نکات آموزنده ای از Charles Eames برای دانشجویان معماری

در قرن بیستم میلادی عده ی کمی توانستند حد فاصل بین طراحی و معماری را بدون مشقت و با موفقیت مانند Charles Eames و Ray رعایت نمایند. برای این زوج، برتری دادن به یکی از دو این مقوله، تصنعی و ناکارآمد بود. افکار خلاق و کارآمد آنها برگرفته از روش های مبتنی بر حل مساله بود که منجر به پیدایش راه حل هایی در روند طراحی می شد که نیازهای مشخصی را پاسخ می گفتند و موفقیت این روش ها را میشد در میزان کارآمدی آنها اندازه گیری نمود. علی رغم اینکه خانم و آقای ایمز آشکارا دلزده از رواج گرایش “بیان خلاق” بودند، اما زمانی که کارهایشان به نمایش در می آمد، با یکنواختی و روزمرگی که معمولا آثاری که به شدت عملگرا هستند را تهدید میکند روبرو نبودیم. آنها دریافته بودند که لذت بردن از طرح به خودی خود کارآمد است، و هر آبجکتی که در کاربرش این حس را بر می انگیزد، منجر به ملاحظات زیبایی شناختی میگردد که این نیز یکی دیگر از معیارهای کارآمدی طرح است. اعتقاد به وحدت عملکرد و احساس منجر به پیدایش برخی از شاخص ترین آثار قرن شد:
Case Study House #8 ، Molded Plywood Lounge Chairs و Eames Lounge and Ottoman
مطلب پیش رو، که بر گرفته از کتاب An Eames Anthology می باشد و Daniel Ostroff ویراستار آن بوده و انتشارات دانشگاه ییل آن را چاپ کرده است، به دوران حرفه ای Ray و Charles Eames از منظر طراح، معمار، استاد، هنرمند، فیلمساز و نویسنده میپردازد. آستروف با بررسی و دقت در 130000 مدرک بایگانی شده در کتابخانه کنگره امریکا ،دریافت که شهرت بالای این زوج به دلیل سطح بالای خلاقیت و پویایی آنها بود، در نتیجه این کتاب مرجعی کامل و همه جانبه برای نشان دادن وسعت نظر و علایق تمام و کمال آنها می باشد.
چارلز ایمز،در تهیه متن سخنرانی اش در دانشگاه کالیفرنیا ، لس آنجلس در باب “نکاتی آموزنده برای دانشجویان” در سال 1949 ، نکاتی را در مورد تاثیر پذیری، روش شناسی و استراتژی حرفه ای بازگو میکند. این موارد از نوشته های ایشان برگرفته شده اند.
– لیستی از کتابها تهیه کنید.
– کنجکاوی تان را پرورش دهید.
– اشیا را به گونه ای نگاه کنید گویی اولین بار است آنها را می بینید.
– به اشیا جوری بنگرید که انگار همه به هم مرتبطند
– همیشه موضوع بهتر بعدی را در نظر داشته باشید
– از پاسخ های کلیشه ای و همیشگی حذر کنید
– از تعصب بپرهیزید
– در باره عناصر مفیدی که در گذشته و حال ساخته شده اند و بدون کمک تکنولوژی و شرایط اجتماعی امکان حضور نمی یافتند، تحقیق کنید
– خود را برای تحقیق در باره نیاز های فیزیکی و روانی واقعی آماده کنید
– سپس خود را برای هوشمندی ای آماده کنید که پاسحگوی این نیاز است
– هنر آن چیزی نیست که شما به کارتان اضافه می کنید
– هنر راهی است که برای انجام کارتان پیش می گیرید و حاصل رفتار و کردار شما در این مسیر است

– طراحی یک شغل تمام وقت است
– روشی است که با آن با سیاست برخورد میکنید، مجلات کمدی میخوانید، به موسیقی گوش میدهید و فرزندتان را بزرگ میکنید
– هنر، پوچ و بی هدف نیست
– متعلق به شخص نیست
– استفاده ی درست از مواد و مصالح است
– از بی پایه بودن و جعلی بودن بپرهیزید

– سیستم کارآموزی و اینکه چرا غیر عملی است
– هیچ دفتر کاری نیازمند سوپر استار یا قهرمان نیست
– هیچ دفتری دنبال یک نابغه ی بزرگ و خلاق نیست
– هیچ دفتری – مگر به ندرت- نمیتواند کارمندش را از صفر آموزش دهد
– همیشه نیاز به کسی هست که بتواند کاری ساده را از ابتدا تا انتها انجام دهد.

– کارهایی هست که میتوانید برای لذت بردن خودتان انجام دهید.
– عادات کاری منظم داشته باشید
– این توانایی را در خود تقویت کنید که هر کاری را به نتیجه برسانید.
– واقع بینانه و عملی طراحی و ترسیم کنید.
– نامه نگاری کنید.
– پرزانته ای خوب است که دیده شود .
– از فعالیت کاری بیرون از دفتر استقبال کنید و برای حل مسائل مطالعه کنید.

– حرفه ی طراحی و معماری، کار گروهی است
– برای طراح خوب بودن باید از هر نظر مهندس خوبی باشید: کنجکاو و پیگیر
– من به این رشته علاقمندم زیرا عمیقا به مهندس ها ایمان دارم، البته آنهایی که در کارشان سخت کوشند

مترجم: مهندس حمید خوشکام
منبع: ARCHDAILY ، آرل


درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *