جایگاه آتشکده در معماری

جایگاه آتشکده در معماری

جایگاه آتشکده در معماری

عنوان تحقیق : جایگاه آتشکده در معماری

استاد راهنما : دکتر حسن ستاری ساربانقلی

درس مبانی نظری معماری ارائه دهنده : فواد کامران قوامی ورودی مهر ۸۱

زندگی جمعی و جایگزینی آتشکده‌ها

ایرانیان دوران باستان خاک و سرزمین را یا به دلیل به وجود آمدن و زاده شدن هر چیزی از خاک و بازگشت به آن و یا به دلیل باور همزاد بودن زمین با همه وجو مادی جهان پرستش می‌کردند. آنان به دلیل اینکه خاک را یکی از عناصر چهارگانه و سازنده جهان هستی می‌دانستند هرگز آنرا نمی‌آلودند و از آن حراست می‌کردند. در دوران نه‌چندان دور ـ تدوین وندیداد ـ یعنی زمانی که بیشتر اساطیری است تا متکی به داده‌های همردیف با فرآورده‌های مدنی به خاک اشاره‌ای شده است؛ اول:« ای آفریدگار پاک جهان مادی در کجا زمین نخست بیش از همه جا شاد است؟ آنگاه گفت اهورامزدا براستی ای سپنتمان زرتشت در آنجائی که مرد پاکدینی هیزم و برسم و شیر و هاون در دست گیرد و سرود دینی بلب راند، مهر و رام را بستاید»؛ و دوم:«در آنجائی که مرد پاکدینی خانه بر پا کند و آن خانه از آتش و شیر و زن و فرزند و گله برخوردار باشد و گاو و راستی و علوفه و سگ و آنچه از برای زندگانی خوش باید در آنجا فراوان باشد»؛ سوم: «در آنجایی که بیشتر از همه جا گندم و گیاه و درختهای میوه بکارند، در آنجائی که زمین خشک است آب رساند و در آنجائی که آبگیر است خشک کنند» … الخ.[۱]
ادامه مقاله در لینک زیر==>

عنوان مطلب: جایگاه آتشکده در معماری

مشاهده مطلب: لینک به تالار گفتگو

منبع: نواندیشان

اشتراک گذاری این نوشته

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *