رفتن به مطلب

آخرین مطالب انجمن

در حال نمایش موضوع ارسال شده در 365 روز گذشته.

نوع مطالب


  • هر زمانی
  • از زمان آخرین بازدید من
  • روز های خاص
  • بازه زمانی خاص
  • در آخرین

  • شروع

    پایان

این جریان به طور خودکار بروزرسانی می شود     

  1. امروز
  2. هیچکدوم از فایلها باز نمیشه
  3. عایق الاستومری نوین ترین روش عایقکاری است که برای جایگزینی عایق های سنتی ایده آل میباشد و دارای کاربرد های وسیع دارد. این عایقها غیر قابل اشتعالند و در رنج دمایی ۲۰۰- تا ۱۰۵+ درجه سانتی گراد مقاومند. پایداری بالا، نفوذ پذیری بخار آب پایین، ضریب هدایت گرمای خیلی پایین، دوستدار محیط زیست بودن، عدم ایجاد خوردگی در زیرعایق و بسیاری خصوصیت دیگر، همگی از عوامل محبوبیت عایقهای الاستومریست. از لوازم مورد نیاز جهت نصب و استفاده از عایق الاستومری می توان به چسب عایق الاستومری ، چسبدار، آلومینیومی ، برزنتی و پلیمری می توان اشاره نمود. نوار درزگیر در مدلهای مختلفی نظیر پشت چسبدار (عایق چسبدار چسبی) و با نخ مسلح و نیز در ضخامت عرض های گوناگون (بسته به کاربرد مورد نظر) عرضه می گردد. استفاده از این نوار موجب استحکام بخشیدن به عایق میشود و همچنین باعث پیشگیری از اتلاف انرژی (درزبندی و هوابندی) در محل درزها و شکاف ها می گردد. نوار درزگیر آلومینیومی پشت چسبدار، دارای نخ از جنس فایبرگلاس است. این عامل سبب میشود که استحکام عایقکاری بالا رفته و از پاره شدن آن پیشگیری شود. نوار آلومینیومی برای عایق الاستومریک (عایق الاستومری) با روکش آلومینیوم استفاده می گردد . از این نوارهای همچنین در صنعت خودرو سازی برای درزبندی استفاده می گردد . این شرکت همواره بهترین کیفیت اجناس را همواره با بهترین قیمت تقدیم مشتریان عزیز می نماید . جهت درزگیری و هوابندی عایق در محل درزها و شکاف ها از نوار درزگیر الاستومری که از جنس خود عایق می باشد استفاده می نمایند. این نوار به عایق استحکام بخشیده و مانع از اتلاف انرژی می گردد . این نوار بصورت پشت چسبدار ساده و نخدار مسلح قابل عرضه می باشد. نوار الاستومری در ضخامت های ۳و ۵ میلی متر و عرض ۵ سانتی متر موجود می باشد.منبع: نوار درزگیر کالا تهویه
  4. برای ساخت و تولید لوله‌های فولادی روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از این روش‌ها روش ساخت لوله به روش اسپیرال می‌باشد. در این روش لوله‌های فولادی را به شکل مارپیچ در ضخامت‌های مختلف تولید می‌کنند.لوله‌های اسپیرال در سایزهای 5 تا 120 اینج به‌صورت رول شده در بازار موجود می‌باشد که در صورت نیاز می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. این لوله‌ها به دلیل داشتن انعطاف‌پذیری بالا، یکنواخت بودن ابعاد ساخت، خواص مکانیکی مناسب در صنایع گاز و نفت بیش‌ازپیش مورداستفاده قرارگرفته‌اند.اولین لوله اسپیرال در سال 1960 میلادی باکیفیتی قابل‌قبول در جهان تولید شد و در صنایع مربوطه بکار گرفته شد. در بازه زمانی قبل از 1960 باوجوداینکه لوله اسپیرال در بازار موجود بود اما به دلیل داشتن کیفیتی پائین تر از لوله درزدار از اقبال عمومی زیادی برخوردار نشد و در صنایع بیشتر از لوله‌های درزدار به‌جای لوله‌های اسپیرال استفاده می‌شد.هرچند امروزه تولیدات لوله‌های اسپیرال همچنان سهم کوچکی از بخش تولید را به خود اختصاص داده است اما روز به روز تولیدات آن در حال گسترش می‌باشد. لوله اسپیرال هم‌اکنون برای انتقال نفت و گاز در بسیاری از مناطق جهان از لوله اسپیرال که به‌صورت درز جوش مارپیچی می‌باشند استفاده می‌شود. با طی کردن فرآیند تکاملی و روبه‌جلو در تولید این لوله می‌توان گفت که لوله اسپیرال به رقیب اصلی لوله‌های درز جوش مستقیم تبدیل‌شده است که در بیشتر استانداردهای بین‌المللی به موارد کنترل کیفی این نوع لوله فولادی در کنار لوله‌های درز جوش مستقیم اشاره‌شده است. مزایای لوله اسپیرال برخوردار بودن از ساختی یکنواختدارا بودن لوله‌های اسپیرال از خواص بالای مکانیکیازنظر جریان روان در این لوله فولادی، لوله‌های اسپیرال خلوص قابل قبولی را از خود نشان داده‌اندبا توجه به انعطاف‌پذیری لوله اسپیرال در زمان‌هایی که نیاز به خم‌کاری باشد استفاده از این لوله مناسب‌تر است.با داشتن قیمتی مقرون‌به‌صرفه استفاده از لوله‌های فولادی اسپیرال هزینه کمتری را نسبت به دیگر لوله‌ها به کارفرما اعمال می‌کند. روش‌های ساخت این نوع لوله فولادی برای ساخت این نوع لوله در حالت کلی 5 روش وجود دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.روش اول: روش موسوم به O&U: در این روش ابتدا لوله را به شکل U درآورده و سپس به شکل O تبدیلش می‌کنند.روش دوم: خم کردن غلتکی یا نورد هرمی: در این روش با قرار گرفتن صفحه فولادی در بین چند غلتک انحنای موردنظر را به دست می‌آورد و سپس درز موجود با جوش پر می‌شود.روش سوم: روش 2C: در این روش دو صفحه که به شکل C درآمده‌اند را به هم با جوش دادن متصل می‌کنند.روش چهارم: C&O: این روش که شباهت زیادی به روش U&Oدارد در مرحله اول میزان فشار بکار رفته برای خم شدن صفحه بیشتر می‌باشد.روش پنجم: شکل‌دهی مارپیچی: در این روش ورق همچون رزوه‌ای که در اطراف یک پیچ قرارگرفته است به‌صورت یک لوله درمی‌آید و درنهایت درز موجود بین لبه‌های ورق با استفاده از جوش پر می‌شود.برای ساخت لوله‌های درز جوش مستقیم ورق فلزی را در جهت خروج لوله وارد ماشین موردنظر می‌کنند این در حالی است که برای ساخت لوله‌های فولادی مارپیچ محورهای نوار ولوله زاویه‌ای را به نام زاویه ورودی یا شکل‌دهی نام دارد خواهند ساخت. نحوه جوشکاری این لوله‌ها برای جوشکاری لوله‌های فولادی مارپیچ از روش قوسی زیر پودری بهره برده می‌شود. این نوع جوشکاری که برای اولین بار در سال 1892 توسط اسلاویانوف مورداستفاده قرار گرفت در سال 1927 به‌عنوان اختراعی در خصوص روشی برای جوشکاری قوسی مواد گدازآور دانه‌ای و همچنین دستگاه جوشکاری قوسی زیر پودری به ثبت رسید.در این نوع جوشکاری قوس در زیرپوششی از فلاکس یا پودر مخصوص پنهان می‌شود تا در معرض برخورد با اکسیژن قرار نگیرد و از اکسید شدن آن جلوگیری به عمل آید زیرا این منطقه یکی از مهم‌ترین بخش‌های موجود در این نوع لوله‌های می‌باشد.منبع: اسپیرال کالا تهویه
