نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

پارادوکس های کوانتومی به بیانی ساده

دسته بندی :فیزیک و نجوم 30 اردیبهشت 1399 نواندیشان 1188
پارادوکس های کوانتومی

در این مقاله که توسط سیدمحمد ظهوریان پردل برای مجموعه نواندیشان ارسال شده است با بیانی ساده به معرفی پارادوکس های کوانتومی می پردازد.

هرکسی که این اصطلاح را می شنود حتما با خودش فکر می کند، قرار کل فلسفه در اینجا گفته شود. ولی مطالبی می خواهم بگویم که واقعا ساده اند و تنها به کمی فکر نیاز دارند.

بیان های ساده از پارادوکس های کوانتومی :

یک زمان در دو مکان :

فرض کنید یک فرد بخواهد از میان دو خانه یکی را انتخاب و وارد آن شود. شما نمی دانید که فرد وارد کدامیک می شود. در ضمن احتمال اینکه آن فرد وارد یکی از هر کدام از این خانه ها شود 50% (پنجاه درصد) است. تا این جا هیچ اتفاقی نیفتاده است.

حال بیاید کمی سختش کنیم، اگر آن فرد وارد یکی از خانه ها شود و شما ندانید که دقیقا وارد کدام خانه شده است، احتمال اینکه آن فرد در هر کدام یک از خانه ها باشد پنجاه در صد است. پس اگر احتمال بودن آن فرد در یک از خانه ها پنجاه درصد باشد او در هر دو خانه به یک درصد احتمال بودن دارد. او حتما در یکی از خانه های معین نیست پس یک جورایی نصف در یک خانه و نصف در یک خانه دیگر است. پس در هر دو خانه در یک زمان وجود دارد.

هم زنده و هم مرده ( گربه شرودینگر ) :

این اصطلاح را تقریبا همه شنیده اند. فرض کنید یک گربه را همراه یک بمب داخل یک جعبه قرار می دهیم  (بیچاره گربه!). احتمال ترکیدن بمب پنجاه درصد است. پس احتمال مردن گربه هم پنجاه درصد است.

فرض کنید بعد از یک مدت اتفاقی بیفتد (نترکیدن بمب هم جزو اتفاق حساب می کنیم) ما نمی دانیم که بمب ترکیده است یا خیر. و نمی دانیم که گربه زنده است یا خیر. احتمال زنده بود گربه پنجاه درصد است (نصف) پس گربه نه مرده است نه زنده و در وضعیتی بین این دو قرار دارد. ما نمی توانیم بگوییم گربه زنده است یا مرده. پس گربه هم زنده است و هم مرده.

معلم خطا کار :

این واژه ابداع خودم است. فرض کنید در یک آزمون که تنها یک سوال دارد معلم از شما بخواهد یک مثال بزنید که احتمال اتفاق افتادن آن صد درصد باشد (یعنی حتما اتفاق می افتد). مثل اینکه هیچ چیزی نمی تواند از سرعت نور سریع تر حرکت کند.

حالا خود توجه کنید : اگر شما در ان آزمون بنویسید که من در این آزمون نمره نمی گیریم. اگر معلم جواب را از شما قبول کند و به شما نمره بدهد شما غلط نوشته اید (من نمره نمی گیرم) و اگر معلم جواب را از شما نپذیرد و به شما نمره کامل را ندهد شما درست نوشته اید (من نمره کامل را نمی گیرم) در این صورت معلم هر کاری که بکند غلط و اشتباه است ! این را روی معلمتان امتحان کنید (اگه نمره دوست ندارید!).

در اخر می خواهم بگویم سپاس از اینکه متن را خواندید و شما هم می توانید از این نوع پارادوکس ها پیدا کنید. 

آلبرت انیشتین:

به طبیعت عمیق نگاه کنید. پس از آن همه‌چیز را بهتر درک خواهید کرد.

ارسال کننده: سیدمحمد ظهوریان پردل

منبع: نواندیشان
مقالات، مطالب، طرح ها و پروژه های خود را برای قرارگیری در سایت علمی آموزشی نواندیشان از اینجا بفرستید.
نواندیشان

انجمن نوانديشان ، یک انجمن علمی، غیردولتی و مستقل است که در حوزه های علمی و تخصصی مختلف، فعالیت خود را از شهریور 1388 شروع کرد. این انجمن در راستای نیل به کمک در بهبود وضعيت علمي و پژوهشي و تحقيقاتي کشور ایجاد شده است و به دنبال فراهم کردن بستر ارتباطی مناسب میان متخصصین ایرانی جهت آشنایی با همدیگر و گسترش همکاریها و راه هاي رسيدن از علم به عمل است.

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0