نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مراحل سفارش و راه اندازی وبسایت – صفر تا صد

دسته بندی :مهندسی کامپیوتر 4 مهر 1395 Just Mechanic 2487
راه اندازی وبسایت

مراحل سفارش و راه اندازی وبسایت – صفر تا صد

در ادامه مراحل سفارش و راه اندازی وبسایت – صفرتاصد با بخش دوم از ادامه ی راه اندازی وبسایت در خدمت شما هستیم.

مرحله دوم: هدف گذاری، نیازسنجی و طرح اولیه

نوع طراحی سایت به ۳ نوع تقسیم میشه:
۱- وبسایت استاتیک
۲- وبسایت دینامیک در چارچوب CMS های آماده مثل وردپرس، جوملا، دروپال و … (Content Management System)
۳- وبسایت دینامیک بدون استفاده از فریمورک که اصطلاحا CMS اختصاصی هم بهش میگن

وبسایت استاتیک یعنی کاربر هیچ تعاملی با وبسایت نخواهد داشت. نه ثبت نام، نه ارسال نظر و نه هیچ گونه تعامل دیگه ای. وبسایت های استاتیک معمولا برای معرفی یک شرکت یا شخص استفاده میشن و فقط به نمایش کمی متن و تصویر و ویدئو بسنده میکنن و از کاربر درخواست هیچ تعاملی ندارن و محتوای اون ها هم تغییر نمیکنه!
وبسایت های دینامیک با کاربر تعامل دارند یا محتواشون قابل تغییره. این تعامل میتونه شامل ثبت نام، ارسال نظر، شرکت تو نظرسنجی و … باشه. وبسایت های دینامیک به دو دسته تقسیم میشن. یک دسته وبسایت هایی هستن که روی CMS های آماده مثل وردپرس نوشته میشن (تعداشون بسیار زیاده) و دسته بعدی وبسایت هایی هستن که به صورت یک CMS اختصاصی نوشته میشن (تعداد بسیار محدود)
هزینه وبسایت های استاتیک معمولا خیلی کمتر از وبسایت های دینامیک هستش. پس تو انتخاب نوع سایتی که نیاز دارید دقیق باشید!

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این ۳ نوع وبسایت میتونید سرچ کنید. ما به همین مقدار توضیح اکتفا میکنیم!


مراحل طراحی یک وبسایت در یک تیم حرفه ای: (فقط جهت اطلاع!)

۱- مشاوره با کارفرما: ابتدا یک جلسه مشاوره کامل با شما برگزار میشه و تمام نیازسنجی ها مرور میشه (معمولا گرافیست و مدیر تیم حضور دارن)
۲- طراحی گرافیک: تو این مرحله تمام صفحات سایت شما به صورت دقیق با جزئیات کامل (دقیقا مثل نسخه نهایی) تو نرم افزار فتوشاپ توسط گرافیست پیاده سازی میشه و طرح هر صفحه رو به صورت مجزا به شما نشون میدن و میتونید ویرایش های مورد نظرتون رو اعلام کنید تا طرح تو تغییر بدن. معمولا بعد از ۴-۵ بار درخواست ویرایش طرح نهایی میشه.
۳- بعد از تایید هر صفحه توسط شما اون صفحه به کدنویس استاتیک تحویل داده میشه. کدنویسی با زبان های HTML و CSS و Javascript انجام میشه. طرح خروجی این مرحله دقیق مشابه طرح گرافیکی اون صفحه خواهد بود. با این تفاوت که اولا با تغییر سایز صفحه نمایش باید تغییر سایز بده (اصطلاحا سایت باید ریسپانسیو باشه) و دوما اینکه شما میتونید متن های داخل صفحه رو انتخاب کنید و فرم هارو پر کنید و …. اما قابلیت ثبت نام و ارسال فرم و … رو ندارید چون سایت هنوز دینامیک نشده!
۴- تو این مرحله سایت استاتیک میره زیر دست توسعه دهنده یا Developer و اونجا هست که سایت دینامیک میشه و خروجی نهایی درمیاد
۵- سایت نصب میشه و شما کلی باهاش ور میرید و باگ های احتمالی رو گزارش میدید تا رفع بشه و تمام!


