رفتن به مطلب

پرچمداران

  1. Rostam18

    Rostam18

    کاربر انجمن


    • امتیاز

      77

    • تعداد ارسال ها

      640


  2. meaning

    meaning

    عضو جدید


    • امتیاز

      50

    • تعداد ارسال ها

      9


  3. BISEl

    BISEl

    کاربر انجمن


    • امتیاز

      40

    • تعداد ارسال ها

      1,645


  4. نفحات

    نفحات

    مسئول بخش


    • امتیاز

      32

    • تعداد ارسال ها

      247



مطالب محبوب

در حال نمایش مطالب دارای بیشترین امتیاز از زمان پنجشنبه, 14 فروردین 1399 در همه بخش ها

  1. 4 امتیاز
  2. 3 امتیاز
  3. 3 امتیاز
  4. 3 امتیاز
    من که تا اینجاشو رفتم بقیه‌ش رو هم می‌رم. حتماً بقیه‌ای هم داره و این همه‌ش نبود، این آخرش نبود، این آخر راه نبود. هنوزم راه هست تا رفتن تا رسیدن. سست نشو. می‌رسی. به غریضت به ذوقت به شهودت اعتماد کن. ادامه بده تکون بخور، نذار همینجا بمیری. تو فوق‌العاده بودی، خیره‌کننده بودی برای خودت فقط برای خودت این مهم بود که از نگاه کردن به خودت و آنچه می‌فهمیدی و آنچه می‌دیدی ذوق می‌کردی و می‌دیدی هنوز باید بری، بری تا برسی نو فکری داری، دنیا فکری داره، زندگی هدفی و رسیدنی داره. نباید پایانش این باشه. روزی رو حس کن که با رسیدن بهش گریه کنی از همه بدبختی‌های گذشته از همه شکست‌ها و نرسیدن‌های گذشته. که بگی نتیجه‌ای داشت، هدفی وجود داشت، اون همه‌ش نبود، افول نکن، سقوط نکن تو اول اوج گرفتنته، به سیاهی و خفگی و تاری محیطت چشم ندوز، بالای سرت رو نگاه کن و دورن خودت رو، دورتر از اطرافیانت و محیطت فقط خواهشاً کم‌نیار ادامه بده می‌رسی من می‌دونم می‌رسی، من می‌دونم توی قالب خودت آروم می‌گیری، نگو همه‌ش همین بود، خواهش می‌کنم نگو همه‌ش همون بود.
  5. 2 امتیاز
  6. 2 امتیاز
  7. 2 امتیاز
    سلام بهتر نمیشه گفت هرکدوم برتری خودشون دارن مهم اینه شما با کدوم راحت کار کنید و اینکه به کدوم علاقه دارید مکس پیچیدگی های خودش داره و صدالبته برتری بیشتر.
  8. 2 امتیاز
    رئوف بودنش حتی توی سخت ترین کلماتش هم مشهوده
  9. 2 امتیاز
  10. 2 امتیاز
  11. 1 امتیاز
    سلام من ترانه ام کارشناسی مهندسی نرم افزار کامپیوتر علاقه به یادگیری زیادتر رشته ی خودم هدفمم مطالعه و یادگیری هست امیدوارم همراه و دوست خوبی برای همه شما عزیزان باشم
  12. 1 امتیاز
  13. 1 امتیاز
  14. 1 امتیاز
    خیلی وقته منتظر نظراتتم ، بسی خوشحالم که پسندیدی
  15. 1 امتیاز
    @Rostam18; خیلی زیبام کردی با این آخری ⁦⁩⁦⁩
  16. 1 امتیاز
  17. 1 امتیاز
  18. 1 امتیاز
    نه سرعت تایپ بالا توی گوشی ؟
  19. 1 امتیاز
    سلام. همراه با رسم شکل شرح دهیم؟ شوخی میکنم. سوالی که پرسیدین یه جورایی باید روش رو تعریف کرد و بعدش روش رو تو برنامه ریزی و بعد برنامه ریزی شهری تعریف کرد... از همون مرحله اول که تعریف روش باشه. خیلی راحت بگم که نمیدونم هیچ وقتم دنبالش نمیرم که بدونم چون این مدل تعریفا که البته اغلب توی فلسفه و علوم اجتماعی اینا هستش، هیچ وقت واسم نه جذابیت داشته و نه کاربردی که بخوام دنبالش باشم که واسه هر کلمه ای دنبال تعریفش باشم. مباحث کاربردی واسم مهمه. روش های برنامه ریزی شهری در واقع اون اقدامات، فرمولها، مدلها و مسیرها و راه هایی (کاری ندارم که هرکدوم از این کلمه ها هم یه تعریفی واسه خودشون دارن) هست که واسه تحلیل موضوعات مختلف تو حوزه برنامه ریزی شهری استفاده میشه. مثلا واسه تحلیل پیش بینی جمعیت میشه روش رشد نمایی رو استفاده کرد یا رگرسیون یا ترکیبی یا ....
  20. 1 امتیاز
    @meaning نگو که عکس خودتو گذاشتی پروفت : )
  21. 1 امتیاز
    اسبتو زین کن شالتو بنداز تکلیف دنیا رو یکسره کن هر چی دشواره هرچی دیواره دلشو بشکن و پنجره کن ...
  22. 1 امتیاز
    کاشکی بد نشود آخر این قصه بد.
  23. 1 امتیاز
    براساس بررسی‌های جدید، جوانانی که زمان زیادی از روز را صرف استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌کنند، در معرض ابتلا به اضطراب، افسردگی و بی‌خوابی قرار دارند. بیستم ماه می (۳۰ اردبیهشت) پایان هفته‌ی آگاهی از سلامت روان بود؛ کارزاری که توسط یک مرکز خیریه‌ی بریتانیایی به نام سلامت روان اجرا می‌شود. براساس تشخیص‌های پزشکی، نزدیک به یک‌چهارم از بزرگسالان بریتانیایی مبتلا به یکی از اختلالات روانی هستند. این مسئله به‌طور تقریبی سالانه ۴/۵ درصد از مجموع تولید ناخالص داخلی برای اقتصاد هزینه دربردارد. عوامل بسیاری مسبب چنین بیماری‌هایی محسوب می‌شوند؛ اما نتایج پژوهش‌های رو‌به‌رشد نشان می‌دهد که این بیماری‌های روانی در افراد جوان با استفاده‌ی شدید از شبکه‌های اجتماعی مرتبط است. براساس مطالعه‌ای از سوی یک مرکز خیریه‌ی بریتانیایی به نام انجمن سلطنتی برای سلامت عمومی که در سال ۲۰۱۷ انجام شد، افراد رده‌ی سنی ۱۴ تا ۲۴ سال معتقدند که فیسبوک، اینستاگرام، اسنپ‌چت و توییتر تاثیرات زیان‌آوری بر سلامتی آن‌ها دارند. به‌طور متوسط، آن‌ها گزارش دادند که این شبکه‌های اجتماعی فضای گسترده‌ای برای ابراز وجود و