نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

انواع ربات ها

دسته بندی :مقالات مهندسی برق 30 تیر 1391 samandoon 2079
انواع ربات

ربات جنگجو:

مقاومت در برابر ضربات هاي جنگجو : ربات سنگين، حرات بالا و ضربه هاي ديگر در رباتهاي جنگجو بسيار مهم و حياتي است.

rejvuhhlkbrvsvgy7pba.jpg

از اين رباتها بيشتر در مسابقات استفاده مي شود. کنترل اين گونه رباتها بسيار ساده بوده و توسط اهرم فرمان صورت مي گيرد. در مسابقات رباتهاي جنگجو، دو يا چندين ربات در يک محيط بسته قرار ميگيرند و هر کدام با تجهيزات مکانيکي خود مثل اره و چکش و … مشغول تخريب ديگر رباتها مي شوند. رباتي را که در نهايت بتواند تمام رباتهاي ديگر را از بين ببرد به عنوان بهترين ربات شناخته ميشود.

مسابقات اين رباتها بسيار جذاب بوده و نظر تماشاگران زيادي را به خود جلب مي کند .

در مسابقات روباتهاي جنگجو، اندازه و وزن رباتها در رتبه بندي اينکه هر ربات در کدام کلاس مسابقات ميتواند شرکت کند تعيين کننده است.

رباتهاي توپي شکل :

اين رباتها شبيه به يک توپ مي باشند و سيستم حرکتي و سيستم الکترونيکي آنها در داخل بدنه توپي شکل آنها قرار دارد. براي درک بهتر ساختار اين روبات، توپ گردي را تصور نماييد که بنا به خواست شما ميتواند در هر جهت بغلطد و در راستاي مورد نياز شما حرکت نمايد. اين گونه رباتها بيشتر کاربرد تحقيقاتي دارند. پيچيده ترين قسمت اين ربات بخش مکانيکي آن ميباشد که بايستي توانايي به حرکت انداختن اين کره را به هر جهت داشته باشد. سرعت کم و عدم توانايي به حرکتي بر روي سطح شيب دار را ميتوان از معايب اين گونه ربات ها نام برد.

unv7t72kkoh3cph1rwgt.jpg

اين ايده مرکز بعضي از مطالعات فضايي بوده و محققان بسياري نيز بر روي آن تحقيق کرده اند اما اطلاعات مربوط به آن کمتر منتشر شده است.

ميکرو روباتها :

اين رباتها داراي ابعاد بسيار کوچکي هستند و داراي کاربردهاي مختلفي مي باشند .

ay83o936453qierkgf99.jpg

طراحي وساخت اين رباتها بسيار مشکل مي باشد، معمولا اين رباتها به صورت چرخ دار بوده و براي حرکت از الکتروموتور هاي بسيار کوچک که معمولا شبيه موتور ساعت هاي مچي کوچک ميباشد استفاده مي کنند.

در حال حاضر اين رباتها بيشتر کاربرد تحقيقاتي و بعضا پزشکي دارند و کارهاي تحقيقاتي براي گسترش کاربرد آنها ادامه دارد.

ربات ماژولار :

اين ربات ها قابليت تغيير شکل به اشکال مختلف را دارند. اين قابليت باعث شده است که طراحي و ساخت آن بسيار مشکل شود، هر چه قدر قابليت تغيير شکل بالا رود کنترل ربات پيچيده تر مي شود ولي ذکر اين نکته ضروري است که توانايي هاي اين گونه ربات ها براي انجام امور محوله بسيار زياد مي باشد.

اجزاي اين ربات ها که بسيار شبيه هم هستند ميتوانند به آرايشهاي خاصي به يکديگر متصل شوند و اشکال پيچيده و متنوعي را به وجود آورند. در حقيقت تصور کنيد که تعدادي آجر داريد که به کمک آنها مي توانيد هر ساختماني را بسازيد.

در برخي از اين رباتها بخش ها ميتوانند بدون دخالت فيزيکي انسان از هم جدا شده و يا به هم متصل شوند و يا تغيير آرايش دهند. عموما در هر بخش اجزايي مانند اجزاي مکانيکي، کنترلي و نرم افزاري که به يک ربات هويت مي بخشد وجود دارد. ماژولار ها ممکن است در اندازه هاي بسيار کوچک و يا بسيار بزرگ ساخته شوند.

برخي از فرمهايي که روباتهاي ماژولار به خود ميگيرند عبارت اند از :

1. روبات بر روي چهار پا راه ميرود

2. ربات مانند کرم ابريشم و يا مار مي خزد.

3. ربات به شکل يک بسته در آمده و با حرکتي شبيه به تسمه تانک بر روي زمين حرکت مي کند.

