تبلیغات
تبلیغات


برخی از محصولات فروشگاه نواندیشان
پکیج آموزشی الکترونیک - مخابرات پکیج آموزشی قدرت - کنترل مجموعه کامل Solidworks
نقشه gis منطقه 1 تهران نقشه کد کامل تهران به صورت قطعه بندی شده نقشه gis منطقه 5 تهران
نقشه gis منطقه 2 تهران جزوه آموزش ADO نقشه gis منطقه 6 تهران
نقشه gis منطقه 3 تهران مجموعه مقالات مهندسی مکانیک ساخت و تولید نقشه gis منطقه 12 تهران

درخواست و دانلود مقالات علمي رايگان | انجام پروژه های معماری | مسابقات تالارها | ترجمه مقالات تخصصی با قیمت دانشجویی
صفحه 1 از 5 12345 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 50

موضوع: حفاظت الکتریکی، رله ها و فیوزها

  1. #1

    تاریخ عضویت
    28-08-2009
    نوشته ها
    3,938
    مهندسی برق
    امتياز طلايي
    58
    سپاس
    881
    1,286 سپاس در 366 پست
    امتياز:21216Array


    پیش فرض مدار محافظت در برابر اضافه جریان بدون سوختن فیوز

    این مدار محافظ از یک مدار غیر مخرب تشکیل یافته است. به عبارت دیگر هنگامی که وضعیت اضافه جریان رخ دهد، هیچ فیوزی نمی سوزد. همانگونه که در نقشه مدار نیز مشخص است ، هنگامی که جریان به بیش از یک مقدار از پیش تعیین شده افزایش یابد، یک رله ولتاژ اعمالی به بار را قطع می کند.
    افت ولتاژ روی R به جریان عبوری از آن بستگی دارد. اگر افت ولتاژ تا مقدار تریگر SCR افزایش یابد ، SCR روشن می شود و باعث عمل کردن رله شده و درنتیجه جریان بار قطع می شود. و یک عدد Led همزمان با قطع بار روشن خواهد شد. که مقاومت سری شده با آن را می توانید از جدول ارائه شده در شکل بدست آورید.



    اساس کار مدار افت ولتاژ بر روی مقاومت R است. مقدار مقاومت R به مقدار جریانی که می خواهید در آن جریان مدار قطع شود بستگی دارد. و این مقدار از فرمول زیر بدست می آید:
    R=V/I که در این فرمول R مقدار مقاومت بر حسب اهم ، V ولتاژ تریگر SCR ( مثلاً برای TIC106 در محدوده 0.8 تا 1.2 ولت است. ) و I جریان مورد نظر شما جهت قطع بار است.
    حتی زمانی که حالت اضافه جریان برطرف می شود، باز هم رله روشن باقی می ماند. برای Reset کردن مدار باید منبع تغذیه خاموش و روشن گردد یا اینکه یک کلید بین آند و کاتد SCR متصل گردد.
    به خاطر داشته باشید که افت ولتاژی در حدود 2 ولت بر روی SCR وجود دارد. اگر مدار با ولتاژهای کم کار می کند ، این افت ولتاژ باید جبران سازی شود. همچنین مقداری توان بر روی مقاومت R تلف خواهد شد که معمولاً به دلیل پایین بودن مقدار مقاومت مشکل خاصی در مدار ایجاد نمی کند تنها توجه داشته باشید که مقاومت را با وات مناسب انتخاب کنید. همچنین در صورت نیاز ، در این قسمت از مدار می توانید از مدارهای تقسیم جریان استفاده نمایید. و تنها بخش کمی از جریان را از مقاومت R عبور دهید. محدوه کار این مدار نسبتاً گستره بوده و ولتاژهایی بین 9 تا 48 ولت را پوشش می دهد.
    این مدار جهت استفاده در منبع تغذیه جهت جلوگیری از اثرات مخرب اضافه بار بر روی منبع مداری بسیار مناسب و در عین حال ساده است . شما می توانید با کمی ابتکار این مدار را گسترش داده و قسمتهای دیگری نیز به آن اضافه نمایید.
    [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ][لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ][لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ]
    [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ][لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ]


    تمامی فایلهایی که پسورد آنها ذکر نشده:
    [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ]


  2. # ADS
    Circuit advertisement
    تاریخ عضویت
    Always
    نوشته ها
    Many
     

  3. #2

    تاریخ عضویت
    28-08-2009
    نوشته ها
    3,938
    مهندسی برق
    امتياز طلايي
    58
    سپاس
    881
    1,286 سپاس در 366 پست
    امتياز:21216Array


    پیش فرض حفاظت الکتریکی، رله ها و فیوزها

    جریان هجومی به دلیل اشباع رفتن هسته در زمان برق دار کردن ترانسفورماتور به وجود می آید. ویژگی اصلی این جریان داشتن مولفه ها DC بزرگ، داشتن هارمونیک های زیاد و اندازه بزرگ می باشد. این جریان تنها در طرف اولیه به وجود می آید. در صورتی که مداری که اتصال کوتاه در ترانسفورماتور را تشخیص می دهد جریان هجومی را در نظر نگیرد همواره بلافاصله بعد از برق دار کردن ترانسفورماتور رله دیفرانسیل عمل کرده و باعث خارج شدن ترانسفورماتور از مدار می شود. در این مقاله روشی برای حذف جریان هجومی در عملکرد غلط رله دیفرانسیل ارائه می گردد.
    متن کامل این مقاله را به صورت PDF می توانید از لینک زیر دریافت نمایید. امیدوارم که بدردتون بخوره.

    [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ]
    ویرایش توسط Mehdi.Aref : 15-10-2009 در ساعت 12:28
    [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ][لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ][لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ]
    [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ][لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ]


    تمامی فایلهایی که پسورد آنها ذکر نشده:
    [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ]


  4. #3

    تاریخ عضویت
    28-08-2009
    نوشته ها
    3,938
    مهندسی برق
    امتياز طلايي
    58
    سپاس
    881
    1,286 سپاس در 366 پست
    امتياز:21216Array