  5. 1) کانال های فلکسیبل بدون عایق : کانال فلکسیبل آلومینیومی ساده (Aluminium) : جهت استفاده در مسیرهای برگشت و انشعاب ها، تخلیه و انتقال هوای سرویس های بهداشتی، هودها، اگزاست فن ها و … از کانال لوله خرطومی یا لوله فلکسیبل آلومینیومی استفاده می نمایند. سایز: “4 تا “24 تشکیل شده از: 1 لایه آلومینیوم تقویت شده مقاوم ساختار لایه داخلی: 3 لایه آلومینیوم و 2 لایه پلی استر ضخامت لایه داخلی: 100 میکرون دامنه عملکرد دمایی: 150+ تا 30- درجه سانتی گراد متراژ و نوع بسته بندی: 10 مترطول در هر بسته کانال فلکسیبل کومبی با روکش PVC مشکی (Combi) : جهت انتقال هوا، مسیرهای برگشت، انشعاب ها، اگزاست فن ها و قابلیت استفاده در سیستم های تهویه مطبوع و مکان هایی که در معرض دید مستقیم بوده و احتمال آسیب با توجه به نوع فعالیت انجام گرفته وجود دارد از این نوع کانال فلکسیبل خرطومی کومبی یا لوله فلکسی کومبی (کانال خرطومی کومبی یا لوله کومبی) استفاده می گردد. سایز: “4 تا “24 تشکیل شده از: 1 لایه آلومینیوم + 1 لایه روکش PVC ساختار لایه داخلی: 3 لایه آلومینیوم و 2 لایه پلی استر ضخامت لایه داخلی: 100 میکرون دامنه عملکرد دمایی: 150+ تا 30- درجه سانتی گراد متراژ و نوع بسته بندی: 10 مترطول در هر بسته کانال فلکسیبل برزنتی مسلح نخ دار (Canvas) : قابلیت استفاده در سیستم های تخلیه (اگزاست) و انتقال هوای گرم و گاز و به دلیل مقاومت بالایی که دارند در محیط های خشن مانند؛ کارخانه ها، کارگاه ها، سوله ها و … از این نوع کانال های فلکسی خرطومی برزنتی استفاده می گردد. (لوله های فلکسی بل برزنتی، مستحکم در برابر مواد خورنده و اسیدها). لوله خرطومی برزنتی بسیار محکم و مقاوم بوده و در برابر ضربه استحکام بسیار زیادی از خود نشان می دهد. سایز: “4 تا “24 تشکیل شده از: 1 لایه برزنت مسلح نخ دار بسیار مقاوم ساختار لایه داخلی: PVC و الیاف پلی استر ضخامت لایه داخلی: 250 میکرون دامنه عملکرد دمایی: 80+ تا 20- درجه سانتی گراد متراژ و نوع بسته بندی: 10 مترطول در هر بسته کانال فلکسیبل pvc شفاف : مورد استفاده داکت فلکسیبل PVC به عنوان رابط انعطاف پذیر برای انتقال هوا، پودر و ذرات طراحی شده و قابل استفاده در کارخانه های چوب، مکنده های نجاری، کارخانه های سرامیک و سنگ، کارخانه های نساجی، اتاق های تمیز، آزمایشگاهها، معادن، ساختمانها و کارخانه های صنعتی می باشد. سایز: “4 تا “24 تشکیل شده از: از یک رشته فیلم PVC و یک مفتول فولادی که بین نوارهای PVC قرار می گیرد دامنه عملکرد دمایی: در بازه دمایی 20- الی 80+ درجه سانتیگراد متراژ و نوع بسته بندی: 6 مترطول در هر بسته کانال فلکسیبل معدنی برزنتی : موارد استفاده در صنایع هوایی , معادن ,خودروسازی و برای خنک کردن دستگاه های خاص سایز: “4 تا “24 تشکیل شده از : ساختار این لوله از یک رشته PVC بسیار سبک و مقاوم در برابر پارگی و یک مفتول فولادی که بین نوارهای PVC قرار میگیرد ساخته شده است. دامنه عملکرد دمایی: در بازه دمای 20- الی 80+ درجه سانتیگراد متراژ و نوع بسته بندی: 10 مترطول در هر بسته 2) لوله های فلکسیبل عایق دار : کانال خرطومی و لوله فلکسی عایق دار در 5 مدل؛ لوله فلکسی الاستومری از جنس NBR ، پلی استر فشرده یا IFD ، پشم شیشه ، لوله فلکسی پلی استر و پلی اتیلن موجود بوده و بهترین پیشنهاد، راهکار و جایگزین بسیار مناسبی برای کانال های قدیمی و سنتی گالوانیزه جهت انتقال هوا، مورد استفاده برای سیستم های تهویه مطبوع، انواع دستگاه های داکت اسپیلت، تخلیه و انتقال هوا (اگزاست فن ها) و … می باشند. کانال فلکسیبل با عایق الاستومری : سایز: “4 تا “24 تشکیل شده از: 1 لایه آلومینیوم + 1 لایه عایق الاستومریک (6 میلیمتر) + 1 لایه آلومینیوم ساختار لایه داخلی: 3 لایه آلومینیوم و 2 لایه پلی استر ضخامت لایه داخلی: 100 میکرون دامنه عملکرد دمایی: 120+ تا 40- درجه سانتی گراد متراژ و نوع بسته بندی: 6 مترطول در هر بسته کانال فلکسیبل با عایق پلی استر فشرده (IFD): سایز: “4 تا “24 تشکیل شده از: 1 لایه آلومینیوم + 1 لایه عایق پلی استر فشرده (4 میلیمتر) + 1 لایه روکش PVC مقاوم ساختار لایه داخلی: 3 لایه آلومینیوم و 2 لایه پلی استر ضخامت لایه داخلی: 100 میکرون دامنه عملکرد دمایی: 100+ تا 20- درجه سانتی گراد متراژ و نوع بسته بندی: 6 مترطول در هر بسته کانال فلکسیبل با عایق پشم شیشه: سایز: “4 تا “24 تشکیل شده از: 1 لایه آلومینیوم + 1 لایه عایق پشم شیشه (25 میلیمتر) + 1 لایه روکش آلومینیوم ساختار لایه داخلی: 3 لایه آلومینیوم و 2 لایه پلی استر ضخامت لایه داخلی: 100 میکرون دامنه عملکرد دمایی: 250+ تا 30- درجه سانتی گراد متراژ و نوع بسته بندی: 10 مترطول در هر بسته کانال فلکسیبل با عایق پلی استر: سایز: “4 تا “24 تشکیل شده از: 1 لایه آلومینیوم + 1 لایه عایق پلی استر + 1 لایه آلومینیوم ساختار لایه داخلی: 3 لایه آلومینیوم و 2 لایه پلی استر ضخامت لایه داخلی: 100 میکرون دامنه عملکرد دمایی: 150+ تا 30- درجه سانتی گراد کانال فلکسیبل با عایق پلی اتیلن : سایز: “4 تا “24در اثر كندانس رطوبت حاوي هواي سرد را به خود جذب نكرده و خيس نمي شود .از جمله ویژگی هایش قابلیت کش آمدن فشرده شدن و پیچ خوردن میباشدمحفوظ از فضای بیرون است.بازدارنده شعلهبدون کندانس و تعرقجذب رطوبت ندارد.منبع: لوله فلکسیبل کالا تهویه
  6. Tamana73

    ازلذتهای کوچک زندگیت بگو........

    البته که لذت بزرگی بود.... همصحبتی با نگین:)
  7. واقعا مشکلات زیاد و زیادتر شده سیاست های مزخرف و ویرانگر....
  8. adamak-h

    داری یا نداری؟

    احتمالا دارم #عشق_من_خواهرشوهرم اسمایل مورد علاقه
  9. رضا های عطاران و شفیعی جم شبا چه ساعتی می خوابی؟
  10. adamak-h

    ∵ هستی , نیستی ؟ (سرگرمی)

    بعضی وقتا شدیدا حس میکنم هستم توانمند
  11. دیروز
  12. سلام چند ماه پیش این رمان رو خوندم . اگر اشتباه نکنم پوران درخشنده اعلام کرد میخواد فیلمشو بسازه پس کنجکاو شدم جذابیتش برام دوره ی زمانی ای بود که داستان درش اتفاق افتاده. شروعش کلیشه ای بود . نزدیک بود همون اول کنار بذارمش . اما خواستم تا ته بخونمش علت شهرتش رو بفهمم توی توصیف ها کم کاری و بی حوصلگی کرده بود نویسنده . میشد فضاهارو جون دار تر شرح بده . بنظرم یه مرحله بازنویسی و پرورش نیاز بود . با اینحال به پسر ماجرا میرسید تصویر ذهنیشو کامل و با جزئیات نوشته بود . در واقع دو شخصیت اصلی داستان رفتارها و واکنش هاشون واقعی تر بود اما شخصیت های دیگه ساختگی و تراوش ذهنی بودن داستان هر چی جلوتر رفت واقعی تر شد . انگار نویسنده نمودارش از ماکسیمم احساسات به ماکسیمم منطقش رسیده بود : } روی مرز بین رمانهای زرد و رمانهای تاپ داخلی بود. گستردگی مخاطب داشت
  13. این عادت چک کردن و نگاه انداختن کاش از سرم میفتاد ... + @leo.unique یادم نیست
  14. لینک دانلود اصلاح شد
  15. آشنایی با مشاغل سازنده و نصاب در و پنجره با پروفیل UPVC و نحوه آموزش آن مأموریت اصلی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور آموزش، پژوهش، تولید استانداردهای آموزشی و ارزشیابی مهارت نیروی کار کشور است که فرآیند آموزش به صورت کوتاه مدت و پودمان های تکمیلی بین سطوح تحصیلی از طریق آموزش در مراکز ثابت بخش دولتی، تیم های سیار شهری و روستایی، مراکز جوار صنایع و صنوف، مراکز جوار دانشگاه، مراکز جوار زندان، مراکز جوار پادگان ها، آموزش در مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای و همچنین آموزش در بخش غیر دولتی توسط آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای انجام می شود و بدین وسیله نسبت به تأمین و تربیت نیروی کار ماهر و نیمه ماهر مورد نیاز بخش های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات و ارتقای فرهنگ مهارت های فنی جامعه اقدام می نماید. همچنین به مهارت آموختگان در صورتیکه در ارزشیابی احراز صلاحیت شغلی و حرفه ای موفقیت کسب کنند، گواهینامه صلاحیت شغلی اعطا می شود. متقاضیان دریافت گواهینامه با شرکت در آزمون های کتبی و عملی و قبولی نهایی موفق به اخذ گواهی نامه از سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور خواهند شد. اهمیت آموزش‌های اشاره‌ شده سبب شد تا وب سایت آگهی استخدام و کاریابی نواندیشان با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به معرفی خدمات آموزشی و دوره‌های آموزشی این سازمان می‌پردازد. حرفه آموزشی که در این هفته به معرفی آن خواهیم پرداخت، سازنده و نصاب در و پنجره با پروفیل UPVC است. ساخت در و پنجره دوجداره upvc و اهمیت آن در جامعه: از آنجائیکه صرفه جویی در مصرف انرژی یکی از چالش‌های مهم جهان امروز است و سهم بخش ساختمان در مصرف انرژی کشورها قابل توجه است، به همین دلیل در چند دهه اخیر در اکثر کشورهای صنعتی، اقدامات اساسی در زمینه اصلاح الگوی مصرف، با استفاده از ابزارهای مختلف از جمله تدوین مقررات و ضوابط، صورت گرفته است. از جمله در مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، استفاده از فرآورده‌های نوینی نظیر شیشه‌های دوجداره با پوشش‌های خاص، پنجره‌های upvc و آلومینیوم گرما شکن و … جهت بهبود عملکرد حرارتی پوسته خارجی ساختمان ، مورد نظر قرار گرفته است . ساخت درب و پنجره دوجداره upvc به واسطه کابرد زیاد و همچنین مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان مورد توجه قرار گرفته و روی آوردن سازندگان ساختمان به این مهارت گویای اهمیت درب و پنجره دوجداره upvc در صنعت ساختمان می باشد. شرح شغل: سازنده درب و پنجره دوجداره upvc از مشاغل صنعت ساختمان می باشد که فرد با بکارگیری انواع ملزومات آموزشی تولید و مواد اصلی مصرفی و کمکی ، ضمن رعایت موارد حفاظتی و ایمنی در فرایند تولید در و پنجره دوجداره upvc و آزمایشات استاندارد کنترل کیفیت ، بعد از طی دوره آموزشی با راه اندازی کارگاه کوچک و بازاریابی محصول اقدام به تولید محصول می نماید و یا ممکن است در کارگاه تولیدی مربوطه مشغول به کار گردد. عنوان دوره: سازنده و نصاب در و پنجره با پروفیل upvc و شیشه دوجداره ( Double glass door and window UPVC manufacturer and installer) کد ملی آموزش شغل: ۸۱۴۲۲۰۲۹۰۰۱۰۰۰۱ آشنائی با رشته / دوره آموزشی: سازنده و نصاب در و پنجره upvc و شیشه دوجداره ، جهت استفاده در امکان مسکونی ، تجاری و صنعتی ، اقدام به تولید در و پنجره upvc می نماید. مدت دوره آموزش : ۲۰۰ ساعت ( زمان آموزش نظری : ۴۷ ساعت ـ زمان آموزش عملی : ۱۵۳ ساعت) که بر این اساس با توجه به ساعات برگزاری دوره و شیفت آموزشی که می تواند در شیفت صبح، شیفت بعد از ظهر یا یکسره برنامه ریزی و اجرا شود، طول دوره آموزشی بین ۲ تا ۲٫۵ ماه خواهد بود. ویژگی کارآموز: حداقل توانایی جسمی وذهنی: شخصی که وارد این دوره می شود باید سلامت کامل جسمانی و روانی داشته باشد. حداقل مدرک تحصیلی: دیپلم جنسیت: هم زنان و هم مردان می توانند در این دوره شرکت نمایند. شرایط سنی: حداقل سن برای شرکت در دوره های آموزشی ۱۵ سال تمام می باشد. به استناد تبصره ۲ ماده ۱۸ آئین نامه نحوه ی تشکیل و اداره آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد پذیرش کارآموزان گروه سنی ۱۵- ۱۲ سال منوط به به ارائه اجازه ی کتبی ولی و یا قیم قانونی کارآموز است. پیش نیاز مهارتی: این دوره پیش نیاز لازم ندارد. مسیر اشتغال و ارتقاء و تکمیل مهارت : کارآموزان پس از طی دوره آموزشی در صورت فراهم بودن فرصت شغلی مرتبط این حرفه ، می توانند جهت ارتقای دانش و مهارت های تخصصی خود و کسب درآمد، در کارگاههای ساخت در و پنجره دوجداره upvc که بصورت آزاد مشغول فعالیت هستند به عنوان کارگر ماهر مشغول به کار شوند. مهم ترین استانداردها و مشاغل مرتبط با دوره: مهم ترین استاندارد آموزش مهارت مرتبط با این دوره، ساخت شیشه دوجداره upvc می باشد. وضعیت کنونی ،آینده شغلی و مزایای اشتغال در این حرفه: با توجه به اینکه گرفتن پایان کار ساختمان ، مستلزم دارا بودن در و پنجره دوجداره می باشد، به همین دلیل مهارت آموختگان این رشته می توانند با ایجاد کارگاه و یا بعنوان نصاب در و پنجره دوجداره upvc و یا به عنوان کارگر ماهر و یا بازاریاب در این رشته فعالیت نمایند و بعلت وجود ساخت و ساز در کشور، این دانش آموختگان می توانند کسب درآمد نمایند. تجهیزات و ملزومات راه اندازی یک کارگاه سازنده در و پنجره دوجداره upvc : از مهم ترین تجهیزات و مواد مصرفی لازم که در یک کارگاه ساخت در و پنجره دوجداره upvc می بایست وجود داشته باشند می توان به موارد زیر اشاره نمود: دستگاه های برش ، فرز سه کاره ، جوش ، پلیسه گیر ، مولیون زن و زهوار بر و همچنین میز کار ، دریل ، پیچ سفت کن و ملزومات کمکی دیگر. میزان درآمدشاغل: می دانید که حداقل حقوق در قانون کار به صورت سالیانه تعیین می گردد ولی شاغلین دراین رشته باتوجه به مهارت های تخصصی خود، ذوق و هنر و سلیقه و آشنایی با روشهای مختلف کار و میزان تجهیزات موجود در کارگاه، می توانند به میزان قابل توجهی بیشتر از حداقل حقوق قانون کار ، درآمد داشته باشند. مزایای گواهینامه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور: -گواهینامه مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور دارای کد استاندارد بین المللی مشاغل (۲۰۰۸-ISCO) می باشد که دارندگان آن با احراز صلاحیت شغلی می توانند از مزایای قانونی مختلفی بهره مند گردند. گواهی نامه های مهارت ، قابلیت ارائه به سازمان تامین اجتماعی با هدف استفاده از بیمه های مربوط به صنایع ساختمان را دارد. به شما کار جوی محترم پیشنهاد می شود جهت آشنایی بیشتر با دوره های آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و جهت ثبت نام در این دوره ها به آدرس پورتال سازمان: [Hidden Content] و آدرس سایت سازمان [Hidden Content] مراجعه فرمائید. شایان ذکر است که این مطلب با همکاری مهندس بابک اولادی ، مربی مرکز آموزش فنی و حرفه ای شماره نه تهران تهیه شده است .
  16. فرض کنید شما برای یک مسافرت کاری مجبور به سفر هوایی شده اید و باید هر چه زود تر نسبت به تهیه بلیط اقدام کنید و در زمان تعیین شده در مقصد مورد نظر حضور داشته باشید. برای خرید بلیط هواپیما شما دو انتخاب دارید: یکی خرید بلیط از طریق مراجعه حضوری به آژانس های هواپیمایی و انتخاب دیگر، خرید بلیط از طریق مراجعه به سایت های اینترنتی فروش بلیط و اقدام به خرید آنلاین. حال فرض می شود که شما خرید بلیط به صورت حضوری را انتخاب کرده اید. از سری مشکلاتی که ممکن است برای شما به وجود بیاید می توان به موارد زیر اشاره کرد: اتلاف زمان و انرژی در صورت انتخاب خرید حضوری، شما به قصد تهیه بلیط هواپیما ناچار هستید مسافتی را تا آژانس های هواپیمایی طی کنید و معمولا با ترافیک مواجه می شوید که این مسئله باعث به هدر رفتن زمان می شود و به دلیل تحمل ترافیک بخش زیادی از انرژی شما هم در طول مسیر از دست می رود. علاوه بر این امکان دارد به موقع نرسید و ظرفیت پرواز در ساعت مد نظر شما پر شده است یا اینکه برای ساعت مورد نظر شما بلیط وجود نداشته باشد. پس باید به آژانس دیگری سر بزنید و باز هم این مشکلات را تحمل کنید! اما با خرید اینترنتی شما مجبور نیستید هر بار برای خرید بلیط زمان زیادی را صرف کنید و تنها با صرف چند ثانیه بلیط مورد نظر خود را جست و جو و خریداری می کنید. محدودیت زمانی و مکانی آژانس های هواپیمایی ساعت کاری خاصی دارند و در تمام ساعات نمیتوان به آنها مراجعه کرد. علاوه بر این در روز های تعطیل بسته هستند و ممکن است سفر کاری شما فوری باشد اما به دلیل قرار گرفتن در ایام تعطیلات موفق به تهیه بلیط هواپیما نشوید. بنابراین شما با محدودیت زمانی روبرو خواهید بود. همچنین ممکن است شما در جایی باشید که به آژانس های هواپیمایی دسترسی ندارید و یا به دلیل قرار گرفتن در شرایط خاصی امکان مراجعه حضوری را نداشته باشید. این موارد ممکن است باعث شود که نتوانید به موقع بلیط خود را تهیه کنید و سفر کاری شما با مشکل مواجه می شود. این در حالی است که شما می توانید در هر زمان و مکانی حتی با استفاده از تلفن همراه خود به صورت آنلاین بلیط مورد نظر خود را خریداری کنید و نگرانی بابت نرسیدن به مقصد نداشته باشید. نداشتن حق انتخاب در خرید حضوری شما به آژانس مراجعه می کنید و آنها به شما یک بلیط را پیشنهاد می دهند بنابراین ناچارید بلیطی که به شما معرفی می شود را خریداری کنید یا از بین چند بلیط محدود یکی را انتخاب کنید. اما در خرید اینترنتی می توانید در سایت های مختلف به جست و جو پرداخته و با مشخص کردن مبدا و مقصد و ساعت حرکت، تمام اطلاعات پرواز را مشاهده کرده، و از بین انتخاب های زیادی که پیش رو دارید، انواع بلیط ها را با هم مقایسه کنید ومطابق نیاز و سلیقه خود نوع ایرلاین، بلیط چارتر و یا بلیط سیستمی را انتخاب کنید. خرید حضوری مقرون به صرفه نیست همانطور که گفته شد در خرید حضوری شما امکان مقایسه ندارید و یا اگر هم بخواهید قیمت های آژانس های مختلف را مقایسه کنید باید روز ها وقت خود را هدر دهید تا نهایتا مناسب ترین قیمت را پیدا کنید. علاوه بر این گاهاً پیش می آید که در زمان خرید حضوری بلیط با قیمت های نا متعارف روبرو می شوید و چون حق انتخاب دیگری ندارید و یا فرصت نمی کنید به آژانس دیگری سر بزنید ناچار به تهیه بلیط با همان قیمت هستید. پس خرید حضوری بلیط چارتر از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست. اما در خرید اینترنتی می توانید در سایت های مختلف قیمت ها را با هم مقایسه کنید که این کار به جای ساعت ها و یا شاید روز ها، نهایتا نیم ساعت از وقت شما را می گیرد. همینطور می توانید تخفیف ها را هم مشاهده کنید و اقدام به خرید ارزان ترین بلیط نمایید. از دیگر معایب خرید حضوری بلیط این است که اگر قصد استرداد بلیط را داشته باشید باید باز هم به آژانس مربوطه مراجعه کنید و مجددا مشکلات به هدر رفتن زمان و ترافیک مسیر را تحمل کنید اما در خرید اینترنتی، می توان با کسر مبلغی به راحتی و به صورت آنلاین سفر را کنسل کرد. با توجه به تمامی موارد گفته شده، توصیه می شود برای تهیه بلیط به سایت های معتبر قروش بلیط، همانند مستر بلیط، مراجعه کرده و بدون اتلاف وقت و با کمترین هزینه بلیط مورد نظر خود را تهیه کنید در ضمن اگر سفر با هواپیما برای شما ممکن نیست پیشنهاد می کنیم یک سفر دلچسب با قطار های رجا را تجربه کنید.
  17. leo.unique

    ∷ تا حالا شده ؟

    نه تاحالا شده احساس حیوون بودن بهت دست بده ؟
  18. Rostam18

    بعضی نگاه ها ..

  19. Rostam18

    artistic black and white

  20. Rostam18

    عکس نوشتــــ

  21. @BISEl پست مرا حذف نمودی انتقاد سازنده باعث پیشرفت است باور کن.
  22. هفته گذشته
  23. با سلام من درحین نصب ویندوز چون درایو سی فرمت نمیشد مجبور شدم که با cmdفرمت کنم و تمام فایل های سیستمم از بین رفتن از جمله عکس ها و غیره حالا میخوام بدونم که آیا این اطلاعات ریکاوری میشوند یا خیر با تشکر لطفا راهنماییم کنید
  24. سلام دوستان عزیز اگر کسی نحوه مدل سازی سیکل تولید یخ برای یک سیستم ذخیره سازی سرما را با نرم افزار انرژی پلاس بلده انجام بده یا فایل آموزشی از این نرم افزار داره راهنمایی کنه. خیلی ممنون
  25. این حرفه در خوشه صنعت و گروه صنایع خودرو قرار می‌گیرد. این حرفه درسال گذشته جزء حرفه‌های پرمخاطب سازمان بوده است و عملکرد آموزشی بیش از ۱۴۰۰۰ نفر-دوره تنها در بخش آموزش دولتی داشته است. عنوان دوره: تعمیرکار اتومبیل‌های سواری بنزینی (درجه ۲) (Gasoline passenger cars repairman (Grade 2)) کد ملی آموزش شغل / شایستگی (کد استاندارد قدیم و جدید): 3/2/23/43-8 آشنایی با رشته / دوره آموزشی: (شامل توانایی‌ها- طول دوره- ساعات آموزش تئوری و عملی) شاید جوانان زیادی به دنبال انتخاب یک شغل مناسب باشند و زمانی که توانایی و علایق خود را محک می‌زنند درمی‌یابند که در کارهای تحلیلی و فنی دارای توانمندی خاص و علاقه‌مند به اشتغال در این حرفه‌ها هستند. حرفه تعمیرکار اتومبیل‌های سواری بنزینی یکی از حرف گروه صنایع خودرو است که مکمل تعمیرکار برق خودرو و تعمیرکار سیستم تعلیق و فرمان و دیگر رشته‌های مختص خودرو است. علاقه‌ مندان به یادگیری این رشته می‌توانند علاوه بر مراکز دولتی فنی و حرفه‌ای در برخی از آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد نیز این رشته را آموزش ببینند. مدت دوره ۷۲۰ ساعت است که ۱۸۹ ساعت آن آموزش تئوری و ۵۳۱ ساعت نیز آموزش کارگاهی به صورت عملی است. حضور در المپیاد ملی/بین‌المللی مهارت: مهارت آموختگان این حرفه می‌توانند در مسابقات المپیاد ملی و در صورت کسب مقام، در مسابقات المپیاد بین‌المللی شرکت نمایند. در مسابقات مذکور، گرایش خودرو دارای سه شاخه تکنولوژی خودرو، صافکاری و نقاشی خودرو می‌باشد که مهارت آموختگان حرفه تعمیرکار اتومبیل‌های سواری در شاخه تکنولوژی خودرو به رقابت می‌پردازند. ویژگی کارآموز: حداقل شرایط جسمانی: سلامت کامل جسمانی و روانی. حداقل مدرک تحصیلی: پایان دوره راهنمایی جنسیت: هم زنان و هم مردان می‌توانند در این دوره شرکت نمایند. شرایط سنی: حداقل سن برای شرکت در دوره‌های آموزشی ۱۵ سال تمام می‌باشد. به استناد تبصره ۲ ماده ۱۸ آئین نامه نحوه تشکیل و اداره آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد پذیرش کارآموزان گروه سنی ۱۵- ۱۲ سال منوط به ارائه اجازه کتبی ولی و یا قیم قانونی کارآموز است. پیش‌نیاز مهارتی: این دوره پیش‌نیاز لازم ندارد. مسیر ارتقاء و تکمیل مهارت: کارآموزان پس از طی دوره آموزشی در صورت تمایل جهت ارتقای دانش و مهارت‌های تخصصی می‌توانند در دوره تعمیرکار اتومبیل‌های سواری بنزینی درجه ۱ شرکت نمایند. همچنین می‌توانند در دوره‌های پیشرفته و تخصصی خاص هر خودرو با طول دوره یک یا دو هفته، مهارت و دانش خود را تکمیل نمایند. مطالبی در خصوص خودرو و حرفه تعمیر خودرو: احتیاجات انسان و تمایل او به تحرک، آسایش و ایمنی بیشتر، باعث گردید که ابتدا از بعضی از چهارپایان برای حمل بار و سواری استفاده کند. بعدها با اختراع چرخ تحول بیشتری در امر حمل‌ونقل پدید آمد. با تولید خودرو و استفاده میلیون‌ها نفر در ایران از این مرکب برای حمل‌ونقل و عدم شناخت کافی افراد از این وسیله، فرصت اشتغال جدیدی به وجود آمد که ایجاد تعمیرگاه‌هایی مجهز در سطح کشور و حضور مهارت آموختگان خبره و آموزش‌دیده به عنوان مشاوران کارآفرین در هر کلینیک تعمیراتی موجب شد قدمی در برطرف ساختن مشکلات اتومبیل سواران جهت رفع معایب بروز یافته در خودروها برداشته شود. امروزه خودرو جزء لاینفک زندگی انسان است و تعمیرکاران خودرو خدمات ارزنده‌ای به جامعه ارائه می‌کنند. ضمن اینکه عدم توجه کافی به رفع عیوب خودرو و استفاده از آن در شرایط ناایمن خطرات جانی برای راکبین به همراه دارد که حساسیت خاص شغل تعمیرکاران خودرو را بیش از پیش مشخص می‌نماید. همچنین مسائل و مشکلات زیست‌محیطی که گرم شدن کره زمین و تغییرات نامطلوب شرایط آب و هوایی ناشی از آلودگی هوا از مهم‌ترین آن‌هاست، ارتباط تنگاتنگی با میزان آلایندگی خودروهای سواری دارد. در این مقوله کشورهای پیشرفته استانداردهایی جهت اطمینان از وجود کمترین آلایندگی در خودروهای تولیدشده تعیین نموده‌اند. معهذا تخصص و تعهد تعمیرکاران خودرو در کار خود می‌تواند در مقوله کاهش آلودگی هوا نیز کمک شایانی به جامعه نماید. بر این اساس شاغلین این حرفه باید با مواردی از قبیل فلزکاری عمومی، عیب‌یابی و تعمیر سیستم مولد قدرت، سیستم الکتریسیته و الکترونیک موتور، سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری، سیستم انتقال قدرت دستی و اتوماتیک و سیستم‌های ترمز ABS و EBD و سیستم تعلیق و فرمان و سیستم گازسوز خودرو آشنایی کامل داشته باشد. سرانه تعمیرات خودرو: سرانه تعمیرات خودرو در کشور ما در مقایسه با متوسط جهانی بیشتر است به‌گونه‌ای که هر ایرانی سالانه به‌طور میانگین ۳ تا ۵ بار برای سرویس و تعمیر خودرو به تعمیرگاه مراجعه می‌کنند. اولین علت نیاز بیش از حد خودروهای کشور ما به حوزه تعمیرات، اهمیت ندادن به بحث سرویس‌های خودرو و جلوگیری از بروز عیوب بزرگ می‌باشد. اگر مردم کشور در خصوص سرویس و نگهداری خودرو آموزش ببینند و در خصوص نحوه عملکرد و سرویس‌های موردنیاز خودروی شخصی خود بیشتر بدانند این مشکل تا حد زیادی مرتفع خواهد شد. به علاوه در کشور ما حمل‌ونقل عمومی به‌کفایت و باکیفیت مطلوب ارائه نمی‌گردد و ترجیح دادن استفاده از خودرو شخصی به جای استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی، باعث مستهلک شدن آن و نیاز به تعمیرات می‌گردد. به موارد فوق می‌توان استاندارد نبودن جاده‌ها را نیز اضافه نمود. همچنین استفاده از قطعات یدکی بی‌کیفیت و غیراستاندارد باعث نیاز مکرر به تعمیر خودرو می‌گردد. بد نیست به این