نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مقایسه Vbulletin و IPBoard و MyBB – کدامیک برای ساخت انجمن بهتر است؟

دسته بندی :مهندسی کامپیوتر 12 خرداد 1397 نواندیشان 1625
مقایسه Vbulletin و IPBoard و MyBB

در بخش قبلی از آموزش راه اندازی سایت به مقایسه انواع CMS های سایت ساز پرداختیم. در این بخش نیز در ادامه مبحث نحوه انتخاب بهترین سیستم مدیریت محتوا (CMS) به مقایسه CMS هایی که برای ساخت انجمن مناسب تر هستند می پردازیم و مقایسه Vbulletin و IPBoard و MyBB را به عنوان سه سیستم انجمن ساز پرکاربردتر مطرح می کنیم.

CMS های مختلفی برای ساخت انجمن وجود دارد که از آن جمله می توان به vbulletin, phpbb, mybb, ipboard, xenforo, smf اشاره نمود. اما در این مطلب سه سیستم انجمن سازی که شاید بتوان گفت در ایران کاربرد بیشتری را معرفی می کنیم. این سه سیستم، vbulletin و mybb و invision power board یا به اختصار ipboard هستند. البته xenforo هم جز انجمن سازهای معروف است که به وی بولتین به خصوص وی بولتین ۵ شباهت دارد و اتفاقاً توسط یکی از توسعه دهندگان وی بولتین هم ایجاد شده است. ولی در این مطلب مورد بررسی قرار نمی دهیم.

مقایسه Vbulletin و IPBoard و MyBB

وی بولتین (Vbulletin)

سیستم انجمن ساز وی بولتین را می توان بزرگترین و پرطرفدارین سیستم انجمن ساز در جهان نامید. طبق آمار سایت buildwith حدود ۳۰ درصد کل فروم های جهان از این سیستم استفاده می کنند که این آمار در بین ۱۰ هزار سایت برتر وضعیت بهتری داشته به ۴۵ درصد می رسد. بزرگی انجمن ساز وی بولتین باعث شده است تا قدرت ساپورت کردن انجمن های بزرگ را داشته باشد. اما همین مسئله کافیست تا نیازمند سرورهای قدرتمند باشد.  دیتابیس سنگینی داشته و هاست های ضعیف و حتی متوسط اغلب توانایی پشتیبانی وی بولتین را ندارند. که این مسئله باعث بالا رفتن هزینه های مدیریت سایت خواهد شد. ضمن اینکه خود سیستم Vbulletin نیز پولی می باشد. هرچند در ایران به صورت نال شده موجود است، اما یک گزارش ساده باعث اجبار شدن فرد به خرید لایسنس می شود.

سیستم وی بولتین مزیت ها و امکانات خیلی زیادی داشته که باعث شده در صدر محبوب ترین فروم سازها قرار گیرد. وی بولتین با سابقه طولانی که در این زمینه دارد، توانسته است تیم پشتیبانی خیلی قوی را در این زمینه ایجاد کند. سیستم پشتیبانی وی بولتین را می توان یکی از قویترین سیستم های پشتیبانی در کل CMS ها نامید. پشتیبانی که هم به صورت عمومی داخل انجمن (هم توسط افراد متفرقه و هم توسط تیم اصلی) و هم به صورت خصوصی (سال اول بعد از خرید Vbulletin، رایگان و بعد از آن با هزینه) می باشد. یکی دیگر از ویژگی ها Vbulletin امنیت بالای آن نسبت به سایر فروم سازها می باشد. تیم برنامه نویسی وی بولتین سعی دارد با ارائه آپدیت ها و پچ های امنیتی، باگ ها و مشکلات امنیتی این سیستم را رفع نماید.

به لحاظ امکانات و ویژگی ها، جدای از اینکه هسته اصلی وی بولتین امکانات خوب و گسترده ای را ارائه می کند، پلاگین های متعددی نیز دارد که این قابلیت ها را بیشتر می کند. وی بولتین سعی داشته با فراهم کردن امکانات نسبتاً مناسب برای کاربران در کنترل پنلشان، چه به لحاظ تعاملی با بقیه و چه به لحاظ کارایی، الگویی خوب و قوی در این زمینه باشد. برای بخش مدیریت نیز به همین شکل می باشد. شاید اگر کسی پنل مدیریتی انجمن سازها را ببیند، در نگاه اول به گستردگی و پیچیدگی پنل مدیریتی وی بولتین پی ببرد که البته اختیارات زیادی را نیز برای مدیران فراهم می کند.