    پیش فرض شناخت انواع رله

    رله یک سوئیچ الکتریکی است که تحت کنترل سایر مدارات الکترونیکی باز و بسته می شود. در اصل سوئیچ با یک آهنربای مغناطیسی برای باز و بسته کردن یک یا چند اتصال عمل می کند. این وسیله توسط "جوزف هنری" (Joseph Henry) در سال 1835 اختراع شد. چون رله می تواند مدار خروجی پر قدرتی را نسبت به مدار ورودی کنترل کند می توان آنرا به عنوان نوعی تقویت کننده در نظر گرفت.
    طرز کار
    وقتی جریان از سیم پیچ عبور می کند، میدان مغناطیسی حاصله یک میله فلزی را که به طور مکانیکی به یک اتصال متصل شده است، را جذب می کند. این حرکت موجب اتصال یا قطع یک اتصال با یک اتصال ثابت می شود. وقتی جریان قطع می شود، میله فلزی با نیروی تقریبی نصف قدرت میدان مغناطیسی به محل اولیه خود بر می گردد. معمولا این نیرو توسط یک فنر (spring) تامین می شود، البته از نیروی گرانش (gravity) نیز در موتورهای استارتر صنعتی ممکن است استفاده شود. اغلب رله ها برای عملیات سریع ساخته می شوند. در کاربردهای ولتاژ پائین، کاهش نویز دارای اولویت بیشتری است و در کاردهای ولتاژ بالا کاهش قوس الکتریکی اولویت بیشتری دارد.
    اگر انرژی سیم پیچ توسط DC تامین شود، خیلی اوقات یک دیود به دوسر سیم پیچ متصل می شود تا انرژی حاصل از میدان مغناطیسی را به هنگام قطع مصرف و یا به عبارتی پراکنده کند، که می تواند یک ضربه ولتاژ باشد و به سایر قسمتهای مدار ضربه بزند. اگر سیم پیچ برای کار با AC طراحی شده باشد، یک حلقه مسی در انتهای سیم پیچ، تابیده می شود. این حلقه(shading ring) یک جریان غیر هم فاز تولید می کند که کشش میله فلزی را در سیکلهای AC افزایش می دهد. یعنی هنگامی که جریان AC مقدار مینیمم خود را دارد این سیم با یک اختلاف فاز نسبت به آن دارای مقداری جریان است که می تواند میله را به سمت سیم پیچ نگه دارد و در غیر این صورت میله در هر سیکل از سیم پیچ جدا و دوباره متصل می شود و موجب ضربه زدن به سایر قسمتهای مدار می شود.
    به تشابه با عملیات کارکرد رله مغناطیسی، خواهید دید که در رله های حالت جامد از تریستور یا سایر سوئیچهای حالت جامد استفاده می شود. برای رسیدن به ایزولاسیون الکتریکی از(light-emitting diode) یعنی LED با یک ترانزیستور نوری استفاده می شود.
    انواع رله
    Latching relay
    این رله دو حالته(bistable) است. بعضی مواقع آنها را "Keep Relay" نیز می نامند. وقتی جریان قطع می شود، رله در حالت قبلی خود باقی می ماند. این عملیات توسط یک سیم پیچی استوانه ای، یک ضامن و بادامک و یا در حالت دیگر با دو سیم پیچ متقابل با یک فنر یا یک آهنربای دائمی و در حالتی دیگر توسط یک هسته با پسماند مغناطیسی (remnant core) برای نگه داشتن میله فلزی در جای خود هنگامیکه جریان قطع است، صورت می گیرد. در مثال ضامن و بادامک، با پالس اول رله روشن و با پالس بعدی خاموش می شود. در مثال دو سیم پیچ، پالس به یک سیم پیچ رله را روشن و با دادن پالس به رله متقابل (مخالف) رله خاموش می شود. این نوع رله دارای این مزیت است که توان را فقط در لحظه سوئیچ مصرف می کند و در حالت قبلی خود با توان ثابت خروجی باقی می ماند.
    Reed relay
    این رله دارای دسته ای اتصالات داخل خلاء یا لوله شیشه ای پر شده از گاز بی اثر است، که از اتصالات در مقابل فساد تدريجى در اثر مجاورت با هوا (atmospheric corrosion) حفاظت می کند. اتصالات با میدان مغناطیسی حاصل از سیم پیچ که دور لوله بسته شده، بسته می شوند. این رله ها دارای سرعت بیشتری نسبت به رله های معمول هستند.
    Mercury-wetted relay
    این رله نیز نوعی Reed Relay است که اتصالات آن به جیوه آغشته شده (mercury-wetted) است. اینچنین رله هائی برای سوئیچ کردن سیگنالهائی با ولتاژ پائین(یک ولت یا کمتر) به کار می روند استفاده می شوند، زیرا دارای مقاومت کم در اتصالات هستند. همچنین بدلیل جلوگیری جیوه از پرش های زائد، در شمارنده های سرعت بالا و وسایل زمان سنجی نیز کاربرد دارد. این رله به موقعیتش حساس است(position-sensitive) و باید به طور عمودی نصب شود تا درست کار کند. بدلیل سمیت و هزینه جیوه مایع، این نوع رله ها بندرت برای تجهیزات جدید استفاده می شوند.
    Polarized relay
    رله قطبی میله فلزی را بین قطبهای یک آهنربای دائم قرار می دهد تا حساسیت را افزایش دهد. رله های قطبی در اواسط قرن 21 در ارتباطات تلفنی برای آشکار سازی پالسهای ضعیف و تصحیح اعوجاج تلگرافی استفاده می شد. قطبها روی پیچهائی قرار داشتند که تکنسین ها می توانستند آنها را برای حساسیت بالا تنظیم کنند و سپس یک مقدار بایاس را برای جریان بحرانی به آنها اعمال می کردند که رله باید با آن کار کند.
    Machine tool relay
    این رله ها برای کنترل صنعتی ماشینها، ماشینهای انتقال و کنترل ترتیبی استاندارد شده اند. این رله با تعداد بسیاری اتصال مشخص می شود(بعضی مواقع در میدانهای مغناطیسی) که به راحتی از حالت نرمال باز به حالت نرمال بسته تبدیل می شوند. دارای سیم پیچهای قابل تعویض آسان است و ضریب شکلی(form factor) که قابلیت نصب تعداد زیادی از آنها را در یک پانل را میسر می سازد. اگر چه این رله ها زمانی ستون فقرات اتوماسیون صنعتی را در مونتاژ اتومبیل بودند ولی امروزه با کنترل کننده های منطقی برنامه پذیر(programmable logic controller) در کاربردهای کنترل ترتیبی جایگزین شده اند.
    Contactor relay
    این رله یک رله جريان قوى (heavy-duty relay) است که برای سوئیچینگ موتورهای الکتریکی و بارهای روشنائی استفاده می شود. در جریانهای بالا اتصالات از نقره خاص ساخته می شوند. قوسهای الکتریکی نا خواسته، موجب اکسید شدن اتصالات می شوند ولی! اکسید نقره هنوز یک هادی خوب است. چنین وسایلی اغلب برای استارتر موتورها استفاده می شوند. موتور استارتر() یک کنتاکتور با یک وسیله محافظ جریان زیاد است.
    Solid state contactor relay
    این رله نیز یک رله جريان قوى البته حالت جامد (heavy-duty solid state relay) به همراه یک دفع کننده حرارتی(heat sink) می باشد و در گرم کننده های الکتریکی، موتورهای الکتریکی کوچک و بارهای روشنائی کاربرد دارد، که در آنها به دوره های روشن و خاموش مکرر نیاز است. در آنها هیچ قسمت متحرکی برای داشتن سایش و یا اتصال پرشی برای لرزش وجود ندارد. آنها با سیگنالهای کنترل AC یا DC از سوی کنترلرهای منطقی برنامه پذیر (PLCs)، کامپیوتر های شخصی (PCs) ، منابع منطقی ترانزیستور - ترانزیستور (TTL=Transistor-transistor logic) و سایر کنترلهای میکروپروسس& #1608;ر فعال می شوند.
    Buchholz relay
    این رله یک حسگر مطمئن برای انباشت گاز در ترانسفورما& #1578;ورهای بزرگ است که در روغن شناورند، که هنگامیکه تجمع گاز به آهستگی شروع شود، هشدار می دهد و در صورتی که گاز به سرعت در روغن ترانسفورما& #1578;ور تولید شود، ترانسفورما& #1578;ور را قطع می کند.
    Forced-guided contacts relay
    در این رله اتصالات رله ای وجود دارند که به صورت مکانیکی به یکدیگر متصل هستند که هنگامیکه سیم پیچ تحریک و یا بی انرژی می شود همه آنها به سمت یکدیگر حرت می کنند. اگر یک دسته از این اتصالات از حرکت بیافتند، اتصالات دیگر رله همان رله نمی توانند حرکت کنند. کاربرد این رله توانائی چک کردن حالت رله ها را میسر می سازد. این رله ها با نامهای دیگری از قبیل "positive-guided contacts"، "captive contacts"، "locked contacts"و "safety relays" نیز شناخته می شوند.
    Solid-state relay
    رله حالت جامد (SS یک عنصر الکترونیکی نیمه هادی است که کاری شبیه رله الکترومکان& #1740;کی را انجام می دهد ولی هیچ عضو متحرکی ندارد و دارای طول عمر بلند مدتی است. با SSR ها، روی هر ترانزیستور آنها ولتاژ کوچکی می افتد. مجموع این ولتاژها جریانی را که یک SSR می دهد را محدود می کند. با ترانزیستور های پیشرفته تر، SSR های با جریان بالا می توانند جریانهای 100 تا 1200 آمپر را تامین کند، که هم اکنون به صورت تجاری قابل دسترس هستند.
    Overload protection relay
    یک نوع از رله های حفاظت بار زیاد به همراه یک عنصر یا المان حرارتی به طور سری با موتور کار می کند. گرمای ایجاد شده توسط جریان موتور یک نوار باریک دو فلزی را برای رها کردن یک فنر برای اتصال استفاده می شود. این رله در معرض محیطی شبیه به محیط موتور قرار دارد.
    قطب و لولا
    "C" یعنی مشترک (Common)
    از وقتیکه رله ها به عنوان سوئیچ به کار رفتند، لغات و اصطلاحات آنها را نیز به خود گرفتند، بر اساس این طبقه بندی، رله ها می توانند یکی از انواع زیر باشند:
    SPST:که مخفف Single Pole Single Throw و به معنی یک قطب و یک لولا می باشد. این فقط دو ترمینال دارد که می توانند به خاموش و روشن سوئیچ شوند. در مجموع به همراه سیم پیچ چهار ترمینال وجود دارد.
    SPDT: که مخفف Single Pole Double Throw و به معنی یک قطب و دو لولا (حالت) است. این مورد یک ردیف از سه ترمینال دارد. یک ترمینال (مشترک) بین دو قطب دیگر سوئیچ می کند. در مجموع به همراه سیم پیچ پنج ترمینال وجود دارد.
    DPST: که مخفف Double Pole Single Throw و به معنی دو قطب و یک لولا است. در این رله دو جفت ترمینال وجود دارد. معادل(در حکم) دو SPST کار می کند ولی با یک سیم پیچ و در مجموع به همراه سیم پیچ شش ترمینال دارد. این پیکره بندی ممکن است مانند DPNO باشد.
    DPDT: که مخفف Double Pole Double Throw و به معنی دو قطب و دو لولا است. در این رله دو ردیف ترمینال دو حالته است. معادل دو SPDT بوده که با یک سیم پیچ کار می کند و در مجموع به همراه سیم پیچ هشت ترمینال دارد.
    نمای یک DPDT در مورد AC
    QPDT: که مخفف Quadruple Pole Double Throw بوده و به معنی چهار قطبی و دو لولائی است و گاهی اوقات Quad Pole Double Throw نیز گفته می شود. معادل چهار SPDT بوده و با یک سیم پیچ کار می کند و در مجموع به همراه سیم پیچ چهارده ترمینال دارد.
    اتصالات می توانند در حالتهای باز(NO)، بسته(NC) و یا وسط (CO) باشند.
    NO یا "Normally-open" مدار را هنگامیکه رله فعال است، متصل می کنند و در هنگامی که رله غیر فعال است، مدار را قطع می کند. همچنین به چنین وضعیتی "فرم اتصال A" یا "make" نیز می گویند. فرم اتصال A برای کاربردهای که نیاز دارند منابع جریان بالا و با توان بالا را توسط کنترل از راه دور سوئیچ کنند، ایده آل است.
    NC یا "Normally-closed" مدار را هنگامیکه رله غیر فعال است، متصل می کنند و در هنگامی که رله فعال است، مدار را قطع می کند. همچنین به چنین وضعیتی "فرم اتصال B" یا "break" نیز می گویند. فرم اتصال B برای کاربردهائی ایده آل هستند که نیاز دارند هنگامیکه رله فعال است قطع بمانند.
    CO یا "Change-over" دو مدار را کنترل می کند: یک NO و یک NC ، با ترمینال مشترک "C". همچنین به چنین وضعیتی "فرم اتصال C" یا "transfer" نیز می گویند.
    کاربردها ;
    رله ها استفاده می شوند در (برای):
    • کنترل مدارهای ولتاژ بالا با یک سیگنال فشار ضعیف، مانند بعضی مودمها،
    • کنترل مدارهای جریان بالا با یک سیگنال جریان ضعیف، مانند سیم پیچ استارتر یک اتومبیل،
    • آشکار سازی و ایزوله سازی خطاها در خطوط انتقال و توزیع، با باز و بسته کردن مدارهای شکسته شده (رله های محافظ)
    • ایزوله سازی مدار فرمان از مدار اصلی، هنگامیکه در پتانسیل های مختلف هستند، مثلا کنترل شبکه اصلی برق توسط یک سوئیچ ولتاژ پائین. اخیرا اغلب شبکه ها توسط یک قسمت ولتاژ پائین با سیم های ولتاژ پائین و آسان برای نصب در تابلو ها و قابل حمل، کنترل می شوند.
    • انجام توابع منطقی. برای مثال، تابع بولی AND را می توان با یرس قرار دادن یک رله در حالت NO تحقق بخشید، یا تابع بولی OR با موازی قرار دادن آن. با قرار دادن رله در حالت CO تابع بولی XOR را خواهید داشت. توابع NAND و NOR نیز با قرار دادن رله در حالت NC قابل تحقق هستند.
    • پیاده سازی تابع تاخیر زمانی. رله می تواند تنظیم شود تا با تاخیر مشخصی اتصالات را قطع یا برقرار نماید. یک تاخیر کوتاه(کسری از ثانیه) با استفاده از یک صفحه مسی بین میله فلزی و تیغه است. جریان جاری در دیسک برای لحظه ای کوتاه میدان مغناطیسی را در خود حفظ می کند و بسته شدن را به تاخیر می اندازد. برای تاخیر های بیشتر (تا یک دقیقه) ، از یک ضربه گیر استفاده می شود. ضربه گیر یک پیستون پر شده از یک سیال است که باعث رهائی کند میله فلزی می شود. دوره زمانی می تواند بر اساس افزایش و کاهش نرخ حرکت پیستون متفاوت باشد. برای زمانهای بلندتر از یک تایمر چرخ دنده ای ساعتی و مکانیکی استفاده می شود.
    یک رله یزرگ قدیمی با تعداد زیادی اتصال
    استفاده در سیستم سوئیچ تلفنی قدیمی
    انتخاب یک رله
    انتخاب یک رله مناسب برای کاربری خاص مستلزم ارزیابی فاکتورهای مختلفی است:
    • تعداد و نوع اتصالات - NC یا NO و یا CO
    • در مورد CO دو نوع وجود دارد. این مدل رله می تواند از دو طریق ساخته شود."Make before Break" و "Break before Make" . مثلا سوئیچ تلفن قدیمی از حالت Break before Make استفاده می کند، بنابر این اتصال تا وقتی شماره گیری موفق نباشد، هزینه ای را به همراه نخواهد داشت. راه آهن هنوز از آنها برای کنترل تقاطع ها استفاده می کند.
    • توان اتصال - رله های کوچک در آمپرهای پائین سوئیچ می کنند، رله های بزرگ برای 3000 آمپر ارزیابی می شوند، برای جریانهای DC یا AC.
    • ولتاژ نامی اتصالات - رله های کنترلی عادی دارای ولتاژ نامی 300VAC یا 600VAC ، نوع خودکار آن 50VDC و رله های مخصوص ولتاژ بالا در حدود 15,000V هستند.
    • ولتاژ سیم پیچ - رله های ماشین ابزار معمولا با 24VAC یا 120VAC ، جعبه سوئیچها 125V یا 250VDC، و بالاخره سوئیچهای حساس که با جریانهای در حد کمتر از میلی آمپر کار می کنند.
    • محفظه - باز بودن ، ایمنی در مقابل لمس، ضد انفجار، در هوای آزاد، مقاومت از هم پاشیدن روغن و ...
    • نصب - سوکت ها، برد دو شاخه ها، نصب ریلی، نصی تابلوئی، تابلوی سراسری، محفظه برای نصب روی دیوار یا تجهیزات و...
    • زمان سوئیچ - کجا سرعت بالا مورد نیاز است؟
    • اتصالات خشک(Dry) - وقتی سوئیچینگ با سیگنالهای سطح پائین باشد، مواد خاصی برای اتصالات مورد نیاز است. نظیر روکش طلا
    • حفاظت اتصالات - خنثی کردن قوس الکتریکی در مدارهای با القاء بالا
    • حفاظت سیم پیچ - خنثی کردن نوسانات شدید ولتاژ به هنگام سوئیچ جریان سیم پیچ
    • ایزولاسیون بین مدار سیم پیچ و اتصالات
    • تست مقاومت انتشار یا هوا فضا، نوع خاصی از "تضمين كيفيت" (Quality Assurance)
    • متعلقات - نظیر تایمرها، اتصالات کمکی، چراغهای راهنما، دکمه های تست و ...
    • تست تنظیم
    • جریانهای ; مزاحم ناشی از پیوستگی مغناطیسی بین سیم پیچ مجاور رله روی برد مدار چاپی
    رله حفاظتی
    رله محافظ یک دستگاه پیچیده الکترومکان& #1740;کی است، اغلب با بیشتر از یک سیم پیچ و طراحی شده برای محاسبه شرایط کاری روی یک مدار الکتریکی و قطع کننده مدار وقتی اشتباهی رخ دهد. بر خلاف نوع کلیدی رله با ولتاژ آستانه و زمان کارکرد غیر مشخص(یا به سختی ثابت)، رله های محافظ دارای منحنیهای با تقریب خوب، قابل انتخاب و نسبت - زمان به جریان -(یا سایر پارامترهای کاری) خوبی هستند. چنین رله هائی بسیار خوب ساخته می شوند، با استفاده از آرایه های دیسکهای القائی، آهنرباهای قطب پوشیده، سیم پیچهای عملیات و توقف، عملگرهای سلونوئیدی، اتصالات شبیه رله تلفن و شبکه های تغییر فاز این کار صورت می گیرد تا به رله اجازه دهند تا به جریانهای بالا، ولتاژهای بالا، برگشت توان، فرکانس بالا و پائین پاسخ دهد. یک خط انتقال مهم یا واحد تولید باید یک اطاقکهای خصوصی البته با نشان مخصوص وسایل الکترومکان& #1740;کی مخصوص برای محافظت داشته باشند. هر کدام از کارائی های حفاظتی در دسترس برای یک رله باید با شماره وسیله استاندارد standard ANSI Device Numbers)ANSI ) مشخص شوند. برای مثال اگر له ای کارائی 51 را دارد باید یک رله حفاظتی جریان بالای زمان بندی شده باشد.
    طراحی و تئوری این وسیله محافظ قسمت مهمی از آموزش یک مهندس الکترونیک است که در رشته سیستمهای قدرت کار می کند. امروزه این وسیله ها تقریبا به کلی - در طراحیهای جدید - با الات دقیق بر اساس میکرو پروسسورها جایگزین شده اند که با اجداد الکترومکان& #1740;کی خود با دقت و راحتی کار خود رقابت می کنند. با ترکیب کردن چندین کارائی در یک مورد، رله های عددی (شمارشی) در هزینه های سرمایه و نگهداری بسیار مقرون به صرفه تر هستند. به هر حال به علت طول عمر طولانی رله های الکترومکان& #1740;کی، دهها هزار از این "نگهبانان خاموش" هنوز از خطوط انتقال و وسایل الکتریکی در تمام جهان محافظت می کنند.
    رله جریان بالا
    این رله نوعی رله محافظ به شما می رود. شماره طراحی وسیله ANSI آن 50 (برای یک جریان بالای لحظه ای) یا "" و 51 (برای جریان بالای زمانی) یا "" می باشد. در کاربردهای عادی رله های جریان بالا برای محافظت جریان بالا استفاده می شوند که به یک ترانسفورما& #1578;ور جریان متصل و برای کار کردن در (بالای) سطح جریان مشخصی می باشند. وقتی رله کار می کند، یک یا چند اتصال کار خواهند کرد و سیم پیچ مدار قطع کننده را تحریک می کنند و مانع از قطع شدن مدار می گردند.
    [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ][لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ][لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ]
    [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ][لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ]


