نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

محک زنی یا Benchmarking

دسته بندی :مهندسی صنایع 28 دی 1389 spow 2830
محک زنی

محک زنی فرآیند اندازه گیری محصولات، خدمات و فرآیندها در مقایسه با قوی ترین رقبا یا آنهایی است که به عنوان رهبران جهانی در زمینه کاری خود شهرت یافته اند. تعریف عملیاتی محک زنی جستجو برای بهترین تجارب به منظور رهنمون شدن به بهترین عملکرد است. محک زنی در سطح استراتژیک برای تعیین استانداردهای عملکرد براساس چهار اولویت شرکت مورد استفاده قرار گرفته است. این چهار اولویت عبارتند از:
· ارضای مشتری
· ارضاء و انگیزش کارکنان
· سهم بازار
· بازگشت دارایی ها

محک زنی در سطح عملیاتی نیز برای شناخت بهترین تجارب یا فرایندها به منظور کمک به دیگران در دستیابی به عملکرد در سطح جهانی مورد استفاده قرار گرفته است. اطلاعات حاصله به تنظیم برنامه های کسب و کار (به دلیل آنکه قابلیت دستیابی به استانداردها محرز گردیده)، و تعیین فعالیتهای مشخص و منابع مورد نیاز بهبود عملکرد کمک خواهد کرد. هدف نه تنها منطبق شدن با سطوح عملکرد موجود، بلکه گذشتن از آنها و تبدیل شدن به شرکتی در سطح جهانی، در زمینه هایی که از مزیت رقابتی برخوردار باشد، می باشد. این فرآیند به دلیل نرخ بالای تغییرات در محیط کسب و کار دائمی است و در نتیجه محک ها بطور مداوم تعریف مجدد می شوند.
در مجموع، محک زنی فرصتی است بسیار عالی برای یک سازمان تا از تجارب دیگران چیز بیاموزد. مانند تمام تجارب یادگیری، عواملی وجود دارند که موجب موفقیت یا خطا خواهند شد. به عنوان مثال، رضایت خاطر یا اطمینان بسیار بالا در مورد بخشی از یک سازمان به انجام موفقیت آمیز محک زنی آن بخشها کمک نخواهد کرد. به عبارت دیگر، روی دادن یک شوک می تواند سؤال از خود و شک در مورد خود را که اغلب برای شروع رشد مورد نیاز است، برانگیزد. بحران ساخته شده و چالش نظرات تجربه ای سودمند است. به هر حال برای ترجمه یک تجربه آموزشی سودمند به فعالیتهای واقعی باید ساختار و فرایندی در محل وجود داشته باشد.
به غیر از درک چشمه های مقاومت در مقابل تغییر در یک سازمان و درگیر ساختن بازیگران کلیدی در تجربه محک زنی، راهی برای سودمند و مؤثر کردن تلاش های محک زنی وجود ندارد. مثالهای زیادی از تجارب محک زنی نا موفق، که در درک این پیش شرط اساسی دچار خطا شده اند، وجود دارد.
نمونه هایی از سطحی ترین شکل محک زنی، هنگام بازدید از سایر سازمانها توسط مدیران ارشد روی خواهد داد، چراکه آنها مشاهده ای مستقیم و مثالهایی ملموس از آنچه قابل دستیابی است خواهند داشت. علی رغم اینکه شرح و ابراز احساسات بازدیدهای محک زنی می توانند به اندازه ماجراهای تعطیلات برای دیگران جالب باشد و چنین بازدیدهایی می توانند منبعی محرک از انرژی را مهیا سازند، در صورت عدم وجود ساز و کاری مناسب برای پیگیری و تقویت آن از طریق فرآیندهایی سیستماتیک، یادگیری از چنین بازدیدهایی می تواند بسیار کم رنگ باشد
در اینجا ذکر این نکته شایسته به نظر می رسد که محک زنی تحلیلی یکباره نیست. محک زنی آگاهی نسبت به یک کسب و کار و چالش با روش شناسی های متداول آن را مهیا می سازد. استقرار نتایج محک زنی و دستاوردهای آن وابسته به تمایل به تغییر و منطبق شدن با راههای جدید انجام دادن امور است.

نام فایل: محک زنی یا Benchmarking

مشاهده کامل مطلب: لینک به تالار گفتگو

پسورد: www.noandishaan.com

منبع: نواندیشان
spow

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

  1. masoud گفته؛
    00:37 1390/03/03

    xscdssss

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0