نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

آموزش سیم پیچی موتورهای الکتریکی سه فاز

دسته بندی :مقالات مهندسی برق 5 مهر 1396 نواندیشان 1738
سیم پیچی موتورهای الکتریکی

موتورهای الکتریکی یک از پرکاربردترین تجهیزات برقی هستند که در یک محیط صنعتی به کار گرفته می‌شوند. از این رو یکی از کارهای مهمی که در مجتمع‌های صنعتی به آن پرداخته می‌شود، تعمیر این گونه از موتورهاست. در این نرم‌افزار سعی شده به آموزش سیم پیچی موتورهای الکتریکی سه فاز و مهم‌ترین نکاتی که در زمینه تعمیر این موتورها برای پرسنل شاغل در بخش تعمیرات ضروری است، پرداخته شود و مطالب به همراه فیلم و عکس جهت یادگیری آسان‌تر آورده شود.

سرفصل های سیم پیچی موتورهای الکتریکی سه فاز :

۱- مقدمه

۲- مبانی تئوری

۳- دمونتاژ موتور

۳-۱- آزمایشات قبل از دمونتاژ

۳-۲- بازکردن موتور

۳-۳- استخراج مشخصات

۳-۴- بیرون آوردن سیم‌پیچی‌ها

۴- تعمیرات جزئی مکانیکی

۵- کلاف‌پیچی مجدد موتور

۶- مونتاژ موتور

۶-۱- عایق‌کاری شیارها

۶-۲-جاگذاری کلاف‌ها

۶-۳- سربندی کلاف‌ها

۶-۴- نواربندی کلاف‌ها

۶-۴- آزمایشات قبل از مونتاژ

۶-۵- مونتاژ موتور

۷- آزمایشات بعد از مونتاژ

۸- لعاب دادن و پختن سیم‌پیچی

توضیحاتی درباره سیم پیچی موتورهای الکتریکی :

قبل از شروع به سیم پیچی موتورهای الکتریکی ، لازم است تا ابتدا دیاگرام یا به عبارتی دیگر نقشه سیم‌پیچی تهیه شود. این نقشه ممکن است از روی سیم پیچی قبلی موتور و یا با استفاده از اصول طراحی سیم‌پیچی، تهیه شده باشد.برای رسم دیاگرام سیم‌پیچی، مراحل زیر باید طی شود:

۱- به دست‌ آوردن تعداد شیارهای استاتور و تعداد قطب‌های موتور.

۲- محاسبه گام قطبی و تعداد شیارهای مربوط به هر فاز در هر گام قطبی.

۳- محاسبه زاویه الکتریکی هر شیار و محاسبه شیارهای شروع سیم‌پیچی هر فاز.

۴- مشخص کردن شیارهای مربوط به هر فاز با استفاده از جدول یا روش‌های مشابه.

۵- مشخص کردن متحدالمرکز یا زنجیری بودن سیم‌پیچی‌ها.

۶- رسم کلاف‌ها و سربندی آن‌ها

برای سیم بندی مجدد یک موتور مراحلی نیاز است که در زیر به جزئیات آن اشاره می‌کنیم:

۱-دمونتاژ

برای دمونتاژ یک موتور باید مراحل زیر انجام شود.

۱- آزمایشات قبل از دمونتاژکه جهت تشخیص وضعیت موتور قبل از باز کردن آن انجام می‌شود شامل تست مقاومت عایقی سیم پیچی‌ها با بدنه و نیز تست مقاومت هر یک از سیم‌پیچی‌ها با یکدیگر است.

۲- بازکردن موتور شامل باز کردن کاور موتور و نیز کاور پروانه آن، پروانه، درپوش‌ها یا قالپاق‌های ابتدا و انتهای موتورو بیرون آوردن رتور از استاتور همینطور بیرون آوردن هسته از قاب آن می‌شود.

۳- استخراج مشخصات: پس از بازکردن و دمونتاژ موتور، بهتر است برای موتور کارت شناسایی که شامل اطلاعات مفیدی در رابطه با آن می‌باشد،تهیه شود.

۴- بیرون آوردن سیم‌پیچی‌ها که با استفاده از حرارت یکنواخت سیم پیچی‌ها‌ی سوخته خارج می‌گردند.