    تمامی فایلهایی که پسورد آنها ذکر نشده:
    [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ]


  5. #4
    عضو جدید

    تاریخ عضویت
    02-11-2009
    نوشته ها
    18
    مهندسی برق
    سپاس
    0
    4 سپاس در 2 پست
    امتياز:113Array

    پیش فرض

    با توجه به اهمیت حفاظت و گسترده بودن این مقوله سعی را بر این داشتیم انواع رله های حفاظتی را به صورت خلاصه بیان نماییم امید بر این داریم که مرد استفاده شما دوستان قرار بگیرد . قبل از ورود به مبحث رله ، اجزا ، وظایف و خصوصیات سیستم حفاظتی را مورد برسی قرار می دهیم
    [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ]

  6. #5
    کاربر ممتاز

    تاریخ عضویت
    08-12-2009
    نوشته ها
    21,522
    مدیریت
    امتياز طلايي
    35
    سپاس
    42
    880 سپاس در 543 پست
    امتياز:42649Array


    پیش فرض حفاظت الکتریکی و انواع رله ها

    حفاظت الکتریکی و انواع رله ها

    حفاظت سيستم هاي الكتريكي ابعاد بسيار گسترده اي دارد از حفاظت يك خانه مسكوني گرفته تا حفاظت يك باس بار در يك پست فشار قوي.

