نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مصاحبه با الهام خورسند از نویسندگان و پژوهشگران فعال

دسته بندی :پژوهش و گزارش 1 مرداد 1399 نواندیشان 2124
مصاحبه با الهام خورسند

در این مطلب گزیده ای از مصاحبه با سرکار خانم الهام خورسند از نویسندگان و پژوهشگران فعال که برخی مطالب ایشان نیز در نواندیشان منتشر شده است، قرار داده می شود.

الهام خورسند متولد 16 مرداد 1363 در بهبهان از فارغ التحصیلان رشته زبان و ادبیات فارسی در مقطع کارشناسی ارشد و نیز دانش آموخته مدیریت است. ایشان از نویسندگان و پژوهشگران در حوزه ادبیات، مدیریت و کتب کمک آموزشی است. علاوه بر نویسندگی در حوزه ترجمه و ویراستاری نیز فعالیت دارند. گزیده ای از گفت و گو با این نویسنده و پژوهشگر توانا را در زیر می خوانید.

گزیده ای از مصاحبه با خانم الهام خورسند :

در آثار شما فهرست وسیعی از کتاب و مقالات بین المللی به چشم می خورد. این واقعیت که شما نویسنده هستید، روی کار شما به عنوان یک ویراستار اثرگذار است؟

بله، قطعا. نویسنده برای نوشتن، وقت زیادی صرف تحقیق و بررسی می کند؛ بنابراین یک ویراستارهم باید چنین باشد و زمان بیشتری صرف پژوهش کند. من نیز به نوبه خود تلاش می کنم تا مطلبی را که نویسنده یا مولف بیان می کند، در وهلۀ اول درک کنم و بفهمم و سپس داوری کنم که آیا مقصد اطلاعات موردنظر را به درستی بیان کرده است و همواره سعی و تلاشم بر این بوده که در مورد بیشتر مسائل تا آنجا که مقدور است، دانش و اطلاعات دقیق و کافی به دست بیاورم؛ چرا که نویسنده بودن، ایجاد و برانگیختن همین نوع نگرش است و هنگامی که ویرایش می کنم باید بافت نوشته را بفهمم و معنایش را درک کنم تا بتوانم آن را با بیانی شفاف منتقل کنم.

در مجموع به چه موضوعاتی بیشترعلاقمند هستید یا به عبارت دیگر چه موضوعاتی بیشتر ذهن شما را درگیر می کند؟

موضوعاتی که تازه و بکر باشد و شاید کمتر کسی به سراغشان رفته و با نگاه من منطبق باشد؛ البته گاهی مشتاقم از عجیب ترین روابط انسان ها با بیان طنزگونه بنویسم؛ دقیقا از روابط خود انسان ها. چرا که می دانم یک نویسنده در قالب طنز به راحتی می تواند بدون نصیحت و کلمات سنگین با مخاطبش، ارتباط برقرار کند.

در تالیف، ترجمه و مقالات شما، موضوعات مدیریتی به چشم می خورد. چطور شد که به رشته مدیریت علاقمند شدید؟

من فکر می کنم در حال حاضرمدیریت، تبدیل به یک ضرورت شده است و به دلیل مسئولیت هایی که به عهده دارم، تصمیم گرفتم به صورت اصولی، این رشته را آموزش ببینم؛ بنابراین بعد از چند سال تالیف و ترجمه در این زمینه را آغاز کردم.

در پژوهش های شما،مقاله ای با عنوان ادبیات کودک دیده می شود. لطفا کمی در این باره توضیح دهید.

نوشتن از کودکان برای من بسیار جذاب و هیجان انگیز است؛چرا که دنیای کودک عاری از هر غل و غش و ناپاکی و متفاوت از دنیای بزرگسال است و دنیای بدون کودک، جای زیبایی نیست؛ هرچند نوشتن برای کودک، کار آسانی نخواهد بود؛ زیرا تخصص می خواهد و باید با زیر و بم دنیای کودکان و ادبیات آنها آشنا باشید ، باید مخاطب را بشناسید و بدانید چه خواسته و نیازهایی دارند. آن چیز که برای من بسیار ارزشمند است ، اهمیت دادن به کودکان است و همچنین مشکلات و نیازهایی که کودکان و حتی نوجوانان دارند، دغدغۀ ذهنی من است و تلاش کرده ام، بتوانم تا حدی آن را در برخی از آثارم منعکس کنم.

و سخن آخر یک جمله از کتاب مورد علاقه شما:

من کتاب مائده های زمینی؛ اثر شاهکار و ارزشمند، آندره ژید را دوبارخوانده ام و این جمله زیبا در ذهنم باقی مانده است: آه! چه کارها که هرگز نکردیم و می توانستیم بکنیم،چه کارهایی که می بایست بکنیم و هرگز نکردیم. برای اینکه به ملاحظاتی پایبند بودیم. فرصتی مناسب را انتظار می کشیدیم، تنبلی می کردیم و…؛ زیرا نمی دانستیم هر روزی که می گذرد بی جانشین و هر لحظه نایافتنی است و تصمیم گیری، تلاش و کوشش و عشق ورزی را به وقتی دیگر وانهاده بودیم.

منبع: نواندیشان
مقالات، مطالب، طرح ها و پروژه های خود را برای قرارگیری در سایت علمی آموزشی نواندیشان از اینجا بفرستید.
نواندیشان

انجمن نوانديشان ، یک انجمن علمی، غیردولتی و مستقل است که در حوزه های علمی و تخصصی مختلف، فعالیت خود را از شهریور 1388 شروع کرد. این انجمن در راستای نیل به کمک در بهبود وضعيت علمي و پژوهشي و تحقيقاتي کشور ایجاد شده است و به دنبال فراهم کردن بستر ارتباطی مناسب میان متخصصین ایرانی جهت آشنایی با همدیگر و گسترش همکاریها و راه هاي رسيدن از علم به عمل است.

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0