اجتماع‌سازی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. اما آن‌ها همچنین گفتند که این پلتفرم‌ها اضطراب و افسردگی را تشدید و آن‌ها را از خواب محروم کرده، در معرض رفتارهای قلدرمآبانه قرار داده و نگرانی درباره‌ی تصویر بدنی و ترس از دست رفتن (فومو) را به آن‌ها القا کرده است. مطالعات آکادمیک نشان داده است که این مشکلات به‌شدت در میان کاربران معمولی شایع است. شان پارکر، نخستین مدیر کل فیسبوک، اعتراف کرده است که این شبکه‌ی اجتماعی با سوءاستفاده از آسیب‌پذیری روانی انسان فعالیت می‌کند. در همین راستا، ۵ مختصص مغز و اعصاب در سال ۲۰۱۴ با انجام آزمایشی به این نتیجه رسیدند که فیسبوک همان قسمت از مغز را که با قمار و سوء مصرف مواد مخدر تحریک می‌شود، برانگیخته می‌کند. با این حال، اثبات این موضوع که وسواس نسبت به لایک‌ها و کامنت‌ها موجب بیماری روانی می‌شود، بدون استفاده از راه‌های دیگر دشوار است. قابل قبول‌ترین تلاشی که در این باره صورت گرفته، مطالعه‌ای است که با بررسی گروهی ۵٬۲۰۸ نفره از آمریکاییان بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ انجام شد و نتایج آن نشان داد که افزایش فعالیت در فیسبوک با کاهش سلامت روان مرتبط است. یک راه‌حل ساده برای این مشکل کاهش زمان استفاده از شبکه‌های اجتماعی است. حتی وسواسی‌ترین کاربران نیز باید قادر به انجام این کار باشند. مطالعه‌ی عصب‌پژوهانه‌ی یادشده درمورد فیسبوک نشان داد که توانایی شناختی افراد در جلوگیری از رفتارهای تکانشی در مقایسه با اعتیاد به مواد مخدر یا قمار کمتر آسیب دیده است. همچنین براساس داده‌های به‌دست آمده از مومنت، یک اپلیکیشن ردیاب فعالیت‌ها، مصرف‌کنندگانی که به‌میزان کم از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، می‌توانند احساس رضایت داشته باشند. این برنامه هر هفته از یک میلیون کاربر خود می‌پرسد که باوجود مقدار زمانی که صرف پلتفرم‌های مختلف می‌کنند، احساس خوشحالی دارند یا ناراحتی. بر همین اساس، نزدیک به ۶۳ درصد از کاربران اینستاگرام گزارش می‌دهند که احساس ناخشنودی می‌کنند. این میزان در مقایسه با دیگر شبکه‌های اجتماعی، درصد بالاتری محسوب می‌شود. این کاربران تقریبا به‌طور متوسط روزانه یک ساعت از زمان خود را در این اپلیکیشن سپری می‌کنند؛ در حالی که میزان مصرف ۳۷ درصدی که احساس رضایت داشتند، به‌طور متوسط تنها نزدیک به نیم ساعت به طول می‌انجامد. بیشترین نرخ رضایت با ۹۱ درصد متعلق به فیس‌تایم، یک اپلیکیشن تماس ویدئویی متعلق به اپل و ۸۴ درصد متعلق به تماس‌های تلفنی است. به‌نظر می‌رسد گفتگوهای واقعی در مقایسه با استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند نقش بسیار پررنگ‌تری در خوشحال کردن افراد داشته باشد. منبع: زومیت
  24. 1 امتیاز
    پرخاشگری برای جلب توجه عمومی پس از آشوب های 1992 در جنوب بخش مرکزی لوی آنجلس ، رئیس جمهوری ایالات متحده اظهار داشت که عمیقاً نگرن من است وبه منظور ایجاد شغل برای بیکاران کمک های مالی دولت فدرال را فراهم خواهد ساخت. درجامعه ای پیچیده وبی تفاوت مانند جامعه ما پرخاشگری ممکن است نمایان ترین شیوه برای اقلیت ستمدیده درطیب توجه اکثریت نیرومند باشد.هیچ کس نمی تواند تاثیرآوبهای واتس وریترویت وجنوب بخش مرکزی لوس آنجلس را برهشیار شدن عده ی زیادی از مردم خیر خواه ولی بی تواوت نسبت به وضع استفبار اقلیت های قومی ونژادی در ایلات متحده آمریکا را انگار کند: خشونت موجد خشونت است نه تنها بصورت ساده حمله متقابل قرپانی به دشمن خود بلکه به صورتی خیلی پیچیده تر وعیارانه تر به گونه ای که حمله کننده می کوشد تا خشونت خود را ازطریق مبالغه درباره شرارت دشمن خود توجه کنند واحتمال حمله های دیگر را افزایش دهد. لورن اسیلی می گوید :باید خواستار مردمی مهربان تر وملایمتر بود امامی اقزایم مردمی که نسبت به اختلافات بین خود تحمل بیشتری دارند نه مردمی که بی عدالتی را پذیراباشد.مردمی که نسبت به هم محبت بورزند وبه هم اعتماد داشته باشد ودرعین حال برای ازبین بردن بی عدالتی وبی رحمی فریاد بکشند اعتصاب کنند تحریم کنندتظاهرات را بیندازند وحتی راٌی بدهند.پژوهش ها به کرات نشان داده اند که تنها راه حل یافتن طریقی است که ذدرعین کاهش خشونت.بی عدالتی ها بینجامد.که موجب ناکامی هستند واغلب منجربه پرخاشگری خشونت آمیز می شود. مخالفت جویی – عناد Dsm- III ویژگی های اصلی اختلال مخالفت جویی را نافرمانی منفی بافی و مخالفت تحریک آمیز دربرابر چهره های صاحب اختیار به ویژه والدین می داند کودک پیوسته در خواسته های فرمان های والدین را نادیده می انگارد در واقع کودک مایل است در مقام مجادله با سرزنش در آید و به گونه ای عمل کند که با مخالفت با درخواست باشد بسیاری از دست اندرکاران مخالفت جویی و عناد را از ویژگی های مشترک بسیاری از مشکلات دوره کودکی به ویژه پرخواشگری و رفتار مند اجتماعی می دانند در مورد کودکان مبتلا به ناتوانایی های یادگیری و کودکانی که در رشدشان تاخیر وجود دارد نیز عناد بسیار گزارش شده است روشن شده که عناد بسیار متداولی است و یکی از رایج ترین مشکلات کودکان مراجع کننده به درمانگاه ها را