نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

آموزش پرسپکتیو دو نقطه ای – قسمت اول

دسته بندی :مقالات مهندسی معماری 11 مرداد 1397 نواندیشان 12172
پرسپکتیو دو نقطه ای

در ادامه آموزش پرسپکتیو به آموزش مفهوم  پرسپکتیو دو نقطه ای و نحوه رسم پرسپکتیو دو نقطه ای پرداخته می شود که تفاوت هایی با پرسپکتیو یک نقطه ای دارد. در بخش اول از آموزش پرسپکتیو دو نقطه ای به آموزش رسم پلان پرسپکتیو دو نقطه ای پرداخته می شود.

پرسپکتیو دو نقطه ای

اگر دوربین عکاسی را کمی بچرخانیم (لنز دوربین موازی با نمای روبرو نباشد) محور y پرده تصویر را قطع می کند مانند محور X و در این حالت نوع پرسپکتیو ما دو نقطه ای می شود و دو نقطه گریز پیدا می کند. تفاوت قرار گرفتن پلان شکل نسبت به پرده تصویر را میتوانید در شکل زیر ببینید.

پلان پرسپکتیو دو نقطه ای و یک نقطه ای

همانطور که مشاهده می کنید در پرسپکتیو دو نقطه ای دو محور هستند که پرده تصویر را قطع می کنند و هر گاه شکلی داده شد که مانند شکل سمت راست بود باید بدانید که پرسپکتیو آن دو نقطه ای است. طریقه رسم پلان شکل و ارتفاع در دو نقطه ای دقیقا شبیه به یک نقطه ای است با این تفاوت که در دو نقطه ای بعضی از پاره خطها به نقطه گریز دیگری می روند. دو نکته مهم در رسم دو نقطه ای است که ما در این آموزش بیشتر به آنها می پردازیم:

۱ – بدست آوردن نقطه های گریز شکل (که دو نقطه بر روی خط افق هستند)

۲- تفکیک یال ها یا همان اضلاع و یا پاره خط های شکل به دو دسته: که دسته اول به نقطه گریز یک می روند و دسته دوم به نقطه گریز دوم

۱- به دست آوردن نقاط گریز:

از نقطه ناظر S.P خطی به موازات محور y شکل یا همان اضلاعی که به سمت چپ متمایل هستند (در شکل زیر محور به رنگ سبز نشان داده شده) رسم می کنیم، هر کجا پرده تصویر را قطع کرد از همان جا عمود می کنیم بر خط افق H.L و آنجا را نقطه دید چپ (RV.P) می نامیم. حال برای محور X و اضلاعی که به سمت راست متمایل هستند نیز همین کار را انجام داده و نام نقطه دید را (LV.P) می نامیم، مانند شکل زیر:

نقاط گریز پرسپکتیو دو نقطه ای

حال ما دو نقطه گریز که بر روی خط افق هستند را بدست آوردیم و باید به مرحله دوم یعنی مشخص کردن اضلاع است که به سمت کدام نقطه گریز می روند که در شکل زیر توضیح لازم داده شده:

آموزش پرسپکتیو دو نقطه ای

اکنون مانند روش های پرسپکتیو یک نقطه ای نقطه A را بدست می آوریم

۲- تفکیک یال ها یا همان اضلاع و یا پاره خط های شکل:

چون پاره خط AC به سمت چپ متمایل است از نقطه A وصل می کنیم به نقطه گریز LV.P  و همچنین بخاطر متمایل بودن پاره خط AB به سمت راست , و رفتن آن به نقطه گریز RV.P یک خط وصل می کنیم به نقطه گریز سمت راست. هم اکنون مشخص است که نقطه C روی خط A LV.P قرار دارد و نقطه B بر روی خط A RV.P (مانند شکل بالا). حال باید باز طبق روش پرسپکتیو یک نقطه ای نقاط  C و B   را بدست بیاوریم (مطابق شکل زیر)

نقطه D در محل طلاقی دو پاره خط BD و CD قرار دارد پس برای بدست آوردن آن باید این دو پاره خط را در نمای پرسپکتیو ترسیم کنیم که طبق شکل و تفکیک یال ها یا اضلاع که در بالا به آن اشاره شد مشخص است که پاره خط BD به سمت چپ متمایل است و به سمت نقطه گریز چپ LV.P می رود، پس از نقطه B به LV.P وصل می کنیم. پاره خط CD متمایل به سمت راست است و به سمت نقطه گریز راست یعنی RV.P گریزان است پس از نقطه C به RV.P وصل می کنیم. در نتیجه محل طلاقی آنها بدست می آید که همان نقطه D پلان شکل می شود.

رسم پرسپکتیو دو نقطه ای

تبریک عرض میکنم پلان شکل شما کامل شد.

منبع: نواندیشان

نواندیشان

انجمن نوانديشان ، یک انجمن علمی، غیردولتی و مستقل است که در حوزه های علمی و تخصصی مختلف، فعالیت خود را از شهریور 1388 شروع کرد. این انجمن در راستای نیل به کمک در بهبود وضعيت علمي و پژوهشي و تحقيقاتي کشور ایجاد شده است و به دنبال فراهم کردن بستر ارتباطی مناسب میان متخصصین ایرانی جهت آشنایی با همدیگر و گسترش همکاریها و راه هاي رسيدن از علم به عمل است.

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0