تبلیغات
تبلیغات


برخی از محصولات فروشگاه نواندیشان
پکیج آموزشی الکترونیک - مخابرات پکیج آموزشی قدرت - کنترل مجموعه کامل Solidworks
نقشه gis منطقه 1 تهران نقشه کد کامل تهران به صورت قطعه بندی شده نقشه gis منطقه 5 تهران
نقشه gis منطقه 2 تهران جزوه آموزش ADO نقشه gis منطقه 6 تهران
نقشه gis منطقه 3 تهران مجموعه مقالات مهندسی مکانیک ساخت و تولید نقشه gis منطقه 12 تهران

درخواست و دانلود مقالات علمي رايگان | انجام پروژه های معماری | مسابقات تالارها | ترجمه مقالات تخصصی با قیمت دانشجویی
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 10

موضوع: همه چیز درباره گیربکس Gearbox

  1. #1
    کاربر ممتاز

    تاریخ عضویت
    08-12-2009
    نوشته ها
    21,517
    مدیریت
    امتياز طلايي
    35
    سپاس
    42
    907 سپاس در 563 پست
    امتياز:42673Array


    Star همه چیز درباره گیربکس Gearbox

    سلام
    دراین تاپیک سعی میشه درمورد گیربکس ومطالب مرتبط با اون بحث بشه
    از همکاری دوستان دراین زمینه استقبال میشود!

    [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ]


    [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ]

    گیربکس مکانیکی

    گیربکس یا جعبه دنده

    گیربکس یکی از اعضای سیستم انتقال قدرت می باشد وظیفه گیربکس تبدیل دور و گشتاور بوده ،گیربکس وظیفه دارد که گشتاور (قدرت) و دور موتور را تغییر داده و دور را کم قدرت را زیاد یا بلعکس دور را زیاد و قدرت را کم کند.
    !


  2. # ADS
    Circuit advertisement
    تاریخ عضویت
    Always
    نوشته ها
    Many
     

  3. #2
    کاربر ممتاز

    تاریخ عضویت
    08-12-2009
    نوشته ها
    21,517
    مدیریت
    امتياز طلايي
    35
    سپاس
    42
    907 سپاس در 563 پست
    امتياز:42673Array


    پیش فرض

    چارچوب بحث درزمینه گیربکس را به این شکلی که درزیر میاید پی خواهم گرفت ولی هرکدام از دوستان که مشتاق بودند میتونند مطالب ونکات اموزشی رو به بحث اضافه کنن
    سوالات و انتقادات خودرا درهمین تاپیک مطرح فرمایید تا جایی که مقدور باشد درخدمت دوستان خواهم بود.

    مقدمه ای از تاریخچه ی گیربکس ها
    انواع گیربکس ها
    شمای کلی گیربکس ها
    بررسی اجزای تشکیل دهنده گیربکس و توضیحات مربوط به آن
    نحوه ی طراحی مکانیکی
    نحوه ی طراحی سینماتیکی و روابط ریاضی حاکم بر گیربکس ها
    طراحی گیربکس مورد اشاره در CATIA

    طراحی گیربکس توسط یکی از دوستان درانتها انجام خواهد گرفت وبه عنوان نمونه پروژه عملی قرار داده خواهد شد

    موفق باشیم
    !


  4. #3
    کاربر ممتاز

    تاریخ عضویت
    08-12-2009
    نوشته ها
    21,517
    مدیریت
    امتياز طلايي
    35
    سپاس
    42
    907 سپاس در 563 پست
    امتياز:42673Array


    پیش فرض

    Gearbox ها ساختمان و نحوه کارآنها:

