نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

آموزش رسم پرسپکتیو دونقطه ای – قسمت سوم

دسته بندی :مقالات مهندسی معماری 9 شهریور 1397 نواندیشان 16465
آموزش رسم پرسپکتیو دونقطه ای

در سومین بخش از آموزش رسم پرسپکتیو دونقطه ای به آموزش رسم پرسپکتیو اشکالی پرداخته می شود که از پرده تصویر عقب بوده و مانند آموزش های بخش اول و دوم پرسپکتیو دو نقطه ای چسبیده به پرده تصویر نمی باشند.

آموزش رسم پرسپکتیو دونقطه ای :

در این آموزش با روشی خلاقانه و ساده رسم پرسپکتیو اشیائی توضیح داده می شود که از پرده تصویر فاصله دارند. با این روش می توانید موقعیت هر نقطه ای در هر شکل عجیب را در مختصات دو نقطه ای بدست بیاورید.

آموزش رسم پرسپکتیو دونقطه ای ۱

بسیار ساده کافیست شکل را تا پرده تصویر ادامه بدهیم و پس از طراحی کامل قسمت اضافه را حذف کنیم. بعنوان مثال در شکل بالا مانند شکل زیر عمل می کنیم و برای بدست آوردن مختصات نقطه A آن را ادامه از هر دو طرف می دهیم تا نقاط a1 , a2 را بر روی پرده تصویر بدست بیاوریم.

آموزش رسم پرسپکتیو دونقطه ای ۲

حال مشخص است که نقطه A از محل طلاقی امتداد این دو نقطه بدست می آید و طبق آنچه که در بخش اول آموزش رسم پرسپکتیو دونقطه ای گفته شد، ما پلان شکل زیر که چسبیده به پرده تصویر می باشد را رسم می کنیم. برای این منظور نقاط گریز را بدست می آوریم.

آموزش رسم پرسپکتیو دونقطه ای ۳

نقاط a1 و a2 که بر روی پرده تصویر می باشند را به سادگی مختصاتشان که بر روی خط زمین هست را رسم می کنیم. و با امتداد هر کدام به سمت نقطه گریزشان از محل طلاقی آنها نقطه A را بدست می آوریم.

آموزش رسم پرسپکتیو دونقطه ای ۴

و مطابق با دستور العمل های آموزش داده شده نقاط دیگر را نیز بدست می آوریم.

آموزش رسم پرسپکتیو دونقطه ای ۵

و سپس ارتفاع که در شکل زیر به صورت فرضی ۲ سانتیمتر گرفتیم (فراموش نکنید فقط نقاط چسبیده به پرده ارتفاعشان کامل و تمام می باشد)

آموزش رسم پرسپکتیو دونقطه ای

اینم از ارتفاع و شکل که در تصویر مشخص است که عقب تر از خط زمین می باشد. زیرا عقب تر از پرده تصویر بوده است.

آموزش رسم پرسپکتیو دونقطه ای ۶

جهت تکمیل آموزش و یاد دهی یک تکنیک خوب برای رسم سریع تصاویر، در این مثال شکل زیر در پرسپکتیو دو نقطه ای رسم خواهد شد. شکل زیر به صورت منتظم می باشد، یعنی تمام نقاط روی یک یال در راستای یکدیگر و در یک امتداد هستند. در صورت منتظم نبودن، صورت مسئله فرق و حل آن کاملا متفاوت بوده و پرکاربردتر می باشد.

آموزش رسم پرسپکتیو دونقطه ای ۷

برای شکل بالا کافیست ۱۲ نقطه موجود در شکل را بدست بیاوریم که در اینجا لازم است نکته ای اصل همان تکنیک است بیان شود: در یک شکل هندسی یک راس از طلاقی دو امتداد یا همون یال یا همون ضلع بوجود می آید یا به عبارت دیگه یک نقطه از برخورد امتداد دو خط بوجود می آید که خود این دوخط از یک نقطه ای شروع شده اند (شکل زیر)

آموزش رسم پرسپکتیو دونقطه ای ۸

در شکل بالا نقطه A از برخورد امتداد دو نقطه C و B تشکیل شده که ما دو نقطه ی C و B را نقاط مادر می نامیم. در ترسیم پرسپکتیو نیازی نیست مختصات نقطه ی A را بدست بیاوریم. کافیست دو نقطه مادر را رسم نموده و آنها را به نقاط گریزشان ببریم و واضح و مبرهن است که محل برخوردشان نقطه A می باشد. در شکل بالا می توان نقاط را تقسیم بندی کرد، نقاط مادر که باید مختصاتشان را بدست بیاوریم (آبی رنگ ها) و نقاط بچه (قرمز رنگ ها) که نیازی به بدست آوردن مختصاتشان نیست. (شکل زیر)

آموزش رسم پرسپکتیو دونقطه ای ۹

اگر کمی دقت کنید خواهید دید که در یک چهار ضلعی منتظم همیشه یک نقطه بچه است (شکل زیر)

همانطور که در شکل زیر می بینید فقط نقاط مادر بدست آورده شده است و بقیه نقاط مشخص هستند.

آموزش رسم پرسپکتیو دونقطه ای ۱۱

حال برای ارتفاع دادن ما باید ارتفاع نقاط مادر را داشته باشیم تا از امتداد آنها و عمود کردن نقاط دیگر به آنها ارتفاع ها بدست بیاید که طبق شکل تمام نقاط را تا پرده تصویر امتداد می دهیم (چون فقط روی پرده ارتفاع مشخص و تمام است)

آموزش رسم پرسپکتیو دونقطه ای ۱۲

در شکل زیر تمام میله های قرمز یک اندازه هستند و آنها را می توانیم تا نقاط گریزشون امتداد بدهیم.

آموزش رسم پرسپکتیو دونقطه ای ۱۳

این هم از ارتفاع ها

آموزش رسم پرسپکتیو دونقطه ای ۱۴

منبع: نواندیشان

نواندیشان

انجمن نوانديشان ، یک انجمن علمی، غیردولتی و مستقل است که در حوزه های علمی و تخصصی مختلف، فعالیت خود را از شهریور 1388 شروع کرد. این انجمن در راستای نیل به کمک در بهبود وضعيت علمي و پژوهشي و تحقيقاتي کشور ایجاد شده است و به دنبال فراهم کردن بستر ارتباطی مناسب میان متخصصین ایرانی جهت آشنایی با همدیگر و گسترش همکاریها و راه هاي رسيدن از علم به عمل است.

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0