خب بریم سر اصل مطلب  … (راه اندازی وبسایت)

مهم ترین مرحله در تهیه یک وبسایت، هدف گذاری و نیازسنجی اون سایت هستش.

هدف گذاری وبسایت عبارت است از تعیین اهداف و نحوه ارتباط با مخاطب و جهت دهی تعاملات وبسایت و کاربران

در واقع وقتی شما میخواید یک وبسایت داشته باشید باید اهدافتون از اون وبسایت کاملا شفاف و روشن (و صد البته منطقی!) باشه. برای مثال هدف یک دکتر روانشناس از داشتن یک وبسایت میتونه صرفا معرفی خودش باشه؛ یا اینکه در کنار معرفی یک نوبت دهی آنلاین هم داشته باشه؛ یا اینکه مشاوره و ویزیت آنلاین از طریق کنفرانس تصویری هم داشته باشه.
طراحی سایت برای این روانشناس فرضی با توجه به اینکه هدفش از راه اندازی سایت کدوم یکی از این موارد باشه (معرفی، نوبت دهی، مشاوره آنلاین) کاملا متفاوت خواهد بود. علاوه بر این باید به نحوه تعامل با کاربران هم دقت کرد. برای مثال ما ترجیح میدیم که تعامل ما با کاربران بیشتر جنبه طنز داشته باشه؟ بیشتر از طریق ویدئو باشه؟ آیا لزومی داره یک متن بلند رو به کاربر تحمیل کنیم؟ و بسیاری حالت های دیگه …

در واقع در مرحله هدف گذاری ما باید به صورت خیلی کلی یک فضاسازی در ذهنمون انجام بدیم که این سایت سرانجامش و مقصدش کجا خواهد بود و از چه مسیری قراره به این مقصد برسه!

بعد از تکمیل مرحله هدف گذاری، با استفاده از نتایجش باید پروژه رو نیازسنجی کنیم.

نیازسنجی وبسایت عبارت است از تهیه یک لیست کامل از المان ها و امکانات مورد نیاز (با تمام جزئیات) در وبسایت از قبیل فروشگاه، عضویت، استریم ویدئو و …

در مرحله نیاز سنجی باید تمام المان هایی رو که در سایتمون نیاز داریم یادداشت کنیم. برا مثال اگر من یک فروشنده لوازم دیجیتال هستم سایتی که نیاز دارم باید دارای این بخش ها باشه:

۱- فروشگاه
۲- عضویت
۳- جستجوی پیشرفته
۴- قابلیت چت آنلاین
۵- استفاده از نقشه گوگل برای مسیریابی راحت تر مشتریان
۶- اتصال به بانک
و …

در مرحله نیاز سنجی باید ریز به ریز صفحات و امکاناتی که باید در سایت وجود داشته باشه لیست بشه. این لیست تکلیف شمارو با کارفرما مشخص خواهد کرد. هرچقدر لیستتون رو دقیق تر بنویسید، کارفرما دقیق تر میتونه سایتتون رو قیمت گذاری و طراحی کنه.
مثلا در بین کارفرماهای ما مواردی بوده که بعضی چیزا از نظر اونا خیلی ساده بودن و اصلا موقع نوشتن قرارداد ذکر نکردن ولی بعد از اتمام کار وقتی دیدن که اون امکانات پیاده سازی نشده تعجب کردن و مشکلاتی بینمون بوجود اومده. تو یکی از موارد کارفرما صفحه (تماس با ما) و (درباره ما) رو تو لیست نیازسنجی ذکر نکرده بود و ما هم پیاده سازی نکردیم و در انتها میگفت که این دو تا صفحه در تمام سایت ها باید باشن که!

پس وقتی میگم تمام چیزیهایی که نیاز دارید باید ریز به ریز نوشته بشه واقعا باید همین کار انجام بشه وگرنه در آینده ممکنه طرز فکر شما با طرز فکر طراح یکی نباشه و مشکلاتی پیش بیاد.

