نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

آموزش تنظیمات دامنه داخل هاست (دایرکت ادمین)

دسته بندی :مهندسی کامپیوتر 2 فروردین 1397 نواندیشان 1135
تنظیمات دامنه داخل هاست

در قسمت قبلی از آموزش راه اندازی سایت با نحوه تنظیمات دامنه و نحوه اعمال مشخصات هاست بر روی دامنه آشنا شدید. در ادامه آموزش به نحوه تنظیمات دامنه داخل هاست پرداخته می شود که برای این منظور، نحوه ست کردن دامین در کنترل پنل دایرکت ادمین آموزش داده می شود.

قبل از شروع آموزش تنظیمات دامنه داخل هاست ، لازم به ذکر است که اگر سرور اختصاصی و یا مجازی داشته باشید، می توانید DNS های اختصاصی تعریف نموده و داخل کنترل پنل دامنه، این DNS ها را وارد نمایید. ولی در هاست های اشتراکی، DNS هایی که توسط مدیریت هاستینگ داده می شود، داخل کنترل پنل، وارد می شود. اغلب مواقع، زمانی که از هاست اشتراکی استفاده می کنید، خود مدیریت هاست، دامنه اصلی را روی هاست تنظیم می کند که به عنوان دامنه اصلی شناخته می شود. داخل هاست، اقدامات مختلفی در ارتباط با دامنه ها وجود داره. اد کردن دامین، پارک دامین، ریدایرکت کردن دامین و ایجاد دامین که در ادامه به توضیح هریک از این موارد در کنترل پنل دایرکت ادمین پرداخته می شود.

تنظیمات دامنه داخل هاست

Addon Domain :

زمانی که قصد بالا آوردن سایتی جدید با دامنه ای جدید (مانند noandishaan1.com) در هاست را داریم، از Addon Domain استفاده می نماییم. به این ترتیب فضایی داخل پوشه public html در داخل هاست ایجاد می شود که مخصوص دامین این سایت جدید می باشد. توجه نمایید که DNS های هاست روی این دامنه جدید باید مانند دامنه اصلی تعریف شده باشد. دامنه جدید می تواند به صورت یک پوشه یا یک ساب دامین از دامنه اصلی باشد. در واقع برای دسترسی به Addon Domain سه راه وجود دارد:

  • به صورت مستقیم: www.noandishaan1.com
  • به صورت یک دایرکتوری روی دامنه‌ی اصلی: www.noandishaan.com/noandishaan1
  • به صورت یک زیردامنه از دامنه‌ی اصلی: noandishaan1.noandishaan.com

برای افزودن دامین اضافه در کنترل پنل دایرکت ادمین، بر روی domain setup کلیک کنید.

تنظیمات دامنه داخل هاست

در صفحه جدید با زدن دکمه Add Another Domain می توانید دامنه جدیدی را اضافه نمایید. اگر Change A Domain Name را بزنید، می توانید نام دامنه اصلی را تغییر دهید. زمانی که Add Another Domain را بزنید، وارد صفحه جدیدی می شوید که می توانید آدرس دامنه جدید، فضا و پهنای باندی که می خواهید برایش در نظر بگیرید را تعیین نمایید.

آموزش Addon Domain

Park Domain :

Park Domain را با نام Alias Domain نیز می شناسند. پارک دامین را زمانی استفاده می نمایند که به عنوان مثال قصد بالا آوردن سایت با دو دامنه مجزا را داشته باشند. یعنی هر دامنه ای که به صورت Park Domain ثبت شود، اگر داخل مرورگر بزنیم و واردش شویم، دقیقاً همان محتوایی را مشاهده خواهیم نمود که هنگام وارد شدن به دامنه اصلی می بینیم. سایت های زیادی از دو دامنه مجزا برای سایتشان استفاده می نمایند.

به عنوان مثال noandishaan.com و noandishaan.ir که هردو دامنه مربوط به سایت نواندیشان می باشد که البته noandishaan.ir روی noandishaan.com ریدایرکت می شود. اگر ریدایرکت نکرده بودیم، در دامنه noandishaan.ir دقیقاً همان محتوایی را مشاهده می نمودیم که در noandishaan.com می بینیم. البته از نظر سئو و رعایت عدم وجود محتوای یکسان در دو دامنه مجزا، بهتر است که دامنه های پارک شده، به یک دامنه اصلی ریدایرکت شوند.

جهت پارک کردن یک دامین روی دامنه اصلی، در داخل دایرکت ادمین روی Domain Pointers کلیک نمایید و سپس نام دامنه ای که قصد پارک کردن آن را دارید، وارد نمایید و تیک Create as an Alias را بزنید. بدین ترتیب دامنه مورد نظر بر روی دامنه اصلی پارک می شود.

Domain Redirection :

به Domain Redirection گاهی اوقات Domain Forwarding نیز گفته می شود که به معنای ریدایرکت کردن یا فوروارد کردن دامنه می باشد. همانگونه که از اسم آن پیداست، زمانی که قصد دارید با وارد کردن یک دامنه وارد آدرس دامنه دیگری شوید، باید عمل ریدایرکت انجام شود. به عنوان مثال دامنه noandishaan.ir به دامنه noandishaan.com ریدایرکت می شود.

