نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

7 اقدام مهم برای پیشگیری از سرماخوردگی

دسته بندی :پزشکی 21 مهر 1397 نواندیشان 906

با شروع فصل سرما با وجود زیبایی هایی که دارد، همیشه یک نگرانی را هم به همراه دارد. سرماخوردگی و آبریزش بینی، عسطه، سرفه، گلودرد و تب و لرز و کاهش توان بدن معمولاً بیشتر می شود و زندگی انسان را مختل می کند. به همین دلیل در این مطلب از سایت نواندیشان 20 راه پیشگیری از سرماخوردگی را توضیح خواهیم داد.

پیشگیری از سرماخوردگی

اقدامات موثر در پیشگیری از سرماخوردگی :

1- شستشوی مداوم دست ها

یکی از راه های انتقال ویروس سرماخوردگی، از طریق تماس بدنی است. روزانه با وسایل زیادی برخورد داریم که شاید یک فرد سرماخورده با دست آلوده آن را لمس کرده است. به عنوان اسکناس ها، دستگیره در، صندلی ها و میله ها در وسایل حمل و نقل عمومی و … که با دست زدن به آنها ویروس به ما منتقل خواهد شد. پس سعی کنید دست هایتان را مکرر بشویید.

شستشوی مداوم دست ها

2- کمتر دست زدن به صورت به خصوص بینی و چشم ها

یکی از سریع ترین راه های انتقال سرماخوردگی از طریق دهان و بینی و چشم ها می باشد، به همین دلیل سعی کنید تا حد ممکن دستتان را زیاد به صورتتان نمالید و برای تمیز کردن چشم ها و بینی تان از دستمال کاغذی تمیز استفاده نموده و پس از استفاده آن را بلافاصله دور بیاندازید.

3- ورزش کردن و عرق ریختن

ورزش کردن در کنار فواید بسیار زیادی که برای سلامتی جسمی و روحی بدن دارد، با تقویت سیستم ایمنی بدن، راه مناسبی جهت پیشگیری از سرماخوردگی می باشد. بهتر است ورزش های سنگینی که باعث عرق ریختن می شود را انجام دهید تا در واقع به سلول های کشنده طبیعی دستور دهید اگر ویروس سرماخوردگی در بدن وجود دارد، از بین ببرند.

ورزش کردن در سرما

4- حفظ آرامش و خونسردی و شاد بودن

استرس، آسیب پذیری بدن در مقابل انواع بیماری ها و ویروس ها را افزایش می دهد. مدیتیشن و ورزش هایی مانند یوگا سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند. پس در کنار ورزش های سنگین، ورزش های ریلکسیشن نیز بسیار موثر است. در کل شاد بودن و لبخند زدن در کنار فواید زیادی که برای سلامتی بدن دارد، در پیشگیری از سرماخوردگی نیز موثر است. کارل چارنتسکی، استاد روان‌شناسی در دانشگاه ویلکس در تحقیقی به این نتیجه رسید که تفکر مثبت و کارها و رفتارهای لذت‌بخش، سیستم ایمنی بدن را تقویت خواهد کرد.

5- خواب و استراحت منظم

استراحت کردن سیستم ایمنی بدن را در مواقع مورد نیاز در حالت آماده باش قرار می دهد. در واقع اینترلوکین، مولکول های سیستم ایمنی که با ویروس های سرماخوردگی و آنفولانزا مقابله می کنند، در جریان خون افزایش پیدا می کند. به این ترتیب ایمنی بدن تقویت می شود. وقتی خسته هستید، بدن‌تان نمی‌تواند به‌خوبی با میکرو‌ب‌ها و ویروس‌ها مبارزه کند. خواب کمتر از ۴ ساعت در شبانه روز می تواند روی ژن های فرد تاثیر گذاشته و روند سیستم ایمنی بدن او را تغییر داده و احتمال ابتلا به بیماری ها را در وی افزایش دهد.

