نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مقاله از جامعه مدنی تا شهرک سینمایی – نقدی بر توهم حاکمیت شرکتی

دسته بندی :حقوق, سایر مطالب, علوم اجتماعی 13 خرداد 1397 نواندیشان 1167
حاکمیت شرکتی

رئیس کل محترم بانک مرکزی طی نامه شماره ۹۷/۳۳۹۴۲ مورخ ۹۷/۲/۸ منضم به گزارش «اهمیت و ضرورت استقرار حاکمیت شرکتی در نظام اقتصادی کشور» خطاب به دکتر کرباسیان وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی خلاصتاً اظهار نموده اند:

در اقتصاد مدرن امروزی ابزار اصلی رشد، بخش بنگاهی اقتصاد است و مهمترین اقدام در این راستا استقرار نظام حاکمیت شرکتی است. حاکمیت شرکتی در کشورهای در حال توسعه غالباً بر رفع خلاء های قانونی و در کشورهای پیشرفته عمدتاً بر به هنگام و کارامد نمودن قوانین و مقررات متمرکز است. در این راستا بانک مرکزی با استفاده از الگوهای بین المللی موجود دستورالعمل الزامات ناظر بر حاکمیت شرکتی در موسسات اعتباری غیر دولتی را در اردیبهشت ماه سال ١٣٩۶ جهت اجرا به شبکه بانکی ابلاغ نموده است. لذا با عنایت به تصویب تشکیل کمیته حاکمیت شرکتی تحت مدیریت جنابعالی پیشنهاد می گردد با شکل گیری منظم جلسات کمیته مزبور هرچه سریع تر زمینه لازم برای اجرای حاکمیت شرکتی در نظام اقتصادی کشور فراهم گردد …

نقد دیدگاه حاکمیت شرکتی

متاسفانه نگاه ارائه شده از سوی رئیس کل محترم بانک مرکزی در مورد حاکمیت شرکتی و اصول و بایسته های آن بسیار سطحی و بدور از شأن و جایگاه نهادی چون بانک مرکزی است.

نظام سیاسی ،اقتصادی و حقوقی ایران از کاستی ها و نواقص بنیادی در رنج است که به نوبه خود همه موضوعات از جمله «حاکمیت شرکتی» را تحت سلطه خود گرفته است. گزارش بانک مرکزی فریفته جایگاه حاکمیت شرکتی در کشورهای توسعه یافته شده است و بدون هرگونه توجه به بسترهای ایجاد ،ارتقاء و توسعه حاکمیت شرکتی در کشورهای مزبور حامل این تصور ساده انگارانه است که با تشکیل یک کمیته و ابلاغ یکی دو تا دستورالعمل و آیین نامه به بانک ها و دستگاه های دولتی این امر مهم به وقوع پیوسته و از این مجرا اهداف بزرگی همچون رشد پایدار غیر تورمی و ثبات اقتصادی و رشد اقتصادی و افزایش اشتغال و اقتصادی مقاوم و با ثبات و پویا فراهم گردد!

متن کامل این مقاله را از لینک داده شده به صورت PDF می توانید دانلود نمایید.

نویسنده و ارسال کننده: مجید سراجی کرمانی

نام فایل:از جامعه مدنی تا شهرک سینمایی – نقدی بر توهم حاکمیت شرکتی

دانلود فایل: لینک مستقیم

پسورد: www.noandishaan.com

منبع: نواندیشان
نواندیشان

انجمن نوانديشان ، یک انجمن علمی، غیردولتی و مستقل است که در حوزه های علمی و تخصصی مختلف، فعالیت خود را از شهریور 1388 شروع کرد. این انجمن در راستای نیل به کمک در بهبود وضعيت علمي و پژوهشي و تحقيقاتي کشور ایجاد شده است و به دنبال فراهم کردن بستر ارتباطی مناسب میان متخصصین ایرانی جهت آشنایی با همدیگر و گسترش همکاریها و راه هاي رسيدن از علم به عمل است.

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0