تبلیغات
تبلیغات
کیمیافکر بزرگ سه گام
ترجمه مقالات تخصصی تبلیغات

برخی از محصولات فروشگاه نواندیشان
پکیج آموزشی الکترونیک - مخابرات بسته آموزشی قدرت - کنترل مجموعه کامل Solidworks
نقشه gis منطقه 1 تهران نقشه کد کامل تهران به صورت قطعه بندی شده نقشه gis منطقه 5 تهران
نقشه gis منطقه 2 تهران نقشه GIS کل تهران نقشه gis منطقه 6 تهران
نقشه gis منطقه 3 تهران نقشه gis منطقه 11 تهران نقشه gis منطقه 12 تهران

درخواست و دانلود مقالات علمي رايگان | انجام پروژه های معماری | مسابقات تالارها | ترجمه مقالات تخصصی با قیمت دانشجویی
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 14

موضوع: سازه در معماري

  1. #1
    کاربر ممتاز

    تاریخ عضویت
    14-10-2011
    نوشته ها
    5,153
    مهندسی معماری
    سپاس
    37
    127 سپاس در 72 پست
    امتياز:18864Array


    Icon 4 سازه در معماري

    فهرست
    • درسهايي از طبيعت
    • معماری با الهام از طبیعت
    • الهام از طبيعت درطراحي سازه هاي بلند
    • ساختار تنسگريتي در معماري طبيعت
    • سیستم های سازه ای
    • سازه هاي ماكاروني
    • منابع


    درسهائي از طبيعت

    žاينكه بسیاری از روش های متداول در معماري مدرن، در بلند مدت پايدار نيستند، مساله جديدي نيست. روش هاي نمونه اي در استفاده مؤثرتر از انرژي و مصالح مورد بررسی قرار گرفته.
    اگر چه با درك واضحي از رويه هاي طبيعي و عملكرد متقابل آنها و چشم اندازي به نيازهاي انسان طراحان مي توانند ساختمانهايي با طرح مطبوع، كارا، مولد و باز توليد شونده توسط طرح را اجرا كنند.

    žكپي برداري از طبيعت چكيده اي از طرحهاي خوب طبيعت، علم چند جانبه قدرتمندي است كه مشخصاً به يافتن خواصي از مصالح و ساختارها در نتيجه شکل سلسله مراتبي آنها علاقه دارد. علم كپي برداري از طبيعت، ايده هاي مربوط به: كارائي درجه بندی شده مصالح (مقياس بزرگ)، پاسخهاي هماهنگ (مقياس بزرگ بسيار بزرگ و بسيار كوچك) مجموعه های کنترل هوشمند (حس و تحريك در همه مقياسها)، معماري و كارائي اضافي را فراهم مي كند.

    مثالهاي زيادي از زيست شناسي وجود دارد،جايی كه پاسخهاي پيش بيني نشده حيوانات و گياهان به دما، رطوبت و ساير تغييرات محيط فيزيكي بر پايه اصول زيستي نسبتاً ساده اي بنا شده است.اگر چه به اجرا در آوردن راه حل هاي طراحي با استفاده از اين اصول در مواردي است كه انديشه هاي نوئي براي سازه هاي دست بشر لازم است.

    žما مثالهاي خاصي از پايداري در طبيعت و منافع با ارزش اين راه حل ها براي مخلو قات متفاوت را بررسي مي كنيم.با انجام اين كار،مي فهميم كه جهان طبيعي چگونه با ساختمانهاي پايدار سازگار مي شود و ما به عنوان مهندسان ساختمان چگونه مي توانيم كاربرد واقعي آنها را در اجراي ساختمانهاي پايدار ارزش گذاري كنيم.

    جذابيت تقليد ازطبيعت براي معماران اين است كه چشم اندازي از تكامل نزديكتر فرم و عملكرد مي دهد. (در اين روشنائي، معماري تقليدي از طبيعت به عنوان توسعه اي از مدرنيسم شناخته شده است.اين علم متعهد شده روشهاي جديدي را ارائه دهد كه به وسيله آنها سازه بسيار دقيق تر مطلوب تر از سيستم مكانيكي حاضر به خواسته هاي مشتري پاسخ دهد و با آنها تقابل داشته باشد.

    در سطح عميق تر، به گفته جرج جرينيديميس از دانشگاه ردينگ، معماران به سمت اين موضوع جذب مي شوند، «زيرا ما همه قسمتي از محيط زيست يكساني هستيم».او عقيده دارد اصرار بر اينكه ساخت و سازهائي هماهنگ تر با طبيعت انجام دهيم يك اصرار زيستي واقعي است و تنها يك فوريت رمانتيك نيست.

