رفتن به مطلب

sokut.n

عضو جدید
  • تعداد ارسال ها

    323
  • تاریخ عضویت

  • آخرین بازدید

اعتبار در سایت

1,212 Excellent

درباره sokut.n

  • درجه
    <b><font color="#0000CC" face="Tahoma">کاربر انجمن</b></font>
  • تاریخ تولد تعیین نشده

اطلاعات شخصی

  • نام واقعی
    نغمه

اطلاعات شغلی و تحصیلی

  • رشته تحصیلی
    سایر رشته ها
  • گرایش
    دامپزشکی
  • مقطع تحصیلی
    لیسانس
  • شغل
    دانشجو
  1. sokut.n

    نظرسنجی دستکاری ژنتیکی....(گــــــرگ)

    سلام دوستای عزیز منم بالاخره خودمو رسوندمو رای دادم به شماره 3 همه عالیه دست همتون درد نکنه ولی چون با رای چندتایی موافق نیستم یکی رو انتخاب کردم. از شاروک جون هم بخاطر مسابقه قشنگش تشکر از صمیم قلب امیدوارم این بار چون من نیستم هادی ناصح اول بشه! همه بهش رای بدین
  2. تهيه وسيله مناسب براي جويدن سگها: چرا باید برای سگها وسیله ای جهت جویدن تهیه نمود؟ اولین مزیت این مساله این است که کفشهایتان سالم میمانند.سگها و بخصوص توله‌ها به دنبال یافتن چیزی برای جویدن هستند.جویدن کفش یا وسائل منزل هم برای سلامتی انها مضر است و هم به شما خسارت وارد میکند عمل جویدن،عضلات گونه ای را قوی میسازد در ضمن جرمهای دندانها را تمیز میکند،تمیز شدن دندانها باعث میشود که دهان سگ شما بد بو نباشد.سگها از جویدن و بازی کردن لذت میبرند و فراهم نمودن یک اسباب بازی برای جویدن میتوان انها را برای ساعتها سرگرم نماید.یک اسباب بازی جویدنی میتواند بهترین جابزه برای رفتار خوب سگ شما باشد. چه چیزی برای جویدن سگ مناسب است؟ اندازه ان باید کمی‌بزرگتر از دهان سگ شما باشد.استخوانهای کباب شده یا دودی شده که در کارخانه‌ها تهیه میشود خوشمزه و بی خطر بوده و برای مدت زیادی حیوان را مشغول میکند.ولی ممکن است فرش یا مبلمان منزل شما را کثیف کند بنابر این بهتر است این استخوان‌ها را خارج از منزل به او بدهید. استخوان‌های ساخته شده از مواد اولیه قابل خوردن،تمیز تر هستند و هنگامی‌که انها را به سگ میدهید دیگر نگران کثیف شدن اساسیه منزل نخواهید بود و نیاز به مراقبت و نظارت ندارند.وسائل جویدنی نایلونی و پلاستیکی بادوام تر بوده و برای مدت بیشتری میتوان از ان استفاده نمود و در ضمن نیاز به مراقبت شما در زمان استفاده ندارد.اینها در طمع‌ها و سایزهای مختلف وجود دارند و برای تمیز نگه داشتن دندانهای سگ شما بسیار مناسب هستند خوراکی‌هایی که از پوست‌های دباغی نشده تهیه میشوند یرای سگها بسیار مناسب میباشند و سگها از جویدن انها بسیار لذت میبرند و سرگرم میشوند و در عین حال بسیار ارزان بوده و به راحتی میتوان انها را تهیه نمود. این خوراکی‌ها اشکال و اندازه‌های بسیار متفاوتی دارند ولی هنگامی‌که سگها در حال جویدن انها هستند و لبه‌ها و بخشهایی که نرم میشوند را جدا نمود و هنگامی‌که اندازه‌های انها از دهان سگ شما کوچکتر شد جهت جلوگیری از خفگی احتملی انها را حتما دور بیاندازید.این جویدنی‌ها بسیار سفتهستند و نباید انها را برای سگتان پرت کنید تا او انرا بگیرد زیرا ممکن ایس به لبه‌های دندانش اسیب برسد برای توله‌های زیر ۸ ماه بهتر است کمتر از این دسته موارد استفاده نمایید زیرا میتوان منجر به اشفتگی معده و سپس مشکلات اساسی دستگاه گوارش گردد. طنابهای جویدنی بادوام به تصحیح دندانهای کج کمک میکند و هنگامی‌که توله دچار دندان درد میشود میتوانید برای کاهش درد دندانها انها را مرطوب و منجمد نموده و در اختیارش قرار دهید.همچنین از این طناب‌ها برای پاک کردن جرم روی دندانها نیز میتوان استفاده نمود.هیچوقت استخوان مرغ یا گوسفند را برای جویدن در اختیار سگتان قرار ندهید.این استخوانها در صورت شکسته شدن قطعات نوک تیز از خود باقی میگذارند که میتوان به دستگاه گوارش حیوان اسیب وارد کند. oxinpet.com
  3. بي اشتهايي ناشي از ديابت: بی اشتهایی در سگهای دیابتی امر بسیار مهمی‌است ، زیرا به سگهای مبتلا به دیابت انسولین تزریق میشود و تزریق انسولین به سگی که غذایی نخورده است دارای خطرات بسیاری است . تزریق انسولین و سگهای دیابتی همانطور که قبلا گفته شد به سگهای دیابتی انسولین تزریق میشود و تزریق انسولین در کنار فعالیت‌های لازم و رژیم غذایی مناسب نقش بسیار مهمی‌در درمان دیابت دارد . ولی وقتی که سگی دیابتی غذایی نخورده است تزریق انسولین بسیار خطرناک است ، انسولین هورمونی است میزان گلوکز در خون را تنظیم میکند و تزریق انسولین به سگی با معده خالی موجب Hypoglycemia یا افت شدید قند خون خواهد شد . خطر Hypoglycemia از تزریق نکردن یک دوره انسولین بسیار خطرناک تر است و این حالت به راحتی میتواند موجب مرگ سگ شود . بنابراین به صاحبان سگهای دیابتی توصیه میشود که اگر سگشان غذای خود را نخورده است انسولین را به او تزریق نکنند . چه کنیم که سگ دیابتی ما غذایش را بخورد ؟ اگر سگ شما غذایش را نمی‌خورد یا به آن بی توجهی میکند بهتر است غذای خشک او را با مقداری غذای مرطوب کنسروی مخلوط کنید . غذا را به درستی هم بزنید تا هر تکه غذای خشک به غذای مرطوب آغشته شود و در صورتی که سگ غذا را خورد می‌توانید به او انسولین تزریق کنید . اگر که سگ غذا را نخورد تزریق را انجام ندهید ، قند خون سگتان تا دوره تزریق بعدی کمی‌بالا خواهد بود ولی خطر جدی وجود ندارد . اگر سگتان به صورت مداوم از خوردن غذا اجتناب میکند با دامپزشکتان تماس بگیرید زیرا مصرف غذا برای سگهای دیابتی اهمیت بسیار زیادی دارد . در صورت نخوردن غذا به صورت مداوم امکان بیمار بودن سگتان نیز وجود دارد . Hypoglycemia در سگها Hypoglycemia در سگها حالتی است که هنگامی‌رخ میدهد که میزان گلوکز خون در هر یک دهم لیتر کمتر از ۷۰ میلیگرم است . نشانه‌های این حالت بستگی به میزان کمبود گلوکز و سرعت افت آن دارد . نشانه‌های معمول Hypoglycemia اینها هستند : کمبود انرژی خستگی و بیحالی بی اشتهایی لرزش بدن انقباض عضلانی ضعف شدید حملات عصبی انقباض مردمک چشم رفتار عجیب کوری کما همانطور که قبلا گفته شد ، Hypoglycemia حالتی است که بر اثر تزریق انسولین به سگهایی که چیزی نخورده اند به وجود می‌آید . Hypoglycemia بسیار خطرناک است و میتوانند موجب مرگ یا فرو رفتن حیوان به کما شود . اگر نشانه‌های Hypoglycemia را در سگ خود مشاهده میکنید سریعا با دامپزشکتان تماس بگیرید .
  4. sokut.n