    بهتر است ابتدا به تقسيم بندي اين موضوع بپردازيم .

    الف ) تقسيم بندي حفاظت سيستم هاي الكتريكي در ابعاد مختلف :

    - حفاظت شبكه هاي فشار ضعيف شامل خطوط توزيع انرژي – ترانسفورمرها – موتورها – خازنها و ساير مصرف كننده ها (تا 1 كيلو ولت)

    حفاظت شبكه هاي فشار متوسط شامل خطوط توزيع و انتقال انرژي – ژنراتورها – موتورهاي فشار متوسط – ترانسفورمرها – خازنها – باس بارهاي پست و .. (1 كيلو ولت تا 36 كيلوولت)

    حفاظت شبكه هاي فشار قوي شامل خطوط انتقال انرژي وخطوط و باس بارهاي پست ها (36 كيلو ولت به بالا)

    ب) انواع حفاظت در سيستم هاي الكتريكي

    حفاظت خطوط و فيدرها در برابر خطاهاي جرياني مانند اتصال كوتاه – جريان زياد – اضافه بار و خطاهاي نشتي جريان (جهت دار و ساده) ....

    حفاظت در برابر خطاهاي ولتاژي شامل اضافه ولتاژ- كاهش و ولتاژ - توالي فاز و ....

    حفاظت موتورها در برابر اتصال كوتاه – اضافه جريان – اضافه بار – كاهش بار – محدوديت دفعات استارت - ديفرانسيل و.....

    حفاظت ژنراتورها در برابر خطاهاي اتصال كوتاه – اضافه جريان – اضافه بار – ديفرانسيل – اضافه جريان وابسته به ولتاژ – افزايش و كاهش فركانس و ....

    حفاظت ترانسفورمرها در برابر خطاهاي جرياني مانند اتصال كوتاه – جريان زياد – اضافه بار – ديفرانسيل و خطاهاي فيزيكي ترانسفورمر ها شامل اضافه حرارت سيم پيچ و روغن و سطح روغن و بوخهلتس و ..

    حفاظت خازنها در برابر خطاهاي اتصال كوتاه - اضافه بار – اضافه ولتاژ و .....

    حفاظت باسبارهاي پست ها در برابر انواع خطاهاي ولتاژي – ديفرانسيل – سنكرون چك و ... و ساير حفاظت ها كه جنبه خاص دارند

    به طور كلي هر حالت غير عادي كه در عملكرد سيستم به وجود مي آيد، خطا ناميده مي شود. از اين حالت هاي غير عادي مي توان به وقوع اتصال كوتاه، افزايش و يا كاهش بيش از حد ولتاژ، افزايش و يا كاهش بيش از حد فركانس، افزايش حرارت تجهيزات در اثر توان عبوري بيش از حد از آن ها يا اضافه بار،از سنكرون خارج شدن ژنراتورها و ... اشاره كرد. اتصال كوتاه ها از مهمترين و پراحتما ل ترين خطاهايي هستند كه در يك شبكه به وجود مي آيد. اين خطاها ممكن است بر اثر برخورد يك يا دو فاز با زمين، اتصال دو يا سه فاز به يكديگر و ... به وجود آيند كه در اين حالت جريان زيادي در حدود 10 تا 100 برابر جريان عادي، از شبكه عبور مي كند. عبور اين جريان مي تواند اثرات مختلف و زيانباري روي شبكه داشته باشد كه از مهم ترين آن ها مي توان به اثرات حرارتي روي تجهيزات اشاره كرد كه باعث سوختن و آسيب ديدن عايق آن ها مي شود. اين امر ممكن است در زماني در حدود چند ثانيه صورت گيرد. از اين رو رفع خطا در يك سيستم بايد در كوتاهترين زمان ممكن صورت گيرد. براي تشخيص حالت هاي غيرعادي در يك شبكه و ايزوله كردن بخش معيوب از ساير بخش ها از سيستم حفاظت استفاده مي شود. در اغلب موارد خطاهاي به وجود آمده در سيستم قدرت، باعث تغييرات ناخواسته و شديد در اندازه ولتاژ يا جريان مي شوند. از اين رو تقريبا در تمامي خطاها با اندازه گيري ميزان جريان و ولتاژ، مي توان وقوع خطا را تشخيص داد . در سيستم هاي حفاظت و در مرحله اول با استفاده از ترانس هاي ولتاژ و جريان، اندازه ولتاژ و جريان كاهش پيدا كرده تا به ميزان قابل استفاده براي تجهيزات سيستم حفاظت برسد.

    از انواع رله ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

    * رله اضافه بار
    * رله اضافه جريان
    * رله هاي ولتاژي
    * رله خطاي زمين
    * رله ديفرانسيل
    * رله زمين محدود شده
    * رله هاي فركانسي
    * رله بر گشت توان
    * رله حفاظت در برابر بار نامتقارن
    * رله حفاظتي در برابر زمان استارت طولاني
    * رله حفاظتي در برابر تعداد استارت مكرر
    * رله بوخهلتز

    رله اضافه بار

    معمولا هر مصرف كننده الكتريكي داراي توان مشخص و نامي است كه توسط سازنده تعيين مي گردد. در صورتي كه توان مصرفي يك مصرف كننده بيشتر از توان نامي آن باشد، اصطلاحا دچار اضافه بار يا Overload مي شود. در اين حالت دستگاه جرياني بيشتر از جريان نامي خود از شبكه ميكشد كه اين امر Overload باعث گرم شدن بيش از حد آن مي شود. به عنوان نمونه در موتورهاي آسنكرون كه بيش از 90 درصد موتورهاي موجود در صنايع را تشكيل مي دهند، بر طبق منحني جريان – سرعت آن ها، چنانچه بر اثر اضافه بار مكانيكي دور موتور كاهش يابد، جريان استاتور افزايش يافته و حتي تا چند برابر جريان اسمي موتور نيز مي رسد. از اين رو شرايط اضافه بار براي موتورها بسيار خطرناك بوده و ميتواند موجب گرم شدن بيش از حد سيم پيچ استاتور و روتور و در نتيجه سوختن آ نها شود.

    تجهيزات مختلف مانند ژنراتورها، ترانسفورماتورها و به ويژه الكتروموتورها را معمولا توسط رله هاي Overload كه در استاندارد ANSI با كد شماره 49 مشخص مي شود، حفاظت مي كنند. حرارت ايجاد شده در تجهيزات به ميزان جريان بستگي دارد و از طرفي هر چه جريان اضافه بار بيشتر باشد الكتروموتور زودتر آسيب ميبيند. از اين رو منحني عملكرد جريان-زمان رله هاي Overload از نوع معكوس بوده تا در جريان هاي بيشتر زودتر عمل نموده و عملا از ايجاد گرماي زياد در دستگاه جلوگيري شود. اين منحني عملكرد بايد داراي مشخصات زير باشد:

    ۱. جريان نامي دستگاه در قسمت سمت چپ خط مجانب عمودي اين منحني قرار گيرد زيرا در غير اينصورت رله در شرايط كار عادي دستگاه نيز عمل خواهد كرد.

    ۲. در مورد الكتروموتورها، منحني عملكرد مربوطه بايد اجازه راه اندازي الكترو موتور را بدهد. يعني زمان عملكرد رله براساس جريان راه اندازي الكتروموتور از زمان استارت موتور بيشتر باشد. به عنوان مثال چنانچه الكتروموتوري در هنگام راه اندازي 6 برابر جريان نامي را براي مدت 4 ثانيه از شبكه م يگيرد، در منحني عملكرد رله حفاظتي، زمان معادل 6 برابر جريان نامي از 4 ثانيه بيشتر باشد. معمولاً رله هاي Overload به گونه اي انتخاب م يشوند كه در جرياني حدود 110 % جريان تنظيمي شروع به زمان گرفتن يا Pick Up كند. در موارد خاص كه الكتروموتور داراي جريان استارت زياد يا زمان را ه اندازي طولاني مي باشد ممكن است از رله ها با منحني هاي عملكرد خاص استفاده شود.

    در رله هايOverload اوليه از يك نوار بي متال استفاده شده كه اين نوار در اثر حرارت خم شده و باعث عملكرد كنتاكتهاي مربوطه م يشود. عملكرد اين كنتاكتها موجب ظهور آلارم و يا اعمال تريپ به موتور يا دستگاه مورد نظر م يگردد. امروزه رله هاي Overload را با منحني عملكرد معكوس از طريق مدارهاي الكترونيكي يا Plc شبيه سازي ميكنند. اين رله ها قابليت ارائه چندين منحني را داشته و كاربر با توجه به مشخصه دستگاه مورد حفاظت، قادر به انتخاب منحني مناسب خواهد بود. اين منحني ها را منحني هاي هم خانواده يا Family Curves مي نامند و توسط مختصات يك نقطه كه معمولا 6 برابر جريان نامي مي باشد مشخص و توسط تنظيم زمان مورد نظر انتخاب ميگردند.