    اگر چه محدوديتهائي براي تفسیر و درك موضوع از ديدگاه ساختمان،ساير ساختارها و مكانيزم ها وجود دارد. اين محدوديتها شامل : ارضاء پيچيدگي هاي الزامات آئين نامه اي طرح، خاصيت خطي مصالح ساختماني اي كه امروز متداول هستند.روشي كه صنعت ساختمان در توسعه اجزاء به تنهائي و سپس سر هم كردن آنها دارد، سازه هاي ايمن در مقابل شكست و طبيعت جزء به جزء آماده سازي و اجراي پروژه هاي پيچيده و كاهش ريسك مرتبط با همه گروه ها هستند.

    از طرف ديگر علم تقليد از طبيعت ايده هائي را از طبيعت جستجو مي كند و سپس آنها را در مسائل بكار مي برد. به عنوان مثال، مباني ولرو به طور مشروحي با اين روش كشف و كاربرد ارتباط دارد. در جستجوي راه حل براي مسائل مشكل و غير قابل حل است كه فن شناسان به دنبال الهامات وسيع تري،شامل آنهائيكه از طبيعت گرفته مي شوند، مي گردند.علم تقليد از طبيعت فصل مشترك سه روش متفاوت است و بنابر اين به دركي از زيست شناسي، فيزيك زيستي و علم مواد نياز دارد. واضح است كه وسعت نظر و گفتگوي چندجانبه مي تواند مسائل و موقعيت ها را روشن كند.
    [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ]...​دست نوشته های یک خراباتی


    در دفتر [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ] می خونیم:
    چه قدر بد شده ام
    کافی ست خوب حساب کنی

    مجبور بوده ام به چند نفر سلام بگویم
    مجبور بوده ام به جای چند کِشیده بگویم
    سپاسگزارم

    و چند اشتباه بزرگ و کوچک دیگر ؟
    که از نوشتنشان شرم می کنم
    مانده ام که
    از محضر دادگاه مربوطه
    تقاضای تبرئه خواهم کرد
    یا اشد مجازات ؟



  2. # ADS
    Circuit advertisement
    تاریخ عضویت
    Always
    نوشته ها
    Many
     

  3. #2
    کاربر ممتاز

    تاریخ عضویت
    14-10-2011
    نوشته ها
    5,153
    مهندسی معماری
    سپاس
    37
    127 سپاس در 72 پست
    امتياز:18864Array


    پیش فرض

    معماری با الهام از طبیعت


    žمعماری طبیعی

    žمعماری طبیعی نوعی معماری آمیخته با رنگ است که در اوایل قرن بیستم به عرصه ظهور رسید. معمارانی چون فرانک لوید رایت، آنتونی گادی و رادولف استینر که هر کدام با الهام از طبیعت شیوه ای از این معماری را بنیان گذاشتند.

    این شیوه معماری به معنای تقلید صرف از طبیعت نیست بلکه در آن خواسته های بشر بعنوان موجودی خلاق و زنده در نظر گرفته می شود، به انسان فردیت می بخشد و به سازگاری انسان با طبیعت پیرامون و مشخصه های فرهنگی وی کمک می کند.

    معماری طبیعی از توجه صرف به ابعاد فرهنگی و اجتماعی پا را فراتر گذاشته و جنبه های فیزیکی، روحی و روانی بشر و ارتباط وی با دنیای پیرامون را مد نظر قرار می دهد و در زمانی که معماری روز شدیداْ وابسته به اقتصاد، تکنیک و مقررات است معماری طبیعی این موارد را با ابعاد زیستی، فرهنگی و روحی بشر گره می زند.



    ترمينال حج:
    طراحان هنگام بازديد از منطقه دريافتند كه قبايل بدوي اموخته بودند ماندن در زير سايه يك چتر بر ماندن در يك ساختمان داغ ترجيح دارد.


    اصل و مبدا معماری طبیعی
    با خلق شیوه های نوین معماری بسیاری از معماران بر آن شدند که با تلفیق تکنیک های ساختمان سازی و الهام از طبیعت زندگی بشر امروز، معماری طبیعی را بنیان گذاری کنند.

    لوئیس سالیوان (1856_1924): اولین فردی که به تجزیه و تحلیل مفاهیم معماری طبیعی پرداخت. وی در مورد طبیعت تحقیقات بسیاری انجام داد که نتیجه آن اصول نقشه کشی این شیوه معماری بود. او همچنین معمار بنای هندسی است.

