نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مقایسه وردپرس و جوملا و دروپال – کدام CMS برای ساخت یک سایت بهتر است؟

دسته بندی :مهندسی کامپیوتر 30 اردیبهشت 1397 نواندیشان 973
مقایسه وردپرس و جوملا و دروپال

در بخش قبلی از آموزش راه اندازی سایت در مورد نحوه انتخاب بهترین سیستم مدیریت محتوا (CMS) صحبت کردیم. در ادامه آموزش قبلی در این مطلب به مقایسه سه نوع از بهترین سیستم های مدیریت محتوا که برای ساخت سایت مناسب هستند یعنی مقایسه وردپرس و جوملا و دروپال می پردازیم.

 سیستم های مدیریت محتوای متن باز که برای ساخت سایت به کار می روند، انواع مختلفی دارند. از جمله وردپرس، جوملا، دروپال، نیوک، بلاگر و …. از جمله این CMS ها هستند که در اینجا به مقایسه سه CMS بهتر در این زمینه یعنی مقایسه وردپرس و جوملا و دروپال می پردازیم و مزایا و معایب هریک از این سیستم ها را بیان می کنیم.

مقایسه وردپرس و جوملا و دروپال

وردپرس (WordPress)

وردپرس محبوب ترین و پرطرفدارترین سیستم مدیریت محتوا است که سادگی کار با آن یکی از مهمترین معیارهایی است که باعث شده است طرفداران زیادی داشته باشد. وردپرس در عین سادگی، انعطاف پذیری زیادی را دارد و می توان قالب های متنوعی را با کاربردهای مختلف با این سیستم ساخت. پلاگین های زیادی را نیز داشته که از مزیت های خوب دیگه این سیستم است که به سادگی امکانات متعددی را به سایت اضافه می کنند.

وردپرس درواقع بیشتر برای سایت های کوچیک و شرکتی کاربرد دارد، ولی انعطاف پذیری بالای آن و پلاگین ها و قالب های متنوعی که می توان برایش طراحی نمود و ساخت، باعث شده است تا برای سایت های بزرگ نیز کارایی های لازم را داشته باشد. وردپرس رو به سادگی می توان داخل هاست نصب نمود و پشتیبانی قوی را نیز هم در سایت های خارجی و هم در سایت های ایرانی دارد که باعث می شود تا مشکلات و سوالاتی که در حین کار کردن با این سیستم پیش می آید راحت تر و سریع تر رفع شود و آموزش های متعددی برای کار با وردپرس وجود دارد.

اما این سیستم دارای معایبی نیز می باشد. از آنجایی که برای اضافه کردن امکانات باید از پلاگین ها استفاده نمود، این مسئله هم باعث تأثیرگذاری روی امنیت سایت و هم باعث مصرف زیاد منابع سرور می شود. به همین دلیل برای سایت های بزرگ و پیچیده، اگرچه قابلیت و توانایی راه اندازی آنها با وردپرس میسر است، اما بهتر است که از سایر سیستم های مدیریت محتوا یا طراحی اختصاصی سایت استفاده شود.

البته وردپرس نیز سعی دارد با بروزرسانی های متعددی که انجام می دهد، این مشکلات را رفع نماید و پیشرفت بسیار خوبی نیز در این زمینه داشته است. از این حیث چه خود سیستم وردپرس و چه پلاگین های پرکاربرد آن راکد نبوده و در بازه های زمانی نسبتاً مناسبی در حال بروزرسانی و بهبود امکانات و رفع مشکلات هستند. وردپرس در زمینه سئو نیز خیلی خوب توانسته است عمل کند و سایت های تحت سیستم وردپرس اغلب سئوی خیلی خوبی را دارند.

از معروفترین استفاده کننده های وردپرس می توان یاهو ، eBay ، Mozilla ، Sony ، Samsung و CNN را نام برد.