تشکیل می دهد گزارش های برخی از منابع حکایت از آن دارد که مراجعه کنندکان به درمانگاه ها از کودکان غیر مراجع عناد بیشتری دارند در عین حال در کودکانی که به درمانگاه ها مراجعه نمی کنند عناد دیده می شود کودکان به هنجار در حدود 60 تا 80 درصد والدین را اجابت می کند . پرخاشگری به عنوان یک پاسخ : بهتر آن است که به پرخاشگری به عنوان نوعی پاسخ آشکار بنگریم از میان پاسخ های متعدد مختلفی که یک فرد نسبت به افراد دیگر نشان می دهد فقط بعضی پاسخ های پرخاشگرانه پیدا می کند این نامگذاری ها در بین عنوان پرخاشگرانه ، بازتابی از نوعی از قضاوت اجتماعی دست که تحت تاثیر چندین عامل قرار ارد طبق تجزیه و تحلیل باندورا این عوامل شامل خصوصیات رفتار مورد مشاهده خصوصیات فردی که نام گذاری می کند و خصوصیات شخصی که رفتار او نام گذاری می شود می گردد از جمله پاسخ هایی که احتمال دارد به عنوان پرخاشگرانه تلقی شود رفتار هایی چون حمله بدنی یا از بین بردن اموال است که به پیامد های ناخوشایندی برای افراد دیگر منجر می شود پاسخ هایی که تحت عنوان پرخاشگری قرار اده مس شوند معمولا دارای مقدار یا فشار زیادی بوده و غالبا به ابزار درد یا رنج توسط کسی که در معرض این پاسخ ها قرار داشته اند منجر می گردند . خصوصیات شخصی که نام گذاری رفتار را برعهده دارد هنگامی وارد تصویر می شوند که ارزش ها و توقعات او در دادن عنوان پرخاشگرانه به یک پاسخ دخالت نامید بسته به زمینه اجتماعی شخصی نام گذار فعالیت های گروهی از پسر بچه ها ممکن است عنوان ( شوخی و بازی ( یا ( پرخاشگری ) دریافت نماید خصوصیات فردی که رفتار مورد نام گذاری است نیز معمولا با زمینه اجتماعی او ارتباط دارد تصویر های قالبی متعددی در کارند که طبق آنها اگر همان رفتار از یک گروه نژادی خشونت و پرخاشگری تلقی می شود ولی اگر افرادی زمینه اجتماعی دیگر به آن دست زنند ورزش و تفریح نامیده می شود . هرگاه پرخاشگری بصورت یک پاسخ آشکار نگاه کنیم لازم است آن را از عامل انتگیزش که غالبا با پرخاشگری همبستگی دارد ولی نه از لحاظ معنی با ان مترادف است و نه همیشه با آن همراه تشخیص دهیم این عامل انگیزشی ( عاطفی ) یک حالت برانگیختگی فیزیولوژی است که معمولا با کلمات خشم یا غصب بیثان می شود به نظر می رسد که این حالت بوسیله بعضی محرک ها مخصوصاً محرک های مستلزم همه ( پرخاشگری متوجه یک فرد ) و ناکامی ( جلوگیری از یک توالی پاسخها پیش از رسیدن به پاسخ های تکمیلی نهایی ) ایجاد می گردد . یادگیری پرخاشگری : وقتی پرخاشگری به عنوان نوعی پاسخ تعریف کنیم مطالعه شرایطی که این پاسخ تحت آنها یاد گرفته شده امکان پذیر می گردد و هنگامی گه به این شرایط پی بردیم باید تغییر و مالاً کنترل این رفتار مخل و برهم زن جامعه میسر گردد . شرایط مساعد برای پرخاشگری : ناکامی مجموعه پیچیده ای از محرک ها ست که غالبا ً پاسخ های پرخاشگرنه را کنترل می کند در واقع در فرهنگ ما مشاهده وقوع پرخاشگری بدنبال ناکامی چنان شایع است که برای چندین دهه فرضیه ناکامی پرخاشگرانه گروه پژوهشگران دانشگاه ییل که طبق آن پرخاشگری همیشه نتیجه یا پیامد ناکامی می باشد به عنوان نظریه ای که شرایط لازم و کافی پرخاشگری را در بر دارد تلقی می شد توجه داشته باشید که این تعریف مدعی نیست که همیشه به دنبال ناکامی پرخاشگری بروز می کند ولی کسانی که از فرضیه ماکامی پرخاشگری استفاده میمردند غالباً آن را به این معنای علت تعبیر می نمودند . کلمه ناکامی در محاورات روزمره معنی ضمنی حالتی درونی را القا می کند که در صورت جلوگیری از یا قطع عمل یک فرد به او دست می دهد در این قبیل موارد شخص می گوید ( من احساس ناکامی می کنم ) از نقطه نظر رفتاری بهتر است استفاده از کلمه ناکامی را به بیان مجموعه ای از محرک ها محدود کنیم که بر حوادث خارجی بر قطع یا سد راه توالی پاسخها دلالت می کند هر گاه ناکامی به این معنی به کار گرفته شود پرخاشگری را می توان به عنوان یکی از پاسخ های متعددی تلقی نمود که هر فرد ممکن است یاد گرفته باشد که در حضور مجموعه محرک های مزبور از خود بروز دهد برعکس ممکن است فرد یاد بگیرد در پاسخ موسوم به پرخاشگری را در مقابل تعداد زیادی از محرک های خارجی از قبیل فرمان ( بجنگ ) یا صدای زنگ شروع مسابقه مشت زنی از خود بروز دهد . خشم ، حسادت و ترس در کودکان : در این قسمت اختلالات رفتاری کودکان در ارتباط با خشم ، حسادت و ترس آورده می شود . خشم : برخی از کودکان گاهی دچار حملات خشم شده و به طور ناگهانی واکنشهایی نظیر جیغ زدن ، لگد زدن ، گاز گرفتنم ، خود زنی خود را بر روی زمین پرتاب کردن ، پرتاب اشیا و شکستن آنها از خود بروز می دهند . پژوهش های مختلف نشان داده است که این کودکان اکثراً به خانواده های عصبانی ، پرخاشگر ، زور گو و محدود کننده تعلق دارند و در اغلب موارد با افزایش سن کودک این حملات نیز برطرف می شود . حسادت : به طور طبیعی در ثلث کودکان عادی از قبیل دبستان نوعی از حسادت نسبت به اطرافیان وجود دارد برخورد نادرست با مسئله حسادت در کودکان می تواند این واکنش زود گذر تطابقی را به حسادت مداوم تبدیل کند حسادت غالباً با احساس کمبود یا حقارت همراه است و