    فرانک لوید رایت (1869_1956):وی مفاهیم را در جهت تصریح روابط میان طبیعت و معماری گسترش داد و به وضع دستور العمل هایی در خصوص چگونگی ساخت فضاهای داخلی و خارجی بنا و استفاده از مصالح ساختمانی سازگار با طبیعت پیرامون پرداخت.

    آنتونی گادی (1852_1926):اولین فردی که طرح این شیوه ساخت و ساز را با ارائه صورت ساخته شده بنا بیان کرد و بر چگونگی ساختمان سازی بدین شیوه تاکید داشت . وی در اواخر عمرش معماری هندسی طبیعی را با ساخت دو فضای قوس دار در کلیسای "سگرادا فامیلی" متحول ساخت.

    رادولف استینر (1861_1925):وی اصول این سبک متحول شده معماری را بیان کرد. این اصول شامل طبیعت ، فرهنگ و شعور بشر است.



    آنتونی گادی




    فرانک لوید رایت




    لوئیس سالیوان




    رادولف استینر
    ž
    ž

    ž

    ž
    [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ]...​دست نوشته های یک خراباتی


    در دفتر [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ] می خونیم:
    چه قدر بد شده ام
    کافی ست خوب حساب کنی

    مجبور بوده ام به چند نفر سلام بگویم
    مجبور بوده ام به جای چند کِشیده بگویم
    سپاسگزارم

    و چند اشتباه بزرگ و کوچک دیگر ؟
    که از نوشتنشان شرم می کنم
    مانده ام که
    از محضر دادگاه مربوطه
    تقاضای تبرئه خواهم کرد
    یا اشد مجازات ؟



  4. #3
    کاربر ممتاز

    تاریخ عضویت
    14-10-2011
    نوشته ها
    5,153
    مهندسی معماری
    سپاس
    37
    127 سپاس در 72 پست
    امتياز:18864Array


    پیش فرض

    دگرگونی مدرنیسم

    معماری طبیعی در اواخر قرن بیستم رو به افول نهاد، چندین نفر از پایه گذاران این سبک مردند و در اروپا رکود اقتصادی و شروع جنگ جهانی دوم باعث کساد بازار ساخت و ساز شد.
    اگرچه در دهه پنجم وششم قرن بیستم این سبک معماری دوباره رواج پیدا کرد. این حیات دوباره معماری طبیعی مدیون تلاش های بنیانگذاران مدرنیسم بود. آنها صورت های تئوری معماری هندسی را عملی کردند.

    نام برخی ازاین افراد همراه با آثارشان در ذیل آورده شده است:



    کاخ(کلیسا) اعیانی نوتری




    تالار فنلاند




    سالن کنسرت سمفونی

    با احیای دوباره معماری طبیعی، بسیاری از معماران با الهام از یافته های پیشگامانی چون رایت و استینر و استفاده از تکنیک ها و خلاقیت های فنی اقدام به ساخت و ساز کردند. اما هنوز این شیوه معماری جهانی نشده بود.
    چند سال بعد در نمایشگاهی 50 آرشیو و پوستر از این پروژه ها در معرض دید عموم قرار گرفت و بدین نحو معماری طبیعی شهرت جهانی یافت.

    این ساختمانها علاوه بر برخورداری از استحکام و ایمنی نشانگر هویت ملی و فرهنگی مردم یک منطقه بود و بدلیل داشتن رنگ آمیزی ، روشنایی و طرح جذاب بازدیدکنندگان را بر آن می داشت تا این شیوه را شخصا تجربه کنند.


    الهام از طبيعت درطراحي سازه هاي بلند

    از گذشته هاي بسيار دور، بشر در رابطه اي تنگاتنگ با طبيعت به سر مي برده و اين پديده راهنماي بسيار خوبي براي طراحان بوده است.žمدل ماشين پرواز داوينچي با الهام از بال خفاش، ساخت زير دريايي با تاثير از بدن دلفين ها، سقف شيشه اي كريستال پالاس، با الهام از نيلوفر آبي، فرم صدف گون سقف كليساي رونشان، سقف تار عنكبوتي نمايشگاه مونترال و . . . همه و همه نمونه هايي از شمار آثاري است كه با ايده گرفتن از عناصر طبيعي در دو نوع فرمال و سازه اي طراحي شده اند.