    خفگي در سگ هاي آپارتماني

    خفگي در سگ ها: خفگی زمانی اتفاق می‌افتد که سگ به دلیل وجود جسم خارجی در گلو قادر به تنفس نیست. البته توله سگ‌ها بیشتر در معرض خطر هستند زیرا آنها اغلب سعی می‌کنند چیزهایی که هنگام دندان در آمدن می‌جوند ببلعند و این جسم خارجی ممکن است به گلو بچسبد و سبب خفگی حیوان شود. ناتوانی سگ در تنفس، مالیدن صورت به زمین، چنگ زدن به دهان، ورم کردن چشم‌ها و آبی رنگ شدن زیان و بروز صدای خفگی از جمله علایم خفگی در سگها است. شما در این شرایط باید حداکثر سعی تان را برای خارج کردن چیزی که راه تنفس را مسدود کرده انجام دهید و نباید منتظر کمک دامپزشک باشید زیرا خفگی می‌تواند بسیار کشنده باشد. مواظب باشید زیرا سگی که در حال خفگی است ممکن است مضطرب باشد و هنگامی‌که شما سعی می‌کنید جسم را از دهانش خاج کنید شما را گاز بگیرد. اقداماتی که باید انجام دهید سعی کنید جسم خارجی را با دست خارج کنید. سگ را محکم نگه دارید، دهانش را باز کنید و جسم خارجی را با دست بگیرید و آنرا به آرامی‌بیرون بکشید. اما اگر اعمال فوق موفقیت آمیز نبود سگ را با گرفتن ران درست در بالای زانو بلند کنید و آنرا به آرامی‌چند بار به جلو و عقب تاب دهید و اگر باز هم موفقیت آمیز نبود مجددا تکرار نمائید. اگر سگتان هیچ یک از علائم نبض و تنفس را ندارد احیای قلبی را انجام دهید. تاکید می‌کنم که جسم خارجی را با فشار خارج نکنید و اگر به آسانی خارج نشد آنرا رها کرده هر چه سریع تر به دامپزشکتان ارجاع دهید. سوزن یا نخ را در صورتی که قسمتی از آن بلعیده شده بیرون نکشید زیرا این عمل باعث پاره شدن روده و معده می‌گردد . حتی نباید استخوان ماهی یا هر شی خارجی که در بافت فرو رفته را خارج کنید زیرا این عمل ممکن است موجب صدمات بیشتر و خونریزی شدید شود. بنابر این اگر جسم خارجی بیرون نمی‌آید بیهوده تلاش نکنید و سگ را به دامپزشک منتقل کنید. oxinpet.com
  5. آنچه درمورد گربه نميدانيد: هر گربه 32 عضله در دو گوش خود دارد. گربه ها 1/10 توانایی ما را در تفریق اجسام از یکدیگر دارند ولی می توانند حرکت را به سرعت تشخیص دهند با این حال دقت دید کمی دارند. گربه ها حس چشایی نسبتا ضعیفی دارند. زبان انسان حدود 9000 جوانه چشایی دارد در حالی که زبان گربه تنها 473 جوانه چشایی داشته و اغلب آنها نیز در نوک زبان متمرکز شده اند. گربه ها نیز زیر نور آفتاب دچار سوختگی می شوند به خصوص گربه هایی که موی روشنی دارند. عمر متوسط گربه ای که تنها در خانه زندگی می کند 15 سال است گربه هایی که خارج از منزل زندگی می کنند عمر کوتاهی دارند که از 6 ماه تا 2.5 سال می تواند باشد. بر اساس مطلب گفته شده در مجله fancy یک گربه در طول عمر خود 10950 ساعت را به خر خر کردن می گذراند. تعداد ضربان قلب گربه ها 150 تا 210 ضربان در دقیقه است که تقریبا 2 تا 3 برابر ضربان قلب نرمان انسان می باشد (60-80) گربه می تواند در حالی که دم خود را عمود نگه داشته راه برود در حالی که سایر حیوانات قادر به انجام این کار نیستند. گربه می تواند 100 نوع صدا تولید کند در حالی که سگ تنها قادر به تولید تقریبا 10 نوع صدا می باشد گربه ها به هم میو نمی کنند. پیر ترین گربه جهان در انگلستان می زیسته که 35 سال عمر کرده است. گربه ها دارای 200 میلیون گیرنده بویایی هستند در حالی که انسان تنها دارای 5 میلیون گیرنده بویایی است. 25-40% از گربه های ایالات متحده امریکا از اضافه وزن رنج می برند. بسیاری از داروهای مورد استفاده انسان برای گربه ها مسموم کننده هستند و هیچ گاه نباید دارویی بدن دستور دامپزشک استفاده شود. از این میان استامینوفن و ضد درد های غیر استروئیدی از خطرناک ترین داروهای متداول برای گربه ها هستند.
  6. sokut.n