    مقدمه:
    گشتاور توليدی توسط موتور پس از انتقال توسط کلاچ به جعبه دنده می رسد. وظيفه جعبه دنده انتقال دور موتور با نسبتهای گوناگون و رساندن آن به خطوط انتقال و ميل گاردان در خودروهای ديفرانسيل عقب يا مستقيماً به ديفرانسيل در خودروهای ديفرانسيل جلو است.
    سيستم جعبه دنده ای انتقال قدرت را مي توان به دو گروه جعبه دنده ای دستی و جعبه دنده ای اتوماتيک تقسيم بندی کرد. سيستم انتقال قدرت دستی در حالت انتقال مستقيم بازدهی در حدود 98% ولی در دنده های با نسبت انتقال پايين تر بازده به حدود 90% می رسد. چون بيشترين زمان استفاده از اتومبيل، جعبه دنده در حالت انتقال مستقيم قدرت است، بنابراين با توجه به اين مورد و هزينه اوليه به نسبت کمتر اين سيستم جعبه دنده ای ، هنوز استفاده از آنها در اکثر اتومبيلها مورد توجه است. از سيستم انتقال اتوماتيک بيشتر در اتومبيلهای گرانقيمت تر و کلاسهای بالاتر استفاده مي شود چرا که با توجه به عملکرد ساده تر آن براي راننده، هزينه ساخت آن نيز بيشتر است. علاوه بر دو نوع فوق، امروزه استفاده از نسل جديدي از سيستم انتقال قدرت بنام سيستم انتقال قدرت پيوسته متغير (CVT) نيز مورد توجه طراحان خودروها قرار گرفته است.
    سيستم انتقال قدرت دستی
    در دسته بندي کلي از لحاظ نحوه کارکرد، جعبه دنده هاي دستي به سه گروه کلي تقسيم مي شوند:
    - Sliding mesh type Gearbox
    - Constant mesh type Gearbox
    - Synchromesh type Gearbox

    Sliding Mesh Type Gearbox

    اين جعبه دنده ها از قديميترين و ساده ترين انواع جعبه دنده ها هستند که درگيري دنده ها در آنها توسط جابجا کردن دنده ها ايجاد مي شود. اين جعبه دنده ها در واقع شامل دو رديف شفت مي باشند : شفتي که از طرف کلاچ مي آيد و خود شامل دو قسمت است؛ يکي که کاملاً ثابت مي باشد و در واقع محور ورودي است بنام محور اصلي ( primary shaft ) و شفت ديگري که در امتداد آن اما بصورت جداگانه و متحرک قرار دارد و بنام splined mainshaft خوانده مي شود و عمل تعويض دنده نيز با جابجايي اين شفت صورت مي گيرد.
    [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ]
    شفتي پاييني که بنام محور ثانويه ( lay shaft ) خوانده مي شود و بسته به نوع جعبه دنده، تعدادي دنده بر روي آن قرار مي گيرد. اين شفت توسط درگيري بين دو دنده به طور دائم در ارتباط با محور اصلي است. (شکل1)
    هنگامي که گشتاور از طريق درگيري يک جفت دنده از محور اصلي به محور ثانويه منتقل مي شود، با توجه به نسبت تعداد دنده ها يک کاهش دور در آن ايجاد مي شود. حاصلضرب اين کاهش دور در کاهش دور ناشي از درگيري دو چرخ دنده نهايي، نسبت کاهش دور اصلي ناشي از يک دنده خاص را به ما مي دهد.

    جزوه اموزشی گیربکس Gearbox را ازلینک زیر دریافت نمایید:


    [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ]


    پسورد : [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ]
    !


  5. #4
    کاربر ممتاز

    تاریخ عضویت
    08-12-2009
    نوشته ها
    21,517
    مدیریت
    امتياز طلايي
    35
    سپاس
    42
    907 سپاس در 563 پست
    امتياز:42673Array


    پیش فرض

    من سعی میکنم مطالب مورد نیاز دوستان درزمینه یک پروژه طراحی گیربکس رو به مرور اینجا تکمیل کنم(با توجه به گرفتاریهای شخصیم بیشتر از این برام مقدور نیست!)ولی دوستان هم سعی کنن تو بحث شرکت کنن وبا طرح سوال وپاسخ دادن به سوالات واشتراک مطالب به بحث مورد نظرمون رونق بدن
    به هرحال کماکان هستیم خدمت دوستان
    !


