نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

اتوماسیون ساختمان هوشمند و سیستم های مدیریت هوشمند ساختمان BMS

دسته بندی :مقالات مهندسی برق 15 آذر 1396 نسرین صادقی 1373
اتوماسیون ساختمان های هوشمند

ساختمانی که مجهز به سیستم مدیریت (BMS (Building Management System باشد اصطلاحاً ساختمان هوشمند (smart home) گویند. این سیستم می­تواند موجب صرفه ­جویی انرژی گردد. ساختمان های هوشمند بنا بـه تعریف انستیتو ساختمان های هوشمند بنایی است که با استفاده بهینه از چهار عنصر اصلی سیستم­ها، ساختار، سرویس و مدیریت و با برقراری ارتباط میان آنها محیطی پویا و مقرون به صرفه بوجود آورند.

 این سیستم می­تواند با توجه به کاربری ساختمان طراحی و اجرا شده و بر کلیه فعالیت­های مد نظر نظارت داشته باشد. سیستم های هوشمند به کار گرفته شده می تواند شامل سیستم های هوشمند کنترل روشنایی، کنترل دما، سیستم هوشمند ایمنی، کنترل سیستم های صوتی و تصویری، سیستم تغذیه گیاهان و حیوانات، کنترل پرده ها و … باشد. این سیستم می­تواند بسیاری از کارهای تکراری و بازرسی­های مورد نیاز را بطور هوشمند انجام دهد.

ساختمان هوشمند

به طور کلی ساختمان هوشمند ساختمانی است که فن آوری اطلاعات و سیستم های ارتباطی درآن ترکیب شده و حاصل آن سیستمی ‌یکپارچه، پویا و ایمن می‌باشد.

مدیریت هوشمند ساختمان

مزایای استفاده از سیستم های هوشمندسازی ساختمان

  • کنترل از هر نقطه از دنیا و اطلاع از وضعیت ساختمان در هر لحظه و هر مکان
  • کنترل از طریق اپلیکیشن موبایل و از طریق کامپیوترهای شخصی
  • بهینه سازی مصرف انرژی
  • افزایش عمر مفید تجهیزات
  • ارایه گزارش از دمای نقاط مختلف
  • کنترل وسایل برقی و مکانیکی موجود
  • مانیتورینگ، فعال سازی و غیر فعال کردن سیستم های امنیتی
  • کنترل سیستم تهویه هوا، درجه حرارت و …
  • کنترل سیستم های صوتی و تصویری
  • و …

اگر این سیستم در وضعیت دزدگیر قرار داده شود و از خانه خارج شوید در صورت باز شدن درها و پنجره ها و یا در صورت تشخیص حرکت در محیط به عنوان دزدگیر عمل کرده و ضمن فعال کردن آژیر میتواند از طریق خط تلفن متصل به سیستم، با شماره هایی که از قبل برای آن تعریف شده تماس گرفته و موضوع را گزارش نماید.

ساختمان هوشمند را نباید به صورت یک کالای لوکس نگاه کرد ، بلکه یک سیستم بسیار کارآرا و اقتصادی است که در کنار تمامی ویژگی های امنیتی و کنترلی ، رفاه را نیز به همراه می آورد.

سیستم مدیریت BMS

سیستمهای کنترل هوشمند دارای انعطاف بالایی خواهند بود که میتوان براحتی آنها را با نیازهای مختلف منطبق نمود. همچنین در هنگام بهره برداری به راحتی می توان عملیات تغییر و بهینه سازی برای راهبری بهتر و کاهش هزینه های انرژی و کاهش هزینه های تعمیراتی را انجام داد.

با به کارگیری انواع و اقسام سنسورهای حسی در داخل و خارج ساختمان و با به کارگیری یک شبکه و سیستم واحد میتوان بصورت دائمی ‌و در لحظه اطلاعات مربوطه را در اختیار داشت و از آنها در جهت رسیدن به شرایط ایده آل استفاده کرد. در یک ساختمان هوشمند با امکانات نرم افزاری به وجود آمده می توان نمودارهای مختلفی را برحسب زمان دراختیار داشت و از آنها در جهت بهبود کیفی شرایط زیستی و حداکثر استفاده از هوای طبیعی را برای ساکنین بوجود آورد .

با به کار گیری سیستم های اتوماسیون ساختمان و با کمک امکانات به وجود آمده می‌توان در هر زمان میزان مصرف انرژی بر پایه مصرف انرژی سوخت و برق را بدست آورد و از آن در جهت کاهش مصرف انرژی و بهینه سازی مصرف سوخت در ساختمان بهره برد .بیشترین مصرف انرژی در ساختمان توسط سیستم روشنایی بوجود می‌آید که با هوشمندسازی این سیستم می‌توان ازاتلاف انرژی تا حد زیادی جلوگیری کرد که این عمل با ترکیب روشنایی روز و روشنایی مصنوعی به بهترین نحو و خاموش کردن چراغ ها در زمان بدون مصرف به وجود می‌آید .

سیستم های مدرن مدیریت ساختمان امروزه برپایه وب نگاشته می‌شوند که بزرگترین حسن آن در به کارگیری امتیازات شبکه جهانی اینترنت و کنترل ساختمان از راه دور توسط سیستم های ارتباطی متداول در دنیا است به این صورت که با راه اندازی سایت ساختمان موردنظر و با وارد کردن شناسه کاربری و رمز عبور می توان ازهر مکانی بر ساختمان احاطه داشت.

