نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

آموزش نرم افزار keil

آموزش نرم افزار keil

خانواده میکروکنترلرهای ARM مدتی است که پا یه دنیای الکترونیک گذاشته اند. این معماری باعث ایجاد میکروکنترلرهای بسیار زیادی شده که از جمله شرکتهای محبوب و معروف در ایران میتوان به atmel و philips اشاره کرد.ARM ها از نظر هسته CPU به چند دسته تقسیم میشوند که معروفترین آنها arm7 و arm9 است. کامپایلرهای معروف این سری میکروکنترلرها IAR و KEIL میباشد.
در اینم مبحث برروی میکرو کنترلرهای ARM شرکت فیلیپس کار خواهد شد و پروژه ها برای LPC2378 بسته میشوند. (این میکروکنترلر در حال حاضر در بازار ایران به مبلغ ۱۸۰۰۰ موجود است و از امکانات و سرعت زیادی برخوردار است)

برای دریافت برنامه KEIL از سایت keil.com میتوانید دانلود کنید. این برنامه به طور کامل و صحیح کار میکند و مشکلی تا کنون از آن مشاهده نشده است. بعد از نصب این برنامه در مسیر نصب فایل .pdf موجود است که طریقه ساخت یک دیباگر/پروگرامر ساده و کارآمد میکروکنترلرهای ARM را نشان داده است. این برنامه قابل اضافه شدن به KEIL بوده و از بسیاری از میکروکنترلرها از شرکتهای مختلف پشتیبانی میکند.
برنامه Flash magic یکی از برنامه های پرقدرت پروگرامر فیلیپس بوده که قابلیت آنرا دارد که از طریق bootloader موجود در ROM میکروکنترلر (بصورت کارخانه ای روی میکرو کنترلر قرار دارد) میکروکنترلر را پروگرام کند. از مزایای این برنامه ارتباط UART بوده و تنها راه بیرون آوردن میکروکنترلر lock شده به حالت عادی این برنامه میباشد.
نکته: دو برنامه بالا در بورد آزمایشی موجود در سایت فیلیپس (MB2300) به کار برده میشود. و میتوانید به راحتی سخت افزار این دو برنامه را در شماتیک MCB2300 مشاهده کنید.

شروع کار با arm و keil قسمت اول(Gpio)

برای شروع کار اول میرم سراغ ورودی خروجی ها.میکروهای ARM بسته به مدل دارای تعداد زیادی ورودی ،خروجی همه منظوره می باشد که معمولا توسط چهار رجیستر ۳۲ بیتی IOPIN,IOSET,IODIR و IOCLR کنترل می شوند .در هنگام ریست قطعه همه IO ها به ورودی تبدیل می شوند در نتیجه مانند سایر قطعات شما باید در ابتدای برنامه نوع پین ها و جهت صحیح انها را تعریف کنید.

رجیستر IODIR به شما این امکان را می دهد که هر پین را به طور مستقل به عنوان ورودی (۰) یا خروجی (۱) تعریف کنید. اگر پینی به عنوان خروجی تعریف شده باشد به وسیله رجیسترهای IOSET و IOCLR می توانید وضعیت این پینها را کنترل کنید .قرار دادن مقدار ۱در این رجیسترها پین مورد نظر را ۱ یا ۰ می کند.به یاد

داشته باشید که برای صفر کردن خروجی نیز باید در رجیستر IOCLR مقدار ۱ را قرار دهید .وضعیت پین GPIO را می توانید در هر لحظه با خواندن محتوای رجیستر IOPIN بدست اورید. اگر میکرو شما بیشتر از ۳۲ ورودی و خروجی داشته باشد نام این رجیسترها دار شماره دسته پین مورد نظر نیز خواهد بود .به عنوان مثال اگر میکرو شما دارای پورتهای ورودی خروجی P0.0-P0.31 وP1.16-P1.31 باشد رجیسترهای مربوطه به صورت IO0PIN یا IOPIN1 تغییر نام خواهند داشت که برای اطلاعات بیشتر می توانید به دیتاشیت میکرو مورد نظر مراجعه کنید.حالا برای اشنایی بهتر با عملکرد رجیسترهای IO نحوه انجام یک مثال ساده با کامپایلر Keil و شبیه سازی ان توسط نرم افزار پروتئوس توضیح می دهم.

نام فایل: آموزش نرم افزار keil

مشاهده کامل مطلب: لینک به تالار گفتگو

منبع: نواندیشان
مقالات، مطالب، طرح ها و پروژه های خود را برای قرارگیری در سایت علمی آموزشی نواندیشان از اینجا بفرستید.
مهدی عارف خیابانی

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0