    مدل ماشين پرواز داوينچي با الهام از بال خفاش



    ž
    [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ]...​دست نوشته های یک خراباتی


    در دفتر [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ] می خونیم:
    چه قدر بد شده ام
    کافی ست خوب حساب کنی

    مجبور بوده ام به چند نفر سلام بگویم
    مجبور بوده ام به جای چند کِشیده بگویم
    سپاسگزارم

    و چند اشتباه بزرگ و کوچک دیگر ؟
    که از نوشتنشان شرم می کنم
    مانده ام که
    از محضر دادگاه مربوطه
    تقاضای تبرئه خواهم کرد
    یا اشد مجازات ؟



  5. #4
    کاربر ممتاز

    تاریخ عضویت
    14-10-2011
    نوشته ها
    5,153
    مهندسی معماری
    سپاس
    37
    127 سپاس در 72 پست
    امتياز:18864Array


    پیش فرض

    اما موضوع اصلي در اين نوشتار، سازه هاي بلند موجود در طبيعت است كه از آغاز قرن بيستم، جايگاه ويژه و ممتازي را در معماري به خود اختصاص داد.

    در اين مقاله بررسي مفهوم بلندي با دو عنوان " بلندي بصري" و "بلندي عددي" تعريف مي شود. بلندي بصري در حقيقت هر آن چيزي است كه چشم آن را بلند مي پندارد كه تا حد زيادي اين پنداشت نسبي است. اما بلندي عددي حاصل نسبت ارتفاع به سطح مقطع )يا جذر سطح مقطع( در نظر گرفته مي شود.

    با تعريفي كه ارائه شده ساختارهايي چون انسان و درخت، بلند به حساب آمده و ارقامي نزديك به ساختمان هاي بلند دنيا، براي سنجش بلندي آنها به دست خواهد آمد.بررسي سازه اي انسان، نشانگر دقت و نظر پيچيده اي است كه در اين آفريده الهي موجود است. محل قرار گيري تار خنثي به اسكلت فقرات و كنترل نيروهاي فشاري از يك سو و كنترل نيروي حاصل از كنسول شدن سر و قفسه سينه، به صورتي كاملاً حساب شده، شكل گرفته است.

    در مورد درختان نيز، وضعيت مشابه است. ساختار كلي درخت، همانند سيستم هسته مركزي در ساختمان هاي بلند عمل مي كند و اين سازه، علاوه به نقش ايستايي، به گونه اي يك سيستم تاسيساتي است. ميزان و تعداد كنسول ها در درختان بسيار زياد است و عمل نيروي حاصل از فشار باد در اين پديده شگفت آور است.


    ساختار تنسگريتي در معماري طبيعت

    سازه بايد تابع قوانين طبيعت و تامين كننده الزامات آن باشد و به آن احترام بگذارد هر نوع توسعه يا پيشرفت در مهندسي ساختمان در جهت رسيدن به يك معماري پايدار فقط به كمك قوانين طبيعت امكان پذير است.نوعي سادگي ذاتي در طبيعت وجود دارد كه اگر بتوان آن را در طراحي سازه به كار بست ميتوان مطمئن بود كه به ساختماني پايدار خواهد انجاميد.

    طبيعت به ما درس طراحي سازه مي آموزد.طبيعت با قوانين جاري درون خود راه هايي را نشان مي دهد كه مي توان با استفاده از آنها با كمترين اجزاء تركيبات متنوع و بي انتها از فرمهاي سازه اي را به وجود آورد.براي ايده هاي جديد در طرح هاي سازه و معماري ساختمان ها خلاقيت و نوآوري را بايد در طبيعت و سازه هاي تنسگريتي جستجو كرد

    بايد از آنچه كه نوآوري فناوري در چند سال اخير با استفاده از مصالح جديد به همراه داشته است آموخت و اين كه چگونه با استفاده از كمترين انرژي و مصالح بيشترين كارايي حاصل مي شود.سبكي در ساختمان ها بايد خواسته و معيار طراحي باشد. طرح با به كارگيري روشهاي جديد باكمترين حجم مقاومت كششي و فشاري بيشتري نسبت به تنشهاي وارده ايجاد كرد.

    بايد از طبيعت الهام گرفت جايي كه بيشترين تاثيرات با كمترين انرژي ، سعي و تلاش ايجاد شده است.انسان مي تواند از طبيعت با استفاده از مصالح ساخته ي دست بشر با همان زيبايي ، مقاومت، اقتصادي بودن، قابليت انعطاف و در حالي كه از حداقل انرژي استفاده مي نمايد ( تقليد كند." ).