در اینگونه ساختمانها میتوان با نصب تابلوهای نمایشگر الکترونیکی در مکانهای خاص ساختمان و نمایش دادن اطلاعات مختلف از سیستمهای کنترلی ساختمان زندگی را برای ساکنین لذت بخش کرد.

ساختمان هوشمند

انتظارات کاربران مختلف از سیستم اتوماسیون ساختمان، متفاوت است. طبیعتا انتظارات از سیستم اتوماسیون ساختمان در هتل، متفاوت از انتظاراتی است که در یک مجتمع مسکونی امید می‌رود. به همین جهت نرم افزار و سخت افزار سیستم به گونه ای طراحی شده است تا امکان ایجاد قابلیت های متفاوت برای کاربردهای گوناگون به سادگی امکان پذیر باشد.

اتوماسیون ساختمان علاوه بر فراهم کردن امکان کنترل و برنامه ریزی وسایل و تاسیسات خانگی از هر مکان در درون یا در خارج از خانه، شما را از وضعیت درونی آن نیز آگاه می‌سازد. هم چنین باوجود اتوماسیون خانگی، ساختمان هوشمند شما مسئول مدیریت انرژی، سیستم گرمایش و سرمایش، روشنایی، کنترل تردد وایمنی خواهد بود.

اتوماسیون ساختمان برای هرکس از یک جنبه جذاب می‌باشد برای بعضی نظارت از راه دور بر خانه و آگاهی داشتن از وقایعی که در آن اتفاق می‌افتد و برای برخی مدیریت سیستم انرژی و گرمایش و سرمایش و برای دیگر افراد رفاه ناشی از نصب سیستم جذاب است.

در ساختمانی که مجهز به سیستم اتوماسیون ساختمان می‌باشد کنترل روشنایی، تردد، گرمایش و سرمایش و سایر موارد گفته شده مطابق دلخواه کاربر برنامه ریزی میشود: به عنوان مثال درجه حرارت مطابق زمان بندی ارائه شده از طرف ساکنین خانه در طول روز و پس از خروج ساکنین در حدی که حداقل مصرف انرژی را موجب شود، قرار می‌گیرد و قبل از ورود ساکنین، با فعال شدن سیستم گرمایش و سرمایش درجه حرارت منزل در حد مطلوب قرار می‌گیرد. هم چنین توسط این سیستم ورود و خروج افراد خانه و یا افراد غریبه از طریق Email , SMS و پیام صوتی به اطلاع می‌رسد و در صورت لزوم سیستم ایمنی فعال شده و با ارسال پیام صوتی به مرکز پلیس، آلارم های لازم نیز فعال می‌گردد.

کنترل بسیاری از تجهیزات خانگی نیز از طریق این سیستم قابل برنامه ریزی است به عنوان مثال می توان ماشین لباسشویی یا ظرفشویی را در زمانی که مصرف انرژی بالا نمی‌باشد و ساکنین خانه نیز در منزل نیستند روشن نمود.

هم چنین توسط سیستم اتوماسیون ساختمان روشنایی نیز کنترل می‌گردد. به عنوان مثال اگر اتاق، خالی از ساکنین و لامپ آن روشن باشد، به طور خودکار و پس از چند دقیقه لامپ آن خاموش می‌شود.

علاوه بر برنامه ریزی موارد فوق، ساکنین خانه می‌توانند در هر لحظه دستورات لازم را به تجهیزات خانگی خود ارسال نمایند. به عنوان مثال بدون نیاز به جابجایی و با استفاده از یک ریموت کنترل، می‌توانند لامپ های درون یا بیرون منزل را روشن و خاموش و یا حتی میزان روشنایی آنها را نیز کنترل کنند.

امکان گزارش گیری از وقایع درون منزل نیز امکانی دیگر از سیستم اتوماسیون ساختمان است.با بهره گیری از این ویژگی شما می‌توانید در هر لحظه مرور کنید که طی روزها یا ساعات اخیر چه وقایعی در خانه اتفاق افتاده است. آیا کسی داخل یا خارج شده است و یا تجهیزی از وسایل خانه روشن می‌باشد و یا چه تلفن هایی به منزل شما شده است.

دسترسی به اطلاعات،ارسال فرامین و برنامه ریزی سیستم از چند طریق قابل انجام است:

  • ریموت کنترل
  • شبکه اینترنت
  • ماژول واسط
  • تلفن

در ساختمان های مسکونی با متراژ زیر پنج هزار مترمربع می توان از سیستم های اتوماسیون خانگی استفاده کرد که شامل اجزاء متنوعی است.مانند:

Lighting: کنترل روشنایی بر اساس نیاز و برنامه زمان بندی شده

Irrigation: سیستم کنترل اتوماتیک آبیاری

Security: کنترل هوشمند امنیتی

Trend Temperature: نمایشگرهای دما و رطوبت هوای بیرون و داخل ساختمان

Heating & Cooling: سیستم کنترل هوشمند سرمایش و گرمایش

و …

منبع: نواندیشان

نسرین صادقی

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

  1. یوسف خائفی جامخانه گفته؛
    20:43 1397/08/23

    سلام من رشته ام مدیریت پروژه و ساخت است
    مقاله : برای این درسها در باره فناوری ساختمان سازی هوشمند میخوام ممنون میشم برام بفرسی
    1- مدیریت تدارکات و پروژه
    2- سیستمهای ساختمانی و روش اجرا
    3- نظریه مدیریت پروژه pmbok

    • نسرین صادقی گفته؛
      12:34 1397/08/24

      سلام

      دقیقا متوجه منظورتون نمیشم! برای پیدا کردن مقاله خب سرچ بزنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0