نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

نقش سبک رهبری توزیعی مدیران بر عملکرد شغلی معلمان مدارس متوسطه شهر مهران: ارائه یک مدل

دسته بندی :مدیریت و حسابداری 26 اسفند 1391 spow 3874
سبک رهبری توزیعی مدیران

نقش سبک رهبری توزیعی مدیران بر عملکرد شغلی معلمان مدارس متوسطه شهر مهران: ارائه یک مدل

هدف پژوهش حاضر مطالعه رابطه بین سبک رهبری توزیعی و عملکرد شغلی معلمان می باشد. رابطه مذکور از طریق نقش میانجی دو متغیر تعهد سازمانی و هوش هیجانی در تاثیرگذاری سبک رهبری توزیعی بر عملکرد شغلی (مدل مفهومی) بررسی شده است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بوده و روش جمع آوری اطلاعات شامل بررسی پیمایشی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس متوسطه شهرستان مهران (استان ایلام) بوده که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد ۱۸۶ معلم انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج بدست آمده از پیمایش صورت گرفته روی ۱۸۶ معلم در مدارس متوسطه شهرستان مهران حاکی از آن است که رابطه بین سبک رهبری توزیعی و عملکرد شغلی معلمان به صورت غیر مستقیم بوده و از طریق دو متغیر تعهد سازمانی معلمان و هوش هیجانی معلمان تبیین می گردد. در این تحقیق دلالت های اجرایی برای تحقیق و تجربه این یافته ها نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

معلمان مهمترین ترین و موثر ترین عامل در مدرسه شناخته شده و در برابر عملکرد شغلی خود و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، و اعمال هدفمند در سازمان مسئول می باشند. لذا معلمان برای کسب عملکرد شغلی بالا مجبورند که برانگیخته شود و با انگیزه کار کنند. ایجاد انگیزه باعث تاثیر گذاری موفقیت فردی بر اثربخشی کلی مدرسه می شود (باولداوف و کراون ، ۲۰۰۰). اکثر محققان تلاش های خود را بر روی مطالعه معلمان متمرکز نموده اند تا بدین وسیله عواملی که بر عملکرد شغلی آنها تاثیر می گذارد را درک و شناسایی نمایند(گولسبای و همکاران، ۱۹۹۲؛ پلانک و راید ، ۱۹۹۴). تحقیقات گذشته نشان داده اند که رفتار مدیران می تواند بر رفتارها و عملکرد معلمان تاثیر بگذارد. رهبری مدیر یا رفتار وی اثر قابل ملاحظه ای بر رفتارها و نگرش کارکنان دارد(باس ، ۱۹۸۱). رهبری نقش عمده ای در توسعه انسانی داشته و با هدف سوق دادن سازمان به سوی اهداف و نیات ویژه، بر اعضای سازمان نفوذ قابل ملاحظه ای دارد(اسلک ، ۱۹۹۷).
اهمیت رهبری آموزشی و نقش آنها در موفقیت و بهسازی مدرسه بر هیچ کس پوشیده نیست. علارغم این مهم، محققان و سیاست گذاران آموزشی همواره براین باورند که رهبری ستون اصلی بهسازی مدرسه بوده و در راستای تشریح و تفسیر این اصطلاح بیان داشته اند که رهبری آموزش از دیگر اصطلاح های رهبری رایج در دیگر سازمانها متفاوت است(مک بث ، ۲۰۰۳). امروزه تاکید و توجه عمده بر نقش رهبری آموزش و رهبری مدرسه نسبت به دهه های اخیر فزونی یافته است. اگر درگذشته، مدیران قادر بوده اند که از مجرای رسمی و سلسله مراتبی در جهت اثربخشی مدارس حرکت نمایند، در شرایط امروزی تاکید صرف بر چنین اموری، اثربخشی مدارس را تضمین نخواهد کرد. به بیان دیگر نقش های مدیریتی دیگر در برابر چالش های نوین آموزشی کافی نبوده و مدیران در این بافت سرشار از چالش، نیازمند ابزاری تحت عنوان «مهارت رهبری کردن»، هستند(گروون ،۲۰۰۲a). نگرش سنتی به رهبری، تاثیر سلسله مراتب رهبر ـ پیرو را مورد نظر قرار می دهد. در این پارادایم شخص رهبر اولین سازمان دهنده و هدایت گر نقش های رهبری است(پیرس و کانگر ، ۲۰۰۳). اکثر ادبیات و پیشینه ی تحقیقاتی رهبری، برمبنای همین رویکرد استوارند و در اکثر مطالعات ذی ربط، رفتارها، مهارت ها و نگرش های فردی رهبران مورد توجه است(باس و اویلیو ، ۱۹۹۰). در حالیکه در اثر پیچیدگی، افزایش نوآوری و انعطاف پذیری، سازمان ها به طور کلی رهبری را به عنوان عملی مشترک و جمعی مد نظر قرار داده و شروع به حرکت از نقش های سنتی به نقش های نوین از جمله تیم سازی و کار گروهی و تیمی نموده اند(گروون، ۲۰۰۲b). یکی از تئوریهای رهبری که اخیراً مورد مطالعه بیشتر پژوهشگران واقع شده تئوری رهبری توزیعی است که با توجه به شرایط کنونی سازمانها می توان بعنوان یک تئوری رهبری مناسب مورد استفاده قرار گیرد.

[vc_message message_box_color=”green” icon_fontawesome=”fa fa-download”]نام فایل: نقش سبک رهبری توزیعی مدیران بر عملکرد شغلی معلمان مدارس متوسطه شهر مهران: ارائه یک مدل

دانلود فایل: لینک مستقیم

پسورد: www.noandishaan.com

[/vc_message]

[vc_message message_box_color=”blue” icon_fontawesome=”fa fa-link”]منبع: نواندیشان[/vc_message]

spow

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0