    سیستم های سازه


    • سازه با عملکرد شکلی
    • سیستم سازه با عملکرد برداری
    • سازه های مقطعی
    • سیستم سازه با عملكرد سطحي

    ž1- سازه با عملکرد شکلی:

    žسیستمهای متشکل از مصالح انعطا ف پذیر غیر صلب هستند که در آنها توزیع نیروها تحت تا ثیر طراحی ویژه فرم و پایداری مشخصه فرم قرار می گیرد.سازه های کابلی ،سازه های چادری ،سازه های بادی ،سازه های قوسی








    [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ]...​دست نوشته های یک خراباتی


    در دفتر [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ] می خونیم:
    چه قدر بد شده ام
    کافی ست خوب حساب کنی

    مجبور بوده ام به چند نفر سلام بگویم
    مجبور بوده ام به جای چند کِشیده بگویم
    سپاسگزارم

    و چند اشتباه بزرگ و کوچک دیگر ؟
    که از نوشتنشان شرم می کنم
    مانده ام که
    از محضر دادگاه مربوطه
    تقاضای تبرئه خواهم کرد
    یا اشد مجازات ؟



  6. #5
    کاربر ممتاز

    تاریخ عضویت
    14-10-2011
    نوشته ها
    5,153
    مهندسی معماری
    سپاس
    37
    127 سپاس در 72 پست
    امتياز:18864Array


    پیش فرض

    žالف-سازه کابلی:

    اعضای اصلی که همان کابل ها هستند به صورت کششی عمل می کنند. در این سازه یک دکل قائم یا مایل به صورت متقارن یا نامتقارن وظیفه مهار نیروها ی کششی کابل ها و تبدیل آنها به تنش فشاری و انتقال آن به پی را بر عهده دارد.


    سازه کابلی:

    ž1- تاثیر فرم وشکل سازه در معماری:ستون فقرات اصلی سازه و کابل های کششی به صورت نمایان در این نوع سازه ها دیده می شود. ستون های قطور در مرکز تقارن سازه به صورت خطی دبده می شود و ستون های فرعی در این نوع سازه دیده نمی شود.

    2- ابعاد تحت پوشش این نوع سازه : ابعاد دهانه ها در این نوع سازه تا مقدار زیادی قابل افزایش است اما از نظر ارتفاع به دلیل محدودیت در ارتفاع ستون های اصلی با محدودیت مواجه هستیم.پ

    ž3- مواد و مصالح اصلی : جنس ستون اصلی می تواند از فولاد یا بتن یا به صورت ترکیبی باشد. سازه های کششی می توانند از میلگرد یا کابل های فولادی زنگ نزن انتخاب شوند. پوشش سقف نیز می تواند از بتن یا مصالح مناسب دیگر استفاده شود.

    ž4- شرایط توسعه آتی : با توجه به خطی بودن سازه امکان توسعه موجود می باشد، در غیر اینصورت امکان توسعه در آینده ممکن نمی باشد.

    5- زمان بهره برداری سازه : با توجه به کارخانه ای بودن اکثر اجزا و اجرای آنها به صورت مونتاژ ، زمان ساخت و سرعت ساخت سریع است.ž

    6- سازگاری با شرایط اقلیمی : در صورت مهار صحیح این سازه در مقابل بادهای شدید مشکلی در اقلیم یزد در مورد این سازه دیده نمی شود.

    7- دوام و طول عمر : اعضای فلزی که در این سازه به صورت اعضای کششی و تنش فشاری و خمشی به کار گرفته می شوند در مدت زمان طولانی ممکن است در صورت نگهداری ناصحیح دچار خوردگی شوند.ž


    žنحوه اشغال فضا:

    در این نوع سازه می توان از دیوار باربر و یا در شکل صحیحتر آن از ستون برای انتقال نیروی سقف به زمین استفاده کرد.استفاده از ستون قابلیت استفاده بهینه از فضا را برای ما ممکن می سازد .استفاده از کابلهای نگه دارنده در انواع دیگر این نوع سازه، اجازه استقرار به سایر بناها را در نزدکی خود نمی دهد.این نوع سازه بدلیل سیستم سازه ای خاص خود قابلیت ترکیب با سایر سیستمها رادارد.یکی از نکات مثبت این نوع سازه عدم استفاده از ستونهای نگه دارنده داخل فضا است که میدان دید وسیعی را در داخل بوجود می آورد.