بیشتر در مواقعی دیده می شود که کودک دیگری به علت داشتن صفت ویژه ای مورد توجه و تحسین شدید قرار گیرد . ترس : ترس یکی از مسائل بسیار رایج در کودکان کمتر از پنج سال است و بدین جهت باید آن را طبیعی دانست . مطالعات نشان می دهد کودکان عادی بین 2 تا 6 سال بطور متوسط دچار چهار تا پنج نوع ترس مختلف هستند و به طور میانگین هر چهار و نیم روز یکبار واکنشهای ناشی از ترس در آنان مشاهده می شود . پژوهش های مختلف مشخص می کند که ترس در دختران بیشتر از پسران وجود دارد و نوع ترس دختران بیشتر از حیواناتی مانند مار ، موش و سوسک است در حالیکه سران بیشتر از اینکه مورد سرزنش و انقاد دیگران واقع شوند می ترسند همچنین میزان و شدت ترس در دختران بیشتر از پسران است معمولاً با افزایش سن میزان شدت ترس کاهش می یابد اما بعضی از ترس ها در سنین خاصی تظاهر می کند بر اساس تحقیقات میلر و دیگران ترس های متعادل در سنین مختلف مورد بررسی قرار گرفته است . باید توجه داشت ترس های دوران کودکی معمولاً کوتاه مدت و ناپایدار است و با مرحله ویژه ای از رشد نیز مرتبط می باشد اما اگر واکنش های ترس که از مهم ترین واکنش های طبیعی انسان است به گونه ای پایدار ادامه می یابد یا برای کودک آزار دهنده باشد و بر عملکردهای وی اثر نامطلوب گذارد بطوریکه موجب پیدایش رفتار های غیر عادی می گردد باید در پی چاره جویی آن برآمد کلیه واکنش های یاد شده زود گذر است و با سالم سازی محیط کودک این واکنش ها خود به خود برطرف می شوند اما چنانچه فشار های محیطی عاطفی و ناکامی های گوناگون ادامه یابد بر شدتن ناراحتی و اضطراب کودکان افزوده می شود و این واکنش های زود گذر ممکن است به واکنش های مقدماتی نوروتیک در کودک تبدیل شود . نتیجه گیری های درمانی و پیشگیری : بر اساس مطالعات مختلفی که مورد بررسی قرار داده ایم می توان درباره یادگیری رفتار پرخاشگرانه نتیجه گیری هایی نمود که به نوبه خود به ما اجازه خواهند داد درباره نحوه پیشگری در این قبیل یادگیریها اندیشه نمود و چگونگی تقلیل رفتار پرخاشگرانه را مورد بحث قرار دهیم . چهار شرط لازم برای یادگیری پرخاشگری : به نظر می رسد پاسخ های پرخاشگرانه تحت چهار نوع شرایط یا اوضاع و احوال قرار گرفته می شوند : شرط اول : هنگامی تحقق پیدا می کند که پرخاشگری بر اثر نیل به هدف تقویت شود مثلاً موقعی که کودکی بچه دیگری را از روی تاب بازی به پایین هل داده و خود به او سوار می شود . شرط دوم : مستلزم تساهل و عدم سختگیری والدین نسبت به رفتار پرخاشگرانه کودک می باشد هر گاه پدر و مادر مخصوصاً پدران و مادرانی که معمولاً به فرزندان خود سختگیری می کنند در موقع ابراز پرخشگری توسط کودک دست رور دست بگذارنند و عکس العملی از خودشان نشان ندهند این عدم دخالت آنان ممکن است توسط کودک به عنوان نوعی تایید ضمنی و بنابراین تقویت رفتار پرخاشگرانه تلقی شود . پیشنهادات : به طور کلی خشونت و پرخاشگری بیشتر عامل بیرونی دارد و فقط در موارد خاص به علل درونی مربوط می شود . والدین در درجه اول بایستی محرک های محیطی را که باعث تحریک خشم و ایجاد خشونت در فرزندشان می شود شناسایی و سپس برای رفع آن به کمک روان شناسان و متخصصان اقدام نمایند . توصیه هایی برای درمان یا کاهش پرخاشگری کودکان : 1 . محدویت هایی برای کنترل پرخاشگری وضع کنید و آنها را به اطلاع کودک برسانید . 2. مدل های پرخاشگری را به حداقل برسانید می توانید از راهکار های زیر استفاده کنید : الف ) فیلم ها ، تصاویر و روزنامه های کودک را به دقت انتخاب کنید . ب ) همراه کودک برنامه های تلویزیونی را ببینید و صحنه پرخاشگرانه را تفسیر کنید . 3 . همدلی را افزایش دهید آگاهی کودک را نسبت به رنجی که بر اثر پرخاشگری او در افراد یا حیوانات به وجود می آید افزایش دهید . 4. رفتار هایی که مغایر با رفتار پرخاشگرانه است تقویت کنید . 5 . به جای کودک پرخاشگر به کودکی که به وی پرخاش شده توجه کنید . 6 . نحوه ارتباط کودک را با افرادی که با او زندگی می کنند مورد بررسی قرار دهید . 7 . اگر قار است کودک به دلیل رفتار خشونت آمیزش تنبیه شود بهتر است به طریقی باشد که منجر به حمله انتقامی و تلافی جویانه از طرف کودک نشود . 8 . فرصت تخلیه هیجانات را برای کودک فراهم کنید . 9. مباحث گروهی یا خانوادگی را که تاکید بر همکاری با دیگران دارد به کار گیرید . منابع : روش رفتار اولیا و مربیان با کوک و نوجوانان در مرحل رشد نوشته عباس خورشیدی 1370 رفتار والدین و تربیت فرزندان نوشته عباس خورشیدی 1370 رابطه بین والدین و کودکان و راه حل های جدید برای مسائل نوشته دکتر هایم ، جی گنبات ، ترجمه سیاوش سرتیپی اختلات رفتاری کودکان نوشته ی رنیا ولکس نلسون – الن سی . ایزرأئل ، ترجمه م.تقی منشی طوسی چاپ سوم 1371 روانشاسی اجتماعی ویرایش هشتم نوشته الیوت ارونسون متجرم دکتر حسن شکر کن ستیزه خویی و خشونت نوشته ی آنتوی استور ترجمه حسن صالحی چاپ اول انتشار 1381 اخلال های رفتاری کودکان رنیا ولکس – نلسون . آلن سی ایزرأئل ترجمه م.تقی منشی طوسی ناشر موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی چاپ سوم 1371 تهاجم نوشته کنفرادلورنتس ترجمه دکتر هوشنگ دولت آبادی شرکت سهامی کتاب های جیبی سال 1370 ناسازگاری و مشکلات هیجانی و رفتاری کودکان نوشته ود . پی . وراما . ترجمه دکتر سیمین جفیفیان اختلات روانی کودکان – رویکردی رفتاری به نظریه ها پژوهش و درمان ، نوشته پروفوسور آلن اُ راس ترجمه دکتر هوشنگ مهریار با همکاری فریده یوسفی اختلات رفتاری کودکان و اصلاح و ترمیم آن تالیف دکتر مریم سیف نراقی دکتر عزت الله نادری زمستان 1374