    آيا ماهي ها ميخوابند؟

    آيا مي دانيد تعريف خواب چيست؟ تعريف خواب: وضعيت طبيعي و منظم استراحت براي جسم و مغز كه در خلال آن چشم ها معمولابسته مي شوند و طي آن يا هيچ حركت اختياري و تفكرآگاهانه وجود ندارد يا اگر دارد بسيار اندك است. احتمالاوقتي چنين تعريفي از خواب مي كردند به فكر ماهي ها نبودند. هيچ يك از انواع ماهي ها پلك ندارند تا به هنگام خواب آن را ببندند و خيلي از ماهي ها هرگز از شنا كردن باز نمي ايستند. خواب ماهي ها به خستگي ما شباهت دارد، يعني ماچشمانمان باز است و بسياري از چيزها را مي بينيم ولي به خاطر نمي سپاريم ولي اگر يك اتفاق ناگهان رخ دهد از جا مي پريم يعني ماهي ها همچنان كه در آب غوطه ورند از تكاپو دست مي كشند و به نظر مي رسد كه به خواب رفته اند ولي نسبت به خطرهايي كه تهديدشان مي كند كاملاهوشيارند و تمام شب را به حالت نيمه خواب و نيمه بيدار هستند.
  7. خصوصیات آناتومیکی و فیزیولوژیک سنجاب سنجابها در مناطق وسیعی از زیستگاههای دنیا از جنگلهای استوایی تا بیابان های نیمه خشک یافت میگردند. خصوصیات آناتومیکی و فیزیولوژیک سنجابها دارای بدنی کشیده،دم بلند و پر مو ، دستهایی کوتاه و در عین حال پاهایی بلند میباشند دستها دارای 4 انگشت و انگشت شست تحلیل رفته و پاها دارای 5 انگشت میباشند.این پاهای بلند جهت پایین آمدن از شاخه های درختان و پنجه ها همانند قلابی جهت جلوگیری از افتادن از روی شاخه ها به کار میایند. Sciurus سنجابها در مناطق وسیعی از زیستگاههای دنیا از جنگلهای استوایی تا بیابان های نیمه خشک یافت میگردند. خصوصیات آناتومیکی و فیزیولوژیک سنجابها دارای بدنی کشیده،دم بلند و پر مو ، دستهایی کوتاه و در عین حال پاهایی بلند میباشند دستها دارای 4 انگشت و انگشت شست تحلیل رفته و پاها دارای 5 انگشت میباشند.این پاهای بلند جهت پایین آمدن از شاخه های درختان و پنجه ها همانند قلابی جهت جلوگیری از افتادن از روی شاخه ها به کار میایند. آرایش دندانی در سنجاب به صورت زیر است : الف- یک جفت دندان پیش در هر آرواره که به رنگ زرد متمایل به نارنجی است. ب- عدم وجود دندانهای نیش . ج- وجود دندانهای آسیای قوی و محکم . دندانهای پیش همیشه در حال رشد میباشند ولیکن در اثر استفاده مکرر از این دندانها ، ساییده میگردند.اگر به هر دلیلی سنجاب برای مدتی عمل جویدن را انجام ندهد ، دندانهای پیش بیش از حد رشد نموده و مانع از بسته شدن کامل دهان میگردد . سنجابها دارای دم بلند و پر مو میباشند، که از این دم برای چندین عملکرد مهم استفاده مینمایند : جهت حفظ تعادل در هنگام بالا و پایین آمدن از درختان . این دم همانند یک چتر نجات در پرشهای بلند استفاده میشود. درهنگام خواب زمستانی همانند یک پتو برای گرم کردن بدن استفاده میشود . جهت برقراری ارتباط با دیگر سنجابها استفاده میشود . تشخیص نر و مادگی در این حیوان بسیار آسان است و کاملا دستگاه تناسلی نر از ماده قابل تشخیص است. بیضه ها در نرها در فصل جفتگیری بزرگ شده و در کیسه بیضه رشد میکنند و در بقیه فصول در داخل شکم میرود و غیر قابل رویت است . گروهی اعتقاد دارند که سنجابها کوررنگ هستند و عده ای دیگر بر این عقیده اند که آنها رنگهای سبز و قرمز را نمی بینند . سنجابها با یکدیگر ارتباط صوتی برقرار میکنند، که در این هنگام صدایی شبیه صدای جیرجیرک از خود خارج مینمایند اما مهمترین وسیله ارتباطی انها دمشان میباشد، که در هنگام برافراشتن دم به دیگر سنجابها اعلام دور شدن از محیط را مینمایند . سنجابها در هنگام پرش از دم خود به عنوان یک چتر نجات و در هنگام فرود به عنوان بالشتکی جهت فرود راحت تر استفاده مینمایند . پرش در این حیوان کوتاه بوده و در صورتی که از ارتفاع بلندی پرش نماید احتمال آسیب دیدگی و شکستگی پاها بسیار زیاد است . سنجابها دارای توانای پرش درجا از روی زمین میباشند،به حدی که میتوانند 50-30 سانتیمتر از جای خود پرش نمایند که در این عمل دم نقش بسزایی دارد. سنجابها دارای توانایی پرواز نمیباشند،اما گروهی از آنها به دلیل داشتن پوستی مابین بدن و بازوها توانایی سر خوردن روی هوا را دارا میباشند.این پوست در هنگام پرش باز شده و همانند یک بال به نظر میرسد،که به این گروه از سنجابها ، سنجابهای بالدار میگویند. سنجابها دارای سرعت بسیار زیادی در هنگام دویدن هستند. میانگین سرعت در آنها 16-13 کیلومتر در ساعت است که به نسبت وزن و جثه حیوان در حد بسیار بالایی است . جالب است بدانید پلیسی در ایالت ایلینویز امریکا سرعت سنجابی را که در حال دویدن از عرض بزرگراهی را بود با دستگاه سرعت سنج معادل 32 کیلومتر در ساعت تخمین زده است که این سرعت برای جثه سنجاب خارق العاده میباشد . سنجابها دارای توانایی شنا کردن میباشند و از دم خود همانند پارویی جهت حرکت رو به جلو استفاده مینمایند،ولیکن سنجابها تا وقتی که مجبور به شنا نباشند ، شنا نخواهند کردچون ذاتا با اب میانه خوبی ندارند . سنجابهای درختی جهت زندگی سوراخهایی بر روی تنه درختان به وجود می آورند و کف این سوراخها را با برگ درختان و خاشاک مفروش میکنند. اندازه این سوراخها به حدی است که دو سنجاب در آن جای میگیرند . سنجابها دارای خواب زمستانی بوده و در محیط طبیعی در اواخر زمستان و اوایل بهار از خواب زمستانی بیدار شده و از سوراخ خود خارج میشوند. البته مدت خواب زمستانی بستگی به دما و شرایط محیطی دارد . طول عمر سنجاب میتواند تا 20 سال باشد که این در صورتی است که عوامل محیطی و بیماریها باعث مرگ آنها نگردد. به هر حال عمر متوسط سنجاب 6-5 سال در نظر گرفته میشود. تغذیه سنجابها : بهترین غذا برای سنجاب دانه های روغنی ، سبزیجات و میوه جات است در عین حال گروهی از سنجاب ها همه چیز خوار بوده و حتی می تواند از پیتزا و اسنکهای گوشتی استفاده نمایند. گاهی سنجابها از تخم پرندگان نیز به عنوان غذا استفاده می کنند. به هر حال وقتی سنجاب غذاهای اصلی خود را جهت تغذیه پیدا نکند هر چیزی را که ممکن است خاصیت غذایی داشته باشد را به عنوان غذا مصرف مینماید . لازم به ذکر است مصرف نمک در این حیوان به دلیل اینکه باعث مرگ زودرس میگردد ممنوع است . تولید مثل : زمان بلوغ جنسی در سنجاب 18-12 ماهگی است.طول دوره فحلی 14-12 روز و مدت زمان آبستنی 45-30 روز (است.(بسته به نژادهای مختلف متفاوت است . سنجابها در هر سال معمولا یک تا دو زایمان به فاصله یک ماه از یکدیگر خواهند داشت ، که زمان آن اواخر زمستان و اوایل بهار است. اغلب سنجابها تا 4 نوزاد به دنیا می آورند که نوزادان بدون مو و با چشمان بسته به دنیا می آیند. وزن نوزادان درهنگام تولد حدود6-4 گرم میباشد. مادر تا هنگامی که نوزادان توانایی خروج از سوراخ را پیدا کنند به آنها شیر می دهد، که این زمان 10-8 هفته به طول می انجامد. نوزادان در حدود سن 30-25 روزگی چشم باز می کنند و در حدود سن 15 روزگی بدن آنها از مو پوشیده میگردد . جایگاه و شرایط نگهداری سنجاب: سنجابها جزء حیوانات وحشی بوده و به راحتی رام نمی گردند و به دلیل رشد دندان های پیش بصورت مداوم ، نگهداری این حیوان بصورت آزاد دردسرآفرین خواهد بود ، به حدی که سنجاب در این حالت آسیب جدی به لوازم منزل بخصوص وسایل چوبی خواهد زد . بهترین روش برای نگهداری سنجاب قفسهای سیمی یا ویواریوم های شیشه ای است ، ویواریوم نسبت به قفس دارای ارجحییت می باشد . بهتر است کف ویواریوم از پوشال و تراشه های چوب پوشیده گردد و در آن چند شاخه درخت جهت بالا و پایین پریدن حیوان قرارگیرد. این عمل علاوه بر سرگرم کردن سنجاب باعث کوتاه کردن دندان های پیش و ناخن های حیوان میگردد. توجه داشته باشید پوشال های ویواریوم هر هفته تا دو هفته یکبار بصورت متناوب تعویض گردد. منبع: دکتر مهرداد حلوائئ متخصص فیزیولوژی جانوری و کنترل آفات شهری و صنعتی از دانشگاه تسینگ هوآی چین
  8. sokut.n