مزایای وردپرس :

  • رایگان بودن
  • نصب آسان
  • سادگی در استفاده
  • پلاگین ها و قالب های متعدد و متنوع
  • پشتیبانی گسترده و قوی همراه با مطالب آموزشی متعدد
  • سئوی قوی

معایب وردپرس :

  • نامناسب بودن برای سایت های بزرگ و پیچیده
  • مصرف زیاد منابع سرور
  • امنیت نه چندان بالا

جوملا (Joomla)

جوملا یکی دیگر از سیستم های مدیریت محتوای متن باز پرطرفدار می باشد که بعد از وردپرس بیشترین استفاده را بین کاربران داشته که البته متأسفانه استفاده از این سیستم کمی رو به کاهش می باشد. جوملا برخلاف وردپرس قابلیت ساخت و مدیریت سایت های بزرگ و پیچیده را داشته و بیشتر هم برای همین نوع سایت ها یا حداقل سایت های متوسط مناسب می باشد. برای سایت های کوچیک بهتر است که از این سیستم استفاده نشود. چون احتمالا خیلی از بخش های آن در سایت های کوچک بدون استفاده باقی بماند و کاربردی نداشته باشد.

با جوملا خیلی راحت و بدون استفاده از هیچ پلاگینی می توان سایت های چندزبانه نیز ایجاد نمود. این سیستم بیشتر برای ساخت سایت های تجاری و همچنین ساخت شبکه های اجتماعی کاربرد دارد. جوملا همچون وردپرس (البته تاحدی کمتر از آن) پلاگین های زیادی دارد. صفحات خوب و زیبایی را می توان داخل جوملا ساخت و کار با آن اگرچه نسبتآً ساده است، اما برای برخی تغییرات، تا حدی نیاز به دانش فنی نیز می باشد و از این حیث به سادگی وردپرس نیست.

یک مزیت دیگر جوملا دارا بودن سیستم پشتیبانی متمرکز است. اگرچه شاید به دلیل نفرات کمتر استفاده کننده، سخت و دیرتر بتوان برای سوالات و مشکلات مطرح شده، پاسخی دریافت کرد. جوملا نیز مانند وردپرس بخش زیادی از منابع سرور را استفاده می کند و از این حیث فقط کمی بهتر از وردپرس می باشد. پشتیبانی این سیستم نیز مانند وردپرس به صورت مداوم در تلاش هست تا مشکلات موجود در سیستم را رفع نماید. اما متأسفانه یکی از مشکلات بزرگ این سیستم نسبت به وردپرس سئوی ضعیف آن است که هنوز نیز نتوانسته اند آن را چندان بهبود ببخشند.

سایت های Harvard University، linux، The Hill و Holiday و … از جمله سایت های معروفی می باشند که با جوملا ساخته شده اند.

مزایای جوملا :

  • رایگان بودن
  • نصب آسان
  • نسبتاً ساده برای استفاده
  • مناسب برای سایت های بزرگ، سایت های تجاری و شبکه های اجتماعی
  • دارای سیستم پشتیبانی متمرکز

معایب جوملا :

  • نیاز به دانش فنی متوسط برای انجام برخی تغییرات
  • استفاده زیاد از منابع سرور
  • سئوی نسبتاً ضعیف

دروپال (Drupal)

دروپال سومین سیستم مدیریت محتوای متن باز پرطرفدار است که البته در سال های اخیر با روند رو به رشدی که نسبت به جوملا داشته است، در حال بیشتر شدن کاربرانش نسبت به جوملا می باشد. دروپال برای ساخت هر نوع سایتی، چه سایت های بزرگ و چه سایت های کوچیک و به ویژه برای سازمان ها کاربرد داشته و قابل استفاده است.

دروپال به لحاظ فنی پیشرفته تر از وردپرس و جوملا است و کارایی و انعطاف پذیری آن نیز نسبت به این دو بیشتر شده است، ولی کار با آن نیز کمی پیچیده تر بوده و قالب های نسبتاً کمتری دارد. پلاگین های آن نیز نسبت به وردپرس کمتر است، ولی در سال های اخیر و پیشرفت قابل ملاحظه ای که داشته است و در این زمینه توانسته است کمی بهبود پیدا نموده و از این حیث کمی به وردپرس نزدیک شود. البته قابل ذکر است که وردپرس نیز در سالهای اخیر به لحاظ فنی خیلی پیشرفت نموده است و با حفظ اصل سادگی که داشته، به دروپال نزدیک شده است.