نکته نیز اشاره‌کنیم که عمر مفید خودروها بر اساس استاندارد جهانی بین ۷ تا ۱۰ سال است ولی در کشور ما خودروها به‌طور میانگین بین ۱۵ تا ۲۵ سال مورداستفاده قرار می‌گیرند و این موضوع بر اهمیت کار تعمیرکاران خودرو و لزوم مهارت کافی این افراد تأکید می‌کند. وضعیت کنونی، آینده شغلی و مزایای آن: اقبال به فعالیت در شغل تعمیرکار خودرو در دنیا و کشور ایران نسبت به سایر رشته‌ها با توجه به توسعه روزافزون این تکنولوژی و تغییرات و گستردگی سیستم‌های جدید موجود بر روی خودرو نیز خودروهای برقی وهیبریدی در حال افزایش است به طوری که می‌توان نتیجه گرفت اگر فعالان در این عرصه همیشه اطلاعات و مهارت خود را به‌روز نمایند سالیان زیادی می‌توانند در این حرفه فعال بوده و درآمد مطلوبی کسب نمایند. شرح شغل: تعمیرکار اتومبیل‌های سواری بنزینی درجه ۲ کسی است که پس از طی دوره آموزشی مربوطه بتواند از عهده فلزکاری عمومی، سرویس خودرو، پیاده و سوار کردن، عیب‌یابی و رفع عیب موتور، سیستم انتقال قدرت معمولی و اتوماتیک بافرمان گاورنری، سوخت رسانی کاربراتوری و انژکتوری، سیستم جرقه معمولی و الکترونیکی، سیستم ترمز، فرمان و تعلیق خودروهای سواری برآید. مشاغل مرتبط با دوره: رشته شغلی تعمیرکار اتومبیل‌های سواری بنزینی یک‌رشته شغلی از گروه صنایع خودرو است که در کنار تعمیرکار برق خودرو و تعمیرکار سیستم تعلیق و فرمان و دیگر رشته‌های مختص خودرو یک‌رشته تکمیلی می‌باشد. مهارت آموختگان در این حرفه آموزشی می‌توانند در مسیر خوداشتغالی تعمیرگاهی با اخذ مجوز از اتحادیه صنفی تعمیرکاران خودرو راه‌اندازی نمایند (پیشنهاد می‌شود جهت اطلاعات بیشتر قانون نظام صنفی را مطالعه نمائید)، در خط تولید کارخانجات تولید کننده خودرو یا تعمیرگاه‌های مجاز مربوطه شاغل شوند و یا با مراکز تحقیقاتی صنایع خودرو همکاری نمایند. تجهیزات لازم جهت راه‌اندازی یک واحد تعمیرگاهی: از مهم‌ترین تجهیزات لازم که در یک تعمیرگاه اتومبیل‌های سواری بنزینی می‌بایست وجود داشته باشند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود: انواع آچار با توجه به نوع خودرو – جک دو ستون قیچی – جک سوسماری – دستگاه عیب‌یاب انژکتوری – دستگاه انژکتور شور – استارتر باطری – ابزار مخصوص – ترکمتر – ابزارهای اندازه‌گیری دقیق و … میزان درآمد شاغل: می‌دانید که حداقل حقوق در قانون کار به صورت سالیانه تعیین می‌گردد ولی شاغلین در این رشته با توجه به مهارت و نحوه برخورد و مهارت‌های تخصصی خود و آشنایی با سیستم خودروهای مختلف و میزان تجهیزات موجود در تعمیرگاه (که می‌تواند تعمیرگاه را تبدیل به کلینیک تخصصی خودرو نماید) در این حوزه می‌توانند بین ۷ تا ۱۰ برابر حداقل حقوق قانون کار درآمد داشته باشند. میزان سرمایه موردنیاز جهت خوداشتغالی در این حرفه: به منظور خوداشتغالی و راه‌اندازی تعمیرگاه پس از کسب مهارت در حرفه تعمیر اتومبیل‌های سواری بنزینی، علاوه بر تأمین فضای مناسب که در نقاط مختلف کشور هزینه آن بسیار متفاوت است، نیاز به تأمین تجهیزات و ابزار الزامی می‌باشد که با قیمت‌های کنونی، در حدود ۶۰ میلیون تومان هزینه خواهد داشت. شایان‌ذکر است به موازات افزایش تنوع مهارت‌ها و کسب تخصص‌های تکمیلی و توسعه تجهیزات و ابزار موجود در تعمیرگاه، نوع و تعداد خدمات قابل‌ارائه و در کنار آن میزان درآمد فرد افزایش خواهد یافت. برخی از مزایای دریافت گواهینامه مهارت: گواهینامه مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور دارای کد استاندارد بین‌المللی مشاغل (۲۰۰۸-ISCO) می‌باشد که دارندگان آن با احراز صلاحیت شغلی می‌توانند از مزایای قانونی مختلفی بهره‌مند گردند. یکی از مزایای مذکور قابلیت ترجمه رسمی گواهینامه‌های صلاحیت شغلی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و ارائه آن در کشورهای عضو سازمان بین‌المللی کار (ILO) می‌باشد. کارجویان می‌توانند جهت آشنایی بیشتر با دوره‌های آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و ثبت‌نام در این دوره‌ها به آدرس پورتال سازمان: [Hidden Content] و آدرس سایت سازمان [Hidden Content] مراجعه کنند. شایان‌ ذکر است که این مطلب با همکاری مربی مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شماره هفت دامغان، محمدمهدی زینتی تهیه‌شده است. منبع :[Hidden Content]
  26. مأموریت اصلی سازمان آموزش، پژوهش، تولید استانداردهای آموزشی و ارزشیابی مهارت نیروی کار کشور است که فرآیند آموزش به صورت کوتاه مدت و پودمان های تکمیلی بین سطوح تحصیلی از طریق آموزش در مراکز ثابت بخش دولتی، تیم های سیار شهری و روستایی، مراکز جوار صنایع و صنوف، مراکز جوار دانشگاه، مراکز جوار زندان، مراکز جوار پادگان ها، آموزش در مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای و همچنین آموزش در بخش غیر دولتی توسط آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای انجام می شود و بدین وسیله نسبت به تأمین و تربیت نیروی کار ماهر و نیمه ماهر مورد نیاز بخش های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات و ارتقای فرهنگ مهارت های فنی جامعه اقدام می نماید. همچنین به مهارت آموختگان درصورتی که در ارزشیابی احراز صلاحیت شغلی و حرفه ای موفقیت کسب کنند، گواهینامه صلاحیت شغلی اعطا می شود. متقاضیان دریافت گواهینامه با شرکت در آزمون های کتبی و عملی و قبولی نهایی موفق به اخذ گواهی نامه از سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور خواهند شد. اهمیت آموزش‌های اشاره‌شده سبب شد تا نشریه بازار کار با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به معرفی خدمات آموزشی و دوره‌های آموزشی این سازمان می‌پردازد. عنوان حرفه آموزشی که در این هفته به معرفی آن خواهیم پرداخت، تعمیرکار برق خودرو است. این حرفه در خوشه صنعت و گروه صنایع خودرو قرار می گیرد و در سال گذشته جزء حرفه های پرمخاطب سازمان بوده است و در مجموع با استانداردهای تعمیرکار برق خودرو درجه ۲، تعمیرکار برق خودرو و تعمیرکار برق خودروهای سواری درجه ۱ عملکرد آموزشی بیش از ۱۱۰۰۰ نفر-دوره تنها در بخش آموزش دولتی محقق شده است. برق خودرو و اهمیت آن: همین طور که موتور و سایر تجهیزات و امکانات موجود در خودروها پیشرفت می کند، سیستم های الکترونیکی و الکتریکی آنها نیز گسترش می یابد و پیچیده تر می شود . درواقع گسترش این سیستم ها لازمه ی استفاده انسان ها از