    رله اضافه جريان

    حفاظت يك شبكه الكتريكي در برابر جريانهاي زياد يكي از اوليه ترين حفاظت ها در شبكه است. بايد توجه داشت كه حفاظت در برابر اضافه جريان با حفاظت در برابر اضافه بار متفاوت است. در اضافه جريان ها كه ناشي از وقوع اتصال كوتاه بين يك يا دو فاز با زمين، اتصال بين دو فاز و ... هستند، جريان به مراتب بيشتري نسبت به حالت هاي اضافه بار از شبكه مي گذرد كه اين جريان بايد در كوتا هترين زمان ممكن تشخيص داده شده و قطع شود.

    براي حفاظت در برابر اضافه جريا ن از رله Over current كه دراستاندارد ANSI با كد شماره 50 يا 51 مشخص شدهُ استفاده مي شود. كد شماره 50، براي زمان عملكرد لحظه اي و كد 51 براي عملكرد با تأخير زماني است. در حالت عملكرد لحظه اي پس از اين كه جريان از، ميزان تنظيم شده براي رله بيشتر شد، رله آن را تشخيص داده و بلافاصله تريپ مي دهد . در عملكرد باتأخير زماني، پس از رسيدن جريان به ميزان تنظيم شده، رله پس از مدت زماني كه به ميزان جريان بستگي دارد، دستور تريپ را صادر مي كند. در اين حالت معمولا از منحني هاي معكوس با شكل و شيب متفاوت استفاده ميشود

    رله هاي ولتاژي

    معمولا تجهيزات مورد استفاده در يك شبكه الكتريكي براي كار در يك ولتاژ مشخصي طراحي شده اند. از
    اين رو نبايد ولتاژ اعمالي به آن ها از حد مشخصي كمتر و يا بيشتر شود. محدوده اين تغييرات به نوع
    دستگاه بستگي دارد. براي حفاظت شبكه هاي الكتريكي در برابر تغييرات ولتاژ، از دو نوع رله به نام رله Under Voltage و رله Over Voltage استفاده ميشود.

    رله Under Voltage براي حفاظت تجهيزاتي كه در اثر افت ولتاژ آسيب مي بينند مانند الكتروموتورها به كار برده مي شود. اين رله معمولا داراي يك تنظيم ولتاژي و يك تنظيم زماني است و در صورت افت ولتاژ شبكه تا حد تنظيم شده و پس ازطي زمان تنظيم شده عمل مي كند. تنظيمات اين رله به نوع وسيله مورد حفاظت بستگي دارد. به عنوان مثال در مورد موتورهاي الكتريكي، تنظيم ولتاژي اين رله در حدود 70 تا 80 درصد ولتاژ نامي و تنظيم زماني آن در حدود چند ثانيه است.

    رله Over voltage براي حفاظت شبكه در برابر اضافه ولتاژ مورد استفاده قرار مي گيرد و معمولا داراي دو تنظيم زماني و ولتاژي است . در صورت افزايش بيش از حد ولتاژ شبكه و رسيدن به حد تنظيم شده، در زمان تنظيم شده عمل مي كنند. تنظيم ولتاژي اين رله در حدود 120 درصد ولتاژ نامي و تنظيم زماني آن در حدود چند ثانيه است . اين رله معمولا در خروجي ژنراتورها و روي با س بار اصلي شبكه نصب ميشود.

    رله ارت فالت

    یکی از عوامل اصلی در بروز خسارات مالی ، صدمات و تلفات جانی به ویژه در منازل مسکونی ، مراکز اداری ، تجاری و مجتمع های صنعتی عدم رعایت مسائل ایمنی در استفاده از انرژی برق میباشد .

    بمنظور حفاظت از جان افراد در مقابل خطر برق گرفتگی و جلوگیری از خطرات جریان نشتی از کلیدهای حفاظت از خطر برق گرفتگی ( محافظ جان ) استفاده می شود . این کلیدها که براساس حساسیت خود به دو نوع خانگی و صنعتی تقسیم می شوند ، علاوه بر حفاظت افراد در مقابل تماس مستقیم و یا غیر مستقیم برق ، با جلوگیری از نشتی جریان در حفاظت دستگاه ها و تجهیزات صنعتی نیز موثر می باشند . براین اساس در صورتی که حساسیت کلیدها تا 30 میلی آمپر باشد این کلید به عنوان حفاظت از جان و در صورتی که حساسیت آن بیشتر از 30 میلی آمپر باشد به عنوان حفاظت از تجهیزات صنعتی بکار می رود . اساس کار کلیدهای حفاظت از خطر برق گرفتگی ، مقایسه جریان ورودی با جریان خروجی کلید می باشد به طوری که اگر جریان نشتی در مداری که کلید در آن واقع شده است بیشتر از حساسیت کلید باشد کلید عمل کرده و جریان ورودی و در نتیجه مدار را قطع می نماید .

    از مزایای دیگر استفاده از کلیدهای حفاظت از خطر برق گرفتگی جلوگیری از بروز آتش سوزی در اثر وجود جریان نشتی می باشد . باتوجه به اینکه یم جریان 5/0 آمپری می توان باعث بروز آتش سوزی شود ، کلید حفاظت از خط برق گرفتگی با تشخیص جریان نشتی و قطع جریان ورودی ، مانع از بروز آتش سوزی می شود . همچنین از آنجا که در صورت وجود جریان نشتی در بدنه وسائل برقی و یا سیستم سیم کشی ساختمان ، این جریان به مرور زمان یاد می شود و احتمال سوختن وسایل برقی و سیستم سیم کشی ساختمان را به وجود می آورد لذا استفاده از کلیدهای حفاظت از خطر برق گرفتگی ، با توجه به کاهش میزان هدر رفتن انرژی الکتریکی و برق مصرفی . صرفه جوئی اقتصادی و حفظ ثروتهای ملی را نیز در بر خواهد داشت



    رله اتصال زمين

    ساختمان و طرز كار اين رله ها مانند رله هاي اضافه جريان بوده و وظيفه اصلي اين رله، تشخيص بروز هر گونه اتصالي بين هر كدام از فازها با زمين و يا دو سه فاز با زمين نيز مي باشند
    از نظر عملي ، رله هاي اضافه جريان سيستم سه فازه و رله اتصال زمين تواماً به صورت يك سيستم حفاظتي واحد بسته مي شود . رله اتصال زمين اصولاً حساستر از رله هاي اضافه جريان بوده و هر گاه يكي از فازها به زمين اتصال يابد ، رله اتصال زمين همراه با رله اضافه جريان همان فاز عمل مي نمايد . چنانچه مشاهده مي گردد ، براي سه فاز فقط احتياج به يك رله اتصال زمين مي باشد

    رله جهتي Directional

    بروز اتصالي در جهت جرياني كه مدار جاري مي شود مؤثر مي باشد در بيشتر طراحي ها جهت جريان براي نصب دستگاه رله مي بايست مشخص شود در اين صورت از رله ها ي جهتي استفاده مي شود از نظر ساختمان داخلي و طرز كار ، اين رله به صورتهاي اندوكسيوني و الكترونيكي ، كاربرد فراواني دارد . رله هاي جهتي داراي دو سيم پيچ بوده كه يكي از آنها مانند رله هاي اضافه جريان با شدت جريان ورودي I تحريك شده و سيم پيچ ديگر با ولتاژ مناسبي تحريك مي گردد . اين رله ها از دو قسمت جهت ياب و اضافه جريان تشكيل شده اند و اين بدين معني است كه هر گاه در شبكه تحت حفاظت ، اتصالي رخ دهد ، ابتدا اين رله جهت عبور شدت جريان به محل اتصالي را به وسيله قسمت جهت ياب تشخيص داده و سپس اگر جريان در جهت عملكرد رله باشد و هم چنين از نظر مقدار به اندازه ايي باشد كه بتواند موجب تحريك قسمت اضافه جريان رله گردد ، رله مزبور تحريك شده و فرمان قطع را صادر مي نمايد.

    رله دیفرانسیل:

    رله دیفرانسیل یا حفاظت اصلی ترانسفورماتور،مقایسه جریان های طرفین آن به عهده داشته وعملکردآن ناشی از عوامل زیر می باشد:

    I) اتصالی در داخل تراسفوماتور(نظیر اتصال فاز به بدنه،فازبه فاز،اتصال حلقه ویا اتصال بین سیم پیچ های اوله وثانویه).

    II) اتصالی خارج از ترانسفورماتوربراثر عوامل خارجی در محدوده حفاظت رله یعنی بینC.Tهای طرفین.

    III) حالت های کاذب ناشی از اشکال در یاC.T مدارات مربوطه.

    رله دیفرانسیل دارای ویژگی قطع سریع ،دقت بالاوقدرت تشخیص و تفکیک عیوب واقع شده در محدوده بینC.Tهای دوطرف ترانسفوماتورقدرت می باشد.

    لازم بذکر است رله های دیفرانسیل در جریانهای هجومی ترانسفورماتور،عمل نمی نمایدولی برای تشخیص فالت های واقع شده در محدودهC.Tهای دو طرف ترانسفورماتور قدرت همواره بهترین حفاظت،رله دیفرانسیل می باشد.