  6. #5
    کاربر ممتاز

    تاریخ عضویت
    08-12-2009
    نوشته ها
    21,517
    مدیریت
    امتياز طلايي
    35
    سپاس
    42
    907 سپاس در 563 پست
    امتياز:42673Array


    پیش فرض

    مکانیزم های مکانیکی

    به مجموعه ای از اجزای مکانیکی که به یکدیگر متصل و یا در تماسند و می توانند نسبت به هم حرکت کنند، مکانیزم می گوییم. از مکانیزم ها برای تبدیل حرکت چرخشی الکتروموتورها به حرکات مورد نظر خود استفاده می کنیم. در این مقاله چند مکانیزم پرکاربردبه طور مختصر معرفی شده است[لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ]
    [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ]
    انواع مکانیزم ها:
    مکانيزم چهار ميله ای

    مکانيزم چرخ و شانه

    مکانيزم لنگ و لغزنده

    مکانيزم اسکات راسل

    مکانيزم های بادامکی

    پيچ و مهره

    چرخ ژنوا

    چرخ دنده و گيربکس

    چرخ دنده های مارپيچ و مخروطی

    گيربکس

    گيربکس سياره ای

    پولی و تسمه

    زنجير و چرخ زنجير
    فایل اموزشی مکانیزم هارا ازلینک زیر دریافت نمایید[لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ]

    [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ]
    !


  7. #6
    کاربر ممتاز

    تاریخ عضویت
    08-12-2009
    نوشته ها
    21,517
    مدیریت
    امتياز طلايي
    35
    سپاس
    42
    907 سپاس در 563 پست
    امتياز:42673Array


    پیش فرض

    [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ]


    گیربکس CVT
    تاریخچه

    در واقع داوینچی در سال 1490 طرح آن را در ذهن داشت و از اولین CVT که در١٨٨٦ ثبت شده تاکنون تکنولوژی آن بهبود پیدا کرده است،امروزه چندین کارخانه خودروسازی از جمله جنرال موتورز،آیودی،هوندا و نیسان در حال طراحی CVT های خود هستند.
    گیریکس های CVT (ثابت) برای اولین بار در ماشین های اولیه به کار رفت.به این صورت که دو دایره دوار یکی دایره ای که نیرو رو از موتور میگیره ودیگری نیرو رو به چرخ ها منتقل می کنه روي همديگه مماس ميشن.برای افزایش سرعت دایره چرخنده به سمت محیط دایره دیگر حرکت میکنه و باعث میشه تا سرعت خودرو زیاد و برعکس اگه به سمت داخل و مرکز حرکت کنه سرعت کم شده و گشتاور زیاد بشه.البته این کار بصورت دستی انجام میشده.
    یکی از اشکالاتی که سر راه این طرح به وجود می اومد خوردگی صفحات دوار بود ودیگری هم داغ شدن زیاد و ترکیدگی صفحات در اثر این دما بود .یکی دیگر از علت های ترک خوردگی و شکستن وجود نا خالصی حتی به مقدار کم بود که برای ساختن صفحات بی نقص و بدون آخال و مک حدود 25 سال وقت صرف شد تا برطرف بشه .برای روغن کاری بین صفحات نیاز بود تا روغن ویژه ای تولید بشه تا هم نیرو بین دو صفحه منتقل بشه و هم عمل خنک کاری و روغن کاری به بهترین وجه صورت بگیره.
    اولین بار هم یکی از مدل های نیسان به این گیربکس مجهز شد و پس از آزمایش های زیاد تولید سری اون آغاز شد.
    مزيت اين گيربكس ها هم اينه كه ميشه هميشه موتور رو در دور ماكزيمم نگه داشت و در بهينه ترين حالت ممكن كار كرد.


