نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

طبقه بندی تصاویر بدون پیام و تصاویر حاوی پیام

دسته بندی :مهندسی کامپیوتر 27 شهریور 1393 Imaaan 1933
طبقه بندی تصاویر

جهت طبقه­ بندی تصاویر می­توان از طبقه ­بندی­­ کننده­ های متفاوتی استفاده نمود. یک دسته از طبقه­ بند­ی کننده­ ها براساس شیوه­ ی یادگیری کار می­کنند. در این روش­ها ابتدا تعدادی نمونه به عنوان داده­ های آموزش به طبقه ­بند داده می­شود و جدا­کننده به وسیله­ ی این داده ­ها آموزش می­بیند. پس از آن نمونه­ های تست به طبقه ­بند داده می­شود و طبقه­ بند در مورد گروهی که این داده ­ها به آن تعلق دارند، تصمیم­ گیری می­کند.
دو طبقه بندی که بیشتر در روش­های نهان­کاوی مورد استفاده قرار گرفته­اند Fisher’s Linear Discriminate(FLD) و Support Vector Machine(SVM) هستند. SVM قوی­تر از FLD می باشد.
SVM ابزار یادگیری قوی­ ای در حل مسائل طبقه­ بندی، با دو کلاس است. هدف SVM ایجاد مدلی است که با داشتن ویژگی­های نمونه­ های داده در مجموعه داده­های آموزشی مقدار هدف آنها را حدس بزند. در این روند بردار­های آموزشی نمونه­ های آموزشی XI از تصویر I به فضای با ابعاد بیشتر نگاشت می­شود. سپس یک SVM یک ابر­صفحه­ ی جدا کننده­ ی خطی را پیدا می­کند که بیشترین حاشیه را در این فضای با ابعاد بیشتر داشته باشد.
شکل ۱ مسأله­ ی جدا کردن دو کلاس که بصورت خطی جدایی­ پذیر هستند را نشان می­دهد. همانطور که در شکل دیده می­شود، برای جدا کردن این دو کلاس، ابر­صفحه­ های بیشماری وجود دارد که بعضی از آنها به کلاس­ها بسیار نزدیکند. SVM تلاش می­کند تا ابر­صفحه­ ای را بیابد که در بیشترین فاصله نسبت به دو کلاس قرار داشته باشد. انتخاب این ابرصفحه باعث می­شود که طبقه­ بندی کننده قابلیت تعمیم بهتری داشته باشد.

شکل 1- دو کلاس خطی جدایی ­پذیر و ابر صفحه­ های طبقه­ بندی کننده

شکل ۱- دو کلاس خطی جدایی ­پذیر و ابر صفحه­ های طبقه­ بندی کننده

به این منظور دو ابر صفحه­ ی موازی که نقاط سرحدی را در دو کلاس تعیین می­کنند در­نظر گرفته می­شوند، سپس ابر­صفحه­ ای که در فاصله­ ی مساوی از این دو ابر­صفحه قرار گرفته می­گیرد به عنوان ابر صفحه­ ی طبقه­ بندی کننده تعیین می­شود. شکل ۲ دو کلاس خطی جدایی ­پذیر و طبقه ­بندی کننده­ی SVM را نشان می­دهد.

شکل 2- دو کلاس خطی جدایی­ پذیر و طبقه­ بندی کننده­ ی SVM

شکل ۲- دو کلاس خطی جدایی­ پذیر و طبقه­ بندی کننده­ ی SVM

شکل۳ یک SVM را نشان می­دهد که برای حل یک مسأله با دو کلاس مورد آموزش قرار گرفته است. نمونه­ هایی که بر روی حاشیه قرار گرفته­ اند بردار پشتیبان نام دارند. بردار­های پشتیبان (زیر مجموعه­ ای از نمونه­ های آموزشی) نزدیکترین نقاط به سطح تصمیم­ گیری هستند و طبقه­ بندی آنها از سایر نمونه­ ها مشکل­تر است.

شکل 3- SVM آموزش داده شده با نمونه­ های دو کلاس. دو بردار پشتیبان(نقاط داده) با دایره­ های سیاه­رنگ با اندازه ­ی بزرگتر از بقیه­ ی دایره ­ها بر­روی خطوط مرزی چپ و راست نشان داده می­شوند.

شکل ۳- SVM آموزش داده شده با نمونه­ های دو کلاس. دو بردار پشتیبان(نقاط داده) با دایره­ های سیاه­رنگ با اندازه ­ی بزرگتر از بقیه­ ی دایره ­ها بر­روی خطوط مرزی چپ و راست نشان داده می­شوند.

منبع: نواندیشان
مقالات، مطالب، طرح ها و پروژه های خود را برای قرارگیری در سایت علمی آموزشی نواندیشان از اینجا بفرستید.
Imaaan

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0