    انواع ماهيان آكواريومي

    چاقو ماهی روح سیاه نام علمی: Apteronotus albifrons نام عمومی: Black Ghost Knife Fish ( چاقو ماهی روح سیاه ) خانواده: Apteronotidae زیستگاه اصلی: آمریکای جنوبی ؛ رودخانه های آمازون و پاراگوئ حداکثر اندازه:16 تا 20 اینچ / 40 تا 50 سانتیمتر حداقل حجم تانک: 90 گالن / 340 لیر محل امن: باید یک محل غار مانند یا سوراخی برای پنهان شدن داشته باشد. سطح شنای ماهی در آکواریوم: وسط و پایین درجه حرارت: 72 تا 80 درجه فارنهایت / 21 تا 26 درجه سانتیگراد برنامه کاری: ترجیحا" شیفت شب نور: ترجیحا" ملایم صفت خاص: بصورت وارونه یا عقب عقب شنا می کند. غذاها: ترجیحا" غذای زنده بخصوص تترا نئون ها رفتار: بسیار خجالتی و صلح جوست و فقط نسبت به ماهیان کوچکتر از خود رفتاری مهاجم از خود بروز می دهد. اسیدیته آب: بین 6 تا 8 PH سختی آب: 5 تا 19 زیستگاه اصلی: در اسارت تولید مثل نمی کند ( بجز موردی که از استرالیا گزارش شد ). تمام چاقو ماهی های روح سیاه از وحش آمده اند بخصوص رودخانه های آمازون و پاراگوئه و انشعابات آنها. نام اصلی: بومیان محلی بر این باورند که ارواح درگذشتگانشان در وجود این ماهی ها حلول کرده و به عبارتی زندگی پس از مرگشان به وجود این ماهی ها بستگی دارد. وضعیت آب: عموماَ آب کهنه اما صاف آکواریوم برایش مفید است. اگر طبق قاعده و منظم آب آکواریوم را عوض کنید و بیش از اندازه غذا ندهید، چاقو ماهی روح سیاه شما خوب رشد می کند. اندازه: گزارشاتی از نمونه 20 اینچی / 50 سانتیمتری آن رسیده است. بطور میانگین تعداد اندکی چاقو ماهی روح سیاه از اندازه 12 اینچ / 50 سانتیمتر تجاوز کرده اند. شاید بخاطر اینکه بیشتر مردم آنها را در آکواریوم های کوچک نگهداری می کنند. مشاجرات: هیچ گاه 2 چاقو ماهی روح سیاه را کنار هم نگاهداری نکنید. آنها بسیار اهل جدل هستند بخصوص در آکواریوم های کوچک. محل امن: در نهایت یک کاردستی ساخته شده از پلاستیک شفاف به عنوان (خانه ارواح) برای پنهان شدن چاقو ماهی روح سیاه کافی است. یا حباب شیشه ای یک گردسوز که البته بهتر است. یا یک گلدان وارونه که دارای شکاف باشد. همچنین غارهای سرامیکی یا صخره ای به نظر طبیعی می آیند. آنگاه آنها سرشان را از مخفیگاهشان بیرون می آورند و در انتظار غذایی می مانند که ممکن است از آنجا عبور کند. روح قهوه ای به پنهان شدن داخل لوله هم علاقه نشان می دهد. اگر به آنها مکان امنی ندهید، آنها به پشت لوله ***** تانک شما پناه خواهند برد. آنها را فریب دهید: یک ورقه ( یا چیزی شبیه آن ) را به شیشه جلویی آکورایوم تکیه دهید. چاقو ماهی روح سیاه شما بلافاصله به زیر ورقه ای که به شیشه تکیه داده اید می لغزد. این مسآله همیشه اتفاق می افتد. به این صورت شما می توانید ماهی خود را در 90% مواقع در پیش چشمانتان داشته باشید. تغذیه: چاقو ماهی های روح سیاه بی معطلی غذاهای زنده کوچک ، کرم های سیاه کالیفرنیا و بقیه تکه های خوشمزه غذایی را می خورند. ارواح بزرگتر ماهی های گوپی ، گلدفیش های کوچک و کرم های خاکی را ترجیح می دهند. خیلی از آنها به خوردن غذاهای یخ زده عادت داده می شوند. آگاه باشید: روح سیاه آنقدر بزرگ می شود که تتراهای نئون و ماهی هایی به اندازه آن، یک لقمه اش شوند. غذایاب های الکتریکی: این تغذیه کنندگان شبانه، از جریان برق ضعیفی برای یافتن محل غذا در تاریکی استفاده می کنند. به همین دلیل به آنها ماهی الکتریکی هم می گویند مثل خرطوم فیلی ها و بچه وال ها. هم خانه: چاقو ماهی روح سیاه را با ماهی بزرگی نگهدارید که چاقو ماهی نتواند آن را ببلعد اما نه آنقدر بزرگ که روح سیاه را گاز بگیرد. برای مثال، خیلی از سیچلایدها به طور مکرر و بی رحمانه به ارواح سیاه حمله می کنند. تولید مثل: هرگز نگوئید هرگز، اما بیهوده وقتتان را تلف نکنید. ما شخصاَ هیچ گاه نشنیده ایم که کسی موفق به تکثیر ارواح سیاه شده باشد یا حتی تلاشی در این زمینه انجام داده باشد. تزیینات داخلی: معمولاَ ریختن شن هایی به رنگ روشن بر کف آکواریوم ، چهره ماهی سیاه را واضح تر می کند. شما می توانید ماهیانتان را روی شن های سفید و درخشان قرار دهید و همچنان از دیدنشان لذت ببرید اگر چه شن سفید، ماهیان دیگر شما را نیز واضح تر به نمایش می گذارد. چاقو ماهی روح سیاه خود را روی شن سیاه قرار ندهید چرا که نامرئی می شود. درمان بیماری: خیلی از درمان های انگلی ممکن است این ماهی بدون فلس را از بین ببرد. از داروها به صورت نیمه قوی و یا حتی ضعیف تر استفاده کنید. *****اسیون: چاقو ماهی روح سیاه شما به آب تمیز نیاز دارد. زیادی به او غذا ندهید. منبع :fish-aqua.blogsky.com
  9. sokut.n