۲- تعمیرات جزئی مکانیکی

از جمله قسمتهایی که در موتور نیاز به تعمیر و چک کردن دارند عبارتند از:

۱-بیرینگ ها: یکی از مهم‌ترین اجزاء‌مکانیکی موتور که اغلب دچار ایراد می‌شوند، بیرینگ‌ها هستند.خارج کردن آنها باید با دقت و بدون ضربه زدن صورت گیرد. بهترین راه برای این منظور استفاده از پولی‌کش است. برای جازدن بیرینگ جدید نیز، بهترین راه استفاده از بیرینگ‌گرم کن یا Induction Heater است.

۲-ورقه های هسته: برای تعمیر ورقه‌های هسته می‌توان از لایه‌های میکا برای عایق‌کاری بین لایه‌ها استفاده کرد.۳- شافت موتور۴- پروانه موتور۵-ترمینال باکس

۳-کلاف‌پیچی مجدد موتور: برای پیچیدن کلاف‌های مورد نیاز برای یک موتور، امروزه از دستگاه‌های کلاف‌پیچ استفاده می شود. این دستگاه‌ها تعداد دور پیچیده‌ شدن کلاف را اندازه گرفته و کاربر براحتی می‌تواند کلاف مورد نظر خود را تهیه نماید.

۴-مونتاژ موتور: که قبل از آن باید کارهای زیر انجام شود:

۱-۴-عایق‌کاری شیارها

۲-۴-جاگذاری کلاف‌ها

۳-۴-سربندی کلاف‌ها.

۴-۴-نواربندی کلاف‌ها.

۵-۴-آزمایشات قبل از مونتاژ: که تست پیوستگی سیم‌پیچی‌هاکه با اتصال اهم‌متر به سرهای سیم‌پیچی‌های مربوط به هر فاز صورت می‌گیرد، تست عایق بین سیم‌پیچی‌ها و نیز بین هر سیم پیچی با بدنه و تست میدان دوار استاتوراز جمله تست‌هایی است که جهت اطمینان از صحت موتور انجام می‌گیرد.

۶-۴-آزمایشات بعد از مونتاژ: پس از مونتاژ و سوار کردن موتور، برای مدتی کوتاه موتور به ولتاژ متصل می‌شود. دراین حالت باید جریان فازهای مختلف آن را اندازه‌گیری و با یکدیگر مقایسه کردکه باید با یکدیگر برابر بوده و از جریان نامی موتور کمتر باشد.از دیگر کمیت‌هایی که باید هنگام کار موتور اندازه‌گیری شود، سرعت آن در حالت بی‌باری است.که سرعت در بی‌باری اندکی از سرعت در بار کامل یا همان سرعت نامی موتور بیشتر است.

۷-۴-لعاب دادن و پختن سیم‌پیچی: لعاب دادن سیم‌پیچی‌ها باعث یکپارچگی و استحکام سیم‌پیچی‌های استاتور شده و قدرت مکانیکی موتور را افزایش می‌دهد. همچنین مقاومت سیم‌پیچی در برابر رطوبت را افزایش داده و ضریب دی‌الکتریک آن را نیز بالا می‌برد. سیم‌پیچی‌های لعاب دیده را باید به مدت چند ساعت در داخل کوره قرار داد تا خشک شده و استحکام لازم را پیدا کند. هرچند برخی از انواع لعاب‌ها، به حرارت برای خشک شدن احتیاج نداشته و در هوای آزاد خشک می‌شوند.از آن جمله می توان به شارلاک و Insulating Varnish اشاره کرد.

تهیه فیلم های آموزشی این مبحث: لینک تهیه

منبع: نواندیشان
نواندیشان

انجمن نوانديشان ، یک انجمن علمی، غیردولتی و مستقل است که در حوزه های علمی و تخصصی مختلف، فعالیت خود را از شهریور 1388 شروع کرد. این انجمن در راستای نیل به کمک در بهبود وضعيت علمي و پژوهشي و تحقيقاتي کشور ایجاد شده است و به دنبال فراهم کردن بستر ارتباطی مناسب میان متخصصین ایرانی جهت آشنایی با همدیگر و گسترش همکاریها و راه هاي رسيدن از علم به عمل است.

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0