خودروهای مجهزتر، راحت تر و دارای امکانات بیشتر است. بر این اساس تعمیرکار برق خودرو نیز باید مهارت های فنی، توان حل مساله و تسلط برسیستم های سیم کشی برق خودرو را دارا باشد. در ایران فردی که برق کاری خودرو را انجام میدهد به نام باتری ساز نیز شناخته می شود. شرح شغل: تعمیرکار برق خودرو از مشاغل گروه صنایع خودرو می باشد و شامل شایستگی های: انجام کمک های اولیه، فلزکاری (اندازه گیری، لحیم کاری، ابزارهای عمومی و تخصصی)، تعمیر مدارهای ساده الکتریکی خودرو، شارژ باتری و تعمیر سیستم شارژ خودرو، تعمیر استارت خودرو، سیم کشی و نصب تمام چراغ های خودرو، نعمیر بخاری و کولر خودرو، تعمیر سیستم صوتی خودرو (آنتن، رادیو پخش و …) ، تعمیر تجهیزات جانبی خودرو(شیشه بالابر، فندک، آینه برقی، شیشه گرم کن، …)، تعمیر برف پاک کن و شیشه شوی خودرو، تعمیر سیستم الکتریکی سوخت رسانی و جرقه زنی انژکتوری (ECU، دستگاه دیاگ)، تعمیر سیستم خنک کاری خودرو (فن) و حسگرهای مربوطه، تعمیر نشان دهنده های خودرو، الکترونیک خودرو و نقشه خوانی مدارات الکتریکی خودرو، سیم کشی مدارات، و به طور کلی بررسی و عیب یابی سیستم های الکتریکی و رفع عیب آنها و راه اندازی و چکاپ است. آشنائی با رشته / دوره آموزشی: عنوان دوره: تعمیرکار برق خودرو (Automotive electrical system repairman) کد ملی آموزش شغل: ۷۴۱۲۲۰۰۱۰۰۱۰۰۰۱ طول دوره آموزش : مدت دوره تعمیرکار برق خودرو ۴۸۰ ساعت است که۱۱۱ ساعت آن آموزش تئوری و ۳۶۹ ساعت نیز آموزش کارگاهی به صورت عملی می باشد. (بر این اساس با توجه به ساعات برگزاری دوره و شیفت آموزشی که می تواند در شیفت صبح، شیفت بعد از ظهر یا یکسره برنامه ریزی و اجرا شود، طول دوره آموزشی بین ۴ تا ۶ ماه خواهد بود) ویژگی کارآموز: حداقل توانایی جسمی وذهنی: شخصی که وارد این دوره می شود باید سلامت کامل جسمی و روانی داشته باشد. حداقل مدرک تحصیلی: پایان سوم راهنمایی (پایان دوره متوسطه اول) شرایط سنی: حداقل سن برای شرکت در دوره های آموزشی ۱۵ سال تمام می باشد. به استناد تبصره ۲ ماده ۱۸ آئین نامه نحوه ی تشکیل و اداره آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد پذیرش کارآموزان گروه سنی ۱۵- ۱۲ سال منوط به ارائه اجازه ی کتبی ولی و یا قیم قانونی کارآموز است. پیش نیاز مهارتی: این دوره پیش نیاز لازم ندارد. حضور در المپیاد ملی/بین المللی مهارت: مهارت آموختگان این حرفه می توانند درمسابقات المپیاد ملی و درصورت کسب مقام، در مسابقات المپیاد بین المللی شرکت نمایند. در مسابقات مذکور، گرایش خودرو دارای سه شاخه تکنولوژی خودرو، صافکاری و نقاشی خودرو می باشد که مهارت آموختگان حرفه تعمیرکار برق خودرو در شاخه تکنولوژی خودرو به رقابت می پردازند. مسیر ارتقاء و تکمیل مهارت: کارآموزان پس از طی دوره آموزشی در صورت تمایل جهت ارتقای دانش و مهارت های تخصصی می توانند در دوره تعمیرکار برق خودرودرجه ۱ به مدت ۶۴۰ ساعت شرکت نمایند. همچنین می توانند در دوره های پیشرفته و تخصصی خاص هر خودرو با طول دوره یک یا دو هفته، مهارت و دانش خود را تکمیل نمایند. ضرورت واهمیت آموزش تعمیرکار برق خودرو: همانگونه که اشاره کردیم با پیشرفته تر شدن خودروها، سیستم های الکترونیکی و الکتریکی آنها نیز پیچیده تر می شود. این واقعیت لزوم ارائه آموزش بر اساس آخرین تکنولوژی به کار رفته در خودروها را نشان می دهد تا درصورت بروز خرابی در سیستم برق خودرو، تعمیرکار با شناخت و دانش کافی بتواند اقدام به تشخیص و رفع عیب نماید. به علاوه امروزه به علت رشد بیکاری در جمعیت جوان کشور و همچنین عدم ثبات برخی از مشاغل ، در صد زیادی از افراد به دنبال انتخاب شغل پایدار با درآمد مناسب می باشند. عدم وجود فرصتهای استخدامی کافی در ادارات دولتی باعث شده تا بسیاری از این افراد جذب شرکتهای خصوصی و بازار کار آزاد گردند. اما ضعفی که دراین زمینه وجود دارد، فقدان مهارت مورد نیاز در این افراد در زمینه شغل مورد نظر می باشد. اینجاست که اهمیت فعالیت های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در ارائه آموزش های مهارتی بیش از پیش روشن می شود. در استانداردهای آموزش شغل سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، حرفه تعمیرکاربرق خودرو یکی از حرف گروه صنایع خودرو است که مکمل تعمیرکار خودروی سواری بنزینی و دیگر رشته های مختص خودرو می باشد . سرانه تعمیرات سیستم برق خودرو : سرانه تعمیرات خودرودر کشور ما در مقایسه با متوسط جهانی بیشتر است به گونه ای که هر ایرانی سالانه به طور میانگین ۵ تا ۸ بار برای سرویس و تعمیر برق خودرو به تعمیرگاه مراجعه می کنند. اولین علت نیاز بیش از حد خودروهای کشور ما به حوزه تعمیرات، اهمیت ندادن به بحث سرویس های خودرو و جلوگیری از بروز عیوب بزرگ می باشد. اگر مردم کشور درخصوص سرویس و نگهداری خودرو آموزش ببینند و درخصوص نحوه عملکرد و سرویس های مورد نیاز خودروی شخصی خود بیشتر بدانند این مشکل تا حد زیادی مرتفع خواهد شد. بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که عمر مفید خودروها بر اساس استاندارد جهانی بین ۷ تا ۱۰ سال است ولی در کشور ما خودروها به طور میانگین بین ۱۵ تا ۲۵ سال مورد استفاده قرار می گیرند و این موضوع بر اهمیت کار تعمیرکاران خودرو و برقکاران خودرو و لزوم مهارت کافی این افراد تأکید می کند. مشاغل مرتبط با دوره: -این شغل با مشاغلی نظیر دوره تعمیرکار خودروهای سواری بنزینی مرتبط می باشد.مهارت آموختگان در این حرفه آموزشی می توانند در مسیر خوداشتغالی تعمیرگاهی با اخذ مجوز از اتحادیه صنفی باتری ساز و برقکار خودرو راه اندازی نمایند (پیشنهاد می شود جهت اطلاعات بیشتر قانون نظام صنفی را مطالعه نمائید)، در خط تولید کارخانجات تولید کننده خودرو یا تعمیرگاه های مجاز مربوطه شاغل شوند و یا با مراکز تحقیقاتی صنایع خودرو همکاری نمایند. وضعیت کنونی ،آینده شغلی و مزایای آن: شما به عنوان برق کار خودرو در کارخانه های خودرو سازی داخلی می توانید فرصت های شغلی مناسبی پیدا کنید. همچنین می توانید در تعمیرگاه های خصوصی یا وابسته به یکی از شرکت های خودرو سازی فعالیت نمایید. البته با داشتن تجربه و سرمایه کافی نیز می توانید کسب و کار خود را ایجاد کرده و به طور مستقل کار کنید. برای این کار نیاز است مغازه ای بخرید یا اجاره کنید. دستگاه ها و ابزارهای لازم را خریداری کرده و خودروی مشتریانتان را تعمیر کنید. همچنین امروزه بسیاری از متخصصین برق خودرو مشغول فروش، نصب و تعمیر دزدگیر خودرو می باشند. این شغل در تمامی شهرها و مناطق ایران گسترش یافته و مشتریان زیادی نیز دارد. در مجموع اقبال به فعالیت در شغل تعمیرکار برق خودور در دنیا و کشور ایران نسبت به سایر رشته ها با توجه به توسعه روز افزون این تکنولوژی و تغییرات و گستردگی سیستم های جدید موجود بر روی خودرو همچون خودروهای برقی وهیبریدی در حال افزایش است به طوری که می توان نتیجه گرفت اگر فعالان در این عرصه همیشه اطلاعات و مهارت خود را به روز نمایند سالیان زیادی می توانند در این حرفه فعال بوده و درآمد مطلوبی کسب نمایند . آمارهای جهانی نیز بر همین مطلب تأکید دارد. به عنوان مثال در بازه زمانی ۵ سال گذشته میزان استخدام این شغل در کشور استرالیا رشد ۵۷.