    حدود 30 سال قبل ژاپنی ها طرح تکمیل شده گیربکس های CVT رو با شكلي نسبتا جديد دوباره شروع کردن.
    یک فرد ژاپنی در تکمیل این طرح زحمت فراوانی کشید و 21 سال از عمر خویش را برای بهبود این طرح صرف کرد. او حتی 500 نوع روغن مختلف را برای کشف بهترین کارایی دراین گیربکس ها امتحان کرد و در نهایت طرح خود را به شرکت نیسان ژاپن فروخت.
    [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ]


    گیربکس CVT(Continuously Variable Transmission) :

    گیربکسهای تغییر دور پیوسته ، که دارای تعداد بی نهایت نسبت تبدیل دور در یک بازه معین می باشند ، در حال حاضر به عنوان یکی از راه کارهای امید بخش در راستای کاهش مصرف سوخت در خودروهای سواری مد نظر می باشد.

    پیشرفت تکنولوژی در ساختار متالوژی قطعات و روشهای تولید ، راندمان مکانیکی این نوع گیربکس ها را از نظر طرح و مکانیزم افزایش داده است .
    اصلی ترین شاخصه این نوع گیربکس ها در بین گیربکس های اتوماتیک دیگر این است که موتور و گیربکس اجازه می دهد ، راندمان بهینه را ECU به در شرایط مختلف رانندگی خودرو اعما ل نماید . بدلیل این بطور میانگین باعث بهبود CVT مشخصه عمده ، گیربکسهای 10-20 درصد در مصرف سوخت خودرو و در نتیجه کاهش سطح آلاینده های حاصله می شوند[لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ]

    داشتن عکس العمل سریع نسبت به شرایط حاکم از طرف جاده و تغییر بسیار نرم نسبت دنده در مکانیزم تعویض دنده در این نوع گیربکسها باعث شده بسیاری از پدیده های ارتعاش و تکان موجود در مکانیزمهای چرخ دنده ای حذف گردد.
    تا سال 2010 به CVT در اروپا تولید و بکارگیری گیربکسهای %5 افزایش خواهد یافت و همچنین رشد استفاده از گیربکس در خودروهای سواری ژاپنی نیز تا سال 2010 به مرز CVT %14 کل تولید خواهد رسید . البته در این بین کشورهایی چون کره نیز به دنبال استفاده گسترده از این نوع سیستم انتقال قدرت در خودروهای خود می باشند.

    متن کامل مقاله را ازلینک زیر دانلود کنید:

    [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ][لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ]
    !


  8. #7
    کاربر تازه وارد

    تاریخ عضویت
    12-11-2011
    نوشته ها
    1
    مهندسی مکانیک
    سپاس
    0
    0 سپاس در 0 پست
    امتياز:10Array

    پیش فرض

    با سلام ،دستتون درد نکنه

  9. #8
    کاربر تازه وارد

    تاریخ عضویت
    23-06-2011
    نوشته ها
    3
    مهندسی کشاورزی
    سپاس
    0
    0 سپاس در 0 پست
    امتياز:12Array

    پیش فرض

    با سلام و خسته نباشی میشه فایل Word این مقاله رو واسم ایمیل کنید یا توی سایت قرار بدین اخه میخواستم مقداریش رو تو مقالم اضافه کنم با تشکر از شما

    به امید موفقیت تمامی دوستان
    ویرایش توسط Maryam Zare : 09-07-2013 در ساعت 11:30 دلیل: قرار دادن ایمیل بر خلاف قوانین است

  10. #9
    کاربر تازه وارد

    تاریخ عضویت
    23-06-2011
    نوشته ها
    3
    مهندسی کشاورزی
    سپاس
    0
    0 سپاس در 0 پست
    امتياز:12Array

