نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

بررسی چالشهادر مدیریت نظام صنعتی ساخت و ساز و مقایسه آن با نظام تولید سنتی مسکن در ایران

مدیریت نظام صنعتی ساخت و ساز

ضرورت ایجاد یک نظام کار آمد در امر تولید مسکن که متناسب با نیازهای جامعه و توان مهندسی باشداز مواردی است که مشکلاتی نظیر عدم کیفیت یکنواخت ، عدم هماهنگی با خواسته مصرف کننده و معضل بی مسکنی اقشار کم درآمد را به همراه دارد. تولید صنعتی مسکن با داشتن پیشینه دراز مدت نقش پررنگی را در برنامه های مسکن سازی ایفا مینماید ولی این روش تولید مسکن چه از لحاظ مجریان و چه از نظر مصرف کنندگان هنوز جایگاه شایسته ای را در کشور نیافته است. در این مقاله مزایای تولید نظام یافته ساخت مسکن به روش صنعتی نسبت به روش سنتی مورد نقد قرار میگیرد و ویژگیهای تولید صنعتی مسکن با تکیه بر روش – مزایا و مدیریت ویژه در ساخت آن بر شمرده میشوند.

علیرضا مردوخ پور : استادیار گروه عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان و عضو هیئت علمی مرکز ملی مقاو مسازی ایران حسین جاماسبی : عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان- کارشناس ارشد سازه

– مقدمه
اگرچه ساخت مسکن در ایران سابقه چندین هزار ساله دارد ولی در بازه تاریخی گسترده ای همواره از مصالح بومی و روشهای
سنتی در اجرا بهره گیری شده است. با ورود فن آوری های نوین که از حدود دو قرن پیش تا کنون ادامه داشته است ، مصالح نوین جای مصالح سنتی را گرفت بدون آنکه فن آوری و روش استفاده صحیح از روشهای نوین به درستی شناخته و بدان پرداخته شود به گونه ای که حتی امروزه از بتن و فولاد در ساختمان سازی به طور کامل استفاده نمیگردد.
از طرفی روند ارتباط سنتی بین سازنده و مصرف کننده دستخوش تحول گردید(در گذشته رابطه تنگا تنگی بین سازنده و مصرف کننده وجود داشت و سازنده از نیازهای زندگی مصرف کننده کاملا آگاه بود) ولی با ورود فن آوریهای نوین و افزایش سریع جمعیت و تبدیل شدن مسکن به کالایی سود آور ، امر ساخت و ساز به کسانی رسید که بدون آگاهی از مسایلی نظیر امور اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی خانواده ها تنها جنبه سود آوری مسکن را لحاظ کردند و مصرف کننده مجبور بوده است به دلیل نبود مسکن فراوان و مطلوب محصولات تولیدی را خریداری نمایند. با افزایش تقاضای مسکن در دهه های ۵۰ تا ۸۰ تولید کنندگان و سیاستگذاران به این نتیجه رسیدند که نمی توان مسکن مورد نیاز را توسط روشهای سنتی تا مین نمود لذا کارخانه های تولید پیش ساخته مسکن بنیان گذاشته شد.
از آنجا که استفاده از روشهای صنعتی در ساخت مسکن نیازمند افراد متخصص و مجرب و هزینه اولیه نسبتا بالا می باشد سیاست مدیریت و تولید صنعتی مسکن با مشکلاتی همراه بوده است. با توجه به آنکه در سیاست کلی توسعه مسکن ساخت بیش از یک میلیون مسکن در سال در نظر گرفته شده است و با روشهای سنتی تنها حدود ۱۶۵ هزار واحد مسکونی می توان احداث نمود تولید نظام یافته صنعتی مسکن مورد توجه بیشتری قرار میگیرد. تبدیل شدن مسکن به کالایی سود آور سبب گردیده است که افراد غیر متخصص بدون آگاهی در مورد مسایلی نظیر بافت فرهنگی و اجتماعی و توان اقتصادی خانواده ها به حیطه ساخت و ساز وارد گردیده و نظام سنتی کنونی ریشه بدواند. در این مقاله ویژگیهای صنعتی تولید مسکن و چالشهای مدیریتی آن موردنقد و بررسی قرار میگیرند.

نام فایل: بررسی چالشها در مدیریت نظام صنعتی ساخت و ساز و مقایسه آن با نظام تولید سنتی مسکن در ایران

مشاهده کامل مطلب: لینک به تالار گفتگو

پسورد: www.noandishaan.com

منبع: نواندیشان
امیررضا حدادي

امیر رضا حدادی متولد 1368 شهرستان آمل کارشناس مهندسی عمران دانشگاه شمال و کارشناس ارشد مهندسی راه و ترابری محقق و پژوهشگر در زمینه مهندسی عمران و پدافندغیرعامل و روسازی راه اماده ارائه خدمات و همکاری علمی و پژوهشی در زمینه های دفاع شهری و روسازی راه و مهندسی عمران

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0