نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

آموزش کلیدهای فشار ضعیف

دسته بندی :مقالات مهندسی برق 5 مهر 1396 نواندیشان 1619
کلیدهای فشار ضعیف

این نرم افزار آموزشی شامل آشنایی کلی با کلیدهای فشار ضعیف موجود در کارخانجات، صنایع و پست‌های الکتریکی می‌باشد. در تأسیسات فشارضعیف برای قطع و وصل کردن مدارهای مختلف الکتریکی و همچنین برای حفاظت الکتریکی، از کلیدهای فشار ضعیف مختلفی استفاده می‌شود. از این‌رو در این نرم‌افزار مطالب مفیدی در ارتباط با انواع و کاربردهای آنها به همراه فیلم و عکس جهت یادگیری بهتر ارائه شده است.

بخش های مختلف آموزش کلیدهای فشار ضعیف :

۱-مقدمه

۲-دسته‌بندی انواع کلید‌های فشارضعیف

۳-حفاظت‌های موجود در کلید‌ها

۴-کلید تیغه‌ای

۵-کلید گردان

۶-کلید فیوز

۷-ساختمان کلی کلیدهای خودکار

۸-کلید هوایی

۹-کلید کامپکت

۱۰-کلید مینیاتوری

۱۱-کلید محافظ موتور

۱۲-کنتاکتور یا کلید مغناطیسی

۱۳-مزایای کنتاکتور به کلیدهای دستی

۱۴-مشخصات فنی و عوامل موثر بر عملکرد

۱۵-نصب و تعویض کلیدهای فشار ضعیف

۱۶-تنظیم کلیدهای فشارضعیف

۱۷-آشنایی با آزمایشات قبل از بهره برداری از کلید

۱۸-تمیزکاری و سرویس کلیدها

۱۹-آشنایی با تست دوره‌ای کلید و نحوه انجام آن

۲۰-ایمنی

توضیحاتی درباره کلیدهای فشار ضعیف :

استفاده از وسیله‌ای مناسب برای قطع و وصل جریان در شبکه‌های قدرت به وجود آمدن کلید‌ها را درپی داشته است. کلیدها تنها یک وسیله ارتباط برقرار کردن بین مولدها، ترانسفورماتورها، مصرف کننده‌ها و سیم انتقال انرژی و یا جدا کردن آنها از یکدیگر نیستند، بلکه حفاظت دستگاه‌ها و ادوات و سیستم‌های الکتریکی را نیز در مقابل اضافه بار، جریان اتصال کوتاه و غیره بر عهده دارند.

عمدتاً این کلیدها در سطوح ولتاژ پایین‌تر از یک کیلو ولت کاربرد دارند که می‌توان آنها را به چهار دسته اصلی تقسیم نمود:

۱- کلیدهای دستی که شامل کلید تیغه‌ای یا چاقویی، کلید پاکو یا گردان و کلید فیوز می‌شوند.

در میان کلیدهای دستی، کلیدهای تیغه‌ای یا چاقویی به علت سادگی و ارزانی، به خصوص همراه با فیوز مورد استفاده زیادی دارند. کلیدهای تیغه‌ای معمولا در مدارهای کنترل و فرمان به کار برده می‌شوند. کلیدهای گردان نیز برای جریان‌های الکتریکی کم و در حدود ۱۰۰ آمپر ساخته می‌شوند و معمولاً قابل قطع در زیر بار هستند. کلید فیوز نیز برای جلوگیری از خطرات احتمالی در موقع تعویض فیوزها در شبکه فشار ضعیف کاربرد دارد.

۲- کلیدهای خودکار که شامل کلیدهای هوایی، کلیدهای بدنه تزریقی و کلیدهای مینیاتوری می‌باشند.

در مواردی که حفاظت از تجهیزات مختلف نظیر تأسیسات روشنایی، سیم، کابل و ماشین‌آلات صنعتی در برابر اضافه بار، جریان اتصال کوتاه و غیره مد نظر باشد، از کلیدهای خودکار استفاده می‌شود. ساختمان یک کلید خودکار را به طور کلی می‌توان به پنج بخش تقسیم کرد: بدنه یا قاب کلید.کنتاکت‌های کلید.مکانیزم قطع و وصل کننده کلید.جرقه‌گیر.واحد تریپ.