    انواع ماهيان آكواريومي

    ماهی اروانا ماهي اروانا از معروفترين و يكي از زيباترين ماهيان گوشتخوار ميباشد. اين ماهي در طبيعت و اكواريوم 100 سانتي متر رشد ميكند و دماي مورد نياز براي نگه داري ان 25 درجه سانتي گراد ميباشد. اين ماهي در بالا و سطح اب شنا ميكند و در مخزن نگهداريش احتياج به فضاي ازاد براي تحرك و شنا دارد. بنابراين شما ميبايست كه فضاي بالاي اب و وسط اكواريوم را از تزئينات خالي بگذاريد. اين ماهي شكارچي و ماهيخوار ميباشد. علاقه وافري به شكار حشرات در بيرون اب دارد و ميتواند تا چندين متر از محيط خود بيرون پريده و طعمه اش را شكار نمايد.لذا لازم است شما درپوش مناسبي بروي مخزن خود گذاشته تا در صورت نگهداري اين گونه از ماهيان به مشكلي برخورد نكنيد. اروانا نياز به مخزني بزرگ دارد و فضاي باز براي حركتش. در مخزن نگهداري ميتوانيد انرا با دل خرد شده و ماهيهاي كيليكا كه سرشار از پروتئين هستند تغذيه نمائيد. همينطور اين ماهي علاقه زيادي به حشرات زنده دارد. ميتوانيد حشراتي چون مگس سوسك و حشرات ديگر را به عنوان خوراك زنده به او بدهيد. همچنين ماهيهاي طعمه خوراك بسيار مناسبي براي اروانا ميباشند. اب مخزن نگهداري اروانا ميبايست كه بسيار شفاف و تميز و پر اكسيژن باشد. براي مخزن خود از ************************************************** ********** مناسبي استفاده نمائيد. اروانا با ماهيان ديگر گوشتخوار براحتي همزيست شده و ميتوانيد انها را در يك مخزن نگهداري كنيد. اروانا در گونه هاي مختلفي يافت ميشود و در ايران سيلور اروانا بيش از گونه هاي ديگر به چشم ميخورد. اروانا در رنگهاي سبز و قرمز و سياه و طلائي يافت ميشود. اروانا رشد بسيار قابل توجهي دارد و در مدت كوتاهي ماهي بزرگي ميشود. بنابراين براي نگه داريش احتياج به مخزن بزرگتري خواهيد داشت. اروانا در مخازن خانگي و يا حتي در ايران تكثير نميشود و در همان كشورهائيكه زيست ميكند توسط محققين تكثير پيدا ميكند به خاطر همين ماهي نسبتا گراني ميباشد و از جمله ماهيان ارزشمند اكواريوم محسوب ميشود. افزایش سرعت رشد ماهی اروانا؟ ماهيان اروانا سرعت رشد بسيار خوبي دارند. اگر شرايط نگهداري و تغذيه انها درست باشد. انها در مخزن خانگي و اكواريوم تا يك متر هم رشد خواهند كرد. ولي اكثرادر مخزن خانگي بيش از 80 سانتي متر رشد نخواهد كرد. براي تسريع رشد انها ميبايستي كه تغذيه اي خوب و مختلفي داشته باشند. انها را براي رشد هر چه مناسبتر ميتوانيد با دل خرد شده كه اندازه قطعات بسته به اندازه ماهي دارد. با ماهيهاي كيليكا كه سرشار از پروئين هستندو ميتوانيد در ارواناهاي كوچكتر كيليكاها را خرد كرده و به انها دهيد و در اروانهاي بالغ انرا درسته به انها بدهيد. با ماهيهاي طعمه و زنده و كوچك كه غذاي بسيار مناسبي هستند. و حشرات همانند سوسكهاي درشت و كوچك خانگي و شبپره ها و مگسها و حتي حشراتي چون هزار پا و ملخها كه غذاي بسيار ارزشمندي براي اروانا محسوب ميشود و ميتوانيد انها را زنده در مخزن بيندازيد تا بخوبي تغذيه كنند و به عنوان خوراك زنده انها باعث رشد چشمگير ارواناي شما خواهند شد و همينطور با خوراك خشك مخصوص اروانا كه نوعي ميگو ميباشد ارواناها را تغذيه نمائيد. اين روشها رشد ماهي را چشمگير خواهد كرد نگهداري اروانا در مخزن ؟ اروانا ماهي شناگريست و از انجا كه در سطح اب حركت ميكند بايد فضاي كافي براي شنا و مانور را دارا باشد. اروانا را در مخزني كه شما گفتيد و در ان اندازه ميشود نگه داري كرد ولي هرچه ماهي بزرگتر بشود ان مخزن برايش كوچك و نا مناسب ميگردد. در يك مخزن به طول 70 سانتي متر ميتوان اروانا را تا زمانيكه تنها 20 سانتي متر ميشود به خوبي نگهداشت.براي انكه اين ماهي بايد شناي طولي داشته باشد بنابراين هرچه طولش بيشتر شود اين مخزن نامناسبتر ميشود براي نگه داري ان.شايد بتوان يك ارواناي 40 سانتي متري را هم در يك مخزن به طول 70 سانتيمتر كه شما گفتيد نگهداري كرد اما چون فضاي حركت ماهي خيلي كم ميشود ان جلوه را نخواهد داشت و مخزن همانند قفسي ميشود براي آن ماهي. براي نگهداري ماهيان اروانا تا اندازه هاي بزرگتر و تا زمان بلوغشان مخزني لا اقل به طول 150 سانتي متر و در عرض 50 سانتي متر و ارتفاع لا اقل 60 سانتي متر توصيه ميشود. ولي شما يك ارواناي نا بالغ كوچك را ميتوانيد تا زمانيكه بزرگترشود در همان مخزن به طول 70 سانتي متر براحتي پرورش دهيد. - شكل بدن : ماهي نبايد خيلي چاق و يا خيلي لاغر باشه . به غذايي كه بهش میدن و محل نگهداريش باید توجه كنيد . فضاي محدود مانع از رشد ماهي ميشه و باعث ايجاد قوز در ماهي شده و تمايل به خميدگي در ماهي افزايش پیدا میکنه . به طور كلي اندازه مخزن در هر مرحله بايد حداقل سه برابر طول ماهي باشه . - فلسها : بايد درخشنده باشن . نبايد تيره و لك دار باشن . وجود نقاط قرمز بر روي فلسها عادی و دليل بر وجود عوامل بيماريزا نیست ! - سبيل ها : بايد به اندازه كافي بلند و مستقيم باشن و رنگي شبيه رنگ بدن داشته باشن . از خريد آروانا با سبيل های كنده و كوتاه شده یا شکسته خودداری كنيد . - باله ها : باید زيبا و صاف و گسترده باشن و تمامي شعاعهاي سخت باله اي صاف و محكم باشه و هيچگونه پارگي در باله ها دیده نشه ! - چشمها : در حالت طبيعي به سطح آب نگاه مي كنن و به دنبال غذاهاي زنده هستن چون در طبيعت ، يكي از غذاهاي اصلي آروانا رو پرندگان نشسته بر روي شاخه ها و يا سطح آب تشكيل ميده. چشمهاي سالم بايد كاملن در مركز بوده و كدر و برآمده نباشن . - دهان : لبها نبايد خيلي برآمده باشه و فك پايين نبايد شل باشه . - سرپوش آبشش : بايد صاف و عادي باشه و هيچگونه برآمدگي و چين خوردگي بر روي اون وجود نداشته باشه . - شكم : شكم نبايد برآمدگي داشته باشه در غير اينصورت ماهي دچار مشكلات معده ست . - نحوه شنا كردن : ماهي باید بتونه بطور عادي شنا كنه و باله هاي خودشو كاملن باز كنه . سبيلكها بايد صاف باشنن و ماهي نبايد دائم بالا و پايين يا به صورت زاويه دار شنا كنه . با توجه به این نکات میتونید مطمئن باشین که پولتون رو دور نریختین و ماهی سالمی خریداری کردین . درهنگام خريد بايد به يكسري نكات مهم توجه كنيد تا بهترين ماهي را انتخاب نماييد. تعدادي از اين موارد عبارتند از : رنگ : بستگي به گونه آن، رنگش بايد روشن و درخشنده باشد. شكل بدن : به ميزان كافي پهن و طويل باشد و هر باله بايد كامل بوده و در جاي خود قرار داشته باشد. فلسها : به طور منظم، درخشنده و كاملاً شكل دار و بزرگ سبيلكها : بلند و مستقيم، هر دو هم اندازه و هم رنگ بدن باله ها : بزرگ و گسترده، هر باله بايد شعاعهاي نرم و سخت باله اي را داشته باشد. سرپوش آبششي : نزديك به سر و بدن باشد. سرپوش بايد درخشنده و بدون جراحات باشد. چشمها :در شكل و اندازه مناسب باشد، كدر نباشد، برآمدگي نداشته باشد ، شفاف باشد. دهان :كاملاً بسته باشد و هيچكدام از فكها از آن يكي جلو نزده باشد. دندانها :تميز بوده و در جاي خود و در يك خط در راستاي فك باشد. شكم :برآمده نباشد و در ناحيه لگني صاف و تخت باشد. نحوه شنا :مطبوع و جالب و اغلب در سطوح آب شنا مي كند. حال در مورد جزئيات موارد بالا صحبت مي كنيم : رنگ : مهمترين عامل در خريد ماهي رنگ آن است زيرا اولين عاملي است كه علاقه‌مندان را به طرف خود جلب مي كند. بنابراين اگر شكل ماهي جذاب باشد اما رنگ آن جذاب نباشد جزو ماهيان ايده آل محسوب نمي گردد. شكل بدن : ماهي نبايد خيلي چاق و يا خيلي لاغر باشد. به غذايي كه به آن مي دهند و محل نگهداريش توجه كنيد. اندازه مخزن به طور مستقيم، رشد وگسترش بدن را تحت تأثير قرار مي دهد. فضاي محدود مانع از رشد ماهي مي گردد و باعث ايجاد قوز در ماهي شده و تمايل به خميدگي در ماهي افزايش مي يابد. به طور كلي اندازه مخزن در هر مرحله بايد حداقل سه برابر طول ماهي باشد. غذاي داده شده بايد مغذي باشد و از غذاهاي دريايي در رژيم غذايي آنها استفاده كنيد. ماهي نبايد به يك نوع غذا عادت كند و يا به مقدار زيادي غذا بخورد. غذادهي بايد به خوبي كنترل گردد. فلسها : عامل ممايز كننده ظاهر آروانا است. فلسها همواره بايد درخشنده باشند. نبايد تيره و لك دار باشند. حضور نقاط قرمز بر روي فلسها مناسب بوده و دليل بر وجود عوامل بيماريزا نمي باشد. بسياري از مردم تصور غلطي از فلسها دارند و فكر مي كنند كه وقتي برخي فلسها افتادند، آنها به طور طبيعي جايگزين نمي گردند. هنگام جايگزيني فلسها، احساس خارش به ماهي دست مي دهد و باعث مي شود كه ماهي خود را به اجسام داخل مخزن بمالاند. اين مساله مي تواند سبب ايجاد جراحت در ماهي گردد. براي جلوگيري از اين مشكل، اجسامي كه مي توانند به ماهي آسيب برسانند را از مخزن حذف كنيد. دوره جايگزيني فلسها، 5-3 هفته طول مي كشد. در اين مدت زمان بايد مراقب ازدياد باكتريهاي مضر باشيد يعني شرايط فيزيكي و شيميايي آب را كنترل نماييد. اگر يك فلس غير طبيعي بود، مي توانيد ماهي را بي‌هوش كرده و آنرا بكنيد. به زودي فلس جديدي در اين محل رشد خواهد كرد. سبيلكها : بايد به اندازه كافي بلند و مستقيم باشند و رنگي شبيه رنگ بدن داشته باشند.از خريد ماهي با سبيلكهاي كنده و كوتاه شده پرهيز كنيد. سبليكها چگونه محافظت و نگهداري مي شوند ؟ در ابتدا بايد بگويم كه فضاي مخزن شما بايد به ميزان كافي وسيع باشد تا سبيلكها بتوانند به راحتي فعاليت كنند در غير اينصورت نمي توانند به خوبي رشد كرده و مدام به اجسام آكواريوم ماليده شده و دچار جراحت مي گردند. منبع:[Hidden Content]
  10. sokut.n