    ž
    [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ]...​دست نوشته های یک خراباتی


    در دفتر [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ] می خونیم:
    چه قدر بد شده ام
    کافی ست خوب حساب کنی

    مجبور بوده ام به چند نفر سلام بگویم
    مجبور بوده ام به جای چند کِشیده بگویم
    سپاسگزارم

    و چند اشتباه بزرگ و کوچک دیگر ؟
    که از نوشتنشان شرم می کنم
    مانده ام که
    از محضر دادگاه مربوطه
    تقاضای تبرئه خواهم کرد
    یا اشد مجازات ؟



  7. #6
    کاربر ممتاز

    تاریخ عضویت
    14-10-2011
    نوشته ها
    5,153
    مهندسی معماری
    سپاس
    37
    127 سپاس در 72 پست
    امتياز:18864Array


    پیش فرض

    ب. سازه های چادري

    1- فنی: الف- نیروی کششی بوسیله کابل به زمین منتقل می شود بنابراین مقداری از فضای اطراف را اشغال می نماید. ب-نیروی فشاری توسط دیرک های داخلی،قوس های داخلی ویا دیرک های خارجی تامین می شود.

    2- نوع سازه اکسپوز می باشد.

    3- اين مصالح:چادر ،پوسته های فایبر گلاس ،کابل برای عناصر کششی ،دیرک های فلزی یا چوبی برای عناصر فشاری

    4- مقاومت بسیار کمی در برابر آتش سوزی دارد.

    ž5- فرمی :با توجه به نوع وفرم تکیه گاه های فشاری فرم سازه بدست امده متفاوت است.

    ž6- دایمی یا غیر دایمی:اکثرا سازههای موقتی هستند زیرا چادرها مقاومت کمی در برابر نور خورشیددارنداما اخیرا از پوسته های فایبرگلاس ،تفلون اپونت استفاده می شود که مقاومت این سازه ها را تا 20 سال در برابر نور خورشید مقاوم ساخته اند.

    ž7- با توجه از مصالح سبک استفاده می شود براحتی قابل توسعه هستند.


    نحوه اشغال فضا:

    این سازه ها به یک یا چند ستون مرکزی در داخل محیط سازه (بجز نوعی خاص) نیاز دارند .این به معنای محدودیت در ارائه یک فضای وسیع بدون موانع بصری است.کابلهای نگه دارنده تا چندین متر اطراف این سازه را اشغال می کنند که این موضوع از قرار گرفتن سایر ابنیه در نزدیکی این نوع سازه جلوگیری خواهد کرد و محیط اطراف تا شعاع چندید متری باید به محوطه سازی و فضای سبز اختصاص یابد.











    ž
    [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ]...​دست نوشته های یک خراباتی


    در دفتر [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ] می خونیم:
    چه قدر بد شده ام
    کافی ست خوب حساب کنی

    مجبور بوده ام به چند نفر سلام بگویم
    مجبور بوده ام به جای چند کِشیده بگویم
    سپاسگزارم

    و چند اشتباه بزرگ و کوچک دیگر ؟
    که از نوشتنشان شرم می کنم
    مانده ام که
    از محضر دادگاه مربوطه
    تقاضای تبرئه خواهم کرد
    یا اشد مجازات ؟



  8. #7
    کاربر ممتاز

    تاریخ عضویت
    14-10-2011
    نوشته ها
    5,153
    مهندسی معماری
    سپاس
    37
    127 سپاس در 72 پست
    امتياز:18864Array


    پیش فرض

    ج- سازه های پنو ماتیک(بادی)

    سازه های پنوماتیک بارها را از طریق پوسته هایی با تنظیم فشار داخلی به تکیه گاه انتقال می دهند.

    1- فنی: الف )باز شوها: مشکل اساسی در سازه های متکی بر هوا تامین دسترسی ها به فضای داخلی ودرعین ثابت نگه داشتن فشار داخلی میباشد

    ž.ب)کنترل افت فشار:کاهش فشار به دلیل پارگی در سطح پوسته ،وزن برف،قطع برق در صورتی که از وستیل مکانیکی استفاده شود .باید پیش بینی های لازم در برابر مشکلات بالا در نظر گرفته شود که سازه دچار فرو ریزش نشود.

    ž2- این نوع سازه اکسپوز میباشد.

    ž3- اکثرا غیر دایمی میباشد.






    žاین نوع سازه به سایر بناها اجازه می دهد که درکنارش مستقر شوند.



