نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

آشنایی با ecu ( واحد کنترل الکترونیک)

آشنایی با ecu ( واحد کنترل الکترونیک)

ECU مخفف Electronic Control Unit یا واحد کنترل الکترونیک می باشد و نقشهدایت و کنترل یک خودروی انژکتوری را بر عهده دارد. همانطور که می دانیدخودروهای انژکتوری بدلیل عملکرد بهتر و توانایی پاس کردن استانداردهایآلودگی، بطور کامل در تمام دنیا جایگزین خودروهای کاربراتوری شده اند ومغز این سیستم ECU می باشد. ECU با توجه به سنسورهایی که به موتور متصلاست وضعیت و شرایط خودرو را تحلیل کرده و پاسخهای لازم را به خروجیها کهعبارتند از: انژکتورها، جرقه زنها و … اعمال می کند. سنسورهای کیت هایانژکتوری مختلف هستند که هر چه تعداد آنها بیشتر باشد ECUبهتر می تواندشرایط موتور را درک کند. سنسورهای مهم خودروهای انژکتوری عبارتند از: سنسور دور یا RPM، سنسور فشار داخل مانیفولد یا MAP، سنسور دریچه گاز یا TPS، سنسور دمای آب یا CTS، سنسور دمای هوا ATS، سنسور اکسیژن یا لاندا،سنسور ضربه و …