    رله بوخهلتس

    اين رله يكي از مهمترين رله هاي حفاظتي ترانسفورماتورهاي قدرت مي باشد ، وظيفه تشخيص بروز هر گونه اتصالي در محفظة داخلي ترانسفورماتور و قطع سريع برق ورودي به آن مي باشد . مي دانيم كه اصولاً ترانسفورماتورهاي قدرت به وسيله مايع مخصوصي مانند روغن عايقكاري و خنك مي شوند . به خاطر سرد و گرم شدن روغن مزبور ظرف انبساطي براي آن در نظر گرفته شده و اين ظرف از طريق لولة رابطي به محفظه داخلي ترانسفورماتور متصل مي باشد .
    رله بوخهلس بر روي لولة رابط بين ترانسفورماتور و ظرف انبساط قرار مي گيرد و روغن از اين لوله عبور مي نمايد . بنابراين تمامي محفظه داخلي رله پر از روغن مي باشد . هر گاه هر گونه اتصالي در محفظه داخلي ترانسفورماتور پديد آيد ، در نقطه اتصالي مقداري جرقه و قوس الكتريكي زده مي شود . در نتيجه اين عمل كمي از روغن اطراف محل اتصالي سوخته و توليد حبابهاي گازي شكلي را مي نمايد . اين حبابهاي گازي به طرف قسمت فوقاني ترانسفورماتور حركت نموده و از طريق لوله رابطة به رلة بوخهلس وارد شده و در قسمت فوقاني رله جمع مي گردند . اين رله داراي شناوري مي باشد كه با تجمع حبابهاي گاز ، سطح روغن در رله پايين آمده و همراه با آن شناور نيز به پايين مي آيد.
    پايين آمدن شناور باعث بسته شدن كليد الكتريكي رله و تحريك مدار هشدار و يا قطع مي گردد . در بعضي از مدلهاي اين رله از دو شناور استفاده شده كه شناور بالايي براي تحريك مدار هشدار و شناور پاييني براي فرمان مدار قطع دستگاه مورد حفاظت مي باشد و اگر مقدار جرقه و قوس الكتريكي در محفظه داخلي ترانسفورماتور شديد باشد ، يك موج انفجاري در روغن داخلي ترانسفورماتور به وجود آمده و روغن ترانسفورماتور با سرعت زيادي به رلة بوخلهس وارد مي شود همانطوريكه قبلاً گفته شد، سرعت زياد روغن باعث عملكرد دريچه ورودي رله مي گردد . اين دريچه با شناور پائيني رله هم محور بوده و مستقيماً باعث تحريك مدار قطع مي شود . هر گاه در اثر علت هاي مختلفي از بدنة
    ترانسفورماتور مقداري روغن ريزش نمايد ، به مرور زمان سطح روغن در ظرف انبساط كاهش يافته و به رله بوخهلس مي رسد . در رله بوخهلس اگر سطح روغن همچنان كاهش يابد باعث عملكرد و تحريك مدار هشدار و قطع مي گردد . در بعضي موارد مقداري هواي نشتي به رله راه يافته و مانند حبابهاي گاز باعث تحريك رله مي شود

    -رله سنكرون چك:

    زماني كه دو خط از شبكه بخواهند به يكديگر متصل گردند اين رله رابطه فازي و ولتاژ دو خط را مقايسه نموده و در صورت تطابق (تمايز نبايد بيش از 10% باشد.) اجازه اتصال آنها را مي دهد.

    اين رله زماني بكار مي‌رود كه دو يا چند فيدر به يك باس مشترك متصل مي‌گردند. اتصال موفقيت‌آميز دو منبع به يكديگر بستگي به اختلاف دامنه‌هاي ولتاژ طرفين، زاويه‌هاي فاز و فركانسهاي دو منبع در زمان اتصال دارد. رله كنترل سنكرونيزم در صورت نزديك بودن مقادير دو طرف، اجازه اتصال را خواهد داد.

    رله سنكرون‌كننده، رله‌اي است كه در رابطه با اتصال ژنراتور به شبكه و يا اتصال دو شبكه مجزا مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين رله سنكرون‌كننده براي كنترل يك يا چند كليد در يك نيروگاه و ارتباط با سيستم كنترل نيز بكار مي‌رود. بر خلاف رله كنترل سنكرونيزم، رله سنكرون‌كننده مي‌تواند فرمان وصل كليد را در نقطه دقيق سنكرونيزم صادر نمايد.

    سنكرون‌كردن دستي نيازمند آموزش، استفاده از قدرت تشخيص، تجربه و دقت كافي از طرف اپراتور است. كليدها و ژنراتورها در صورت عدم دقت اپراتور دچار صدمه مي‌شوند. بنابراين فرمان وصل كليد، تنها وقتي كه رله سنكرونيزم اجازه دهد، صادر مي‌گردد.

    رله كنترل سنكرونيزم براي نظارت بر اتصال دستي كليد بكار مي‌رود. بنابراين اپراتور مقادير سنكرونيزم را كنترل كرده و بطور دستي فرمان وصل مي‌دهد ولي كنتاكت باز رله سنكرونيزم كه بصورت سري قرار گرفته است از اتصال جلوگيري مي‌كند. كنتاكت باز رله سنكرونيزم وقتي بسته مي‌شود كه اختلاف زاويه فاز در دو طرف كليد از مقدار مشخص كمتر بوده و همچنين اختلاف ولتاژ بين دو طرف مقدار كمي را دارا باشد.

    رله سنكرونيزم به دو طريق مورد استفاده قرار مي‌گيرد. مي‌توان اين رله را بعنوان ناظر در اتصال دستي ژنراتور به شبكه مورد استفاده قرار داد. طريق ديگر استفاده از رله سنكرونيزم در اتصال اتوماتيك ژنراتور به شبكه است كه در اين حالت علاوه بر اينكه شرايط سنكرونيزم مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد، فرمانهايي از طرف رله سنكرونيزم به سيستمهاي تنظيم فركانس و ولتاژ ژنراتور ارسال مي‌گردد و اتصال كاملاً اتوماتيك صورت مي گيرد.


    عدم تقارن ولتاژ فازها

    رله ولتاژي، عدم تقارن ولتاژ در فازها را در حالت اتصال كوتاه و اشكال در فيوز ثانويه ترانس ولتاژ حس مي‌كند كه اين كار با اندازه‌گيري توالي صفر و منفي ولتاژها انجام مي‌گيرد.

    رله عدم تقارن ولتاژ براي ايزوله‌كردن رله‌ها يا وسايلي كه با قطع ولتاژ در يك يا هر سه فاز ثانويه ترانس ولتاژ يا وجود اشكال در فيوز ثانويه ترانس ولتاژ نادرست عمل مي‌كنند، بكار مي‌رود. بعنوان مثال رله ديستانس يا رله سنكرونيزم، در اين صورت فرمان نادرست صادر مي‌كنند. بنابراين زمان قطع رله بالانس ولتاژ بايد بحدي كوچك باشد تا قبل از اينكه رله‌هاي نامبرده باعث قطع كليد شوند، آنها را از مدار خارج كند.

    رله‌هاي ولتاژ زياد نيز داراي دو نوع تأخيري و آني هستند. در رله‌هاي ولتاژ زياد آني تنها تنظيم ولتاژ آستانه مطرح است و پس از افزايش ولتاژ از حد مربوطه، رله بلافاصله عمل خواهد كرد.
    !


  7. #6
    کاربر ممتاز

    تاریخ عضویت
    08-12-2009
    نوشته ها
    21,522
    مدیریت
    امتياز طلايي
    35
    سپاس
    42
    880 سپاس در 543 پست
    امتياز:42649Array


    پیش فرض


    رله بوخهلتس یا رله بوخلتز...*قسمت اول*


    رله بوخهلتس يکي ازحفاظتهاي مکانيکي ترانسMain مي باشدکه درلوله بين تانک روغن ترانس وکنسرواتورواقع شده ودرصورت بروزمعايب زير عملکردهاي مختص به آنراخواهدداشت که عبارتنداز:
    A)درصورت بروزعيبهايي ازقبيلDISCHARGEباانرژي بالاياکم،تخليه هاي جزئي،اتصال بين حلقه هاي سيم پيچ،اتصال فازبه فاز،اتصال فازبه زمين و نقاط داغ درداخل ترانس
    اين قبيل فالتهاباعث تجزيه روغن وعايقهاي سلولوزي شده وگازهاي ايجادشده باحرکت درروغن به سمت کنسرواتور دررله بوخهلتس جمع شده ودرصورت افزايش مقدارآن وکاهش سطح روغن،ابتداباعث فعال شدن شناوراول وارسال آلارم مي شود.درصورت ادامه ايجادگازدررله بوخهلتس وتجمع گازدررله وپايين آمدن سطح روغن،شناوردوم دررله فعال شده وباعث تريپ ترانس مي شود.
    B)نشتي روغن
    درصورت بروز نشتي درترانس سطح روغن پايين آمده وبه دنبال آن شناوراول درسطح عملکردخودقرارگرفته وباعمل سوئيچ مربوطه سيگنال آلارم ارسال مي کند.درصورتيکه نشتي ادامه يابدوسطح روغن پايينترازمقداري باشدکه شناوردوم دروضعيت عملکردخودش قرارگيردباعمل سوئيچ مربوطه سيگنال تريپ ارسال مي شود.
    C)درصورت وجودفالت شديدداخل ترانس

    به دليل افزايش دماي روغن وانبساط سريع آن وحجم عظيم گازهاي توليدي جريان سريع سيال باعث فعال شدن رله بوخهلتس وارسال تريپ خواهدشد.

    تذکر1:کليه اقدامات ذکرشده دراين دستورالعمل علاوه برترانسMainبه غيرازنحوه نمونه گيري گازبدليل وجودGas Collectorبراي ترانسهايUnitوسايرترانسهاي روغن قابل انجام مي باشد.