    پیش فرض

    گیربکس چند دنده بهتر است؟
    امروزه پیشرفت در زمینه گیربکس به حدی رسیده که دیگرتعداد ضرایب دنده در گیربکس نامحدود است. اغلب اتومبیل های دهه پنجاه مانند «فوردکنسول» دارای گیربکس سه سرعته یا سه دنده بودند که دنده یک آنها نیز غیر سنکرونیزهبود یعنی برای اینکه بتوان اتومبیل را در دنده یک قرار داد می بایست آن را کاملاًمتوقف می کردند. سیر تکاملی در طراحی و سا خت اتومبیل ها منجر به تولید گیربکس هایچهارسرعته یا چهار دنده در دهه به تولید گیربکس های چهار سرعته یا چهار دنده دردهه شصت میلادی شد که از جمله آنها می توان به اتومبیل «مورگان» اشاره داشت کهمتأسفانه باز هم دنده یک آنها غیر سنکرونیزه بود. امروزه پیشرفت در زمینه گیربکسبه حدی رسیده که مثلاً در اتومبیلی مانند «نیسان مورانو» ۲۰۰۴ گیربکس آن از نوع دو متغیر بوده و به عبارت دیگر تعداد ضرایبدنده در گیربکس نامحدود است.پیشرفتهای انجام شده در زمینه گیربکس به همین موردخاتمه پیدا نکرده و نمونه های دیگری نیز وجود دارند که از جمله آنها گیربکس اتوماتیکهفت سرعته در «مرسدس بنز ۵۰۰ SL» و گیربکس۶ دنده اتوماتیک در «ب ام و ۳۳۰i» را می توان نامبرد. در کنار مواردی که ذکر آنها آمد می توان به گیربکس شش دنده دستی در «مینیکوپه اس» و «مزدای میاتا» نیز اشاره نمود. حال این سؤال پیش می آید که واقعاً مابه عنوان راننده چند دنده در گیربکس را می خواهیم؟ برای پاسخ به پرسش فوق ابتدا بهگیربکس های اتوماتیک خواهیم پرداخت. چنین گیربکس های کمتر مورد توجه علاقمنداناتومبیل بوده و امروزه نیز از نظر فنی توجه کمتری به آنها می شود. بخش اصلی گیربکساتوماتیک از یک مبدل تورک و یک مجموعه چرخ دنده سیاره ای تشکیل شده و طرح کلی آنسه ضریب دنده را (بسته به اینکه دنده خورشیدی، کرانویل (دنده بزرگ مخروطی) و یادنده سیاره ای مورد استفاده قرار گیرد) عرضه می کند. امروزه گیربکس های ،۵ ۶ و ۷ سرعتهاتوماتیک با ادغام کردن چند مجموعه چرخ دنده سیاره ای بیش از سه ضریب را عرضه میکنند. در این گیربکس ها مبدل تورک از یک کوپلینگ مایع تشکیل شده و چند کار راانجام می دهد که عبارتند از ایجاد شرایط برای کار کردن در دور آرام و شرایط لازمبرای آغاز حرکت، افزایش نیروی تورک از طریق حرکت مجدد جریان مایع و بالاخره جذبلرزشهای یکنواخت خط انتقال نیرو. برای بازیافت راندمان از دست رفته در دینامیک سیالات،مبدلهای تورک امروزی دارای قفل های مخصوص هستند.
    گیربکسهای اتوماتیک هوشمند
    برای سالیان متمادی گیربکسهای اتوماتیک با استفاده ازپنج حالت PRNDL اتومبیل ها را به حرکت درمی آورند. اما گیربکسهای اتوماتیک هوشمندامروزه قابلیتهای متعددی دارند که از جمله آنها امکان تعویض دستی دنده بدوناستفاده از کلاچ، یا تغییر استراتژی انتخاب دنده و یا حافظه قابل انطباقاست.امروزه تفاوتهای بین گیربکس اتوماتیک هوشمند و نوع غیر اتوماتیک هوشمند واقعاًگیج کننده است به خصوص اگر از نوعی باشد که پدالهای تعویض دنده روی فرمان قراردارند. بعضی از افراد تصور می کنند که در نظر گرفتن بیش از چهار دنده روی فرمانقرار دارند. بعضی از افراد تصور می کنند که در نظر گرفتن بیش از چهار دنده در یک گیربکساتوماتیک بیشتر جنبه بازاریابی و جلب مشتری دارد و استدلال اینگونه افراد این استکه وجود چهار دنده در گیربکس قابلیت های لازم را ایجاد می کند. اما گروه دیگری کهبر این باورند که وجود دنده های بیشتر در گیربکس منافع زیادی را در زمینه های شتاببهتر، میزان مواد آلاینده خروجی کمتر و مصرف سوخت پایین تر برای اتومبیل و دارندهآن به ارمغان می آورد. وجود ضرایب بیشتر در گیربکس باعث تقسیم یکنواخت تر آنها درحد فاصل بین بالاترین و پایین ترین دنده می گردد و در چنین شرایطی این امکان بهوجود می آید که مبدل تورک را تغییر داده و به جای آن کلاچی قرار داده که در محفظهروغن کار می کند و بنابراین راندمان گیربکس و کلاچ بالا می رود. حافظه قابل انطباقنیز محاسن و معایب خاص خود را دارد که هم در گیربکسهای اتوماتیک هوشمند کاربرددارد و هم انواع غیراتوماتیک هوشمند. در چنین گیربکسهایی چندین برنامه تعویض دندهوجود دارد که هرکدام برای یک سبک رانندگی است. این سیستم تمامی حرکات راننده را درخصوص شیوه هدایت اتومبیل تحت کنترل دارد که از جمله آنها شیوه استفاده از پدال گازو ترمز و فرمان بوده و براساس اطلاعات دریافتی بهترین ضریب دنده را انتخاب می کند.البته چنانچه راننده شیوه و نوع رانندگی خود را تغییر دهد باتوجه به اینکه سیستمهوشمندتر از راننده نیست بنابراین اندکی طول می کشد تا گیربکس با وضعیت جدید خودرا هماهنگ کند.