  25. 1 امتیاز
    Leonard Cohen [Hidden Content]
  26. 1 امتیاز
    Shadmehr Aghili [Hidden Content] Is Shadmehr Aghili/04 To Bi Man.mp3 [Hidden Content] Is Shadmehr Aghili/05 Rooze Sard.mp3 [Hidden Content] Is Shadmehr Aghili/11 Esmam Dare Yadam Mire.mp3 [Hidden Content] Is Shadmehr Aghili/13 Ghoroor.mp3 [Hidden Content] Is Shadmehr Aghili/15 Entekhab.mp3 [Hidden Content] Is Shadmehr Aghili/17 Tajrobeh Kon.mp3
  27. 1 امتیاز
  28. 1 امتیاز
    siavash ghomeishi old [Hidden Content] Ghomeyshi/Siavash Ghomeishi - Taak/Siavash Ghomeishi - Taak/01)_Baghe_Baroon_Zadeh.MP3 [Hidden Content] Ghomeyshi/Siavash Ghomeishi - Roozhaye Bi Khatere/Siavash Ghomeishi - Roozhaye Bi Khatere/04)_Tasavor_Kon.mp3 [Hidden Content] Ghomeyshi/Siavash Ghomeishi - Roozhaye Bi Khatere/Siavash Ghomeishi - Roozhaye Bi Khatere/01)_Booseyeh_Baad.mp3 [Hidden Content] Ghomeyshi/Siavash Ghomeishi - Neghab/Siavash Ghomeishi - Neghab/07)_Neghab.MP3
  29. 1 امتیاز
    love it ? whitney_houston/mariah_carey [Hidden Content]
  30. 1 امتیاز
    Michael Jackson [Hidden Content]
  31. 1 امتیاز
    mehrad jam [Hidden Content] Jam - Shomal (320).mp3
  32. 1 امتیاز
    EMINEM,RIHANNA [Hidden Content]
  33. 1 امتیاز
    Evanescence [Hidden Content]
  34. 1 امتیاز
    PARTY TIME ?? [Hidden Content] music/Sasy-Gentleman.mp3 [Hidden Content] Sasy Mankan & Mokhte Ft. Alishmas - Parmida.mp3 [Hidden Content] Songs (4).mp3 [Hidden Content] Abbas Golab - Dava (128).mp3 [Hidden Content] [Hidden Content] Bahmani - Begi Nagi (2).mp3 [Hidden Content] Afshar | Janam Bash (128).mp3
  35. 1 امتیاز
    Homayun Shajarian [Hidden Content](www.Next1.ir).mp3
  36. 1 امتیاز
    Hans Zimmer با handsfree گوش کنیـــد [Hidden Content] Zimmer/Hans Zimmer - Dream Is Collapsing.mp3 [Hidden Content] Zimmer/Hans Zimmer - Up Is Down.mp3 [Hidden Content]
  37. 1 امتیاز
    عزیزم مردان خیلی وقته منقرض شده اند. مردی به کروموزوم y یا این جور چیزا نیست. مرد را مردانگی ست و بس که اونم خیلی وقته کیمیا شده.
  38. 1 امتیاز
    ما برای چی میریم دنبال سواد ؟ ما سواد یاد میگیریم که نگیم من فکر میکنم...... ما دانش را فرا میگیریم که بگیم علم چنین میگوید. نه اینکه من میگم ، ما دانش را فرا میگیریم که حدس نزنیم. ما درس میخونیم که بدونیم و بتونیم علمی بیاندیشیم و علمی عمل کنیم. اینکه 90 درصد شهرکهای صنعتی غیرفعال هست ،همه دلائلش مالی یا موارد شبیه اون نیست. مهمترین علتش اینه که ما خیال میکنیم که مدیر هستیم و هر تصمیمی بگیریم ،میشه مدیریت کردن.
  39. 1 امتیاز
    مثه تعمیرکاری که نصف وسایل مورد نیاز کارش تو جعبه ابزارش نباشه. اونوقت این تعمیرکار چه جوری میتونه کاراشو تمام و کمال انجام بده ؟ اکثر دانشجویان موفق ، کسانی بودند و هستند که سعی کردن ،همه دروس دانشگاهی رو تمام و کمال یاد بگیرن ، نه بخاطر پاس کردن به هر شکل ممکن و طوطی وار بلد بودن.
  40. 1 امتیاز
    اینکه این جمعیت مثلا باسواد ، همش از خودشون میبافن و متوجه هم نیستند که دارن با معده شون فکر میکنن ،مال همون 50 درصد ندونسته هاشونه که خودشون اونو با چرت و پرتهایی پر کردن و تصورشان هم اینه که حق باهاشونه. اون بنظر من که میکن ، ریشه اش اینجاست.
  41. 1 امتیاز
    میدونی مشگل اصلی کار کجاست ؟ وقتی دانش آموز تو یه درس 15 میگیره ،میگن خوبه ،قبوله. وقتی یه دانشجو C یاB میگیره ،میگن قبوله و پاس!!! هیچکس نگران نمیشه که فک کنه اون 25 درصد یا اون50 درصدی که این دانشجو بلد نیست ، چیه و چطور باید جبران بشه که اونم بدونه. همین 25 و 50 درصد ندونستن ها هر سال بهش اضافه میشه تا پایان تحصیلاتم ادامه پیدا میکنه و دست آخر ما با یه درس خونده 50 درصد یادگیرنده طرف میشیم که بخشی از اون 50 درصدش هم بمرور زمان فراموشش شده ولی مدرکی که نشون میده ،اینو عیان نمیکنه. این اصلی ترین دلیل عقب ماندگی فکری و روانی فارغ التحصیلان ماست.
  42. 1 امتیاز
    بزرگترین مشگل ما اینه که همیشه بر مبنای باورهایمان و یا جنسیتمان می اندیشیم. اندیشه مجزا از منافع یا هویت ها باشه ، معنی داره و صحیح تر هست.
  43. 1 امتیاز
    گاهی لازمه که ما هنگام اندیشیدن بشکل هویتی نیاندیشیم. مثلا مردانه یا زنانه نیاندیشیم که پیش فرض های غلط ذهنی مان نذاره که نتیجه درست بگیریم. عالیترین شکل اندیشیدن ، بدون جنسگرایئ نتیجه میده. بصورت یک انسان و فارغ از اینکه از کدام جنس هستیم.
