نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

آموزش مدارات فشار ضعیف

دسته بندی :مقالات مهندسی برق 5 مهر 1396 نواندیشان 1347
مدارات فشار ضعیف

در کار با مدارات فشار ضعیف ، آشنایی با پاره‌ای از مهارت‌های تجربی و برخوردار بودن از برخی مبانی علمی می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در افزایش کارایی سیستم و نیز صحت عملکرد شخص داشته باشد. در این نرم‌افزار پس از معرفی اجمالی پاره‌ای از مهم‌ترین انواع لامپ‌ها به بررسی انواع مدارات روشنایی داخل ساختمان و محوطه پرداخته شده و پس از آن برخی از مسائل مرتبط با مدارات فشارضعیف مورد توجه قرار گرفته است.

فهرست مطالب مدارات فشار ضعیف :

۱-مقدمه

۲-لامپ‌های التهابی

۳-اصول کار

۴-لامپ فلورسنت

۵-لامپ‌های فلورسنت فشرده

۶-لامپ‌های بخار جیوه با فشار بالا

۷-لامپ‌ متال-هالید

۸-لامپ‌های بخار سدیم با فشارکم

۹-لامپ‌های بخار سدیم با فشار بالا

۱۰-تجهیزات ضد انفجار

۱۱-آشنایی با انواع مدارات روشنایی داخل ساختمان

۱۲-آشنایی با انواع مدارات روشنایی محوطه و طرز کار

۱۳-آشنایی با ابزارها و اجزاء سیم‌کشی فشارضعیف

۱۴-آشنایی با روش‌های سیم‌کشی فشارضعیف

۱۵-آشنایی با نحوه اتصالات و سربندی فشارضعیف

۱۶-آشنایی با انواع جعبه اتصالات الکتریکی

۱۷-آشنایی با روش‌های اندازه‌گیری مقاومت اتصالات و نحوه تشخیص عیب

۱۸-آشنایی با انواع گلندها

۱۹-آشنایی با نحوه اجرای گلندها

توضیحاتی درباره مدارات فشار ضعیف :

مدارها و تجهیزات فشار ضعیف بخش عمده‌ای از شبکه‌های برق اعم از صنعتی و غیر صنعتی را شامل می‌شوند. بخش‌های مختلفی از شبکه مانند مدارات روشنایی‌، مدارات اندازه‌گیری و کنترل، مدارات حفاظتی، مدارات مربوط به تغذیه مصرف‌کننده‌های فشارضعیف و… همگی در سطح ولتاژ‌های کم‌تر از هزار ولت یعنی سطح فشارضعیف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از میان این مدارات، مدارات روشنایی را شاید بتوان رایج‌ترین انواع آن‌ها دانست. مهم‌ترین بخش از یک مدار روشنایی، لامپ‌ها هستند که در انواع و اندازه‌های مختلف ساخته شده و هر کدام دارای کاربرد و شرایط نصب و بهره‌برداری مختص به خود هستند. نحوه نصب این لامپ‌ها، نحوه خاموش و روشن شدن آن‌ها، محل استفاده آن‌ها یعنی داخل ساختمان یا محوطه و… باعث به وجود آمدن انواع مختلف مدارات روشنایی شده برای پرسنل برق، شناخت آن ها ضروری به نظر می‌رسد.

لامپ‌های التهابی که به آن‌ها لامپ های رشته‌ای نیز گفته می‌شود، در توان‌ها، شکل‌ها، رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف ساخته شده است. لامپ‌های تخلیه گازی، از نظر فشار گاز به دو نوع فشارزیاد و فشار کم و از نظر بخار فلز مورد استفاده به دو گروه بخارجیوه و بخار سدیم تقسیم می‌شوند. معروف‌ترین انواع لامپ‌های تخلیه گازی، لامپ فلورسنت است. لامپ‌های فلورسنت فشرده یا همان لامپ‌های کم‌مصرف، نوعی از لامپ‌های فلورسنت هستند که به صورت فشرده‌تر و با نوردهی و بازده بالاتر ساخته می‌شوند. لامپ‌های بخار سدیم با فشار بالا نوع دیگری از لامپ‌ها هستند که در محفظه تخلیه آن‌ها از سدیم و نیز اندکی جیوه و کریپتون استفاده شده است.

در سیستم‌های روشنایی معمولا با توجه به نوع استفاده، مدارهای مختلفی از جمله مدار تک‌پل، مدار دوپل، مدار تبدیل، مدار دیمر، مدارهای تایمردار به کار برده می شوند.

برای قطع و وصل کردن مدار از راه دور معمولا از کنتاکتورها استفاده می‌شود.

سطح مقطع سیم یا کابل، معمولا از روی میزان جریان عبوری از آن و نیز میزان افت ولتاژ مجاز روی کابل و نوع سیم ‌یا کابل مورد استفاده معمولا با استفاده از شرایط محیطی که کابل در آن قرار می‌گیرد انتخاب می‌شود.

جعبه‌های اتصال یا Junction Boxها محفظه‌هایی هستند که انشعابات الکتریکی در داخل آن‌ها صورت می‌گیرد.

گلندها برای اتصال کابل‌ها به جعبه اتصال‌ها، تابلوها، ترمینال‌باکس موتورها و… کاربرد داشته و معمولا وظیفه نگه‌داشتن کابل، آب‌بندی، جلوگیری از نفوذ گرد و خاک، مواد شیمیایی به داخل کابل و نیز محل اتصال را دارا می‌باشند. اجرای یک نمونه گلند، مخصوص کابل‌های آرمردار در نرم افزار ارائه می‌شود.

تهیه فیلم های آموزشی این مبحث: لینک تهیه

منبع: نواندیشان
نواندیشان

انجمن نوانديشان ، یک انجمن علمی، غیردولتی و مستقل است که در حوزه های علمی و تخصصی مختلف، فعالیت خود را از شهریور 1388 شروع کرد. این انجمن در راستای نیل به کمک در بهبود وضعيت علمي و پژوهشي و تحقيقاتي کشور ایجاد شده است و به دنبال فراهم کردن بستر ارتباطی مناسب میان متخصصین ایرانی جهت آشنایی با همدیگر و گسترش همکاریها و راه هاي رسيدن از علم به عمل است.

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0