    انواع ماهيان آكواريومي

    پرورش سیلورشارک یا بلاشارک نام : سیلورشارک یا بلاشارک دلیل نامگذاری : شبیه بودن آن به کوسه ها ( همین ویژگی سبب جذاب و همه پسند شدن آن شده است . ) اندازه : تا 35 سانتیمتر رشد می کند . همزیستی : سازگار با تمام ماهی ها جایگیری : میانه و پایین آکواریوم تغذیه : همه چیز خوار خصوصیات فیزیکو شیمیایی : دما 27 - 24 درجه سانتی گراد - PH = 6-8 زیستگاه اصلی : جنوب شرقی آسیا ( تایلند ، اندونزی و مالزی ) رفتار : یک ماهی اجتماعی بوده که به هیچ یک از ماهی ها آسیبی نمی رساند . تشخیص جنسیت : هیچ نشانه ی خاصی برای تشخیص جنسیت آنها وجود ندارد ، فقط می توان به بزرگتر بودن ماده از نر اشاره کرد که در همه ی موارد درست نیست . نحوه ی تکثیر : سیلور شارک را نمی توان در آکواریوم تکثیر کرد و به دریاچه نیاز دارد که به طور طبیعی در آن تولید مثل کند . سیلور شارک یک ماهی مناسب برای تمام سلیقه ها به شمار می رود . دارای رنگهای جذابی بوده که به شرح زیر است : دارای باله و دم سفید یا طلایی و بدنی کشیده و خاکستری بوده که سبب ابهت بخشیدن به آن شده است . دلیل دیگر ابهت آنها بزرگ شدنشان است که تا 35 سانتی متر هم دیده شده است . ماهی بسیار صلح جو و اجتماعی بوده که با ماهی های کوچکتر از خود هم به راحتی قابل نگهداری در آکواریوم می باشد .ویژگی جالب آن ها در آوردن صدا به هنگام غذا خوردن است که سبب شهرت آنان شده است . شارکها فضای بیشتری را برای شنا ترجیح می دهند ، هم چنین می توان برای دکوراسیون آکواریوم از گیاهان و چوب استفاده کرد . تغذیه آنان بیش تر از کف آکواریوم و باقیمانده ی غذا می باشد و در هنگام غذا خوردن برای هیچ یک از ماهی ها مزاحمت ایجاد نمی کند . برای نشاط بخشیدن به آنها می توان از میگوی آب شور ( آرتمیا ) استفاده کرد هم چنین آن ها عاشق تغذیه از لارو پشه و گیاهان خوراکی هستند .
  11. sokut.n

    انواع ماهيان آكواريومي

    [h=1]نحوه تكثير سيلور دالر[/h] نام : سیلور دالر تانک مورد نیاز برای تکثیر : حداقل 100 لیتر خصوصیات فیزیکوشیمیایی تکثیر : دما = 28- 27 درجه سانتی گراد ؛ PH = 6-6.5 تشخیص جنسیت : باله ی زیرین شکم در نرها اغلب بزرگتر از ماده ها بوده و رنگ آن مایل به قرمز و یا قرمز است . ( توجه : تا زمانی که آنها بالغ نشده اند نمی توان جنسیتشان را تشخیص داد . ) دالر ها را به دلیل اینکه به راحتی با جنس مخالف جفت نمی خورند ؛ نمی توان راحت تکثیر کرد و برای جفت خوردن حداقل به 7 نر و 5 ماده در یک تانک نیاز است که ماهی مورد نظر خودش جفت خود را پیدا کند . در زمانی که آنها جفت خوردند ؛ یک قسمت از تانک را انتخاب کرده و اجازه ی ورود سایر ماهی ها به آنجا را نمی دهند که در این زمان آنها را به یک تانک حداقل 100 لیتری منتقل کرده و به ازای هر 5 لیتر یک قطره محلول ضدعفونی در آب بریزید . استفاده از گیاهان پهن برگ به صورت انبوه و تعدادی گیاه شناور روی آب هم ضروری می باشد . ( البته ممکن است تعدادی از گیاهان را بخورند . ) پس از جفت گیری ماده تخم ریزی خود را آغاز می کند که در برخی موارد تا 2000 تخم می گذارد . تخم ها به دلیل سنگینی به کف تانک سقوط می کنند و والدین 3 روز از تخم ها مراقبت می کنند تا بچه ها از تخم در آیند . پس از یک هفته هم بچه ها بدون نیاز به هیچ کمکی در آب شنا کرده و قادر به غذا خوردن هستند که می توان از تخم میگوی آب شور ( آرتمیا ) برای تغذیه ی آنها استفاده کرد . اما اگر از غذاهای متنوع برای تغذیه ی آنها استفاده کنید به سرعت رشد می یابند و به یک دالر بالغ تبدیل می شوند . تذکر : در بیش تر موارد به دلیل استرس ؛ والدین تخم ها را می خورند و به این دلیل آنها را اغلب در دریاچه های مصنوعی تکثیر می کنند . ولی برای تکثیر آنها در آکواریوم باید علاوه بر استفاده از محلول ضد استرس ( به ازای هر 10 لیتر یک قطره ) در آب عوامل استرس زا ( مانند بچه های کوچک ) را کاهش داد تا خطری از طرف والدین تخم ها را تهدید نکند .
  12. sokut.n