    ž
    [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ]...​دست نوشته های یک خراباتی


    در دفتر [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ] می خونیم:
    چه قدر بد شده ام
    کافی ست خوب حساب کنی

    مجبور بوده ام به چند نفر سلام بگویم
    مجبور بوده ام به جای چند کِشیده بگویم
    سپاسگزارم

    و چند اشتباه بزرگ و کوچک دیگر ؟
    که از نوشتنشان شرم می کنم
    مانده ام که
    از محضر دادگاه مربوطه
    تقاضای تبرئه خواهم کرد
    یا اشد مجازات ؟



  9. #8
    کاربر ممتاز

    تاریخ عضویت
    14-10-2011
    نوشته ها
    5,153
    مهندسی معماری
    سپاس
    37
    127 سپاس در 72 پست
    امتياز:18864Array


    پیش فرض

    سیستم سازه با عملکرد برداری

    žسیستم های متشکل از اعضای کوتاه،توپر و مستقیم الخط هستند که در آنها توزیع نیروها از طریق تجزیه برداری یا به عبارت دیگر تجزیه چند جهت منفرد انجام می شود.
    خرپا های تخت،خرپاهای قوسی(گنبدژئودزیک)،خرپاهای فضایی

    الف- خرپاهای تخت:

    در خر پاها تمام اعضا کششی یا فشاری عمل می کنند.واحد هندسی خرپا مثلث است در صورت تبدیل به واحد هندسی غیر مثلث خرپا نا پایدارمی شود.

    1- فنی:خرپاها می توانند نیروی سقف را به وسیله ی دیوارهای بار بر و یا ستون های فولادی به پی انتقال می دهند.دهانه های بالای 5متر را پوشش می دهند و در ارتفاع محدودیت خاصی ندارند

    2- این سازه می تواند به صورت اکسپوز یا غیر اکسپوز در فضاهای معماری استفاده شود.

    ž3- اکثرا به صورت سازه های دائمی هستند.

    4- فرمی:خرپاها بیشتر برای پوشش سفف های تخت یا شیروانی به کار برده می شود.

    ž5- مصالح:خرپاها اکثرا فولادی یا چوبی هستند وبرای پوشش ازبتن ،چوب یا طاق ضربی استفاده می شود

    6 - با توجه به نوع مصالح مقاومت در برابر آتش سوزی متفاوت است .

    7- روش ساخت :اکثرا به صورت کارگاهی می باشد.


    نحوه اشغال فضا:

    žاستقرار سایر انواع سازه در کنار این نوع از سازه ها مجاز است.خرپاها به راحتی با انواع سازه ها ترکیب می شوند.عدم استفاده از ستون و اجزای باربر داخلي این گونه سازه ها ، می تواند میدان دیدبدون مانع بصری را به وجود آورد. استفاده از سطوح مختلف و تعداد طبقات به راحتی در این گونه سازه ها قابل وصول است.



    [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ]...​دست نوشته های یک خراباتی


    در دفتر [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ] می خونیم:
    چه قدر بد شده ام
    کافی ست خوب حساب کنی

    مجبور بوده ام به چند نفر سلام بگویم
    مجبور بوده ام به جای چند کِشیده بگویم
    سپاسگزارم

    و چند اشتباه بزرگ و کوچک دیگر ؟
    که از نوشتنشان شرم می کنم
    مانده ام که
    از محضر دادگاه مربوطه
    تقاضای تبرئه خواهم کرد
    یا اشد مجازات ؟



  10. #9
    کاربر ممتاز

    تاریخ عضویت
    14-10-2011
    نوشته ها
    5,153
    مهندسی معماری
    سپاس
    37
    127 سپاس در 72 پست
    امتياز:18864Array


    پیش فرض

    ج-خرپاهای قوسی (گنبد های ژئودزیک)

    سازه فضا کار کروی است که بارهای وارده را از طریق اعضای خطی که در یک گنبد کروی شکل قرار دارند به تکیه گاهها منتقل می کنند

    1- فنی: این سازه نیازی به دیوار باربر یا ستون ندارد و می تواند بارها را مستقیما به پی ها منتقل کنند.

    ž2- اعضای سازه ای به صورت دائم یا غیر دائم قابل استفاده هستند و اعضای سازه ای با کمترین آسیب قابل استفادهء مجدد می باشند.

    ž3- به دلیل فرم جالب این سازه بیشتر به صورت اکسپوز به کار گرفته می شود

    4- فرمی:با فرم های 4/3، 2/1، 4/1، قابل استفاذه هستند.

    ž5- شرایط توسعه :به دلیل فرم گنبدی امکان توسعه نمی باشد اما در صورتی که اعضا مجددا مورد استفاده قرار گیرند ابعاد مورد نیاز را می توان به وجود آورد.