  44. 1 امتیاز
    اینکه میگم هست ، نه هر هستی است. هستن داریم تا هستن. اندیشه داریم تا اندیشه. اگر اندیشه را نیاندیشیم نمیتونیم جایگاهش را معین کنیم.اندیشیدن به درخت با اندیشیدن در باره رمز و راز حیات باهم یکی نیست. ما هیچوقت به فکر نمی افتیم که درباره دیدگاههای خودمون یه ارزشیابی داشته باشیم. براحتی رد میکنیم و براحتی جایگزین میکنیم. بسیاری از دانشجو ها درباره خیلی از مسائل و فرآیند ها آنچنان نظرفرسائئ میکنند که انگار قبلا در اون مورد چیزی مطرح و نتیجه گیری نشده و این حضرات برای اولین بار اینو فهمیدن و دارن تعریف میکنند. یعنی برای همه چی یه نسخه خویش فرما میپیچند و تنها باورشونم اینه که حق با خودشونه.
  45. 1 امتیاز
    سیاست مداران هوشمند کلی هزینه میکنند که یک خط از یک انسان فرزانه را کشف کنند و روش کار کنن که بتونن با اون یه خط کلام عالی ولی با استعمال آن در غیر جای اصلی اش ،کل مردمان یک قاره را دچار کج فهمی کنن و استعمار گریشان هم هیچوقت معلوم نشود ولی اون هدف شان نتیجه بده. یکیش همین جمله است : من می اندیشم پس هستم. ظاهرا جمله فاخر و پر معنایی است ولی حادثه آنجا اتفاق می افتد که من و من نوعی هم هیمن تصور را داشته باشیم که فکر کنیم چون میتونیم بیاندیشیم پس هستیم. ولی عقلمان قد ندهد که ببینیم اندیشیدن معیار داره و هر فکر و اندیشه ای آنچنان نمیتونه ارزشمند باشه که به اندیشیدن بیارزه. یه بیسواد هم همین توهم رو پیدا میکنه که چون میتونه به گوسفندانش بیاندیشه ،پس هستش.
  46. 1 امتیاز
    شعار بدبختی و شوربختی ما همین یه جمله است : چون من میگم پس درسته. چون کارخونه مال منه ،پس هرچی من میگم باید همون باشه. چون اینجا مال منه ،پس حق هم با منه. چون من اینجا وزیر یا مدیرکل هستم ،پس هر چی من بگم ، همونه.
  47. 1 امتیاز
    اینکه کارنامه جنابان وزیران اینقد تاریک و بی ثمر هست ،علتش همونه که بالا عرض کردم. اینکه مصیبت تا خرخره مون بالا کشیده اینه که همش میگیم ؛من میگم. نتونستیم بفهمیم و بگوئیم که علم نظرش چیه. همش خیال میکنیم که هر چه ما بگیم همونه. اینقده ناراحتم از این نوع کج اندیشی که نگو.
  48. 1 امتیاز
    اینو بخوبی میدونیم که هر چه ریاضیات پیشرفت کند, بازهم اصولش همانست. اما آیا وزن ریاضیات قدیم با ریاضی نوین یکی است,؟؟؟ با این مقدمه میخوام این سئوال رو داشته باشم که : آیا سختی ایام برای همه طبقات اجتماعی اعم از عامی و عالم و جوان تحصیلکرده و غیرآن یکی است ؟ و اینکه کدام طبقه سرنوشت بقیه رو رقم میزنه ؟ اینکه الان تو این اوضاع قرار داریم, (بقیه ش بماند)
  49. 1 امتیاز
    خلایق هر چه لایق رو آویزه ذهن کنی ،به جواب همه سئوالات این شکلی ات میرسی.
  50. 1 امتیاز
    ◄ اندازه گيري ضخامت حقيقي لايه ها: کمپاس مي تواند به روش دستي که بر روي پايه نگهدار(Jacob Staff) قرار داده شده است براي اندازه گيري ضخامت حقيقي واحد هاي سنگ چينه اي ( مانند عضو و سازند) به روش زير مورد استفاده قرار گيرد. شيب واقعي لايه ها را اندازه گيري کرده و شيب سنج را در آن زاويه تنظيم مي کنيم.کمپاس را به صورت قائم با درپوش نيمه بسته بر روي پايه سوار کرده ( مانند حالتي که ميل را مي خوانيم) و از قرارگيري شيب سنج در حالتي که زاويه شيب را اندازه گرفته ايم اطمينان کسب مي کنيم. از مرز پاييني يک واحد چينه اي شروع مي کنيم. پايه را به جهت شيب لايه ها خم کرده و همزمان درون آينه نگاه مي کنيم تا زماني که حباب شيب سنج در مرکز قرار گيرد. در اين موقعيت از طريق سوراخ ديد و پنجره نشانه روي نگاه کرده و نقطه اي روي زمين که محل برخورد خط ديد ما با زمين است مشخص مي کنيم. پايه نگهدار را در آن محل قرار داده و اين عمل را تکرار مي کنيم و تعداد دفعات (n) آن را شمارش مي کينم تا به مرز بالايي واحد سنگ چينه اي برسيم. حال با ضرب تعداد دفعات در طول پايه ( مثلا 5/1 متر) ضخامت حقيقي واحد چينه اي بدست مي آيد. ◄ اندازه گيري موقعيت صفحات: براي بدست آوردن موقعيت يک ساختار خطي ما نياز به اندازه گيري امتداد و شيب آن ساختار داريم. براي اين کار از دو روش مي توانيم استفاده کنيم: 1) اندازه گيري موقعيت صفحات به روش مستقيم: اگر صفحه صاف، هموار و غير مغناطيسي باشد راحت ترين راه براي اندازه گيري امتداد و شيب صفحه تماس کناره بدنه کمپاس با صفحه است به صورتيکه حباب تراز کروي در مرکز قرار گيرد. با اين کار خطي افقي موازي محل برخورد کناره کمپاس و صفحه ايجاد مي شود. در اين حالت در خواندن هريک از دو سمت عقربه کمپاس مختاريم ( يعني 140 و 320 درجه امتدادهاي مشابه اند). با اين کار امتداد صفحه مشخص مي شود. مي توان خط امتداد را با يک مداد به موازات لبه بدنه کمپاس بر روي صفحه کشيد. در موارد ويژه مانند زماني که مي خواهيم جهت نمونه هاي سنگي برداشت شده براي بررسي هاي ساختاري را مشخص کنيم بايد يکي از طرفين خط افقي رسم شده را با علامت فلش مشخص کنيم. ◄ اندازه گيري شيب لايه با روش مستقيم بعد از اندازه گيري امتداد، مقدار شيب صفحه با قرار دادن لبه بدنه کمپاس بر روي صفحه و در جهت عمود بر خط امتداد و تراز کردن