نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ظرفیت پذیری بافت های فرسوده ی شهری

دسته بندی :مقالات شهرسازی 12 بهمن 1389 محمد عارف 2011
ظرفیت پذیری بافت های فرسوده شهری

نیاز به مسکن در تمامی دوران ها جزو ملزومات اصلی زندگی بشر بوده است و در اصل ۳۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز ، داشتن مسکن متنایب با نیاز حق هر فرد و خانوار ایرانی به حساب آمده است . و دولت موظف است با رعایت اولیت اقشار کم در آمد و نیازمند زمینه ی اجرای این اصل را فراهم سازد. با توجه به جوان بودن جمعیت کشور و تقاضای انباشته شده ی سال های گذشته و با استناد به سند چشم انداز از افق ۱۴۰۴ زمانی کشور در حوزه ی مسکن به توسعه یافتگی دست می یابد که شاخص تراکم خانوار در واحد مسکونی به یک رسیده و هر خانوار ایرانی دارای یک مسکن باشد .
خوب زیستن و بهتر زیستن جمعیت ها وملت ها در فضاهای قابل سکونت جهان بستگی به برخورداری از محیط مساعدی دارند که درآن فرد فرد انسان می توانند بر حسب خواسته ها وسلیقه های شخصی خود به میزانی کمتر یا بیشتر از آن چه مجموعه ی مقررات ومحدودیت های ثبت شده یا ضمنی و اداب ورسوم رایج مکن می سازد ،از موقعیت هایی که در طبیعت در اختیار آنان گذاشته بهره مند شوند. ریشه های ذاتی و غریزی گرایش های فرد در دسترس و بهره وری از شرایطی هرچه بهتر از یک سو به عنوان خصلت اولیه ی موجودات زنده در طبیعت جستجو میشود و از سوی دیگر در پیوستگی ممتد با آن چه ساخته و پرداخته ی محیط فرهنگی ومدنی افراد است در چهارچوب شالوده های محیط اجتماعی قابل بازشناسی است .
رشد شهرهای جدید در بطن خود مقارن با فرسودگی ساختمان ها و بالا رفتن عمر آن هاست . دراین میان علاوه بر تأثیر بصری نامطلوب بافت های کهنه و فرسوده ،کاهش ضریب مقاومت در برابر بلایای طبیعی و همچنین مقاومت شدید این بافت ها در به جریان درآمدن خدمات شهری سبب شده بخش عمده ای از فضای شهری که از نظر فرهنگی- تاریخی باید به نوعی ما را به گذشته مرتبط نماید و حلقه ی اتصال ما به هویت مان باشد عملاً به معضلی برای شهر های بزرگ یا در حال پیشرفت تبدیل شده است .
کارشناسان بر این باورند که وجود بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیرمجاز در کشور، یکی از بیماری های شهری است که از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی، فرهنگی و امنیتی بسیاری از ناهنجاری های موجود کشور را در دل خود نهفته دارد و برای حل این گونه معضلات و تامین امنیت جانی شهروندان در مقابل ساخت و سازهای بی کیفیت، قدیمی و فرسوده باید این مناطق بهسازی و نوسازی شود.
براساس گزارش های رسمی تاکنون ۱۱۲ هزار هکتار بافت فرسوده و سکونتگاه غیررسمی در کشور شناسایی شده است که از این میزان ۶۵ هزار هکتار مربوط به بافت فرسوده و مابقی مربوط به سکونتگاه های غیررسمی در کشور است و نزدیک به ۹ میلیون نفر در بافت های فرسوده شهری در سطح کشور سکونت دارند.

نویسنده: مظهر احمدی

نام فایل: ظرفیت پذیری بافت های فرسوده ی شهری

دانلود فایل: لینک مستقیم

پسورد: www.noandishaan.com

منبع: نواندیشان
محمد عارف

اینجانب محمد عارف خیابانی کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری دارای 10 سال سابقه کاری در زمینه مدیریت سایت و 6 سال سابقه کاری در زمینه شهرسازی بوده و علاقه مند به مباحث شهرسازی، روانشناسی و تکنولوژی روز می باشم.

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0