    تذکر2:اگررله عمل کرده وگازبه مقدارزياددرآن جمع شده باشد،بايدانتظاريک خطاي جدي داشت وازآناليز گازهابايدبه نوع خطاها پي برد.

    تذکر3:اگرتجمع گازدررله تدريجي وآهسته باشد،آناليزگازهاي حل شده درروغن بسيارسودمندترازآناليزگازه اي آزادموجوددرداخل رله خواهدبود.بعلاوه اين آناليزبراي تعيين نرخ رشدگازوبالطبع گسترش خطاضروري است.
    اقداماتي که به هنگام مشاهده آلارم بوخهلتس بايدانجام شود:
    درصورت مشاهده آلارم،امکان وجودنشتي روغن درترانس محتمل بوده وبايدازنظرنشتي چک شود.درصورتيکه نشتي قابل رفع بوده وسطح روغن ترانس مناسب باشدنيازي به خارج کردن واحدوبي برق نمودن ترانس نمي باشد.
    رله بوخهلتس ممکن است پس ازچندروزگرم وکاهش شديددماي هوادرشب وباتجمع هوابه اشتباه اعلام آلارم کند.ازاين رولازم است که ازگازوروغن داخل مخزن اصلي به سرعت نمونه برداري شود.
    درصورتيکه مواردبالاصادق نباشندمي بايست گروه بهره برداري باهماهنگي گروه ايمني اقدام به بي برق نمودن ترانس نمايد. جهت انجام اين کاراگرواحددرمدارباشدواحدش ات دان داده شده وترانس بي برق شودواگرواحدازمدارخارج است ترانس رامطابق دستورالعمل بي برق کردن ترانسMainوUnitبي برق کندوسپس سرپرست تعميرات الکتريک راازموضوع مطلع نمايدتاباحضورنماينده تعميرات الکتريک اقدامات بعدي انجام شود.
    پس ازحضورنماينده تعميرات الکتريک مي بايست نمونه گازجمع شده دررله موردآزمايش قرارگيرد.درترانسMainضروري است تااين گازابتدادرGas Collectorمتصل به رله بوخهلتس که درپايين ترانس دردسترس مي باشدجمع آوري شود.
    !


  8. #7
    کاربر ممتاز

    تاریخ عضویت
    08-12-2009
    نوشته ها
    21,522
    مدیریت
    امتياز طلايي
    35
    سپاس
    42
    880 سپاس در 543 پست
    امتياز:42649Array


    پیش فرض

    رله بوخهلتس یا رله بوخلتز...*قسمت دوم*

    طريقه جمع آوري گازدرمحفظهGas Collectorبراي ترانسMain:

    محفظه جمع آوري گازازطريق يک لوله به رله بوخهلتس متصل مي شودوقابليت جمع آوري گازجهت آزمايش آنرادارد.همچنين اين دستگاه اجازه مي دهدتاقابليت کنتاکتهاي الکتريکي رله بوسيله شبيه سازي تجمع گازدررله باتزريق نيتروزن ياهوا به رله نيز چک شود.اين تجهيزدوپنجره بازديدشيشه اي مدرج از200تا400سانتيمترمکعب داردکه ميزان گازجمع شده رانيزمي توان بررسي کرد.
    شيررابازکنيدواجازه دهيدتاروغن تخليه شودوگازازدرون رله بوخهلتس بهGas Collectorواردشود.پس ازآنکه همه گازواردمحفظه جمع آوري گازشد،شيرراببنديد.
    درپوش شيررابرداشته وپس ازاتصال دستگاه نمونه برداري گازآنرا به آرامي بازکنيد.

    پس ازانجام عمليات بندپيشين شيرشماره6راببنديدودستگاه نمونه برداري راجدانماييد.

    محفظه جمع آوري گازرابابازکردن شيرشماره6وباخارج شدن کامل گازهاي آن پرازروغن نماييد.سپس شيررابسته ودرپوش محافظ آنرامجددادرسرجايش قراردهيد.پس ازنمونه برداري ازگازجمع شده دردستگاه نمونه برداري،گازموجودراازنظرقاب ل احتراق بودندرجايي که فاصله مناسبي ازترانس داشته باشدآزمايش کنيد.

    درصورتيکه گازجمع شده دررله بوخهلتس قابل احتراق باشدترانس بايدبي برق بماندوتستهاي الکتريکي موردنيازبرروي آن انجام شده حتي درصورت نيازترانس بازشده وازداخل آن بازديدبه عمل آيدتانقطه عيب مشخص شده وتعميرات لازم به عمل آيد.
    اگرگازجمع شده دررله بوخهلتس قابل احتراق نباشدبايدترانسفورماتورازن قاط درنظرگرفته شده هواگيري شودوسپس مي توان ترانس رامجددابرقدارکرد.
    اقداماتي که به هنگام مشاهده تريپ رله بوخهلتس بايدانجام شود:
    عواملي که مي توانندباعث فعال شدن تريپ رله بوخهلتس شوند:
    1-سطح پايين روغن ترانس يانشتي آن
    2-اتصال کوتاه
    3-تخليه الکتريکي باانرژي زياددرسيم پيچهاي ترانسفورماتور
    b)تريپهاي ارسالي به بريکرهاوتجهيزات ايزوله کننده ترانسMainوUnit:
    1-HVCB1(بريکرواحد) و HVCB3(بريکرCUT OFFمياني)کانالهاي1و2تريپ
    2-GEN CBکانالهاي1و2 تريپ
    3-Unit Aux CBتريپ
    4-RAPID SHUTDOWNکانالهاي 1و2
    5-SEEکانالهاي1و2 تريپ
    C)کارهايي که به هنگام تريپ ترانس به دليل عملکردرله بوخهلتس انجام مي شود:
    1-نرمال کردن تابلوهاي برق(MVوLV)کامان ومساء واحد
    2-توسط گروه بهره برداري به سرپرست گروه تعميرات وايمني اطلاع داده شودتاتيم موردنيازدرمحل ترانسفورماتورحضوريابند.
    3-ترانس همچنان بي برق بماندواقدامي جهت ريست آلارم هاورله ها به عمل نيامده ومواردآلارم وتريپ روي رله هايادداشت شود.

    4-باحضورگروه تعميرات،ابتداسطح روغن ترانس چک شودکه درصورت پايين بودن آن ممکن است عملکرد رله بوخهلتس ازآن باشد.
    5-درصورت مناسب بودن سطح روغن ترانس Mainبندهاي بالاازگازرله بوخهلتس نمونه برداري شودودرصورت قابل اشتعال بودن آن اقدامات بعدي جهت تست وبازديدترانس به عمل آيد.
    6-درصورتيکه گازدررله بوخهلتس جمع نشده باشدمدارات آلارم وتريپ رله بوخهلتس ازرله تا سيستم پروتکشن وDCSچک شود.زيراباتوجه به تجربه قبلي احتمال اتصال کوتاه درمسيرآن وايجادتريپ کاذب وجوددارد.
    7-ازداخل رله بوخهلتس وترمينال باکس آن بازديدبه عمل آيدتابراي نفوذآب ،تريپ ياآلارم کاذب ايجادنشده باشد.
    8-درصورتيکه ازتست مدارات بوخهلتس اطمينان حاصل شدوگازي نيزدررله بوخهلتس جمع نشده بودعملکردرله بوخهلتس آزمايش شودتاکنتاکتهاي آن ومکانيزم رله نيز تست شود.
    9-آلارمهاوتريپهاي ثبت شده درDCSبررسي شودتااطمينان حاصل شودکه هيچ يک ازحفاظتهاي الکتريکي ترانس(ترانسMainوUnit)عمل نکرده باشند.
    10-درصورت عملکرد حفاظتهاي الکتريکي ترانس وبروزآلارم ياتريپ رله بوخهلتس مي بايست ترانس بي برق مانده وتوسط گروه تعميرات برق تستهاي الکتريکي ترانس ونمونه گيري جهت گازکروماتوگرافي ترانس انجام شود.
    11-درصورت اطمينان ازکاذب بودن تريپ رله باتاييدنهايي واحدتعميرات الکتريکي مي توان ترانس رابرقدارنمود.
    !


  9. #8
    کاربر ممتاز

    تاریخ عضویت
    08-12-2009
    نوشته ها
    21,522
    مدیریت
    امتياز طلايي
    35
    سپاس
    42
    880 سپاس در 543 پست
    امتياز:42649Array


    پیش فرض

    راهنمای انتخاب رله به زبان انگلیسی

    [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ]
    !


  10. #9
    کاربر ممتاز

    تاریخ عضویت
    08-12-2009
    نوشته ها
    21,522
    مدیریت
    امتياز طلايي
    35
    سپاس
    42
    880 سپاس در 543 پست
    امتياز:42649Array


    پیش فرض

    رله فرکانسی درحفاظت ژنراتور

    [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ]
    !


  11. #10
    کاربر انجمن

    تاریخ عضویت
    14-05-2010
    نوشته ها
    293
    مهندسی برق
    الکترونیک
    سپاس
    0
    4 سپاس در 2 پست
    امتياز:520Array

    پیش فرض آشنايي با انواع فيوز ها و نحوه حفاظت از مدارهاي الكتريكي

    آشنايي با انواع فيوز ها و نحوه حفاظت از مدارهاي الكتريكي

    فيوز چيست؟


    فيوز معمولا از يك تيوب سراميكي تشكيل شده كه آلياژي از جنس نقره يا مس از وسط آن عبور مي كند و اطراف آن با كوارتز يا سيليس پر مي شود ،المان مركزي فيوز به گونه اي طراحي شده است كه اجازه عبور جريانهاي مجاز را مي دهد و به اين ترتيب فيوز از عبور جريانهاي اضافي و خطا جلوگيري مي كند.