با وجود پیشرفت های دروپال در سال های اخیر، هنوز این سیستم خیلی فراگیر نشده است و اگرچه آن نیز بهتر شده است، ولی هنوز به حد مناسبی نرسیده است. و به همین صورت، هنوز مطالب آموزشی چندان زیادی نیز مانند وردپرس درباره استفاده از دروپال موجود نیست و چون کار با آن به سادگی سیستم های وردپرس و جوملا نیست، برای تغییرات و انجام برخی کارها نیاز به دانش و مهارت فنی نسبتاً بالایی می باشد.

این سیستم باتوجه به سرعت بالای پیشرفتی که در سالهای اخیر داشته است، به نظر می رسد می تواند تا چندسال آینده حرف های بیشتری برای گفتن داشته باشد.

سایت های nba، Tesla، Pinterest، Economist، White House و … از جمله سایت های معروف با دروپال هستند.

مزایای دروپال :

  • رایگان بودن
  • سیستم فنی قوی و پیشرفته با کارایی و انعطاف بالا
  • مناسب برای انواع سایت و به ویژه سازمان ها
  • سرعت و امنیت بالا
  • سئوی نسبتاً قوی

معایب دروپال

  • پیچیدگی و سخت بودن
  • نیازمند به دانش و مهارت فنی بالا
  • مطالب آموزشی کم و پشتیبانی نه چندان قوی

جمع بندی مقایسه وردپرس و جوملا و دروپال :

همانگونه که در توضیحات بالا اشاره شد، هرسیستم مزایا، معایب و کاربردهای خود را دارد. ولی در مجموع می توان گفت سیستم های وردپرس و دروپال با توجه به روند رو به رشدی که در سالهای اخیر داشتند، شرایط مناسب تری را نسبت به جوملا پیدا کرده اند. هردو نیز به صورت مداوم درحال بهبود نقاط ضعف خودشان هستند. در حال حاضر نیز وردپرس به دلیل سادگی و قابل استفاده بودن برای همه، طرفداران بیشتری را داشته و با اختلاف زیاد نسبت به بقیه سیستم های مدیریت محتوا، دارای کاربر و استفاده کننده می باشد. در ادامه چند تصویر از سایت builtwith مقایسه میزان کاربرد و استفاده این سه سیستم در سطح اینترنت را نشان می دهد.

مقایسه وردپرس و جوملا و دروپال

آمار استفاده از سیستم های مدیریت محتوای متن باز بین کل وبسایت های موجود در جهان

مقایسه سیستم های مدیریت محتوا

آمار استفاده از سیستم های مدیریت محتوای متن باز بین ۱۰هزار سایت برتر جهان

رتبه بندی سیستم های مدیریت محتوا

امیدوارم مطالبی که مطرح شد مفید بوده باشد و شما را برای انتخاب بهترین سیستم مدیریت محتوای سایت ساز مورد نظرتان کمک کرده باشد.

پکیج آموزش طراحی وب سایت در قالب ۹ دی وی دی شامل آموزش تصویری مولتی مدیا به مدت ۱۱۶ ساعت و با زبان فارسی می باشد که از لینک زیر می توانید تهیه کنید:

آموزش تصویری طراحی وبسایت

منبع: نواندیشان
نواندیشان

انجمن نوانديشان ، یک انجمن علمی، غیردولتی و مستقل است که در حوزه های علمی و تخصصی مختلف، فعالیت خود را از شهریور 1388 شروع کرد. این انجمن در راستای نیل به کمک در بهبود وضعيت علمي و پژوهشي و تحقيقاتي کشور ایجاد شده است و به دنبال فراهم کردن بستر ارتباطی مناسب میان متخصصین ایرانی جهت آشنایی با همدیگر و گسترش همکاریها و راه هاي رسيدن از علم به عمل است.

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0