● سازندگان معروف ECU چه شرکتهایی هستند؟
۱) شرکت Bosch آلمان: این شرکت بهترین و معروفترین سازنده ECU و کیتانژکتوری در دنیا می باشد و در اغلب خودروهای پیشرفته جهان نشانی از آن رامی توان یافت. چند مدل از زانتیا موجود در ایران دارای کیت انژکتوری Bosch می باشد.
۲) شرکت Delco آمریکا: این شرکت یکی از قدیمی ترین شرکتهای سازنده ECU می باشد و ECU آن در اغلب خودروهای آمریکایی بخصوص خودروهای شرکت GM یا جنرال موتورز بکار رفته است مانند کادیلاک، پونتیاک و… همچنین درخودروهای دوو کره مانند دوو ESPERO.
۳) شرکت Ford آمریکا: این شرکت سازنده خودرو، سازنده ECU البته برایخودروهای فورد می باشد و اولین بار ایده کنترل تطبیقی یا خود-یادگیر درخودروهای این شرکت عملا پیاده سازی شد.
۴) شرکت Siemens آلمان: فعالیت این شرکت گرچه به اندازه رقیب آلمانیآن یعنی Bosch نیست اما ECU های خوبی می سازد. ECU پراید انژکتوری موجوددر ایران طراحی این شرکت است.
۵) شرکت Magneti Marelli ایتالیا: این شرکت در اروپا محبوبیت زیادیداشته و بر روی اغلب خودروهای اروپایی کیت آن نصب است. به عنوان مثالخودروهای فیات مدل PUNTO و فولکس واگن مدل GOLF IV، مزدا ۳۲۳.
۶) شرکت Sagem فرانسه: بر روی اغلب ماشینهای فرانسوی ECU این شرکتنصب است. بنابراین پژو ۲۰۶، مدلهایی از زانتیا؛ همچنین خودروهای ایرانیمانند سمند و پیکان انژکتوری.
۷) شرکت Nippon Denso ژاپن: این شرکت توسط شرکت تویوتا تاسیس شده وبخش عمده سهام آن را دارا می باشد البته ۶ درصد سهام آن متعلق به شرکت Bosch است. ECU اغلب خودروهای تویوتا (مانند تویوتا لندکروز ) و برخیخودروهای ژاپنی مانند نیسان، هوندا، سوزوکی و … متعلق به این شرکت میباشد.
شرکتهای دیگری هم هستند مانند HITACHI، MATSUHITA، LOTUS و …
● UNICHIP یا فن آوری تنظیم ECU
امروزه موتورهای انژکتوری نقشی بسیار اساسی در موفقیت صنایع خودروسازیایفاء می‌نمایند و کیفیت و قابلیتهای آن، درصد کارایی خودرو را نشانمی‌دهد. همانطور که می‌دانیم کنترل کننده موتورهای انژکتوری، بردیالکترونیکی به نام ECU می‌باشد و در واقع کارایی این بخش تعیین کنندهکیفیت یک موتور و در ابعادی دیگر کیفیت خودرو خواهد بود؛ بدین معنی کههرچقدر ECU یک موتور بهتر طراحی شده باشد، آن موتور کیفیت بهتری خواهدداشت.
ECU بر اساس سنسورهایی که بدان متصل است شرایط کار موتور را درک کردهو فرامین مناسب را به انژکتورها و شمعها صادر می‌کند. از آنجا که دینامیکخودرو بسیار پیچیده و غیر خطی می‌باشد، طراحان ECU برای سهولت کار، جداولیرا به نام map داخل حافظه ECU می‌ریزند که در آن مقدار پاشش سوخت و زاویهآوانس در هر دور و بار موتور مشخص شده است. هر چه دقت این جداول بیشترباشد، دقت عملکرد ECU بیشتر خواهد بود.
نکته‌ای که باید توجه کرد اینست که مقادیر این جدولها وابستگیمستقیمی به پارامترهای جغرافیایی موتور، نظیر فشار و دمای هوا دارد. شرکتهای خودروسازی، ECU را برای یک آب و هوای خاص طراحی نمی‌کنند بلکهمقادیر map را بگونه‌ای تنظیم می‌کنند که برای انواع شرایط جغرافیاییجوابی بهینه و معقول بدهد. بنابراین map، در این حالت برای تمام خودروهایاز یک مدل بهینه است نه هر خودروی خاص؛ زیرا هیچ دو خودرویی، حتی از یکمدل کاملاً مانند یکدیگر نیستند.
اگر سیستمی بتواند این نقیصه را از ECUها برطرف کند، آنگاه می‌توانبه طور اختصاصی map هر خودرو را کالیبره کرده و توان آن را افزایش داد.
امروزه تیونینگ ECU خودروها، بحث جا افتاده ای است و شرکتهای بسیاریدر این زمینه فعالیت می کنند بطور کلی دو روش برای تیونینگ خودروهایانژکتوری وجود دارد. روش اول خواندن دیتاهای (map) ECU و دادن دیتاهایجدید که شرکتهای بسیاری در این زمینه فعالند از جمله: Eurochip، Chip Tuning، Tech TV، Autospeed و …یکی از اشکالات این روش اینست که بشدتوابسته به ساختار ECU است و با پیچیده شدن سخت افزار ECU امکان خواندن وتغییر دیتاهای آن مشکل و گاهی غیرممکن می شود مگر آنکه شرکت سازنده ECU خود نحوه دسترسی به اطلاعات را در اختیار شرکتهای تیونینگ بگذارد. روش دوماضافه کردن یک سخت افزار جانبی به ECU جهت تغییر پارامترهای ECU است. اینروش گرچه گرانتر تمام می شود اما وابسته به نوع ECU نیست. یکی از شرکتهاییکه در این زمینه فعال است، شرکت Dastek است. شرکتی که در آفریقای جنوبی قرار دارد و باپرسنلی در حدود ۳۰ نفر توانسته موفقِِِِت چشمگیری داشته باشد.جالب استبدانید که این شرکت بظاهر کوچک توانسته است محصول خود را به کشورهای مختلفدنیا صادر کند و بیش از ۳۰۰ نمایندگی فروش در سرتاسر دنیا دارد که فقط ۱۰۰تا از آنها در ایالات متحده آمریکاهستند. نام این محصولUNICHIP است.
اصول عملکرد UNICHIP بدین صورت که سنسورهای اصلی در یک موتورانژکتوری (MAP, RPM) را خوانده و سپس با توجه به نقطه کار موتور، مقادیریمجازی از این دو سنسور را به ECU اعمال می‌کند؛ بگونه‌ای که رفتار ECU نسبت به حالت قبل بهبود پیدا می‌کند.
آمارها نشان می‌دهد که موفقیت UNICHIP در این زمینه بسیار بالا بودهاست:از هر ۴۰۰ خودرو، فقط یک خودرو ممکن است با UNICHIP بهینه نگردد، ۸۰%خودروهایی که در آفریقای جنوبی استفاده می‌شوند، UNICHIP را در خودروهایخود نصب کرده‌اند، UNICHIP بر روی بیش از ۳۲۰ مدل موتور از خودروسازانبزرگ دنیا پیاده شده است.

نام فایل: آشنایی با ecu ( واحد کنترل الکترونیک)

دانلود فایل: لینک مستقیم

پسورد: www.noandishaan.com

منبع: نواندیشان
مقالات، مطالب، طرح ها و پروژه های خود را برای قرارگیری در سایت علمی آموزشی نواندیشان از اینجا بفرستید.
مهدی عارف خیابانی

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

  1. mikaniky گفته؛
    10:56 1392/10/08

    باسلام وتشکر از مطالب ارزنده شما بهره کافی بردیم چنانچه برایتان مقدور است مطالب تخصصی در مورد ماشین آلات سنگین وسیستم های الکترونیکی جدید در خودروها مطالبی را ارایه فرمایید

    • سلام دوست عزیز
      لطفاً درخواست های خودتون رو در تالار گفتگو مطرح کنید تا دوستان متخصص بتونن پاسخگو باشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0