    اتصال كوتاه چيست؟

    اتصال كوتاه خطايي است در يك وسيله الكتريكي كه در آن بار الكتريكي اجازه مي يابد تا بين يك فاز و زمين الكتريكي يا بين دو فاز جريان يابد. به عبارت غير فني تر، يك اتصال كوتاه هنگامي رخ ميدهد كه جريان الكتريسيته از يك مدار در جهتي ناخواسته، عموما به دليل يك اتصالي در جايي كه كسي انتظار ندارد، عبور كند.
    ساده ترين راه براي ايجاد يك اتصال كوتاه متصل كردن سرهاي مثبت و منفي يك باتري توسط يك هادي كم مقاومت، مانند سيم، است. مقاومت كم موجب جريان زياد مي شود كه منجر به خروج انرژي زيادي از باتري در مدت كوتاه ميشود.

    مفهوم بار اضافي به چه معنا مي باشد؟

    مقدار جريان عبوري از مدار را اصطلاحا بار مي نامند،گاهي به هنگام استفاده بيش از حد مصرف كننده ها ،راه اندازي الكترو موتورها تحت فشار و يا عدم تعادل در شبكه در مدار الكتريكي بار اضافي بيش از حد مجاز به وجود مي آيد كه بايد از عبور آن جلوگيري شود چرا كه باعث صدمه به تجهيزات مي گردد.

    يوزها از نقطه نظر كاربرد و تكتولوژي ساخت به گونه هاي متعددي تقسيم مي شوند

    تقسيم بندي فيوزها از نقطه نظر كاربرد

    فيوزهاي ساختماني و سيستم هاي روشنايي

    فيوزهاي ساختماني معمولا از نظر ولتاژ با ولتاژ برق شهري يكسان بوده و از آنها براي محافظت از تجهيزات ساختماني و روشنايي استفاده مي شود نمونه ساده اين فيوزها موسوم به فيوز فشنگي در پايين كنتور برق نصب مي شود.

    فيوزهاي صنعتي و نيروگاهي

    با توجه به تنوع فعاليتهاي صنعتي اين فيوزها داراي تنوع بسياري هستند يك نمونه از اين فيوز كه معمولا به شكل مكعب مستطيل با دو قسمت فلزي كارد مانند كه از دو سار آن خارج شده ،مي باشد كه به آن فيوز كاردي مي گويند ولتاژ اين فيوزها بسته به تجهيزاتي كه از آنها حفظت مي كنند بين 500 تا 1200 ولت و با شدت جريانهاي مختلف مي باشد.
    البته نوعي خاص از فيوز وجود دارد كه مخصوص حفاظت از تجهيزات ÷ستهاي برق و نيروگاهي مي باشد،كه به انها فيوزهاي HV يا هاي ولتاژ مي گويند اين فيوزها قابليت كار با ولتاژهاي بسيار بالا گاها تا 36000 ولت را نيز دارا مي باشند.

    فيوزهاي الكترونيك صنعتي

    درواقع اين فيوزها محافظت از وسايلي نظير كنترل درايوهاي برق مستقيم ،يو پي اس ها و اينورتر ها و ساير تجهيزاتي كه به نوعي با عناصر نيمه رساناي الكتريكي semiconductors سرو كار دارند ،را به عهده دارند و از آنجا كه اين عناصر ظرفيت حرارتي پايين داشته و فوق العاده نسبت به افزايش جريان حساس هستند بنابراين بايد با فيوزهاي خاصي موسوم به فيوزهاي تند سوز حفاظت شوند.

    منبع : [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ]

صفحه 1 از 5 12345 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 1
    آخرين نوشته: 26-03-2012, 21:47
  2. شمار یوزهای جهان به شصت و نه کاهش یافت!!!!
    توسط Iman-Emperatour در انجمن چهارپایان و خزندگان
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 24-12-2010, 13:16
  3. پاسخ ها: 2
    آخرين نوشته: 06-12-2010, 14:28
  4. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 28-11-2010, 19:09
  5. طالب‌لو، جباری، میداودی، مبعلی، نصرتی در لیست کمالوند
    توسط YAGHOT SEFID در انجمن فوتبال و فوتسال
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 27-05-2010, 08:56

کلمات کلیدی این موضوع

فیوز, فاسد شدن قسمتهاي عايق, فرمانهاي كنترلي به رله, كليد قدرت, كنتاكتها موجب ظهور آلارم و يا اعمال تريپ به موتور, كاهش بيش از حد فركانس, مقدمه واصول کار رله ها, مقدمه ای بر کلیدهای اتوماتیک فشار ضعیف, مقدمه ای درمورد رله ها وکاربرد رله, منحني مشخصات ترانسفورماتورها, منحني هاي هم خانواده يا Family Curves, موتوری شدن ژنراتور, محافظت, محدودیت جریان و ولتاژ, مدار, مدارهای حفاظت الکتریکی, مزایای رله ثانویه, معرفی کلیدهای اتوماتیک فشار ضعیف, نقش رله ها درنیروگاهها, هجومی, هدف از حفاظت, هزینه رله, وقوع اتصال كوتاه بين يك يا دو فاز با زمين, ولتاژ شبکه ای که باید حفاظت شود, ژنراتور اضطراری, کلیدهای غیر اتوماتیک, کنتاکتهای فرعی, کنتاکتور AC3, انواع, انواع مختلف شبکه, انواع رله, انواع رله و كاربرد آن, اندكسيوني و الكترو نيكي در پست هاي برق, اتصال فاز به زمين و فاز به فاز, اتصاليهاي زمين, اتصاليهاي سه فازوحفاظت, استاندارد ANSI با كد شماره, اشنایی با رله دیفرانسیل, اشنایی با رله دیستانس, اضافه بار, اضافه جریان, بين نقطه صفر ستاره تا ترانسفورماتور هاي جريان, برق صنعتی, بررسی روشهای تست رله های حفاظتی, تنظيم ولتاژي اين رله در حدود 120 درصد ولتاژ نامي, ترانس ها وتجهیزات, ترانسفورماتور, ترانسفورماتور در شبکه, ترانسفورماتورهاي جريان, تست رله هاي ديستانس, تعمیرات دوره ای شبکه, تغيير كميت الكتريكي, جريان افزايش يافته و ولتاژ, جریان, حفاظت موضعی و سلکتیو, حفاظت يك شبكه الكتريكي در برابر جريانهاي زياد, حفاظت ژنراتور, حفاظت ژنراتور با استفاده از رله ها, حفاظت الکتریکی, حفاظت تأسیسات روشنائی, حفاظت ترانسفورماتورها و به ويژه الكتروموتورها, حساسیت, خروجي ژنراتورها و روي باس بار اصلي شبكه, خطاهاي ترانسفورماتور جريان, دیفرانسیل, دژنكتور, در يك مولد, رله, رله Over voltage براي حفاظت شبكه, رله Under Voltage و رله Over Voltage, رله فشاری یا رله فشار شکن, رله لاک اوت, رله مونیتورینگ مدار تریپ بریکر, رله هاي فركانسي, رله هاي ولتاژي, رله هاي اضافه جريان, رله هايOverload اوليه, رله های الکتریکی, رله های امپدانسی, رله های جریانی, رله های حفاظتی, رله های دیستانس, رله و کاربرد های آن در برق و الکتریک, رله وحفاظت, رله وحفاظت شبکه, رله اوليه, رله اولیه یا پریمر, رله اتصال زمين, رله اتصال زمين محدود, رله اضافه بار, رله اضافه جريان, رله بوخ هلتس, رله بوخلتز, رله بوخهلتز, رله بوخهلتس, رله بوخهولتس, رله بر گشت توان, رله تشخیص خطای بریکر, رله ثانويه, رله ثانویه یا زکوندر, رله جهتي, رله حفاظت در برابر بار نامتقارن, رله حفاظتي در برابر تعداد استارت مكرر, رله حفاظتي در برابر زمان استارت طولاني, رله حفاظتی, رله خطاي زمين, رله ديفرانسيل, رله ديستانس, رله دیفرانسیلی ونقش ان درحفاظت, رله دیفرانسیلی وعملکرد, رله دیستانس, رله زمين محدود شده, رلیه دیفرانسیل, روشهاي توليد سيگنال تست رله ها, سنجش عملكرد كنتاكتهاي ورودي و خروجي, سوختن, سيستم توليد و انتقال و توزيع, سيستم حفاظت, سیم و کابل و ماشین آلات, سیم پیچ تحریک کننده, ساختار رله بوخهلتس, ساختار رله دیفرانسیلی, سرعت عملکرد رله, شبکه انتقال انرژی مولدها, طرز کار رله بوخهلتس, عملکرد, عملکرد رله دیفرانسیلی, عیوب ناشی از خطاهای جریان, عدم تقارن جریان سه فاز

نمایش برچسب‌ها

Bookmarks

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
صفحه اصلی سایت|تالار گفتگوی نواندیشان|فنی و مهندسی|علوم انسانی و علوم پایه|فرهنگ و هنر|مراکز علمی|آپلودسنتر|فروشگاه نواندیشان