نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

بیوگرافی استاد میرزا غلامرضا اصفهانی

دسته بندی :هنر 9 آذر 1392 نواندیشان 2719
میرزا غلامرضا اصفهانی

میرزا غلام رضا اصفهانی الاصل در سال ۱۲۴۶ در تهران چشم به جهان گشود. پدرش میرزا جان اصفهانی در سال ۱۲۱۲ – اواخر سلطنت فتحعلی شاه ـ از اصفهان به تهران مهاجرت کرد و با شغل قنادی امرار معاش می کرد.وی پس از مدتی متأهل گردید و دارای چند فرزند دختر شد. میرزا جان در آرزوی پسر به زیارت امام رضا (ع) رفت و با توسل به آن حضرت، خداوند پسری به وی عنایت کرد که بدان سبب نامش را(( غلام رضا)) گذاشت…

غلام رضا که از کودکی شوق فراوان به کسب دانش داشت در سن پنج سالگی به مکتب رفت و خیلی زود در درک علم و دانش پیشرفت کرد چنانکه در هفت سالگی قرآن را بدون غلط می خواند. در همین مدت نیز، نزد (( میرسید علی تهرانی )) ـ پدر میرحسین خوشنویس باشی ـ به شاگردی و مشق خط پرداخت و در سن نه سالگی با تسلط کامل مشق می کرد، چنانکه خودش نوشته که شبی با ارشاد شخصی به آستان حضرت علی (ع) راهنمایی شده و آن حضرت از وی صفحه مشقی خواسته و چون میرزا تقدیم کرده ، حضرت در وسط صفحه «الف لام لائی» برای او تحریر کرده و به وی داده است تا از روی آن بنویسد.

میرزا فردای آن شب این ماجرا را برای دوستانش بیان می کند و معلم که این مطلب را می فهمد او را به آموزش خط ترغیب می نماید و غلام رضا نیز در این هنر پیشرفت های چشمگیری می کند. پیشرفت میرزا به گونه ای بود که در سنین نوجوانی به تعلیم پرداخت و آوازه اش به گوش محمد شاه قاجار رسید و او را مورد التفات و مرحمت بسیار قرار داد و به امر شاه به آموزش شاهزادگان دربار پرداخت و به این سبب هدایای نفیسی نیز به او تقدیم می شد.

پس از مرگ محمد شاه، میرزا مورد عنایت و توجه ناصرالدین شاه قرار گرفت و بسیاری از شاهزادگان و بزرگ زادگان شاگردی وی را می کردند، چنانچه خود نوشته که در سن ۲۵ سالگی دویست شاگرد داشته است.
پیشرفت روز افزون میرزا و قدرت و تسلط وی در دو خط نستعلیق و شکسته و همچنین محبوبیتش نزد شاه باعث شد که مورد حسادت تنگ نظران قرار گرفته و به اتهام با بی گری به زندان بیفتدو حتی بیان شده که به اعدام نیز محکوم گردید، امام با وساطت برخی از شاهزادگان و خصوصا «دوست محمد خان معیر الممالک» از صاحب نفوذان دربار ـ که میرزا سالها در منزل او سکونت داشته و به تعلیم فرزندانش پرداخته بود ـ از بندو حبس رهایی پیدا کرد و پس از آزادی تابلو «ناد علیاً …» به قلم شش دانگ کتیبه به زر، بر بوم سیاه را به پاس محبت های وی برایش نوشت.

بیوگرافی کامل استاد میرزا غلامرضا اصفهانی را در لینک زیر می توانید مشاهده کنید:

نام فایل: بیوگرافی استاد میرزا غلامرضا اصفهانی

مشاهده کامل مطلب: لینک به تالار گفتگو

منبع: نواندیشان
مقالات، مطالب، طرح ها و پروژه های خود را برای قرارگیری در سایت علمی آموزشی نواندیشان از اینجا بفرستید.
نواندیشان

انجمن نوانديشان ، یک انجمن علمی، غیردولتی و مستقل است که در حوزه های علمی و تخصصی مختلف، فعالیت خود را از شهریور 1388 شروع کرد. این انجمن در راستای نیل به کمک در بهبود وضعيت علمي و پژوهشي و تحقيقاتي کشور ایجاد شده است و به دنبال فراهم کردن بستر ارتباطی مناسب میان متخصصین ایرانی جهت آشنایی با همدیگر و گسترش همکاریها و راه هاي رسيدن از علم به عمل است.

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0