  11. #10
    کاربر تازه وارد

    تاریخ عضویت
    23-06-2011
    نوشته ها
    3
    مهندسی کشاورزی
    سپاس
    0
    0 سپاس در 0 پست
    امتياز:12Array

    پیش فرض

    [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ]گیربکس (Transmission) یکی از اجزای اصلی خودرو می‎باشد و اهمیت آن کم‎تر از موتور نیست. دلیل اهمیت بالای آن نیز این است که: (الف) هر موتوری حداکثر دور محدودی دارد و نمی‎تواند بالاتر از این دور کار کند و (ب) این‎که هر موتوری با حداکثر دور خود، نیرو و گشتاور معینی را می‎تواند تولید کند.
    گیربکس یا سیستم انتقال قدرت به موتور، در واقع مکانیسمی دارد که طی آن، میزان معینی از دور موتور، با استفاده از چرخ‎دنده‎های مختلف و با سرعت‎ها و قدرت‎های متفاوت، به چهار چرخ خودرو منتقل می‎شود. در نتیجه این عمل، نیرو و سرعت خودرو قابل کنترل خواهد بود. وجود گیربکس در خودرو این امکان را برای راننده فراهم می‎سازد که بدون نیاز به بالا بردن بیش از حد دور موتور، بتواند موتور را در بهترین حالت عملکرد نگه دارد. تفاوت دنده سنگین و سبک از نظر قطر و اندازه می‎باشد. بدین صورت که قطر دنده سنگین بزرگتر از دنده سبک است. همچنین دنده سنگین دارای قدرت زیاد و سرعت کم و دنده سبک دارای قدرت کم و سرعت زیاد است.
    [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ]همان‎طورکه ملاحظه شد، وجود سیستمی برای انتقال قدرت موتور به چهار چرخ خودرو، ضروری است. حال باید دید که چنین سیستمی چگونه عمل می‎کند و چگونه نیروی موتور با دورهای مختلف، به چهار چرخ خودرو منتقل می‎شود. به‎طور مثال، در یک گیربکس عادی پنج دنده، یکی از پنج چرخ‎دنده به میله خروجی از گیربکس قفل شده و سپس نیروی حاصل از موتور، با سرعت موردنظر به چرخ‎ها منتقل می‎شود. اما در ادامه، قبل از این‎که به بررسی مکانیسم عملکرد گیربکس‎های پیچیده بپردازیم، بهتر است با استفاده از یک طرح کلی، مروری بر اصول اولیه عملکرد سیستم انتقال قدرت موتور داشته باشیم. شکل زیر در واقع یک طرح کلی از سیستم گیربکس است که به وسیله کلاچ به موتور متصل می‎شود. کلاچ ابزاری است که امکان قطع و وصل گیربکس و موتور را به یکدیگر امکان‎پذیر می‎سازد. همان‎طورکه در شکل زیر می‎بینید، وقتی پدال کلاچ را فشار می‎دهید، اتصال موتور و گیربکس قطع می‎شود و سپس زمانی‎که خودرو در دنده بوده و موتور، روشن و درحال کار کردن است، اتومبیل می‎تواند پس از طی مسافت معینی متوقف شود. وقتی کلاچ را رها می‎کنید، دوباره اتصال گیربکس با موتور برقرار می‎شود و میله ورودی به موتور (یعنی همان میله و چرخ‎دنده سبز رنگ در تصویر بالا) با سرعت برابر با سرعت موتور، شروع به چرخیدن می‎کند. میله و چرخ‎دنده‎های قرمز رنگ نیز یک واحد مستقل می‎باشند و به‎طور مستقیم به چرخ‎دنده سبز رنگ متصل هستند و همانند میله سبز رنگ، زمانی‎که با کلاچ درگیر هستند، همواره در حال چرخیدن می‎باشند و نیروی خود را از موتور می‎گیرند.
    چنان‎که در تصویر بالا دیده می‎شود، میله زرد رنگ به‎طور مستقیم به دیفرانسیل متصل است و چرخ‎ها را به حرکت در می‎آورد. بنابراین هرگاه چرخ‎ها در حال حرکت باشند، این میله نیز در حال حرکت خواهد بود. ولی باید دقت داشت که چرخ‎دنده‎های آبی رنگ به میله زرد رنگ قفل نیستند و آزادانه حول آن می‎چرخند. گفتنی است، هنگامی‎که موتور خاموش است و خودرو نیز در حال حرکت است، میله زرد رنگ، درون چرخ دنده‎های آبی رنگ، هرز می‎چرخد. همان‎طورکه می‎بینید، قطعه بنفش رنگ نیز به میله زرد رنگ قفل است. نقش این قطعه این است که یکی از چرخ‎دنده‎های آبی رنگ را به میله زرد رنگ قفل کند. بدین‎ترتیب‎که با حرکت میله به سمت چپ یا راست، دندانه‎های آن وارد سوراخ‎های موجود در چرخ دنده‎های آبی شده و به آن‎ها قفل می‎شود. فیلم زیر به خوبی گویای این واقعیت است که وقتی خودرو را در دنده یک می‎گذارید، چه اتفاقی می‎افتد.
    [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ]همان‎طورکه در تصویر زیر مشاهده می‎شود، وقتی خودرو وارد دنده یک می‎شود، قطعه بنفش رنگ به چرخ‎دنده آبی رنگ سمت راست، قفل می‎شود. با چرخش میله سبز رنگ توسط موتور، چرخ‎دنده‎های قرمز رنگ و در نتیجه چرخ‎دنده‎های آبی رنگ شروع به چرخیدن می‎کنند. میله زرد رنگ نیز که الان در دنده یک، به چرخ‎دنده سمت راست قفل شده است، شروع به گردش می‎کند. گفتنی است، چرخ‎دنده آبی رنگ سمت چپ نیز در حال حرکت است، اما حرکت آن تأثیری بر چرخش میله زرد رنگ ندارد. وقتی خودرو وارد دنده دو می‎شود، میله زرد رنگ به سمت چپ حرکت می‎کند و به چرخ‎دنده آبی رنگ سمت چپ قفل می‎شود. ازآن‎جاکه این چرخ‎دنده کوچک‎تر است، سرعت چرخش میله زرد رنگ و در نتیجه سرعت خودرو نسبت به دنده یک، بیش‎تر می‎شود. همین‎طور هرچه دنده بالاتر می‎رود، چرخ‎دنده کوچکتری از چرخ‎دنده‎های آبی رنگ، درگیر می‎شود و سرعت افزایش می‎یابد. زمانی‎که دنده روی خلاص است، میله زرد رنگ به هیچ کدام از چرخ‎دنده‎های آبی رنگ قفل نیست؛ بنابراین خودرو نیز حرکت نخواهد کرد.
    اکنون که اصول اساسی عملکرد گیربکس را می‎دانیم، باید ببینیم که گیربکس‎های واقعی در اتومبیل‎ها چگونه پنج یا شش دنده را تعویض می‎کنند. عملکرد گیربکس‎های شش دنده، دقیقاً مشابه مواردی است که در بالا اشاره شد. با این تقاوت که چون تعداد دنده‎ها بیش‎تر است، تعداد قطعات بنفش رنگی که هریک از این دنده‎ها را به میله اصلی قفل می‎کند نیز بیش‎تر خواهد بود. لازم به ذکر است که هر یک از این قطعه‎های بنفش رنگ می‎توانند دو دنده را انتخاب کنند. شکل زیر طرح کلی یک گیربکس شش دنده را نشان می‎دهد. همان‎طورکه ملاحظه می‎کنید، انتخاب هر کدام از این قطعات از داخل خودرو و به‎وسیله دسته‎دنده صورت می‎گیرد که به‎طور خلاصه، مراحل آن را بررسی می‎کنیم.
