نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

انتخاب بهترین سیستم مدیریت محتوا (CMS) برای راه اندازی سایت

دسته بندی :مهندسی کامپیوتر 23 اردیبهشت 1397 نواندیشان 1163
بهترین سیستم مدیریت محتوا

در ادامه سلسله مباحث آموزش راه اندازی سایت در این قسمت به انتخاب بهترین سیستم مدیریت محتوا (CMS) برای راه اندازی سایت پرداخته می شود تا در صورتی که قصد استفاده از CMS های آماده را داشته باشیم، بتوانیم بهترین سیستم مدیریت محتوا را برای سایتمان انتخاب نماییم. معیارهای مختلفی برای انتخاب بهترین نوع سیستم مدیریت محتوا وجود دارد که به کمک آنها می توان بهترین CMS را انتخاب کرد.

معیارهای انتخاب بهترین سیستم مدیریت محتوا :

توجه به هدف تعیین شده برای سایت

انواع سیستم های مدیریت محتوا به صورت سایت ساز و انجمن ساز و فروشگاه ساز وجود دارد. همانگونه که در مباحث قبلی اشاره شده بود، اولین گام در راه اندازی سایت، تعیین هدف می باشد. با توجه به هدفی که برای سایتمان در نظر داریم، می توانیم نوع CMS مدنظر خودمان را انتخاب نماییم.

باید توجه کنیم که سایتمان در حد خبررسانی و اطلاع رسانی و ارائه برخی مطالب می باشد؟ یا قصد فروش محصول داریم؟ یا قصد راه اندازی تالا گفتگو، شبکه اجتماعی یا … داریم؟ البته قابل ذکر است، همانطور که در آموزش مربوط به دامنه و ساب دامنه و پوشه گفته شد، در هر ساب دامنه یا پوشه ای می توان سایت مجزایی با هدفی مجزا راه انداخت. به طور مثال نواندیشان شامل سایت اصلی، تالار گفتگو، فروشگاه و … می باشد.

پس ما با هدفی که داریم، می توانیم نوع سیستم مدیریت محتوا را انتخاب نماییم.

بعضی سیستم های مدیریت محتوا ممکن است همه موارد را باهم ارائه دهند. همزمان هم سایت اطلاع رسانی، هم فروشگاه، هم تالار گفتگو، هم شبکه اجتماعی و … باشند. ولی بهتر است با توجه به هدف اصلی که دارید، بهترین سیستم در این زمینه را انتخاب کنید. شاید روی یک سایت اطلاع رسانی یا فروشگاه، قابلیت راه اندازی تالار گفتگو نیز وجود داشته باشد، ولی احتمالا قابل رقابت با سیستم هایی که رویکرد اصلیشان تالار گفتگو است، نباشد. پس اگر هدفمان راه اندازی تالار گفتگو است، بهتر است که سیستمی را انتخاب نماییم که تمرکز بیشترش بر روی این مسئله باشد.

پشتیبانی قوی

پشتیبانی سیستم مدیریت محتوای ارائه شده یک معیار خیلی مهم برای انتخاب می باشد. بهتر است سیستمی انتخاب شود که پشتیبانی قوی تری داشته و توسعه دهندگان آن مدام در حال بروزرسانی و رفع مشکلات و باگ های سیستم و بهبود کارایی آن هستند. این مسئله بسیار حائز اهمیت بوده و با پیشرفت هایی که در دنیای کدنویسی تحت وب در حال انجام است، این سیستم ها هم با پشتیبانی قوی که دارند، بروز شده و مشکلاتشون رفع می شود و کاراییشان مطابق با پیشرفت های روز، بیشتر می شود.

ما از سیستم های مدیریت محتوا استفاده می کنیم، چون خودمان قادر به راه اندازی سایت از پایه به وسیله طراحی و کدنویسی نبودیم. پس اگه سیستم ها بروز نشوند و توسعه دهندگان آنها به فکر بروز کردن و پیشرفت نباشند، بعد از مدتی به مشکل بر میخوریم.

