نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مراحل سفارش و راه اندازی وبسایت – از صفر تا صد

دسته بندی :کامپیوتر و گرافیک 31 شهریور 1395 Just Mechanic 2131
راه اندازی وبسایت

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و توسعه شبکه های اجتماعی و اینترنت، وجود سایت برای هر نوع بیزینس و معرفی افراد جزو موارد ضروری به حساب میاد. تا جاییکه ما هر جا که اسم یک شرکت، موسسه، کلینیک، مدیر، دکتر، مهندس، مشاور و … رو میشنویم برای کسب اطلاعات در موردش میریم و توی اینترنت نامش رو سرچ میکنیم و در صورتیکه سایت داشته باشه میتونیم اطلاعات نسبتا کاملی در موردش کسب کنیم. در واقع داشتن سایت شخصی برای افراد به نوعی نشان دهنده شخصیت و به روز بودن اون ها هست.
اما به خاطر اینکه طراحی وبسایت یک کار کاملا تخصصی محسوب میشه ممکنه خیلی از افراد برای سفارش و پیاده سازی یک وبسایت شخصی برای خودشون دچار سردرگمی و تو برخی موارد حتی منصرف شن!
تو این تاپیک میخوایم مراحل کلی ثبت، سفارش، پیگیری، راه اندازی و مدیریت یک وبسایت استاندارد رو با هم طی کنیم.

پس اگه میخواید یک وبسایت داشته باشید یا بدونید که روند کار به چه شکله با ما همراه باشید

مرحله اول: انتخاب و ثبت دامنه (Domain)

در طراحی سایت قبل از هر کاری باید یک دامنه برای سایتتون انتخاب کنید.
تعریف دامنه: دامنه در واقع نام یک وبسایت هستش که از دو بخش نام و پسوند تشکیل میشه.

برای مثال دامنه سایت نواندیشان noandishaan.com هستش که از نام noandishaan و پسوند com تشکیل شده.
هنگام ثبت دامنه پسوندهای بسیار متنوعی رو میشه انتخاب کرد که برخی از اونها عمومی و بدون قید خاصی هستن ولی خیلیاشون دارای شرایط خاصی هستن که قبل از انتخاب باید حتما در موردشون تحقیق کرد. برای مثال برخی دامنه ها مثل .name از نظر قانونی فقط برای سایت های شخصی قابل استفاده هستن در غیر اینصورت استرداد میشن.

اما مشکل اصلی در این مرحله (ثبت دامنه) اینه که دلال های بسیار زیادی تو این کار هستن که بعضیاشون بیشتر از چند ده هزار دامنه به نام خودشون ثبت کردن. به همین خاطر اگر دقت کنید به ندرت میشه دامنه های خیلی رند و زیبا رو تو سایت ها پیدا کرد. دلالی دامنه به این صورته که یک شخص میره تمام دامنه های رندی که به ذهنش میرسه رو خریداری میکنه. بعد شما میرید یه دامنه ای رو بخرید و میبینید که قبلا خرید شده. مشخصات صاحب دامنه رو میشه دید (در ادامه میگم). بعد با صاحب دامنه باید تماس میگیرید و معمولا قیمت های بالایی رو برای دامنه مورد نظرتون میشنوید!
مثلا دامنه ای مثل cafeit.ir رو من میخواستم بخرم که قیمت ۱۵ میلیون تومن رو پیشنهاد دادن بهم!!!

به همین خاطر انتخاب دامنه بسیار کار مشکلیه. چون تقریبا تمام دامنه های رند (به علاوه ۹۹ درصد دامنه های کمتر از ۵ حرفی!) قبلا توسط اشخاص و دلال ها خرید شدن و شما احتمالا با چالش بزرگی روبرو خواهید شد!