شيب سنج ( تراز استوانه اي) بدست مي آيد. براي تعيين جهت شيب با تراز کردن تراز استوانه اي جهتي را که صفحه به طرف آن شيب دارد مشخص مي کنيم. ◄ اندازه گيري شيب توپوگرافي از دور: براي بدست آوردن شيب توپوگرافي هر ناحيه، ابتدا طوري مي ايستيم که توپوگرافي مورد نظر به صورت يک خط نمايان شود. آنگاه درپوش کمپاس را در امتداد بدنه قرار داده و آن را در مقابل خود گرفته به صورتيکه يکي از کناره هاي کمپاس يا خط محور آينه ، بر شيب توپوگرافي مماس شود، در اين حالت تراز شيب سنج را تنظيم کرده و مقدار شيب را مي خوانيم. نوک شمالي عقربه در نيمکره شمالي که زاويه انحراف مغناطيسي به سمت پايين است به سمت صفحه مدرج نزديک مي شود. يک وزنه کوچک الحاقي به سمت جنوبي عقربه اضافه شده است تا تعادل را در عقربه فراهم سازد. چنانچه کمپاس در نيمکره جنوبي يعني جايي که انحراف مغناطيسي به سمت بالاست استفاده شود بايد وزنه عقربه آن بر روي بخش شمالي عقربه بسته شود تا تعادل ايجاد گردد. براي عدم خطا در تشخيص عقربه سمت شمال بهتر است هميشه به وزنه دقت کنيم. ◄ بدست آوردن موقعيت يک خط مابين دو نقطه: معمولا ما نياز داريم تا روند و ميل يک خط اتصال دهنده دو نقطه را مانند خط ميان دو نفر، يا يک نفر تا يک جسم (مانند خانه، برج يا يک علامت ) بدست آوريم. براي انجام اين کار ما مي توانيم از يکي از روش هاي نشانه روي چشمي يا کمري استفاده نمائيم. روش نشانه روي چشمي در بالا توضيح داده شد. براي روش نشانه روي کمري، در کمپاس را در نزديک بدن قرار داده و آن را کج مي کنيم تا وقتي که بدنه کمپاس با تراز کردن تراز چشم گاوي، افقي شود. موقعيت هدف از درون آينه با خط سياه ميان آينه هدف گيري کرده و بعد کمپاس را با تراز کروي تراز کرده و روند را مي خوانيم. اندازه گيري ميل اين خط به اين ترتيب است: کمپاس را قائم کرده ( بدنه قائم باشد ) تا درپوش و بازوي نشانه روي خميده شود. از درون سوراخ درون راس نشانه روي (sighting tip) و از ميان پنجره نشانه روي نگاه کرده و شيب سنج را تراز مي کنيم تا موقعي که نقطه اي مشخص بر روي هدف مورد نظر رويت شود. اگر دو شخص داراي قد يکسان باشند تقاطع چشمان شخص هدف گيري شده با خط سياه ميان پنجره نشانه روي نقطه مورد نظر است. و اگر ما به سوي فردي که از ما کوتاه تر است ( مثلا 5 سانتيمتر کوتاه تر) نشانه رفته ايم، بايد نقطه مورد نظر را 5 سانتي متر بالاتر از خط ديد او(مثلا روي سر او) در نظر گرفت. وقتي که شخص هدف 5 سانتي متر از ما بلندتر است بايد دهان او را نشانه روي کنيم. 2) اندازه گيري موقعيت صفحات به روش غير مستقيم: اگر صفحه مورد نظر صاف نباشد و در مقابل خط ديد ما قرار داشته باشد، ما بايد از روش نشانه روي چشمي به اين طريق استفاده کنيم. بازوي نشانه روي را باز کرده و سر يا نوک نشانه روي را خم مي کنيم. يکي از چشم ها را بسته و به طرفين حرکت مي کنيم تا زماني که لبه سطح شيبدار را ببينيم. در صورتيکه حرکت بيشتر باعث مشخص شدن سطح صفحه شيبدار مي شود، حرکت را متوقف مي کينم. در اين موقعيت ما در حال مشاهده صفحه از لبه کناري آن هستيم و آن را به صورت يک خط مي بينيم. در کمپاس را خم مي کنيم تا موقعي که لبه سطح شيبدار را از طريق پنجره نشانه روي روي درپوش ببينيم. کمپاس را به اين صورت در دست مي گيريم: دو انگشت شست را زير بازوي نشانه روي بدنه کمپاس مي گيريم و دو انگشت نشانه را روي لبه درپوش و انگشت هاي وسط را پشت قسمت افقي بدنه مي گيريم. درپوش کمپاس را حرکت مي دهيم تا تراز کروي ( چشم گاوي) در آينه مشاهده شود. آن را تراز کرده و کمپاس را به صورتي مي گيريم که خط سياه ميان پنجره نشانه روي، لبه صفحه را قطع کند ( سعي نکنيد که خط سياه با لبه دقيقا تراز شود، زيرا اين کار باعث کج شدن بدنه کمپاس و بر هم خوردن تراز آن مي شود، مگر اينکه صفحه قائم باشد ). نفس خود را حبس کنيد و جهتي را که هر کدام از جهات سفيد يا سياه عقربه ( هر کدام که در آينه مشخص است ) نشان مي دهد بخوانيد. اين عدد امتداد صفحه را در آينه و بدون حرکت بدنه و بر هم خوردن تراز نشان مي دهد. در همين موقعيت براي خواندن مقدار شيب، لبه بدنه کمپاس را با لبه صفحه در يک رديف قرار داده و با تراز کردن شيب سنج مقدار آن را مي خوانيم. براي تعيين جهت شيب، جهت اصلي که صفحه به آن سمت شيب دارد را به روشي که قبلا ذکر شد بدست مي آوريم. اگر صفحه مورد نظر قائم و زمين افقي باشد ( يک حالت خاص )، مستقيما روي لبه صفحه ايستاده و روند لبه صفحه را مي خوانيم اين روند همان امتداد صفحه است. نکته: برخي زمين شناسان بي تجربه فرض مي کنند که مي توانند امتداد يک صفحه شيبدار غير قائم را به اين روش محاسبه کنند. تکنيک ايستادن بر روي لبه صفحه براي حالتي که صفحه غير قائم و سطح بالايي غير افقي مي باشد، کارا نيست و روند لبه صفحه در اين حالت امتداد را به ما نمي دهد. در چنين حالاتي ما مي بايست مستقيما امتداد را به روش نشانه روي چشمي يا به روشي که در بالا توضيح داده شد ( تماس کمپاس با صفحه ) بدست آوريم. ◄ بدست آوردن موقعيت يک خط مابين دو نقطه: معمولا ما نياز داريم تا روند و ميل يک خط اتصال دهنده دو نقطه را مانند خط ميان