۴ درصدی داشته و رشد زیادی در آینده برای آن پیش بینی می شود. میزان درآمد شاغل: در صورتی که شما به عنوان برق کار خودرو در شرکت های خودرو سازی یا تعمیرگاه های بزرگ و کوچک خودرو کار کنید، حداقل میزان حقوق شاغلین بر اساس مصوبات شورای عالی در چارچوب ماده ۴۱ قانون کار که هر ساله تعیین می گردد شروع می شود که در صورت رضایت کارفرما تا دو الی سه برابر پایه وزارت کار قابل افزایش خواهد بود و حداکثر آن بر اساس تجربه و تخصص شما و ضوابط حقوق و دستمزد تعیین می شود. اما در صورتی که شما به صورت مستقل و برای خودتان کار می کنید، علاوه بر تخصص و تجربه که شرط اصلی می باشد، نحوه برخورد و روابط عمومی شما با مشتریان و امانت داری و صداقت شما نیز از اهمیت ویژه ای در مقدار درآمد شما برخوردار است. به غیر از موارد فوق برخی دیگر از عوامل تأثیر گذار در میزان درآمد شما به شرح زیر می باشد: خیابانی که تعمیرگاه (مغازه) شما در آن قرار دارد و مقدار رفت و آمد ماشین در آن، بزرگی و کوچکی مغازه (محل تعمیرگاه) و مجهز بودن آن به تجهیزات مدرن و به روز، دوری و نزدیکی سایر تعمیرگاه ها و اینکه تعمیرگاه شما در بورس تعمیرگاه های خودرو قرار دارید یا خیر. براساس تحقیق محیطی انجام شده توسط نگارنده مبلغ در آمد تعمیرکاران برق خودرو بین ۳ الی ۷ برابر حداقل حقوق اداره کار و در برخی شرایط بیشتر از این مقدار نیز می باشد. شخصیت های مناسب شغل تعمیرکار برق خودرو: شاید تا به حال شنیده باشید که تطابق تیپ شخصیتی فرد با شغل او می تواند زمینه ساز موفقیت و رضایت شغلی باشد. شما می توانید با انجام تست های شخصیت شناسی در بخش مشاوره الکترونیک پورتال سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور (که آدرس آن در پایان این مطلب آمده است) بیشتر تیپ شخصیتی خود را بشناسید. به عنوان مثال با انجام آزمون شخصیت شناسی مایرز-بریگز مشخص می شود شخصیت شما به کدامیک از ۱۶ تیپ مختلف موجود در این تست نزدیک است. افراد با تیپ های شخصیتی زیر برای شغل تعمیرکار برق خودرو مناسب هستند: ISFJ (این تیپ شخصیتی توجه زیادی به جزئیات دارد). ISTJ (این تیپ شخصیتی از دقت بالایی برخوردار است و دارای مهارت های فنی خوبی می باشند. همچنین افرادی به شدت با ثبات ، مسئول و قابل اتکا هستند و به واقعیت ها و حقایق بهای زیاد می دهند) ESTP (این تیپ شخصیتی از اطلاعات فنی خوبی برخوردار بوده و به خوبی می تواند با ابزارهای مختلف کار کند. او بیشتر مایل است برای خود کار کند.) به هر حال اگر به کارهای فنی و مخصوصا الکتریکی علاقه دارید، از سر و کله زدن با خودرو لذت می برید و می خواهید زودتر وارد بازار کار شوید، این شغل مناسب شماست. به طور کلی به عنوان برق کار خودرو باید به نصب و تعمیر سیستم های الکتریکی و الکترونیکی خودرو ها بپردازید. امکان خوداشتغالی و حداقل سرمایه لازم جهت کارآفرینی در این رشته: به منظور خوداشتغالی در این حرفه لازم است علاوه بر تأمین فضای تعمیرگاه، تجهیزات لازم برای راه اندازی یک واحد تعمیرگاهی را تهیه نمائید. از مهم ترین تجهیزات لازم که در یک تعمیرگاه برق خودرو می بایست وجود داشته باشند می توان به موارد زیر اشاره نمود: انواع آچار با توجه به نوع خودرو –جک سوسماری – دستگاه عیب یاب انژکتوری – دستگاه انژ کتور شور – استارتر باتری – ابزار مخصوص –ابزارهای اندازه گیری دقیق -شارژر باتری – مولتی متر –دستگاه تست دینام و استارت و….. هزینه راه اندازی کارگاه سیم کشی خودرو، حداقل ۱۰ میلیون و بر اساس میزان تجهیزات تا حداکثر ۲۵ میلیون تومان می باشد. بر این اساس شغل تعمیرکار برق خودرو از بین مشاغل فنی جزء مواردی است که با سرمایه اولیه نسبتا پائین می توان حداقل تجهیزات مورد نیاز جهت خوداشتغالی در این حرفه را فراهم نمود. مزایای گواهینامه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور: ضوابط احتساب دوره های آموزش فنی و حرفه ای به جای سوابق تجربی در طبقه بندی مشاغل: در اجرای تبصره ماده ۱۰ آئین نامه ایجاد مراکز کارآموزی و جوار کارگاه و بین کارگاهی موضوع تبصره ۲ ماده ۱۱۰ قانون کار جمهوری اسلامی ایران مصوب( ۲۷/۱۰/۷۱) هیئت محترم وزیران و آئین نامه اجرایی تبصره ۱ ماده ۴۹ قانون مذکور(۱۲/۲/۷۱) و بر اساس بخشنامه ۴۶۶۰/ ن تاریخ ۲۴/۲/۷۳ معاونت نظارت بر روابط کار وزارت کار وامور اجتماعی، ضوابط جایگزینی و احتساب دوره های آموزش فنی و حرفه ای به جای تجربه شغلی (سوابق کار)، در طرح های طبقه بندی مشاغل کارگاه های مشمول قانون کار به شرح ذیل می باشد: مشخصات دوره ها و میزان حداکثر تجربه های معادل آن ها: الف- طی دوره آموزشی۱۸ماهه مهارت تخصصی( برابر۲۸۰۰ساعت)، معادل۸ سال تجربه ب- طی دوره آموزشی۱۸ماهه مهارت تخصصی( برابر۲۷۰۰ساعت)، معادل۷ سال تجربه ج- طی دوره آموزشی۹ماهه ( برابر۱۲۰۰ساعت) مهارت درجه ۱، معادل۶ سال تجربه د- طی دوره آموزشی۶ماهه ( برابر۹۰۰ساعت) مهارت درجه ۲، معادل۴ سال تجربه ه- طی دوره آموزشی مراکز جوار و ضمن کار، آموزش ارتقاء مهارت کمتر از ۶ ماه، به تناسب مدت دوره، حداکثر۳ سال تجربه کارجویان می‌توانند جهت آشنایی بیشتر با دوره‌های آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و ثبت‌نام در این دوره‌ها به آدرس پورتال سازمان: [Hidden Content] و آدرس سایت سازمان [Hidden Content] مراجعه کنند. شایان‌ذکر است که این مطلب با همکاری مهدی فرشاد، مربی مرکز آموزش فنی و حرفه ای برادران بیرجند تهیه شده است. آشنایی با دوره‌های مهارتی نحوه آموزش شغل تعمیرکار اتومبیل‌های سواری بنزینی منبع : [Hidden Content]
  1. نمایش فعالیت های بیشتر
×
×
  • جدید...