معمولا برای یک سایت متوسط با حدود ۵-۶ صفحه داکیومنتی حدود ۴ صفحه نیاز هست. ۴ صفحه فقط متن و توضیح در مورد تمام بخش های سایت!
مثلا در بخش ثبت نام چه اطلاعاتی باید از کاربر دریافت شه؟ در صفحه تماس با ما کدوم شبکه های اجتماعی باید قرارداده بشه؟ در نسخه موبایل کدوم المان ها باید حذف بشن؟ و …

بعد از نوشتن داکیومنت کامل نوبت به طرح اولیه میرسه. این مرحله ضروری نیست و میتونید تمامش رو بسپارید به گرافیست تیم طراحی ولی پیشنهاد من اینه که طرح اولیه رو خودتون بدید. طرح اولیه یعنی شما یک نمای خیلی کلی از سایتی که توی ذهنتون دارید رو باید روی کاغذ پیاده کنید. نیازی به نوشتن تمام جزئیات نیست، همین که محل منو، اسلایدر، سایدبار و بقیه المان های مهم رو بکشید کافیه. در واقع طرح اصلی رو باید بسپارید به گرافیست گروه طراحی. چون اون گرافیست هم تجربه بیشتری از شما داره و هم نکاتی رو میدونه که شما مطمئنا نمیدونید! به همین خاطر تا جاییکه بشه باید دست طراح گرافیک رو باز بذارید. وگرنه ممکنه هم خودتون اذیت شید هم گرافیست. برای مثال من یک سایت فروشگاهی قرار بود طراحی کنم و کارفرما یک طرح بسیار کامل با جزئیات روی کاغذ کشیده بود و به من داد. در واقع دست من کاملا برای طراحی بسته بود و باید طرحی که ایشون داده بود رو یکمی شکیل تر! تو فتوشاپ پیاده میکردم. بعد از پیاده سازی تو فتوشاپ وقتی کارفرما طرح رو دید یکه خورد و گفت اصلا شبیه چیزی که تو ذهنش بوده نشده! معمولا برای خود طراحان گرافیک با تجربه هم این موضوع زیاد پیش میاد که وقتی یک طرح ذهنی رو پیاده سازی میکنند اون چیزی نمیشه که انتظارش رو داشتند. به همین خاطر گول ذهنتون رو نخورید و به کلیات طرح بسنده کنید و بقیش رو بسپارید به گرافیست.

این مرحله هم تموم شد. تا اینجا شما دامین رو انتخاب کردید و طرح اولیه سایتتون رو دارید و مهم تر از همه اینکه خودتون دقیقا میدونید که چه سایتی میخواید!

تو قسمت بعدی  مراحل سفارش و راه اندازی وبسایت میریم دنبال یه تیم مناسب برای کارمون!

مرحله سوم: انتخاب تیم مناسب برای طراحی سایت

(مراحل سفارش و راه اندازی وبسایت)

طراحی وب اصلا چیزی نیست که بشه با خط کش و چرتکه حساب کتابش رو انجام داد. به تعداد موهای روی سرتون (به شرطیکه کچل نباشید!) تیم های متنوعی هست که کار طراحی وب انجام میده. با قیمت ها و کیفیت های کاملا متفاوت!

برای مثال شما برای یک سایت متوسط و ساده دینامیک بر پایه وردپرس اگه از ۱۰ تا تیم جداگونه قیمت بپرسید مطمئن باشید تفاوت حداقل قیمت و حداکثر قیمتی که خواهید شنید بسیار تعجب برانگیز هستش. چون هر تیمی با توجه به شرایط خودش قیمت گذاری رو انجام میده.

برای مثال تیمی که گرافیست باتجربه و قهاری داشته باشه ممکنه فقط برای یک صفحه حدود ۱ میلیون تومان برای گرافیک در نظر بگیره و تیمی که گرافیستش زیاد ماهر نیست برای گرافیک شاید ۱۰۰ هزار تومان در نظر بگیره. البته هیچوقت نمیشه گفت اگه بیشتر پول بدید حتما سایت بهتری خواهید داشت. تا حدود خیلی زیادی شانسی هست

برای سایت های معمولی توصیه من اینه که بگردید و تیم های غیر شرکتی رو انتخاب کنید. سایت های معمولی یعنی سایت های غیر سازمانی با ابعاد کوچیک. چون شرکت ها معمولا قیمت هاشون بالاتر از تیم های دیگس. و البته احتمالا کیفیت بهتری هم دارند!

برای مثال تیم ما از ۲ نفر اصلی تشکیل میشه و ۳ نفر کمکی و هنوز شرکتی ثبت نکردیم و به واسطه کارفرماهای قبلیمون پروژه میگیریم. چون سطح کیفیت بالا و قیمت رقابتی بسیار مناسبی رو برای کارها ارائه میدیم تقریبا از طرف همه کارفرماهای قبلیمون باز هم پروژه گرفتیم.

در مراحل سفارش و راه اندازی وبسایت هم باید در درجه اول سعیتون بر این باشه که تیم های غیرشرکتی حرفه ای و ارزون قیمت پیدا کنید. یکی از راه هاش اینه که برید و اینترنت رو بگردید و طراحان سایت هارو ببینید. (معمولا تو فوتر سایت اطلاعات طراح رو میشه پیدا کرد). حتما و حتما قبل از اینکه قرارداد ببندید باید نمونه کارهای طراح رو کامل ارزیابی کنید و ببینید که سایت هایی که قبلا طراحی کرده در چه حد و حدودی هستند. متاسفانه مجبورید از روی ظاهر سایت ها قضاوت کنید چون نمیشه عملکرد سایت رو به این راحتی بررسی کرد.

گاهی اوقات هم قیمت گذاری بستگی زیادی به تکنولوژی مورد استفاده در سایت شما داره. تکنولوژی مورد استفاده در طراحی سایت میتونه بین یک سایت معمولی و یک سایت حرفه ای تفاوت محسوسی ایجاد کنه. ساده ترین موردش اینه که در صورت استفاده صحیح از تکنولوژی، سایت شما در رنکینگ گوگل رتبه بهتری خواهد داشت که اصطلاحا میگن سئو سایت قوی خواهد بود. چند نمونه از مفاهیمی که استفاده ازشون قیمت و کیفیت رو بالا خواهد برد عبارتند از: sass، grunt، g analytics، html5 semantics، smacss و خیلی موارد دیگه که بین یک سایت معمولی و یک سایت حرفه ای میتونه اختلاف سطح ایجاد کنه.

برای مثال ما یک سایت شرکتی سنگین رو ۱۷ میلیون تومان پیشنهاد دادیم. اما وقتی شرط استفاده از SASS و Grunt و AngularJs و چند مورد دیگه به میون اومد قیمت به نزدیک ۳۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد!

نتیجه گیری:

در مراحل سفارش و راه اندازی وبسایت هیچوقت نمیشه به راحتی طراحی یک سایت رو قیمت گذاری کرد. چون این قیمت به موارد زیادی بستگی داره، از جمله: سطح سایت، تعداد صفحات مجزا، تکنولوژی های مورد نیاز، و یک عامل مهم تر هم حرص و طمع تیم طراحی خواهد بود …. به همین خاطر باید حداقل با ۵ تیم قابل اعتمادتون که نمونه کارهاشون رو پسندیدید به صورت مجزا مذاکره کنید و قیمت رو جویا بشید.

این توضیحات فقط تجربه شخصی من بود و امیدوارم کمکتون کرده باشم تا راه درست رو برای مراحل سفارش و راه اندازی وبسایت انتخاب کنید …


  • یکی از مهمترین نکات در مراحل سفارش و راه اندازی وبسایت این است که بعد از اینکه طراحی سایتتون رو به یک تیم مناسب سپردید باید فورا به فکر تهیه یک هاست متناسب با نیازهای سایتتون باشید. در قسمت بعدی در مورد هاست صحبت خواهیم کرد.

ادامه دارد…

نام فایل:مراحل سفارش و راه اندازی وبسایت – صفر تا صد

مشاهده کامل مطلب: لینک به تالار گفتگو

منبع: نواندیشان
Just Mechanic

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0