بگذریم … بریم سر اصل مطلب
فرض کنید قصد داریم دامنه ای با عنوان amoozeshgah.ir (آموزشگاه) ثبت کنیم. اول باید چک کنیم که آیا این دامنه آزاد هست یا نه. برای اینکار به سایت whois.com میریم و نام دامنه رو تو باکس بالای صفحه وارد میکنیم و روی دکمه سبز رنگ whois کلیک میکنیم. به این صفحه ای به آدرس whois.com/whois/amoozeshgah.ir میریم که مشخصات دامین رو میاره. (برای دیدن اطلاعات هر دامینی کافیه تو همین آدرس به جای amoozeshgah.ir اسم دامین مورد نظرتون رو بنویسید).
با خوندن اطلاعات این صفحه متوجه میشیم که شخصی به نام “امیر فرد منوچهری” این دامنه رو قبلا خریداری کرده.

همینطور آدرس و شماره تلفن ایشون رو هم میشه دید. برای خرید این دامنه باید با شماره ایشون تماس گرفت و قیمت رو پرسید. به همین راحتی!

اما در صورتیکه دامین مورد نظر هنوز خریداری نشده باشه و آزاد باشه صفحه اطلاعات تقریبا خالی خواهد بود. برای مثال دامین ۱noandishaan.ir رو چک میکنیم که صفحه زیر بالا میاد:

در عکس بالا تو خط دوم نوشته Available که یعنی در دسترس!

خب حالا فهمیدیم که دامنه مورد نظر ما در دسترس هستش. حالا وقتشه که ثبتش کنیم.

برای ثبت دامنه باید یه “شناسه” (به انگلیسی: هندل handle) تو مرکز ثبت دامنه کشوری ایران داشته باشیم. برای این کار به آدرس nic.ir میریم و ثبت نام میکنیم و بعد از پر کردن فرم اطلاعات یک شناسه به ما میده. از این شناسه برای تعیین صاحب امتیاز دامنه استفاده میشه. برای مثال تو عکس بالا (مشخصات دامنه amoozeshgah.ir) تو خط اول میبینید که نوشته nic-hdl و روبروش نوشته af319-irnic که این همون شناسه صاحب دامنه هستش. در صورتیکه در روند ثبت نام مشکلی داشتید به قسمت سوالات متداول تو آدرس nic.ir/Frequently_Asked_Questions مراجعه کنید.

خب حالا ما دامین مورد نظرمون رو میدونیم و شناسه رو هم تهیه کردیم. وقتشه که بریم سراغ خرید دامنه!
سایت های خیلی زیادی به عنوان نمایندگی از nic کار فروش دامین رو انجام میدن که بایه سرچ کوچیک میتونید لیست بلندی رو مشاهده کنید. تقریبا عملکرد همه اونها مشابه هم هستش. به اینصورت که باید اول یه ثبت نام ساده توی اون سایت انجام بدید بعد از بخش خرید دامنه با وارد کردن شناسه خودتون و پرداخت مبلغ دامنه رو به نام خودتون ثبت کنید!

اگر هم مشکلی در خرید دامنه داشتید دوباره به قسمت سوالات متداول سایت مورد نظر برید و نحوه خرید دامنه تو اون سایت رو بخونید.

قسمت مبهمی که در این روند براتون پیش میاد مربوط به کارگزار دامنه (DNS) هستش که موقع ثبت دامنه باید وارد کنید. DNS رابط بین دامین و هاست شما خواهد بود. یعنی تا وقتی هاست نداشته باشید نمیدونید که DNS رو باید چی بذارید. پس این بخش رو فعلا خالی میذارید. اگر هم لازم بود که پر کنید اطلاعات زیرو مینویسید:

DNS1: ns1.irandns.com
DNS2: ns2.irandns.com

بعد از وارد کردن DNS حدود یک تا دو روز طول میکشه که DNS جدید ثبت بشه و بعد از اون شما میتونید از دامنه استفاده کنید.

امیدوارم تونسته باشم کامل و شفاف توضیح بدم. هرجاش که مشکلی داشتید با یه سرچ میتونید کلی اطلاعات بدست بیارید.

در بخش بعدی راجع به خود سایت صحبت میکنیم

عنوان مطلب: مراحل سفارش و راه اندازی وبسایت – از صفر تا صد

مشاهده کامل مطلب: لینک به تالار گفتگو

منبع: نواندیشان
Just Mechanic

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0