دو نفر، يا يک نفر تا يک جسم (مانند خانه، برج يا يک علامت) بدست آوريم. براي انجام اين کار ما مي توانيم از يکي از روش هاي نشانه روي چشمي يا کمري استفاده نمائيم. روش نشانه روي چشمي در بالا توضيح داده شد. براي روش نشانه روي کمري، در کمپاس را در نزديک بدن قرار داده و آن را کج مي کنيم تا وقتي که بدنه کمپاس با تراز کردن تراز چشم گاوي، افقي شود. موقعيت هدف از درون آينه با خط سياه ميان آينه هدف گيري کرده و بعد کمپاس را با تراز کروي تراز کرده و روند را مي خوانيم. اندازه گيري ميل اين خط به اين ترتيب است: کمپاس را قائم کرده ( بدنه قائم باشد ) تا درپوش و بازوي نشانه روي خميده شود. از درون سوراخ درون راس نشانه روي (sighting tip) و از ميان پنجره نشانه روي نگاه کرده و شيب سنج را تراز مي کنيم تا موقعي که نقطه اي مشخص بر روي هدف مورد نظر رويت شود. اگر دو شخص داراي قد يکسان باشند تقاطع چشمان شخص هدف گيري شده با خط سياه ميان پنجره نشانه روي نقطه مورد نظر است. و اگر ما به سوي فردي که از ما کوتاه تر است ( مثلا 5 سانتيمتر کوتاه تر) نشانه رفته ايم، بايد نقطه مورد نظر را 5 سانتي متر بالاتر از خط ديد او(مثلا روي سر او) در نظر گرفت. وقتي که شخص هدف 5 سانتي متر از ما بلندتر است بايد دهان او را نشانه روي کنيم. ◄ اندازه گيري موقعيت يک صفحه با تکنيک دو خط: تکنيک دو خط يک روش بسيار مفيد و دقيق اندازه گيري صفحات تقريبا افقي يا با شيب کم مي باشد. اين صفحات کم شيب بسيار رايج بوده و بطور دقيق با اندازه گيري امتداد و شيب قابل اندازه گيري نمي باشند اگر سطح رخنمون شده صفحه کوچک باشد، دو مداد نوک تيز را با زاويه زياد نسبت به يکديگر بر روي صفحه قرار مي دهيم. نوک تيز مداد ها ميل به سمت پايين را نشان مي دهند. روند و ميل دو خط را اندازه گيري مي کنيم (1 و 2). چنانچه صفحه نيمه افقي بزرگ و عريض باشد ( مانند يک لايه بازالتي)، دو خط بلند را بوسيله دونفر تعيين مي کنيم. دو شخص در دو نقطه مي ايستند و به سمت يکديگر نشانه رفته، روند و ميل خطي را که ديگري را قطع مي کند بدست مي آورند (1). ميانگين اين دو را بدست مي آوريم. همين کار را دوباره براي بدست آوردن روند و ميل يک خط دوم نيز انجام مي دهند (2). براي بدست آوردن جهت گيري يک صفحه که شامل دو خط است، خط ها را به صورت دو نقطه بر روي استريونت مي کشيم، و صفحه را حرکت مي دهيم تا دو نقطه بر روي يک دايره بزرگ قرار گيرند. امتداد و شيب دايره بزرگ را مي خوانيم. اگرچه تکنيک دوخط بهترين راه براي تعيين موقعيت صفحات کم شيب يا نيمه افقي است، موقعيت صفحات کم شيب کوچک ( مثلا لايه بندي در منطقه لولايي چين هاي ميکروسکوپي) مي تواند به روش آزمون و خطا به صورت زير تعيين شود. شيب لايه را در جايي که فکر مي کنيم به حداکثر شيب ( شيب حقيقي) نزديک است،پس از تراز کردن شيب سنج، اندازه گيري کرده و مقدار آن را به خاطر مي سپاريم. کمپاس را مي چرخانيم تا زماني که گوشه قائم الزاويه کمپاس صفحه را لمس کند. در اين حال شيب را مجددا مي خوانيم. اگر شيب کمتر از عدد قبلي باشد ما از شيب حقيقي فاصله داريم و اگر عدد اوليه به شيب حقيقي نزديک تر است. کمپاس را به حالت اوليه باز گردانده و اين بار در جهت مخالف حرکت مي دهيم. اين کار را تکرار مي کنيم را زماني که ما حداکثر شيب را که همان شيب حقيقي است بدست آوريم. وقتي که شيب حقيقي و مقدار آن مشخص شد، راستاي صفحه را در جهت عمود بر خط شيب اندازه گيري مي کنيم. ◄ استفاده از کمپاس براي تعيين دو نقطه هم ارتفاع: گاهي اوقات ما بر روي مرز يک لايه افقي ( مانند يک لايه بازالتي يا يک لايه رسوبي) بر روي يک تپه قرار گرفته ايم و نياز به تعيين يک نقطه هم ارتفاع بر روي تپه مجاور داريم. به اين صورت عمل مي کنيم: شيب سنج را بر روي عدد صفر صفحه مدرج آن تنظيم مي کنيم، و کمپاس را از پهلو ( به صورت قائم ) به صورتيکه براي اندازه گيري ميل توضيح داده شد مي چرخانيم. از سوراخ نوک بازوي نشانه روي به داخل پنجره نشانه روي نگاه کرده و شيب سنج را با حرکت دادن بدنه کمپاس به بالا يا پايين و نگاه کردن در آينه تراز مي کنيم ( در حالتي که صفر درجه را نشان مي دهد و بدون اينکه شيب سنج را حرکت دهيم ). وقتي شيب سنج تراز شد، نقطه اي را که محل تقاطع خط ديد شما با زمين است بر روي تپه مقابل مشخص مي کنيم. اين نقطه، نقطه هم ارتفاع با محل ايستادن ما، بر روي تپه مجاور مي باشد. اين تکنيک همچنين براي تعيين امتداد يک لايه به روش دستي نيز استفاده مي شود. کافي است تا شيب سنج را بر روي عدد صفر قرار داده، بر روي يک لايه ايستاده و در طول لايه نگاه کنيم و شيب سنج را بدون حرکت دادن پيچ تنظيم آن تراز کنيم. بعد از اينکه شيب سنج تراز شد، نقطه اي را بر روي لبه لايه در راستاي خط ديد افقي مان مشخص مي کنيم. اکنون ما خط امتداد را بدست آورده ايم (خط افقي ) و کافي است تا راستاي آن را به روش نشانه روي چشمي و يا کمري بخوانيم. براي اينکه در چنين موقعيتي شيب لايه را در جهت عمود بر خط امتداد بخوانيم، شيب سنج را به صورتيکه براي اندازه گيري شيب توضيح داده شد استفاده مي کنيم. منبع: فدک

اطلاعیه ها

×
×
  • جدید...