نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

PIC و تاریخچه آن

آموزش PIC

ما در سلسله مقالاتی سعی خواهیم کرد شما را با میکروکنترلر PIC آشنا کنیم.در این راه با کمک برنامه نویسی به زبان بیسیک و بهره گیری از نرم افزار شبیه سازی Proteus (که در آینده نزدیک آموزش کامل آن را در این سایت خواهید دید) با ارائه پروژه های مختلف و کاربردی در حد وسعمان شما را با این میکرو کنترلر بسیار قوی آشنا کنیم.

برا ی آموزش PIC ابتدا به تاریخچه این میکروکنترلر پرداخته سپس شما را با نرم افزار PIC Basic Pro که محیط برنامه نویسی و کامپایلر زبان بیسیک PIC می باشد آشنا می کنیم. در این راه به کمک شما عزیزان و نظرات سازنده شما احتیاج داریم.

نرم افزار PIC Basic Pro
فرق میکرو پروسسور و میکرو کنترلر:
یک میکرو پروسسور در واقع یک (Central Processor Unit)CPU یا همان بخش مرکزی پردازش می باشد. همانطور که از نام آن بر می آید وظیفه پردازش اطلاعات را بر عهده دارد.میکروپروسسور برای انجام این وظیفه نیاز به ثبت دستور العملها (ROM)، محلی برای اجرای فرامین (RAM) و ارتباط با محیط خارج (پورتهای I/O) دارد.که باعث افزایش هزینه و کندی سرعت می شوند. از معروفترین میکروپروسسورها می توان از میکروپروسسور Z80 یاد کرد.با توسعه علم الکترونیک آی سی های به نام میکروکنترلر به بازار عرضه شد که نه تنها دارای بخش مرکزی پردازش بود که تمامی نیازهای یک میکروپروسسور و فراتر از آن را در خود جمع کرده بود.یک میکرو کنترلر عموما شامل موارد زیر است:

۱٫CPU

۲٫حافظه ثبت دستور العملها (ROM)

۳٫حافظه اجراء فرامین (RAM)

۴٫پورتهای ورودی و خروجی (I/O)

۵٫شمارنده و تایمر

۶٫باس داده،باس کنترل

۷٫ مبدل آنالوگ به دیجیتال

۸٫پورت سریال

و ………….

از میکروکنترلر های معروف میتوان به خانواده ۸۰۵۱ ،AVR ،PIC اشاره کرد.

تاریخچه میکروکنترلر های PIC

شرکت General Instrument مبتکر اصلی ساخت و استفاده از CPU 16 بیتی با نام CP1600 بود.در حالی که این CPU بطور کلی از نظر عملکرد از عملکرد خوبی برخوردار بود اما به سبب ضعف در کارایی پورتهای ورودی و خروجی این شرکت PIC هشت بیتی را در سال ۱۹۷۵ برای بهبود کلی در سرتا سر سیستم بوسیله حذف وظایف پورتهای ورودی و خروجی از CPU بوجود آورد. این کار با استفاده از یک ذخیره سازی ساده Microcode در ROM انجام پذیرفت اگر چه هم اکنون از این تکنولوژی در ساخت PIC استفاده نمی شود

میکروکنترلر های PICدر حال حاضر علامت تجاری PIC و PICmicro برای شرکت MICROCHIP Technology ثبت شده و میکروکنترلر های PIC توسط این شرکت تولید می شود.

PIC ابتدایی از سر کلمات “Peripheral Interface Controller” توسط شرکت General Instrument گرفته شده بود.برای PIC پیشرفته تر همچون PIC1640 و PIC1650 از سر کلمات “Programmable Interface Controller” استفاده شده است.

در حال حاظر با توجه به قدرتمندی این میکروکنترلر ، PIC از سرکلمات با معنی واقعی “Programmable Intelligent Computer” به معنای کامپیوتر هوشمند قابل برنامه ریزی نشات گرفته شده است.

انواع خانواده PIC از نظر ساختار هسته

” ۱۲ هسته ای Baseline Core

” ۱۴ هسته ای Mid-Range Core

” ۱۶ هسته ای High End Core

منبع: نواندیشان
مهدی عارف خیابانی

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0