تعدد مراکز پشتیبانی

جدای از هسته مرکزی و اولیه پشتیبانی سیستم که در واقع توسعه دهندگان آن سیستم مدیریت محتوا هستند و نقش بسیار مهمی دارند، تعدد مراکز پشتیبانی سیستم هم می تواند در این زمینه کمک کند. شاید خیلی مواقع که سوالی داشته باشیم یا به مشکلی بر بخوریم و نیازمند کمک باشیم، بدون اینکه منتظر باشیم تا فقط یک مرکز پشتیبانی پاسخگوی ما باشد، می توانیم از مراکز پشتیبانی مختلفی که در این زمینه هست کمک بگیریم.

تم ها و قالب های سیستم

قطعاً ظاهر هر سایتی از نکات خیلی مهم می باشد. تمام سیستم های مدیریت محتوا شامل یکسری قالب های نمونه نیز می باشند که همان تعدد مراکز پشتیبانی که گفته شد، باعث افزایش نمونه قالب های طراحی شده برای آن CMS نیز بیشتر می شود. برخی CMS ها هم سیستم کدنویسی قالبشان به نحوی است که خودمان می توانیم به راحتی به وسیله آنها قالب های متنوعی طراحی کنیم. پس برای افراد مبتدی و متوسط هرچه حالت کدنویسی قالب های یک سیستم راحت تر باشد، مناسب تر است.

گاهی اوقات نیز کلا هیچ دانش و اطلاعاتی از کدنویسی و تغییرات در قالب و یا فرصتی برای تغییرات نداریم، پس بهتر است حداقل سیستم مدیریت محتوایی را انتخاب کنیم که خود آن قالب های آماده خوب و مناسب و مطابق میلمان داشته باشد یا حداقل تغییرات در قالب آن نیاز به هیچ کدنویسی نداشته باشد.

پلاگین ها و امکانات جانبی

قالباً سیستم های مدیریت محتوای قوی تر، شامل پلاگین و امکانات جانبی مختلفی نیز می باشند. پلاگین هایی که می توانند امکانات بیشتری را به سیستم اضافه کنند و درنتیجه کاربردهای سیستم را بیشتر می کنند. پس سیستمی که پلاگین ها و ماژول های مختلف و قوی را پشتیبانی میکند، می تواند بهتر و کاربردی تر باشد.

رایگان و پولی بودن

توجه به بعد مادی نیز گاهاً در انتخاب CMS مناسب تأثیرگذار است. برخی سیستم های مدیریت محتوا پولی و برخی از آنها رایگان می باشند. طبیعی است که رایگان بودن به مراتب بهتر است. هرچند در ایران نسخه های نال شده سیستم های پولی هم به وفور موجود است، ولی هم اینکه از نظر امنیتی، تا حدی امنیت کمتری را دارند و هم اینکه گاهاً شناسایی شده و جلو فعالیتشان گرفته می شود.

هم رایگان یا پولی بودن خود CMS اصلی مهم است و هم تاحدی قالب ها و پلاگین هایی که اشاره شد. زیرا اغلب اوقات یک سیستم فقط از طریق همان قالب ها و پلاگین ها است که به عنوان یه سیستم قوی شناخته شده می شود. پس بهتر است که به رایگان بودن این موارد هم توجه شود.

موارد فوق معیارهای کلی برای انتخاب بهترین سیستم مدیریت محتوا بود. در قسمت های بعدی از آموزش راه اندازی سایت، انواع سیستم های مدیریت محتوا در هر بخش (سایت ساز، انجمن ساز و فروشگاه ساز) و تفاوت هایشان گفته می شود.

پکیج آموزش طراحی وب سایت در قالب ۹ دی وی دی شامل آموزش تصویری مولتی مدیا به مدت ۱۱۶ ساعت و با زبان فارسی می باشد که از لینک زیر می توانید تهیه کنید:

آموزش تصویری طراحی وبسایت

منبع: نواندیشان
نواندیشان

انجمن نوانديشان ، یک انجمن علمی، غیردولتی و مستقل است که در حوزه های علمی و تخصصی مختلف، فعالیت خود را از شهریور 1388 شروع کرد. این انجمن در راستای نیل به کمک در بهبود وضعيت علمي و پژوهشي و تحقيقاتي کشور ایجاد شده است و به دنبال فراهم کردن بستر ارتباطی مناسب میان متخصصین ایرانی جهت آشنایی با همدیگر و گسترش همکاریها و راه هاي رسيدن از علم به عمل است.

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0