    انواع ماهيان آكواريومي

    پرورش ماهی انجل آنجل یا فرشته ماهی دارای انواع متعددی است. در گروه سیچلایدها، آنجل یکی از زیباترین ماهیها بحساب می آید و از طرفداران زیادی برخوردار است. آنجل باله بلند چلگیس، آنجل نیم تنه مشکی، آنجل ببری، آنجل سفید، آنجل مشکی، آنجل باله بلند دودی، آنجل باله بلند سفید هستند، که در ایران تکثیر و پرورش یافته اند و اکثر علاقمندان به این ماهیها برای انتخاب ماهیهای مولد خوب باید تعدادی از آنجلهای جوان، شاداب، سرحال و بدون نقص باله ها و عضو را بصورت گروهی در شرایط عالی نگهداری کنند. و از بین آنهایی که با همدیگر جفت می شوند برای تکثیر و پرورش جدا کنند. برای اینکار باید در روی هر دیواره آکواریوم چندین تکه سنگ به اندازه ارتفاع آکواریوم و به عرض 5 سانتیمتر قرار داده شود. بطوریکه تکه سنگ با دیواره آکواریوم بصورت مورب و زاویه ایی تقریبا 55 بوجود آورد. آنجلها محلهایی که دارای شیب است برای تخمریزی انتخاب می کنند. ماهیهای آنجل جوان معمولا بین 10 تا 12 ماهگی بالغ می شوند و در آنموقع بین 13 تا 15 سانتیمتر طول خواهند داشت. در یک گروه معمولا آنجلها برای انتخاب جفت حرکات و رقصهای مخصوصی را انجام می دهند. با سرعت بطرف جفت مورد علاقه شان حرکت می کنند و بنظر می رسد بهمدیگر ضربه وارد می آورند ولی اینطور نیست. ابراز علاقه و دعوت به ازدواج و تمایل یکدیگر را با این حرکات به نمایش می گذارند. ادامه این حرکات رقصها و گردشگهای سریع به چپ و راست بالاخره انتخاب جفت را در برخواهد داشت زمانیکه اعلام قبول ازدواج را نر و ماده با یکدیگر دادند. آنوقت جفت یکدیگر را پذیرفته و حرکات به شکل منظم و دقیق ظاهر می شوند. بطوریکه موازی با همدیگر و در یک ستون و به یک فاصله معین با همدیگر حرکت می کنند. آنها به تمام نقاط آکواریوم سرکشی می کنند تا بالاخره مکان مناسب که معمولا یکی از آن تکه سنگهایی است که به دیواره آکواریوم تکیه داده اید را بعنوان محل تخم گذاری انتخاب و شروع به تمیز کردن آن می نمایند. ماهیهای دیگر چنانچه دخالت کنند با عکس العمل شدید آنها مواجه خواهند شد و گاهی ضربه ایی هم خواهند خورد. آنجلهای جفت شده با لبهای مکنده شان و لرزش های مخصوصی منطقه ای را بر روی تکه سنگ برای تخمهایشان بدقت تمیز می کنند در اینحالت بهتر است بآرامی آنها را به یک آکواریوم آماده که از قبل تدارک دیده اید با همان تکه سنگ انتخاب شده جفت انتقال دهید. (اگر تعدادی تکه سنگ مشابه داشته باشید بهتر است چون موقعی که آنرا خارج می کنید باید یک عدد دیگر برایشان قرار دهید تا از نبودن محل تخمها عصبانی نشوند) گاهی دیده شده است آنجلهایی با همدیگر جفت شده اند و محلهای نامناسبی را انتخاب کرده اند. مثلا شیشه بخاری آکواریوم یا از این قبیل اشیاء که در آنصورت اگر برای اولین بار تخمریزی می کنند باید اجاره بدهید تخمهایشان را در همان محل بریزند. در غیر اینصورت قهر خواهند کرد و مدت طولانی تخمریزی نخواهد کرد. آنجلهای جوان جفت شده اگر خوب تغذیه شوند معمولا بین 8 الی 15 روز یکبار تخمریزی خواهند کرد. آنجلها هم در موقع تخمریزی لوله مخصوصی از بدنشان خارج می شود که معمولا لوله تخمدان ماهی ماده حداکثر تا 2 میلیمتر بیرون می آید و لبه آن گرد و پهن است. و لوله اسپرم ماهی نر حداکثر تا 1 میلیمتر بیرون می آید که لبه آن زوکی شکل و کوچک است. بعد از بیرون آمدن لوله ها، تخمریزی در محلی که از قبل انتخاب و تمیز شده است شروع می شود. ماهی ماده با نزدیک شدن به صورت زاویه ایی و با لرزش مخصوصی تخمهایش را بصورت زنجیر و ردیفی بر روی تک سنگ می چسبانند. پشت سر ماهی نر فعالیت می کند و با رها ساختن اسپرم بر روی تخمها آنها را بارور می سازد. بعد از حداکثر 2 ساعت تخمریزی تعداد زیادی تخم بر روی تکه سنگ چسبیده خواهد شد و در آخر، تخمریزی تمام خواهد شد. بهتر است بآرامی تخمها را با سنگش به آکواریومی که دارای شرایط لازم و از قبل آماده شده است منتقل شوند. و به جای تکه سنگ تخمها که بر می دارید یکعدد تکه سنگ مشابه به جای آن قرار دهید که جفت آنجل از نبودن سنگ تخمها عصبانی نشوند. آب تخمها باید دارای DH بین 5 تا 8 درجه باشد و دمای 27 درجه سلسیوس مناسب خواهد بود. مقداری داروی متیلن آبی به مقدار 1/0% به آب تخمها اضافه می کنیم تا از هجوم و حمله قارچها به تخمها جلوگیری بعمل آید. معمولا بعد از 48 ساعت تخمها باز و تبدیل به لارو می شوند. و روی سنگ در حالیکه با سر چسبیده به سنگ هستند. دم تکان می دهند و اصطلاحا گفته می شود تخمها باز شده و در مرحله دم تکان دادن هستند. بعد از آن از سنگ جدا می شوند و همه آنها در یک گوشه ایی از آکواریوم تجمع می کنند. همانطوریکه می دانید لاروها همراه با خودشان دارای کیسه زرده ایی در زیر شکمشان هستند که تا سه روز از آن تغذیه می کنند. سنگ تخمها را بآرامی آنها را بخارج بیاورید. در این مرحله بر اثر تجزیه پوسته تخمها مقداری آب آلوده شده است مقداری از آب را با آب مناسب که از قبل آماده ساخته اید تعویض کنید تا علاوه بر تمیزی آب؛ لاروها شاداب شوند و کیسه زرده آنها بخوبی جذب بدنشان بشود. چنانچه آب آلوده باشد لاروها ضعیف و بی حال و سفید خواهند شد و کمرشان خم می شود و کیسه زرده آنها آب می رود و در نهایت تلف خواهند شد. (برای تهیه آب مناسب باید DH آب برای لارو آنجل بین 3 تا 5 درجه باشد و یکهفته آنرا با ***** ذغالی *****اسیون کنید که در آنصورت آب شفاف و کریستالی خواهد شد و درجه حرارت را روی 27 سلسیوس ثابت نگهدارید و تغییر نداشته باشد.) بعد از جذب کیسه زرده؛ لاروها خیلی حریص غذا خوردن هستند و از صبح روز چهارم که دارای شنای آزاد شده اند می توانید به آنها غذای زنده و مقوی بدهید بهترین غذای زنده در این مرحله نوزادان میگو هستند. بهمین منظور باید تخم میگوی نمکی را طوری تنظیم کنید که همزمان با نیاز لاروها آنها هم تبدیل به نوزادان میگوی تازه بدنیا آمده شوند تا بخوبی توسط لاروها قابل صید و خوردن باشند. چنانچه از نوزادان میگو که 24 ساعت قبل از تخم درآمده باشند. و آنها را استفاده کنید بدلیل بزرگ بودن نوزادان میگو لاروهای آنجل آنها را نمی توانند صید و مورد مصرف قرار دهند. این موضوع در روزهای اول دارای اهمیت زیادی است. چنانچه لاروها نتوانند غذا بخورند در مدت 48 ساعت آینده تمام آنها بر اثر نخوردن غذا خواهند مرد. مطلب مهم دیگر که در این مرحله باید دقت کافی بشود. مقدار غذایی که لاروها احتیاج دارند باید به همان اندازه برایشان بریزید. چنانچه اگر اضافه تر از مصرف آنها ریخته شود. نوزادان میگو در آب شیرین بعد از چند ساعت می میرند و در آب تجزیه خواهند شد و خیلی سریع آب آلوده و کثیف می شود و همین امر باعث تلفات لاروها خواهد شد. برای اینکه درصد تلفات به پایین ترین حد ممکن برسد باید اولا به لاروها فضای کافی اختصاص دهید. و به مکان بزرگتری انتقال دهید. دوما: آلودگی آب را کنترل کنید در صورت مشاهده اولین تلفات خیلی زود آب را با آب سالم و آماده تعویض کنید. سوما: بهتر است تا 15 روز اول برای آب لاروها داروی متیلن آبی استفاده کنید تا از آلودگی و تلفات لاروها جلوگیری شود. طرز تشخیص جنسیت آنجل: ماهی نر: 1- نوک لوله اسپرم نر زوکی شکل شبیه به نوک قلم نی است. 2- لبهای پهن و ضخیمتری نسبت به ماده اش دارد و کمی دهانش بزرگتر است. 3- قوز روی سر نر دارای بر آمدگی بیشتری نسبت به نوع ماده اش دارد. 4- باله زیرین بلندش در محل تلاقی با بدن زاویه باز ایجاد می کند. ماهی ماده: 1- نوک لوله تخمدان درست شبیه به تخم و لبه آن گرد است. 2- لبهای نازکتر و باریکتری دارد و کمی دهانش کوچکتر است. 3- قوز روی سر ماده دارای برآمدگی کمتری نسبت به نوع نرش است. 4- باله زیرین بلندش در محل تلاقی با بدن زاویه قائمه ایجاد می کند
  13. sokut.n

    انواع ماهيان آكواريومي

    گوپی یکی از معروفترین ماهی های زنده زا ماهی گوپی می باشد.این ماهی بسیار مقاوم است و تکثیر آن به آسانی انجام می شود.این ماهی ها هیچ گونه مزاحمتی برای سایر ماهی های آکواریوم ایجاد نمی کنند و بسیار صلح جویند. اندازه اين ماهي كه بومي ونزويلا،ترينيداد،شمال برزيل و گينه است در ماده ها به 6 و در نرها به 3سانتي متر ميرسد.ماهي هاي نر داراي رنگ هاي متنوع و زيبا بوده و باله هاي پشتي و مخرجي آن ها داراي اشكال گوناگون ميباشد.از اين ماهي براي كنترل تخم و نوزاد حشرات استفاده ميشود.در آكواريوم ها بسيار مقاوم بوده و تغذيه و تكثير آن ها نسبتا آسان است.اين ماهي ها هيچ گونه مزاحمتي براي ساير ماهي هاي آكواريوم ايجاد نميكنند.نرها همواره مواظب ماده ها بوده و در هر فرصت ممكن است اسپرم خود را به آن ها منتقل نمايند.اسپرم حاصله از يك بار انتقال ميتواند تا 6 بار تخم ها را بارور نمايد. ماهي باردار داراي منطقه ي تيره رنگي زير باله ي مخرجي بوده و شكم آن به طور چشم گيري متورم است.دوره رشد و نمو جنين معمولا يك ماه به طول مي انجامد.ولي طبيعتا در آب هاي سرد طولاني تر است.براي حفاظت از نوزادان تازه متولد شده بايد آكواريوم داراي پوشش گياهي زياد به خصوص در كف آن باشد.زيرا اين نوزادها به سرعت توسط والدين و يا ساير ماهي ها خورده ميشوند.بهترين راه براي حفظ نوزادان اين ماهي استفاده از زايشگاه ميباشد.
  14. sokut.n