مزایای Vbulletin :

  • امنیت بالا
  • تیم پشتیبانی خیلی قوی
  • امکانات و قابلیت های زیاد برای کاربران
  • امکانات زیاد برای مدیران
  • مناسب برای انجمن های بزرگ

معایب Vbulletin :

  • پولی بودن
  • دیتابیس سنگین و مصرف زیاد منابع سرور
  • پیچیدگی کار با آن در برخورد اول

مای بی بی (MyBB)

مای بی بی هم از انجمن سازهای قدیمی است که شاید بتوان گفت بعد از xenforo بیشترین شباهت را به وی بولتین دارد و سعی کرده است خیلی از امکانات وی بولتین را مهیا نماید. شاید این مسئله الگوبرداری و نداشتن الگوی ویژه برای خودش یکی از مشکلاتش باشد. ولی شاید هم بتوان آن را یک مزیت دانست که سعی کرده است با نزدیکی به بزرگترین انجمن ساز، مخاطبان و طرفداران این سیستم را به خودش جذب نماید. که رایگان بودنش نیز به این مسئله کمک می کند. ولی متأسفانه نداشتن تیم پشتیبانی قوی همچون وی بولتین باعث شده است پیشرفت چندانی داشته باشد و گاها با مشکلات امنیتی زیادی هم روبرو شود.

مای بی بی نیز دارای پلاگین های متعددی است که رایگان می باشد. این سیستم پیچیدگی و قابلیت های Vbulletin را برای مدیران و کاربران ندارد، اما سعی کرده است از الگوی این سیستم استفاده کتد تا برخی از امکانات را مهیا نماید. از آنجایی که دیتابیس آن نیز همچون وی بولتین سنگین نیست، هاست خیلی قوی را برای پشتیبانی نیاز ندارد. ولی در عین حال اغلب برای انجمن های بزرگ نیز مناسب نیست. مای بی بی با وجود این مشکلات متأسفانه نتوانسته پیشرفت های زیادی را در سال های اخیر داشته باشد و همین مسئله باعث شده است تا کم کم این سیستم کنار زده شود.

مزایای MyBB

  • رایگان بودن
  • سادگی و سبکی برای مدیران
  • مناسب برای انجمن های کوچک

معایب MyBB

  • امنیت پایین
  • عدم پیشرفت در سالهای اخیر
  • نامناسب برای انجمن های بزرگ

آیپی بورد (IPBoard)

آی پی بورد یا همان invision power board با اینکه که انجمن ساز خیلی جدیدی نیست، اما تا چندسال پیش چندان شناخته شده نبود و در بین انجمن سازها چندان طرفدار نداشت. همین مسئله نیز باعث شده است تا در سایت builtwith آمار مناسبی نداشته باشد و فقط ۳ درصد کل فروم ها از آن استفاده کنند. اما در سال های اخیر پیشرفت خیلی خوبی را داشته و کاربرهای زیادی را جذب نماید و می توان گفت تبدیل به یکی از رقبای جدی برای وی بولتین شده است. آیپی بورد نیز مثل وی بولتین پولی بوده و اغلب نسخه نال شده رایگانش در ایران استفاده می شود.

ipboard اگرچه مانند vbulletin سیستم پشتیبانی قوی ندارد، اما سیستم برنامه نویسی قوی تری را داره و سرعت بالاتری را نسبت به دو انجمن ساز قبلی دارد. هرچند به خاطر جدیدتر بودن هنوز امکانات و پلاگین های زیاد سیستم های Vbulletin و MyBB (به خصوص وی بولتین) را ندارد. اما در همین شروع کار نشون داده است که با ساخت پلاگین های کاربردی (نه زیاد) می تواند خیلی از امکانات مورد نیاز را فراهم آورد. برنامه نویسی خوب آن باعث شده تا بتواند انجمن های بزرگ را نیز ساپورت نماید و مشکلی برایش ایجاد نشود. البته کسانی که بخواهند از ورژن اصلی استفاده کنند، به ازای تعداد آنلاین ها باید بسته ماهانه خریداری نمایند که مقرون به صرفه نمی باشد. به همین دلیل اغلب نسخه نال شده استفاده می کنند.

مزایای IPBoard

  • سرعت بالا
  • برنامه نویسی خوب و قوی
  • امنیت بالا
  • مناسب برای انجمن های بزرگ

معایب IPBoard

  • پولی بودن
  • تازه بودن و عدم وجود مباحث آموزشی زیاد

پکیج آموزش طراحی وب سایت در قالب ۹ دی وی دی شامل آموزش تصویری مولتی مدیا به مدت ۱۱۶ ساعت و با زبان فارسی می باشد که از لینک زیر می توانید تهیه کنید:

آموزش تصویری طراحی وبسایت

منبع: نواندیشان
نواندیشان

انجمن نوانديشان ، یک انجمن علمی، غیردولتی و مستقل است که در حوزه های علمی و تخصصی مختلف، فعالیت خود را از شهریور 1388 شروع کرد. این انجمن در راستای نیل به کمک در بهبود وضعيت علمي و پژوهشي و تحقيقاتي کشور ایجاد شده است و به دنبال فراهم کردن بستر ارتباطی مناسب میان متخصصین ایرانی جهت آشنایی با همدیگر و گسترش همکاریها و راه هاي رسيدن از علم به عمل است.

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0