یکی از انواع کلیدهای خودکار، کلیدهای هوایی هستند که دارای قدرت قطع و عمر مفید بالایی می‌باشند. کلیدهای هوایی اغلب در دو نوع ثابت و کشویی ساخته می‌شوند در کلیدهای کامپکت یا فشرده، مجموعه‌ای از رله‌های حفاظتی در یک محفظه نسبتاً کوچکی قرار گرفته‌اند. ابعاد و وزن این کلیدها نسبت به کلیدهای هوایی کمتر می‌باشد. کلیدهای مینیاتوری در حقیقت کلیدهای خودکار در اندازه‌های کوچک هستند که تا جریان نامی ۶۳ آمپر ساخته می‌شوند و بر اساس جریان اتصال کوتاه به کلاس‌های A،B،CوD تقسیم می‌شوند.

۳-کلید محافظ الکتروموتور

کلید محافظ موتور یک نوع بخصوص از کلید خودکار با قطع‌کننده جریان زیاد است و می-تواند جریان شدید الکتروموتور را در زمان راه‌اندازی تحمل کند، بدون اینکه باعث قطع کلید شود. در این کلیدها، می‌تواند حفاظت‌های مختلفی نظیر اضافه‌بار، اتصال‌کوتاه، حفاظت در برابر تک فاز شدن الکتروموتور، افت ولتاژ و… در نظر گرفته شود. مشخصات این حفاظت‌ها، می‌تواند قابل تنظیم باشد. کلید محافظ موتور معمولاً برای دو جریان راه‌اندازی سبک و سنگین استفاده می‌شود.

۴-کلید مغناطیسی یا کنتاکتور

کلید مغناطیسی نوعی از کلیدهای فشار ضعیف است که در آن تا هنگامی که از سیم‌پیچ الکترومغناطیسی نگهدارنده آن جریان عبور کند، بسته است و به محض قطع جریان یا ولتاژ از سیم‌پیچ نگهدارنده، کلید خود به خود باز شده و مدار را قطع می‌کند. در این حالت کنتاکت‌هایی که قبلا باز بوده‌اند بسته و کنتاکت‌هایی که قبلا بسته‌ بوده‌اند، باز می‌شوند. از این کنتاکت‌ها در مدارهای فرمان و قدرت استفاده می‌شود. ولتاژکار نامی کنتاکتورها وتوانایی قطع و وصل آن‌ها، نوع و محل استفاده ازکنتاکتور را مشخص می‌کند.

توضیحاتی درباره آموزش کلیدهای فشار ضعیف :

در ادامه این نرم‌افزار به مطالب مرتبط با کلید‌ها نظیر حفاظت، مشخصات،طریقه نصب،تنظیمات،بهره برداری،سرویس،تست‌های دوره‌ای و ایمنی و غیره پرداخته می‌شود.

کلید‌ها قسمت‌هایی برای حفاظت در برابر اضافه بار، اضافه ولتاژ، جریان نشتی، جریان اتصال کوتاه و غیره دارا هستند. برای یک کلید مشخصات مختلفی ارائه می‌شود که ازاین مشخصات می‌توان به ولتاژ نامی بهره‌برداری، تعداد پل‌ها، ولتاژ نامی عایقی، حداکثر ظرفیت قطع اتصال کوتاه، استاندارد مورد استفاده در طراحی کلید، زمان تریپ و غیره اشاره کرد. طریقه نصب و یا تعویض کلیدهای فشار ضعیف، بستگی به تابلویی دارد که کلید داخل آن نصب است.

قبل از استفاده از حفاظت‌های موجود داخل یک کلید خودکار، باید مشخصات مربوط به آن حفاظت‌ها را تنظیم کنیم. این تنظیمات عمدتا شامل تنظیم منحنی‌ جریان زمان رله‌های کلید می‌شود. معمولاً قبل از بهره‌برداری و جاگذاری کلیدهای فشار ضعیف، آزمایشاتی به منظور چک کردن عملکرد کلید صورت می‌گیرد. در مدت زمان‌های محدودی بین دوره‌های زمانی بهره‌برداری، تمیزکاری و سرویس برروی کلیدهای فشارضعیف انجام می‌پذیرد. تست‌های دوره‌ای کلیدهای فشار ضعیف در مدت زمان‌های مشخص به منظور چک ‌کردن عملکرد کلید انجام می‌گیرد.

تهیه فیلم های آموزشی این مبحث: لینک تهیه

منبع: نواندیشان
نواندیشان

انجمن نوانديشان ، یک انجمن علمی، غیردولتی و مستقل است که در حوزه های علمی و تخصصی مختلف، فعالیت خود را از شهریور 1388 شروع کرد. این انجمن در راستای نیل به کمک در بهبود وضعيت علمي و پژوهشي و تحقيقاتي کشور ایجاد شده است و به دنبال فراهم کردن بستر ارتباطی مناسب میان متخصصین ایرانی جهت آشنایی با همدیگر و گسترش همکاریها و راه هاي رسيدن از علم به عمل است.

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0