    حالت‏‎های دسته‏‎دنده: در این تصویر، دسته‏‎دنده یک خودرو با گیربکس شش دنده همراه با حالت‏‎های مختلف قرارگیری آن نشان داده شده است.
    دنده خلاص: در این تصویر، گیربکس در حالت خلاص قرار دارد و هیچ کدام از دنده‏‎ها درگیر نیستند.
    دنده یک: وقتی دسته‏‎دنده را به سمت چپ حرکت می‏‎دهیم، قطعه بنفش رنگ بین دنده یک و دو انتخاب می‏‎شود و با فشار دادن آن به جلو، دنده یک درگیر می‏‎شود.
    دنده دو: با حرکت دسته‏‎دنده به طرف چپ، دوباره وارد فضای بین دنده یک و دو می‏‎شویم و با فشار به سمت عقب، دنده دو درگیر می‏‎شود.
    دنده سه: در این حالت وقتی دسته‏‎دنده در وسط قرار می‏‎گیرد، قطعه بنفش رنگ بین دنده سه و چهار انتخاب می‏‎شود و با فشار آن به جلو، دنده سه انتخاب می‏‎شود.
    دنده چهار: در این حالت نیز همانند حالت قبل، قطعه بنفش رنگ بین دنده سه و چهار قرار می‏‎گیرد و با کشیدن آن به سمت عقب، دنده چهار انتخاب می‏‎شود.
    دنده پنج: با حرکت دسته‏‎دنده به طرف راست، قطعه بنفش رنگ بین دنده پنج و دنده عقب قرار می‏‎گیرد و مجدداً با فشار دسته‏‎دنده به سمت جلو، دنده پنج درگیر می‏‎شود.
    دنده عقب: با قرار گرفتن قطعه بنفش رنگ بین دنده پنج و دنده عقب و سپس با فشار دسته‏‎دنده به سمت عقب، خودرو وارد دنده عقب می‏‎شود.

    منابع
    [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ]

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 09-08-2012, 19:10
  2. در ادبیات ایران همه چیز هست، اما کمی از همه چیز!
    توسط Managerr در انجمن مقالات ادبی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 04-01-2012, 17:05
  3. جوایز افتخار آمیز موسسه ی aia- معماری 2011
    توسط .FatiMa در انجمن معماری جهان
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 28-07-2011, 19:14
  4. میز کنفرانس باور نکردنی /میز دفتر هیبرید توسط Jovo Bozhinovski
    توسط Ali.Akbar در انجمن دکوراسیون داخلی
    پاسخ ها: 1
    آخرين نوشته: 04-02-2011, 22:16

کلمات کلیدی این موضوع

Bookmarks

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
صفحه اصلی سایت|تالار گفتگوی نواندیشان|فنی و مهندسی|علوم پزشکی|علوم پایه|علوم انسانی|فرهنگ و هنر|مراکز علمی|آپلودسنتر|فروشگاه نواندیشان|کاریابی نواندیشان