خواب و استراحت منظم

6- استفاده از هوای آزاد و مرطوب

تعجب نکنید. هوای سرد به تنهایی برای بدن مضر نمی باشد. استفاده از هوای آزاد می تواند مقاومت بدن نسبت به سرما را بهبود بخشد. خصوصا زمانی که بخاری ها در منزل روشن می شوند، بدن نسبت به سرما آسیب پذیرتر می شود. اگر داخل منزل هستید، گاهی اوقات پنجره را باز نموده تا هوای آزاد و تمیز وارد اتاق شود. همچنین سعی کنید هوای خانه را را مرطوب نگه دارید. اگر حفره های بینی خشک بشوند، عناصر طبیعی آنتی باکتریال نمی توانند به درستی وظایف خود را به انجام برسانند. به همین خاطر لازم است که میزان رطوبت خانه را بین ۳۰ تا درجه نگه دارید.

7- استفاده از واکسن

واکسن زدن یکی از بهترین و موثرترین روش های پیشگیری از آنفولانزا است که بدن را تا حد زیادی در مقابل ویروس مقاوم می کند. بهتر است این واکسن در اوایل پاییز زده شود. همچنین قبل از تزریق واکسن ورزش کنید تا التهاب پس از ورزش باعث افزایش واکنش های دفاعی بدن در مقابل ویروس های موجود در واکسن شود و قدرت ایمنی بدن را بیشتر افزایش دهد.

واکسن آنفولانزا

خوراکی های موثر در پیشگیری از سرماخوردگی :

1- ماست

باکتری های مفید موجود در ماست باعث تحریک سیستم ایمنی و تقویت آن می شود. تحقیقات علمی نشان داده است افرادی که به طور منظم و به مقدار کافی محصولات پروبیوتیک مصرف می کنند، تا ۲۷ درصد احتمال ابتلا به ویروس های آنفولانزا را در بدن خود کاهش می دهند.

2- نوشیدن زیاد آب

آب سیستم بدن شما را شستشو داده و موجب دفع شدن مواد سمی، باکتری ها و دیگر ویروس ها از بدن می شود. همچنین به کمک آب، عوامل بیماری زا رقیق تر شده که همین امر بهبود بیماری را تسریع می کند. به همین دلیل نوشیدن زیاد آب و مایعات برای پیشگیری از سرماخوردگی توصیه می شود.

3- میوه و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات حاوی ویتامین های مختلفی از جمله ویتامین D هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید. سبزیجاتی همانند کلم سبز، اسفناج و برگ چغندر را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه در آب بجوشانید، سپس آن ها را درون آب یخ بریزید تا روند پختشان قطع شود و بعد مصرف کنید. پخته شدن سبزیجاتی همانند اسفناج باعث از بین رفتن عناصر بیماری زای موجود در آن ها می شود. در همین زمینه چای سبز نیز جایگزین مناسبی برای قهوه و چای سیاه هستند. نوعی کاتچین موسوم به EGCG در چای سبز موجب انهدام ویروس های آنفولانزا شده و راه ورود آن ها به سیستم داخلی بدن را مسدود می کند.

میوه و سبزیجات مناسب سرماخوردگی

4- ماهی

افزایش میزان امگا که در ماهی به وفور یافت می شود، سه باعث تحریک سلول هایی می شود که با تولید عوامل بیماری زا مبارزه می کند. به همین دلیل از بهترین خوراکی ها برای پیشگیری از سرماخوردگی است.

منبع : نواندیشان

نواندیشان

انجمن نوانديشان ، یک انجمن علمی، غیردولتی و مستقل است که در حوزه های علمی و تخصصی مختلف، فعالیت خود را از شهریور 1388 شروع کرد. این انجمن در راستای نیل به کمک در بهبود وضعيت علمي و پژوهشي و تحقيقاتي کشور ایجاد شده است و به دنبال فراهم کردن بستر ارتباطی مناسب میان متخصصین ایرانی جهت آشنایی با همدیگر و گسترش همکاریها و راه هاي رسيدن از علم به عمل است.

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0