    انواع ماهيان آكواريومي

    انجل مونو آنجل مونو(منو): یکی دیگر از ماهیان خارق العاده ای که در آکواریوم نگهداری می شود آنجل سنگاپوری یا آنجل مونو است.قبل از هر چیز باید گفته شود که اغلب در ایران این ماهی را با نام آنجل منو می شناسند ولی با توجه به نام آن مونوصحیح تر می باشد.این گونه در دسته بندی ماهیان آب نیمه شور و یا شور قرار می گیرد ولی باید خاطر نشان کرد که به خاطر زندگی این ماهی در اقیانوس ها و مسافرت در طول رودخانه ها می تواند به راحتی در آب شیرین نیز نگهداری شود. با تمام این گفته ها ماهی پس از اینکه به اندازه ی دو ونیم سانتی متری رسیدند می توانند به راحتی در آب شیرین نگهداری و حتی تکثیر شوند آنجل مونو ها بسیار اجتماعی بوده و باید به صورت دسته های چهار یا پنج تایی نگهداری شوند؛ اگر یک یا دو عدد از آنها را بصورت انفرادی نگهداری کنید بعد از مدت اندکی خواهند مرد. از قابلیت انطباق بسیار بالایی برخوردارند و می توانند با اکثر شرایط آب سازگار شوند ولی به شدت توصیه می شود که در آب سنگین نگهداری شوندزیرا آب سبک برای آنها زیان آور است.pH مناسب برای آنها 7.7-9است .دمای تانک این ماهی باید حدود 22-26 درجه باشد.برای تغذیه آنها می توان از انواع غذا ها استفاده کرد ولی برای ماهی های در حال رشد بهترین غذا آرتمیا می باشد.در غذا دادن به آنها هرگز اصراف نکنید زیرا ممکن است پس از مدتی به بیماری هایی چون بواسیر مبتلا شوند.تکثیر آنها تقریبا مشکل است و از آن مشکل تر بزرگ کردن بچه ماهی هاست.حداکثر بزرگی که آنها می توانند داشته باشند 30 سانتی متر است ولی این اندازه بسیار نادر است و اغلب از 10 سانتی متر تجاوز نمی کنند. برای آماده کردن شرایط تخمریزی این ماهی اولین کاری که می کنیم افزایش میزان شوری آب است تا حدی که شوری آن به اندازه ی شوری آب دریا باشد.البته این کار طی چندین روز و به صورت تدریجی انجام می شود.برای بالا بردن شوری باید از نمک دریایی که در آکواریوم فروشی ها یافت می شود استفاده کرد.ماهی ها را برای مدت چند هفته در این شرایط نگهداری می کنیم.بعد از این مدت هر روز مقداری از آب شور آکواریوم را خالی کرده و آب شیرین را جایگزین آن می کنیم.بدین ترتیب هر روز از شوری آب کاهش می یابد.ماهی ها پس از چند روز احتمالا تخم ریزی خواهند نمود. علت انجام این کار:این ماهی قبل از تخمریزی در اقیانوس زندگی می کند که شوری آن نسبتا زیاد است به همین خاطر در مرحله اول به صورت تدریجی به شوری آب اضافه می کنیم تا با شرایط آب اقیانوس یکسان شود.این ماهی در طول رودخانه ها برای تخمریزی مسافرت می کند که با دور شدن از اقیانوسها از شوری آب کاسته می شود.به همین خاطر از شوری آب در مرحله ی دوم کم می کنیم.بعد از تخمریزی بچه ماهی ها پس از چند روز به طرف اقیانوس حرکت می کنند که دوباره به شوری آب اضافه می شود. قبل از تخمریزی ماهی ها به صورت دایره ای در امتداد یک دایره به شعاع 20 سانتیمتر حرکت می کنند.در ادامه ی این حرکت ماده ها چندین تخم رها می کند که توسط نرها بارور می شوند.تخم ها به قدری کوچک هستند که با چشم به سختی دیده می شوند.هر ماهی می تواند تا حدود 20000 تخم بگذارد.با تمام این اوصاف بزرگ کردن بچه ها بسیار مشکل و تقریبا غیر ممکن است.برای تغذیه بچه ها حتی بچه آرتمیا ها هم بسیار درشت هستند و باید از پلانکتون های تازه و ریز استفاده کرد.
  15. sokut.n

    انواع ماهيان آكواريومي

    نام : پنکوسی کت فیش یا شارک کت فیش خانواده : Pangasiidae زیستگاه اصلی : تایلند خصوصیات فیزیکوشیمایی : دما = 22-26 درجه سانتیگراد – PH= 6.5-7.5 بیش ترین اندازه : در طبیعت 40 اینچ ( حدود 100 سانتی متر ) و در آکواریوم 6 تا 12 اینچ ( 15-30 سانتی متر ) رشد می کند . سطح شنا : پایین آب غذا : بیش تر غذاها از جمله دل و جگر گاو و گوسفند ، کرم خونی ، لوفاک و ... را می خورد . طول عمر : 10 سال و حتی بیش تر رنگ ها : مشکی ، آبی تیره ، نقره ای و سفید سازگاری : پنکوسی باله بلند ( گوشتخوار ) ماهی های کوچک را می خورد ، ولی پنکوسی باله کوتاه ( گیاهخوار ) با بیش تر گیاهخواران سازگار است . توجه : پنکوسی باله بلند دارای باله ی پشتی نوک تیز و رنگ تیره بوده در صورتی که باله ی پشتی در پنکوسی باله کوتاه حالتی شبیه قوس دارد و رنگ آن ها روش تر است . رفتار : پنکوسی ها ماهی های خجالتی بوده که بسیار مضطرب و فعال هستند و تقریباً همیشه گرسنه اند . آنها را باید در گروه نگهداری کرد تا استرس آنها تا حدی کاهش یابد . پنکوسی ها خیلی سریع شنا کرده و به فضای زیادی در تانک نیاز دارند . برای کاهش اضطراب آنها می توان از گیاهان شناور روی آب استفاده کرد که با ایجاد سایه مانع رسیدن نور به آنها شده و تا حدی از اضطراب آنها کاسته می شود . باید توجه داشت که چون آنها به راحتی زخمی می شوند ، نباید در تانک از وسایل نوک تیز استفاده کرد و در صورت امکان از حداقل وسایل تزئینی در تانک استفاده شود تا آنها راحت حرکت کنند . نگهداری از پنکوسی ها در آکواریوم های خانگی توصیه نمی شود ، چرا که آنهابه سرعت رشد کرده و به دلیل کمبود جا در 85 درصد موارد پس از رسیدن به 8 اینچ ( حدود 20 سانتی متر ) می میرند . نکته : غذا دادن به پنکوسی ها کمی مشکل است ، چرا که آنها بینایی بسیار کمی دارند و باید تنها غذا را در جایی از آکواریوم ریخت که آنها رفت و آمد بیش تری دارند . آنها در بعضی موارد همچون ترس ، زخمی شدن ، بالا و پایین آمدن ناگهانی دمای آب و ... حالتی شبیه مردن به خود ایجاد می کنند و خود را به صورت معلق در آب رها می کنند که خیلی جای نگرانی نیست و به اصطلاح به این حرکت آنها " بازی مردن " می گویند . ( البته نباید شرایط را طوری تنظیم کرد که آنها این حرکت را از خود نشان دهند . ) تذکر : هرگز نباید به شیشه ی آکواریومی که در آن پنکوسی وجود دارد ، ضربه زد ، چرا که ممکن است باعث حرکت های سریع و وحشت انگیز پنکوسی ها شده که در نهایت موجب صدمه زدن به ماهی می شود . توجه : به دلیل تیز و محکم بودن باله ی پشتی آنها ممکن است در انتقال آنها با تور دچار مشکل شوید که توصیه می شود ماهی را توسط تور به بالای آکواریوم آورده و سپس با یک ظرف آنها را از تانک خارج کنید . تشخیص جنسیت : راه راه های روی بدن پنکوسی های نر بلند تر و تیز تر از ماده هاست ضمن اینکه پنکوسی های ماده بزرگتر از نرها هستند . تکثیر : پنکوسی ها را تا به حال در آکواریوم تکثیر نکرده اند و تکثیر آنها در فضای کم آکواریوم عملاً غیر ممکن است و تنها برای استفاده ی تجاری آنها را در استخر های بزرگ تکثیر می کنند . ( در تایلند ) نکته : ممکن است گاهی اوقات پنکوسی ها به علت اضطراب به بیرون از تانک بپرند که به همین دلیل حتماً باید روی تانک درپوش قرار دهید . بیماری : ممکن است پنکوسی به راحتی به بیمای سفیدک مبتلا شود که با بالا بردن دمای آب می توان آنرا درمان کرد . منبع این مقاله : سايت تخصصي ماهيان آكواريومي [Hidden Content]
×
×
  • جدید...