نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

دماسنجهای مقاومتی و نیمه هادی

دسته بندی :مقالات مهندسی برق 31 خرداد 1391 samandoon 1151
دماسنجهاي مقاومتي

کی از مسائلی که برای آدمی اهمیت داشته دمای اطراف خود بوده، بعد از صنعتی شدن جوامع اهمیت اندازه دما برای مردم بیشتر شد. برای دانستن دمای خانه ، دمای مواد در پروسه تولید که صحیح انجام شدن آن به دما در هر زمان وابسته است و …
به همین بشر جهت برای اندازه گیری دمای اطراف خود تلاش نمود، که لوازم اندازه گیری متنوعی ساخته شد. که در هر کدام بر اساس خاصیت خاصی این اندازه گیری صورت می گیرد.
لوازم ابزار دقیق جهت اندازه گیری دما موجود مانند ترموکوپل ، RTD، ترمیستور و دماسنجهای نیمه هادی هستند که هر مدام با استفاده از قانون طبیعی و یا خصوصیتی این کار را انجام می دهند. که در این پروژه به بررسی دماسنجهای مقاومتی و نیمه هادی خواهیم پرداخت.

دماسنج مقاومتي يعني ابزاري كه مقاومت الكتريكي آنها رابطه اي با دماي آنها دارد كه رو نوع موجود است. يكي از اينها فلزاتي اند كه با تغيير دمايشان مقاومت آنها تفيير مي كند يعني(RTD ( Resistance TemperatureDetector كه يكي از پر استفاده ترين ابزار دقيق است كه در صنعت استفاده فراواني دارد، ديگري دماسنجهاي مقاومتي هستند كه از نيمه هادي ها ساخته شده اند و مفدار مفاومت اتصال P-N (ديود) با تغيير دما رابطه دارد كه اين ابزار ترميستور Thermistor نام دارد.

سري ديگري از دماسنجها كه در اين پروژه يررسي خواهند شد دماسنجهاي نيمه هادي اند. كه با پيشرفت صنايع نيمه هادي گسترش زيادي پيدا كرده كه تراشه هايي با تنوع زيادي و براي استفاده در شرايط و كاربردهاي خاصي ساخته شده اند.

همچنين در اين پروژه به بررسي چند نوع از مدارهاي مبدل خواهيم پرداخت كه عموما براي كارهاي آزمايشگاهي و يا كارهاي كوچك استفاده مي شوند و معرفي چند نوع ترانسميتر كه بيشتر در صنعت استفاده مي شوند.

مورد ديگري كه در اين پروژه به آنها پرداخت خواهد شد سنسورهاي هوشمند است. كه شامل تعريف هوشمند بودن براي سنسورهاي دمايي و معرفي چند نمونه از آنها.

در جمع آوري مطالب اين پروژه از مطالب موجود در اينترنت بهره گرفته شده است و همچنين از كاتالوگ 2003 محصولات شركت Endress+Hauser استفاده گرديده است.

در قسمت مباني علمي وفني اين پروژه به بررسي اصول و قوائد علمي و فني سنسورهاي دمايي موجود خواهيم پرداخت كه فرمولها مشخصات فني ريز آنها بررسي خواهد شد.

در قسمت انواع و كاربردها انواع گوناگون هر يك از اين سنسورها معرفي خواهند شد و همچنين چند كاربرد از از كاربردهاي مختلف آنها گفته خواهد شد.

در قسمت سنسورهاي موجود به معرفي تعدادي از سنسورهاي موجود و خصوصيات مهم آنها و همچنين ترانسميتر ها و سنسورهاي هوشمند خواهيم پرداخت.

در قسمت بازار تعدادي از سازنده هاي بزرگ خارجي همراه با شركتهاي داخلي كه نمايندگي آنها را دارند معرفي خواهند شد. البته ديد در انتخاب شركتها بر اساس فعاليت آنها در بازار و در صنعت ايران مي باشد.

عنوان مطلب: دماسنجهای مقاومتی و نیمه هادی

مشاهده کامل مطلب: لینک به تالار گفتگو

منبع: نواندیشان
samandoon

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0