برای ریدایرکت کردن یک دامنه، مشابه آموزشی که برای Park Domain بیان شد، بر روی Domain Pointer کلیک نموده و دامنه ای که قصد ریدایرکت کردن آن را دارید وارد نمایید. ولی این بار تیک گزینه Create as an Alias را بردارید.
اگر داخل کنترل پنل وارد قسمت Site Redirects شوید، در این قسمت می توانید صفحات داخلی را نیز به یکدیگر ریدایرکت نمایید. این بخش و این ریدایرکت، انواع مختلفی دارد که در ادامه توضیح داده می شود.

۳۰۱ – Permanent: به صورت دائمی فوروارد دامنه را انجام می‌دهد و به موتورهای جستجو اعلام می‌کند که نام دامنه به صورت دائم به مقصد جدید اشاره می‌کند. این گزینه، موتورهای جستجو نظیر google را، جهت Index گذاری صحیح آدرس وبسایت مقصد، کمک می نماید.

۳۰۲ – Temporary: به صورت موقت فوروارد دامنه را انجام می‌دهد، به این معنا که به موتورهای جستجو اعلام می‌دارد، ممکن است آدرس دامنه فوروارد شده به زودی تغییر کند. موتورهای جستجو به چک کردن نام دامنه می‌پردازندو ممکن است در موتورهای جستجو نظیر google، صفحه نهائی به درستی Index نشود. در صورتی که در آینده نزدیک قصد تغییراتی دارد از این گزینه استفاده نمایید.

۳۰۳ – Replaced: در مقایسه با انواع ارجاع ۳۰۱ و ۳۰۲ ، نوع ۳۰۳ یک مرجع جانشین برای URL اصلی درخواست شده نمی‌باشد. هدف اصلی این نوع، ارجاع یک URL به آدرسی است که یک جانشین برای سایت اصلی درخواست شده نمی‌باشد و فقط یک Webpage جدا می‌باشد. استفاده از این نوع پیشنهاد نمی‌شود.

Sub Domain :

ساب دامین زمانی کاربرد دارد که قصد دارید دامنه ای فرعی یا سایتی جدید را زیرمجموعه سایت اصلی ایجاد نمایید. به عنوان مثال job.noandishaan.com

در این حالت نیاز به خرید و دریافت دامنه جدیدی نیست. و این قابلیت وجود دارد که بر روی ساب دامین سایتی جدید با محتوایی جدید و متفاوت را بارگزاری نمود. برای این منظور داخل دایرکت ادمین روی Subdomain Management کلیک نمایید، در صفحه جدید، نام ساب دامنه به عنوان مثال job را تایپ نموده و تأیید نمایید. زمانی که ساب دامین را ایجاد می کنید، یک پوشه با نام ساب دامنه که در مثال ما job بود، در قسمت public html ایجاد می شود که فایل های مربوط به سایت جدید را می توانید داخل این پوشه بارگزاری نمایید تا سایت جدید در این ساب دامین بالا بیاید.

سوال مهم: ساب دامین الان با پوشه چه فرقی دارند؟

یکی از سوالات رایج و مهم این مسئله می باشد که چه تفاوتی بین ساب دامین و پوشه وجود دارد. به عنوان مثال در نواندیشان چرا بخش کاریابی به صورت ساب دامین job.noandishaan.com می باشد. ولی بخش فروم و فروشگاه به صورت noandishaan.com/forums و noandishaan.com/shop به صورت پوشه می باشند؟

پوشه کاملا وابسته به دامین اصلی بوده و از امتیازهای سئو و ارزش دامنه اصلی بهره می برد. ولی ساب دامین تاحدی مستقل تر می باشد. برای همین منظور در شرایط یکسان، پوشه ها از نظر سئو بهتر می باشند. ولی زمانی که موضوع و محتوای سایت جدید متفاوت با دامین اصلی باشد، بهتر است که از ساب دامین استفاده نمود. زیرا در غیر این صورت تأثیر منفی بر روی یکدیگر می گذارند. به همین منظور در نواندیشان job به صورت ساب دامین بوده و forums و shop که مطالب مرتبطی دارند، به صورت پوشه می باشند. گاهی اوقات نیز برای ظاهر و سادگی بهتر از ساب دامین استفاده می شود.

آموزش های لازم در مورد دامنه ها و نحوه انتخاب دامین مناسب و تنظیمات مربوط به آنها بیان شد که امیدواریم مفید واقع شده باشد. در جلسات بعدی آموزش راه اندازی سایت با انواع هاست و سرور و کنترل پنل آشنا خواهید شد.

پکیج آموزش طراحی وب سایت در قالب ۹ دی وی دی شامل آموزش تصویری مولتی مدیا به مدت ۱۱۶ ساعت و با زبان فارسی می باشد که از لینک زیر می توانید تهیه کنید:

آموزش تصویری طراحی وبسایت

منبع: نواندیشان
نواندیشان

انجمن نوانديشان ، یک انجمن علمی، غیردولتی و مستقل است که در حوزه های علمی و تخصصی مختلف، فعالیت خود را از شهریور 1388 شروع کرد. این انجمن در راستای نیل به کمک در بهبود وضعيت علمي و پژوهشي و تحقيقاتي کشور ایجاد شده است و به دنبال فراهم کردن بستر ارتباطی مناسب میان متخصصین ایرانی جهت آشنایی با همدیگر و گسترش همکاریها و راه هاي رسيدن از علم به عمل است.

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0