    سایر خصوصیات همانند سازه های فضا کار می باشد


    نحوه اشغال فضا:

    žیک سازه فضا کار ساده جهت استقرار نیاز به حداقل 3 پایه در داخل بنا دارد.علاوه بر این در گونه های پیچیده تر نیاز به ستونهای داخلی افزایش می یابد و این به معنای عدم وجود یک میدان دید بدون محدودیت در فضای داخلی سازه است. استقرار سایر ابنیه باید با رعایت حریم چند متری که با توجه به ابعاد این نوع سازه تعیین می شود صورت می گیرد. استقرار سطوح و طبقات در این گونه از سازه ها به راحتی ممکن نمی باشد و نیاز به شرایط خاص دارد.






    [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ]...​دست نوشته های یک خراباتی


    در دفتر [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ] می خونیم:
    چه قدر بد شده ام
    کافی ست خوب حساب کنی

    مجبور بوده ام به چند نفر سلام بگویم
    مجبور بوده ام به جای چند کِشیده بگویم
    سپاسگزارم

    و چند اشتباه بزرگ و کوچک دیگر ؟
    که از نوشتنشان شرم می کنم
    مانده ام که
    از محضر دادگاه مربوطه
    تقاضای تبرئه خواهم کرد
    یا اشد مجازات ؟



  11. #10
    کاربر ممتاز

    تاریخ عضویت
    14-10-2011
    نوشته ها
    5,153
    مهندسی معماری
    سپاس
    37
    127 سپاس در 72 پست
    امتياز:18864Array


    پیش فرض

    سازه های مقطعی:

    —سازه های تیر وستون،سازه های قابی ،دال تخت


    سازه هاي عملکرد سطحی:

    سیستمهای متشکل از مصالح انعطا ف پذیرودر بعضی موارد صلب هستند،که در آن توزیع نیروها از طریق مقاومت سطحی و فرم ویژهء سطوح انجام می شود.


    سازه های پوسته ای

    ž1- فنی :این سازه نیاز به تکیه گاه ممتد روی زمین دارد که این تکیه گاهها بستگی به طرح معماری دارد . این سازه برای دهانه های متفاوت قابل اجرا است.

    ž2- این نوع سازه به صورت اکسپوز می با شد.

    3- به صورت دائم مورد استفاده قرارمی گیرد.

    4- فرمی: این سازه به فرم های گنبدی،استوانه ای ،زین اسبی ،پوسته های متقاطع وشکل آزاد مورد استفاده قرار می گیرند.

    5- مصالح :اغلب از بتن ساخته می شود اما از تخته های چندلایه،فلز ،و پلاستیک های شیشه ای هم می توان استفاده نمود.

    ž6- اقلیم:به علت پوشش نازک سقف وجنس آن تبادل حرارتی با بیرون باید کنترل شود اما خود سازه در برابر عوامل اقلیمی مقاومت نسبتا خوبی دارد.

    ž7- آتش سوزی: با توجه به نوع مصالح مقاومت در برابر آتش سوزی متفاوت است.که بتن از سایر مصالح مقاوم تر است.

    8- روش ساخت: سازه های پوسته ای در محل کار گاه اجرا می شوند.


    žنحوه اشغال فضا:
    ž
    žاستقرار سایر ابنیه در کنار این گونه سازه ها مجاز است.ایجاد جدارهای شفاف و نیمه شفاف براحتی امکان پذیر است.در ایجاد سطوح و طبقات در داخل این ابنیه مشکلی وجود ندارد .بدلیل عدم وجون ستونها و اجزای باربر داخلž









    ž
    [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ]...​دست نوشته های یک خراباتی


    در دفتر [لینک فقط برای اعضای ثبت نام شده قابل مشاهده می باشد ] می خونیم:
    چه قدر بد شده ام
    کافی ست خوب حساب کنی

    مجبور بوده ام به چند نفر سلام بگویم
    مجبور بوده ام به جای چند کِشیده بگویم
    سپاسگزارم

    و چند اشتباه بزرگ و کوچک دیگر ؟
    که از نوشتنشان شرم می کنم
    مانده ام که
    از محضر دادگاه مربوطه
    تقاضای تبرئه خواهم کرد
    یا اشد مجازات ؟



صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

Bookmarks

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
صفحه اصلی سایت|تالار گفتگوی نواندیشان|فنی و مهندسی|علوم پزشکی|علوم پایه|علوم انسانی|فرهنگ و هنر|مراکز علمی|آپلودسنتر|فروشگاه نواندیشان|کاریابی نواندیشان