نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تلاش برای ساخت مغز مصنوعی

دسته بندی :مهندسی پزشکی 19 آبان 1394 نواندیشان 2302
مغز مصنوعی

مغز مصنوعی (artificial brain ) فناوری نوینی است که در عین پیچیدگی در ابتدای راه توسعه بوده و توجه بسیاری از پژوهشگران علوم مختلف را به خود معطوف کرده‌است. به نظر می‌رسد نیاز روزافزون به وسایلی با قابلیت‌های انسانی، عاملی است که منجر به سرمایه‌گذاری بیشتر در این حوزه خواهد شد.

پل آلن یکی از بنیانگذاران شرکت مایکروسافت با هدف ایجاد یک مغز مصنوعی، ۵۰۰ میلیون دلار بودجه بر روی دو پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌است. اما چه کارهایی باید انجام شوند و این پروژه چه مدت طول خواهد کشید؟ پل آلن برای مدتی طولانی منتظر ظهور ماشین‌های هوشمند بود. اکنون در سن ۶۲ سالگی و با ثروتی معادل ۱۷٫۷ میلیارد دلار، بنیانگذار مایکروسافت از دارایی خود برای دو تلاش تحقیقاتی بشردوستانه مجزا که ترکیبی از علم عصب‌شناسی و هوش مصنوعی هستند استفاده می‌کند و امیدوار است که این روند در آینده تسریع یابد.

اولین پروژه، ساخت یک مغز مصنوعی است که می‌تواند در یک آزمون علوم دبیرستان قبول شود. این موضوع ساده به نظر می‌رسد ولی تلاش برای آموزش یک ماشین نه‌تنها به دلیل واکنش‌نشان‌دادن ماشین بلکه به دلیل علت عکس‌العمل ِآن، یکی از سخت‌ترین تلاش‌ها‌ی مهندسی نرم افزار است. موضوعی که بسیار پیچیده‌تر از ساخت سیستم‌عامل‌های ویندوز شرکت مایکروسافت بوده و گفته شده که شامل ۵۰ میلیون خط کد‌نویسی است. پروژه دوم با هدف درک هوش از جنبه مخالف پروژه اول صورت‌ می‌گیرد. این پروژه تلاشیست که برای مهندسی معکوس مغز انسان توسط مدل‌سازی و شبیه‌سازی انجام می‌گیرد.

آلن در مصاحبه‌ای گفت: «تصور کنید که قادر باشید یک ورق کاغذ تمیز را برداشته و تمام چیزهای شگفت‌انگیزی را که مغز انسان انجام می‌دهد بر روی آن بنویسید.» او از اورن اتزیونی محقق دانشگاه واشنگتن برای رهبری تیم ساخت مغز و کریستوف کوچ عصب‌شناس موسسه فناوری کالیفرنیا (Caltech) برای مدیریت تیم واسازی مغز دعوت به عمل آورد. از نظر آنها، تلاش برای درک مغز و هوش انسان به شکل همزمان در اوایل دهه ۱۹۰۰ و زمانی که انسان شروع به تفکر در خصوص چگونگی پرواز یک ماشین نمود صورت گرفته‌است.

در نگاه اول، هوش مصنوعی در حوزه علوم کامپیوتر قرار می‌گیرد که در آن کدنویسان برنامه‌هایی را طراحی می‌کنند که ماشین‌ها را قادر می‌سازد به شکل هوشمندانه‌ای مشابه فعالیت انسانها عمل نمایند. برنامه‌های هوش مصنوعی(AI) کنونی می‌توانند دمای خانه شما یا مسیر رانندگی تا محل کار را بر مبنای الگوهای شما و شرایط ترافیکی تنظیم کنند. آن‌ها می‌توانند به شما بگویند که فردی کارت اعتباری شما را ربوده و در یک شهر غریب آن را خرج کرده و یا اینکه چه تیمی بیشترین احتمال برنده‌شدن را در مسابقه فوتبال امشب دارد.

در پزشکی، الگوریتم‌های هوش مصنوعی هم‌اکنون برای انجام کارهایی از قبیل پیش‌بینی حوادث مترقبه در کسانی که از بیماری روانی رنج می برند، تشخیص مناطق خطرناک برای اشخاص مبتلا به تنگی نفس بر روی نقشه‌ها، پیش‌بینی درخصوص اینکه آیا درمان‌های سرطان قادر هستند به شما فرصت بهتری برای زندگی طولانی‌تر براساس ساختار ژنتیکی و تاریخچه بیماری بدهند و یافتن ارتباطاتی بین مسائلی از قبیل آب و هوا، ترافیک و سلامتی شما مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اما در حوزه کلی دانش، دانشمندان برای ساخت فناوری که بتواند همانند یک انسان چهارساله یک آزمون IQ استاندارد را قبول شود تلاش می‌کنند. گرچه کامپیوترهای کنونی در ذخیره دانش، بازیابی و یافتن الگوها قوی هستند ، اغلب آنها هنوز با یک سوال ساده “چرا؟” درگیر هستند.

منبع: بیگ بنگ
مقالات، مطالب، طرح ها و پروژه های خود را برای قرارگیری در سایت علمی آموزشی نواندیشان از اینجا بفرستید.
نواندیشان

انجمن نوانديشان ، یک انجمن علمی، غیردولتی و مستقل است که در حوزه های علمی و تخصصی مختلف، فعالیت خود را از شهریور 1388 شروع کرد. این انجمن در راستای نیل به کمک در بهبود وضعيت علمي و پژوهشي و تحقيقاتي کشور ایجاد شده است و به دنبال فراهم کردن بستر ارتباطی مناسب میان متخصصین ایرانی جهت آشنایی با همدیگر و گسترش همکاریها و راه هاي رسيدن از علم به عمل است.

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

  1. سلام آیا در رشته هوش مصنوعی مانند این مطالب مورد بررسی قرار میگیره؟ من شنیدم این رشته اکثرا شامل ریاضیات سنگین میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0