود استقبال كرده‌اند. با توجه به حضور و اسكان مردم در حاشيه پياده‌راه‌ها، توريست‌ها و جهانگردان كه تا پاسي از شب در اين مسير تردد مي‌كنند احساس آرامش و امنيت بيشتري مي‌كنند و اين يكي از مسائل تاثيرگذار در جلب توريست است.
    7 – دوچــرخه و تـشويق دانش‌آموزان:
    با در نظر گرفتن امكانات و ايجاد بستر لازم جهت استفاده از دوچرخه و تشويق دانش‌آموزان به رفت‌وآمد و استفاده صحيح از دوچرخه، حجم بسيار زيادي از بار ترافيكي شهر كم شده و روح شادابي و نشاط فضاي شهر را تغيير مي‌دهد.
    8 – تـغيير مـنـظـر شهري:
    رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌‌هاي روباز، ميدان‌هاي عمومي با آبنماها و فواره‌ها، هواي دلپذير در تابستان و زيبايي خاص زمستان با استفاده از بخاري‌هاي گازي شهري در كنار مسير باعث تغيير چهره شهر و رضايتمندي بيشتر شهروندان مي‌شود.
    9- ارتقاي‌فرهنگ دوچرخه‌سواري به عنوان پايه حمل و نقل:
    مسئولان شهر با ساخت خطوط ويژه دوچرخه و توسعه آن تلاش مي‌كنند تا استفاده از دوچرخه هرچه راحت‌تر باشد. مديريت شهري با ايجاد پايانه‌هاي دوچرخه در محل قديم پاركينگ‌ها اقدام به ارائه خدمات مي‌كنند. در حال حاضر 34درصد مردم كپنهاگ كه محل كار آنها در مركز شهر است براي رفت‌وآمد خود از دوچرخه استفاده مي‌كنند.
    10 – دوچرخه و امكانات لازم:
    سيستم استفاده از دوچرخه در سال 1995 شكل گرفت. كاربران مي‌توانند با استفاده از سكه مخصوص از جايگاه‌هاي دوچرخه در قسمت‌هاي مختلف شهر، دوچرخه را به امانت گرفته و با پايان كار روزانه آن را به يكي از 110 جايگاه كرايه دوچرخه در مركز شهر تحويل داده و سكه را دريافت كنند.

    همشهری آنلاین
    [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ] | [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ] | [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ] | [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ]

    پسورد تمامی فایل هایی که پسوردشون ذکر نشده=www.noandishaan.com


    با قضاوت کردن از روی اطلاعات ناقص، مدیون وجدانمون نباشیم.


    هنگامي كه آدمي، در موردي شك و ترديد دارد، بهتر است به جاي بيان باورهاي نادرست، به راستي، به بيان ديدگاه خود بپردازد.

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 7
    آخرين نوشته: 18-05-2012, 19:12
  2. پیشبینی هایی که 100سال پیش اديسون کرده بود و حالا درست از آب در آمدند!
    توسط danielo در انجمن مطالب آموزنده و گفتگوی خودمانی
    پاسخ ها: 7
    آخرين نوشته: 18-05-2012, 19:12
  3. پاسخ ها: 8
    آخرين نوشته: 17-09-2011, 23:07
  4. پاسخ ها: 5
    آخرين نوشته: 27-03-2011, 13:54
  5. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 02-03-2010, 14:46

کلمات کلیدی این موضوع

Bookmarks

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
صفحه اصلی سایت|تالار گفتگوی نواندیشان|فنی و مهندسی|علوم انسانی و علوم پایه|فرهنگ و هنر|مراکز علمی|آپلودسنتر|فروشگاه نواندیشان