4. روبات هايي به شکل رباتهاي تسمه اي به وجود مي آيند که در دو سمت آن تسمه هايي که از جنس ماژول ها هستند وجود دارد و مانند تانک حرکت ميکنند .

5. ربات به شکل يک رشته در مي آيد و با دوران حول خود بر روي زمين حرکت مي نمايد.

در پاره اي از موارد ربات به شکل يک ربات شش پا ايفاي نقش مي کند.

رباتهاي اجتماعي :

وقتي به موجوداتي که مانند مورچه، زنبور، گرگ، شير، پرندگان مهاجر و ساير مخلوقات که از زندگي گروهي بهره مي برند مينگريم متوجه مي شويم که هزاران الگوريتم رفتاري وجود دارد. برخي از اين الگوريتم ها جهت انجام عمليات مکانيکي صورت مي پذيرد.

در علم رباتيک نيز بسياري از فعاليت ها فقط در قالب گروه رباتهاي متشابه و يا نامتشابه تحقق مي يابند .

وجه مشترک تمام ربات هي گروهي نقش برجسته آنها در ارتباط و تبادل اطلاعات ميباشد، همچنين نقش عملياتي اين رباتها بسيار متنوع است. از جمله :

1. تجمع ربات ها حول ربات فرمانده

2. متفرق شدن ربات ها از اطراف يک ربات

3. عبور يک ربات از ميان ربات ها

4. جدا شدن ربات ها در چند دسته

5. چرخيدن رباتها حول يک ربات

6. حرکت همه رباتها به سمتي که ربات فرمانده جهت ميگيرد.

7. دنبال کردن يک ربات توسط ديگر ربات ها

8. حرکت رباتها در گوشه يک ديوار

9. کشف يک محيط ناشناخته وسيع توسط رباتها و تهيه نقشه از آن

10. رفتن رباتها به جايگاه ويژه جهت انجام عمل شارژ

11. خروج رباتها از يک ماز بزرگ

ربات سگ :

طراحي اين ربات ها الهام گرفته از سگ مي باشد. علاوه بر عيده طراحي، اين رباتها شباهت زيادي هم به سگ دارند، مانند عکس العمل نسبت به نوازش و…

اين رباتها بيشتر جنبه سرگرمي دارند که به طور مثال ميتوان به مسابقات فوتبال بين رباتهاي سک سوني که بيشترين کار تحقيقاتي را در ساخت اين نوع ربات ها داشته است اشاره کرد. مسابقات اين رباتها اينگونه ميباشد که شرکت کنندگان در مسابقات، با خريداري و Program کردن رباتهاي تيم خود با حريف مسابقه مي دهند، تيمي در اين مسابقات برنده مي شوند که برنامه قوي تري براي ربات هاي خود نوشته باشد.

رباتهاي سک توانايي هاي جالب ديگري نيز دارند، مانند :

1. مدلهاي جديد ميتوانند به طو اتوماتيک خود را شارژ کنند

2. علاوه بر عکس العمل نسبت به نوازش، نسبت به دستورات از راه دور صاحب خود که با حرکات دست صادر مي شود نيز حساسيت دارند .

3. ايجاد حرکات موزون متناسب با موسيقي پخش شده.

4. قابليت برنامه ريزي سطح بالا براي فعاليت هاي ديگر

رباتهاي پرنده :

کليه رباتهايي که به هر نحو توانايي بلند شدن از زمين يا به عبارت ديگر قابليت پرواز را داشته باشند، در اين رده قرار مي گيرند.

Related image

با توجه به اينکه در حال حاضر روشهاي محدودي براي پرواز وجود دارد، اکثر اين رباتها هم اکنون ساختار هاي شبيه هوا پيما و هلسکوپتر دارند.

البته ربات هايي را هم که با سيستم بالون پرواز مي کنند در اين طبقه بندي قرار مي دهند.مشخص است که کليه محاسبات مربوط به مثلا طراحي يک هواپيماي واقعي بايد براي اين نوع رباتها در نظ گرفته شود.

در مورد هدايت اين نوع روباتها در آسمان نيز مي توان از راديو کنترل يا ابزار هاي مشابه استفاده نمود . در بعضي از مواقع بعضي از اين رباتها براي انجام عمليات پروازي خاصي برنامه ريزي شده و به طور کاملا اتوماتيک ماموريت مورد نظر را انجام مي دهند .

براي اهدافي مانند عکس برداري هوايي، تهيه نقشه هاي زمين شناسي و حمل قطعات و ابزار آلات از اين نوع ربات ها استفاده مي شود .

جديدا نيز فعاليت گروههاي تحقيقاتي در زمينه شبيه سازي پرواز پرندگان و پياده سازي آن در رباتها براي بلند شدن از زمين و گشت زني در آسمان کاملا نتيجه بخش بوده است.

samandoon

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0