نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

همه چیز درباره وردپرس 5 و ویژگی های آن

دسته بندی :مهندسی کامپیوتر 3 آبان 1397 نواندیشان 1023

طبق برنامه ریزی صورت گرفته و اعلام رسمی وردپرس، نسخه جدید آن تحت عنوان وردپرس 5 با تغییرات و ویژگی های جدید احتمالاً در 28 آبان امسال رونمایی خواهد شد. در این مطلب از سایت نواندیشان به معرفی نسخه جدید وردپرس و تغییراتی که در راه است می پردازیم.

در سلسله مراتب آموزشی که تحت عنوان آموزش راه اندازی سایت در نواندیشان شروع کردیم، به معرفی سیستم های مدیریت محتوای مختلف و انتخاب بهترین سیستم مدیریت محتوا پرداختیم و در تاپیک انتخاب بهترین CMS برای ساخت سایت اشاره شد که وردپرس بیشترین سهم را در مقایسه با سایر CMS ها داشته و بیش از 75 درصد سایت ها از این سیستم مدیریت محتوا استفاده می کنند. اهمیت این سیستم مدیریت محتوا ما را بر آن داشت تا برخی تغییراتی که قرار است در نسخه جدید آن یعنی وردپرس 5 اتفاق بیفتد را بیان کنیم.

ویژگی های جدید وردپرس 5

1- ویرایشگر جدید گوتنبرگ (Gutenberg)

شاید یکی از مهمترین تغییراتی که در وردپرس 5 اتفاق خواهد افتاد، ویرایشگر آن می باشد. وردپرس چندین سال از ویرایشگر TinyMCE WYSIWYG استفاده می کرد که در اقدامی جدید، تصمیم گرفته است از ویرایشگر Gutenberg در وردپرس 5 استفاده نماید. این ویرایشگر به کاربران در نحوه چیدمان صفحه کمک خواهد کرد تا کاربران بتوانند پست ها و مطالب خود را از طریق بلوک های مختلف ایجاد نمایند و صفحات اختصاصی برای هر پست، محصول و صفحه ایجاد نمایند. درواقع تمرکز وردپرس 5 بر روی تجربه بصری بهتر است.

طبق تعریف وردپرس، بلوک ها اصطلاح انتزاعی مورد استفاده برای توصیف واحدهای نشانه گذاری هستند که با هم ایجاد شده و محتوا یا طرح یک صفحه وب را تشکیل می دهند. بلوک ها از فرمت های مختلف محتوا شامل متن، تصاویر، پلاگین و فیلم ها ساخته شده است. بلوک ها را می توان از طریق روش های مختلف مرتب کرد، و به سادگی با حرکت آن ها به سمت مورد نظر، آن ها را در صفحه قرار داد. با استفاده از بلوک ها طراحان و کاربران جدید وردپرس می توانند به راحتی طراحی سایت خود را بدون دانش کدنویسی زیاد، به صورت جذابی انجام دهند.

البته باید توجه نمایید که اگر در حال حاضر از پلاگین های صفحه ساز در وردپرس استفاده می کنید، ممکن است که گوتنبرگ با آنها هماهنگ نباشد و نیاز به تغییراتی در صفحه ایجاد شده وجود داشته باشد.

به دلیل تغییرات زیاد در این ویرایشگر، وردپرس در آپدیت اخیر خود، پلاگین گوتنبرگ را نیز قرار داد تا کسانی که تمایل داشتند بتوانند قبل از انتشار نسخه 5 وردپرس، داوطلبانه از این پلاگین استفاده نمایند. اگر هم تاکنون آن را نصب نکرده اند، می توانند از مخزن وردپرس این پلاگین را دانلود نمایند. همچنین از طریق لینک تست آنلاین Gutenberg نیز می توانید نحوه کار با این ویرایشگر را تجربه کنید. در تصویر زیر نیز می توانید تا حدی نحوه کار با این ویرایشگر را مشاهده نمایید. پیشنهاد می کنم قبل از تغییر نسخه وردپرس، حتماً کار با این ویرایشگر را تست نمایید.

ویرایشگر گوتنبرگ

2- ویرایشگر Front-end

در همان راستای تجربه بصری بهتر، وردپرس 5 از ویرایشگر Front-end استفاده می نماید تا کاربران بیش از حد به دسکتاپ وابسته نبوده و به راحتی بتوانند نمایش مطالب خود را در همان صفحه حتی در موبایل و تبلت ویرایش و مدیریت نمایند. البته این ویرایشگر دیداری در افزونه هایی همچون ویژوال کامپوسر نیز وجود دارد ولی تفاوت ویرایشگر جدید، سبک تر و سریع تر بودن آن است و به احتمال زیر از فریمورک Customizer نیز در آن استفاده خواهد شد.

3- بهینه سازی برای موبایل

در سال های اخیر، سیستم های مدیریت محتوا به سمت سازگاری بیشتر برای موبایل حرکت کرده اند و وردپرس نیز از این قاعده مستثنی نبوده و افزونه های متعدد برای سازگاری بیشتر با موبایل در وردپرس وجود دارد و قالب های رسپانسیو زیادی عرضه شده است. اما در وردپرس 5 تصمیم گرفته شده است که این بهینه سازی در هسته وردپرس اتفاق افتاده و تا بیشترین حد ممکن برای نسخه های موبایل و تبلت بهینه شود.

می توان گفت در حال حاضر وردپرس قوی ترین سیستم مدیریت محتوا در زمینه سئو می باشد و با این بهبود و تغییری که در ورژن 5 وردپرس در راه است به نظر قصد دارد قدم بزرگی در زمینه سازگارتر شدن با صفحات موبایل نیز بردارد و در این زمینه نیز پیشتاز گردد. البته باید صبر کرد و منتظر ماند تا ببینیم تا چه حد در این امر موفق خواهد شد.

4- برش تصویر پس زمینه

برخی از کاربران وردپرس از تصویر پس زمینه در سایت خود استفاده می نمایند که برای اینکار مجبور بودند با نرم افزار ویرایش عکس، تصاویر را به اندازه موردنیاز برش زده یا بچرخانند. در وردپرس 5 این امکان برای کاربران مهیا شده است که برش و ویرایش تصاویر را داخل خود وردپرس انجام دهند.

5- آپدیت امنیتی

ویژگی ها و تغییرات قبلی که اشاره شد، همگی در زمینه تغییرات بصری است که در وردپرس 5 اتفاق خواهد افتاد. اما تغییر دیگری که در این نسخه، مشابه با نسخه های قبلی وردپرس شاهد آن خواهیم بود، آپدیت امنیتی وردپرس است. موارد امنیتی که می توان از طریق نصب SSL یا فعالسازی تأیید هویت دومرحله ای و … افزایش داد. در نسخه جدید وردپرس سعی شده است تا حد امکان نواقص امنیتی که در این سیستم مدیریت محتوا وجود داشت، مرتفع گشته و امنیت وردپرس تا حدقابل توجهی نسبت به قبل افزایش یابد.

6- بهبود و ارتقای API

بهبود و پیشرفت سیستم API در وردپرس 5 از دیگر تغییراتی است که در ورژن جدید رخ خواهد داد. API درواقع رابط برنامه نویسی است که به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا به راحتی به تمام یا برخی از قابلیت های یک سیستم دسترسی پیدا کنند.

7- تغییر به سمت SaaS

نرم‌افزار به‌عنوان سرویس (Software as a Service) یا SaaS نام روشی نوین در ارائه نرم‌افزار می‌باشد که در آن شما نیازی به خرید، نصب و راه‌اندازی نرم‌افزار مورد نیازتان بر روی کامپیوتر خود ندارید و شرکت ارائه دهنده خدمات، تمامی امکانات مورد نیاز شما را از طریق وب‌سایتی که بدین منظور طراحی شده است و در ازای دریافت هزینه‌ای مشخص به‌صورت ماهیانه و یا سالیانه، در اختیار شما قرار می‌دهد.

Saas در حال حاضر در اینترنت بسیار محبوب است و تیم وردپرس به نظر می رسد در نسخه جدید به سوی این مدل حرکت خواهد کرد. پلاگین ها و برنامه های Saas راحت بوده و نیاز به نگهداری کمتری دارند، بروزرسانی ها در صورت نیاز به صورت اتوماتیک انجام می پذیرد. در نتیجه این امر، منابع سرور شما را ذخیره کرده و در زمان صرفه جویی می نماید و همچنین سبب افزایش ضریب امنیت می گردد. SaaS به شما این امکان را می دهند تا سایت خود را برای براساس تجربه کاربری بهتر ارائه دهید.

پکیج آموزش طراحی وب سایت در قالب ۹ دی وی دی شامل آموزش تصویری مولتی مدیا به مدت ۱۱۶ ساعت و با زبان فارسی می باشد که از لینک زیر می توانید تهیه کنید:

آموزش تصویری طراحی وبسایت

منبع: نواندیشان
نواندیشان

انجمن نوانديشان ، یک انجمن علمی، غیردولتی و مستقل است که در حوزه های علمی و تخصصی مختلف، فعالیت خود را از شهریور 1388 شروع کرد. این انجمن در راستای نیل به کمک در بهبود وضعيت علمي و پژوهشي و تحقيقاتي کشور ایجاد شده است و به دنبال فراهم کردن بستر ارتباطی مناسب میان متخصصین ایرانی جهت آشنایی با همدیگر و گسترش همکاریها و راه هاي رسيدن از علم به عمل است.

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0