رفتن به مطلب

Prof.Eng

کاربر انجمن
  • تعداد ارسال ها

    203
  • تاریخ عضویت

  • آخرین بازدید

اعتبار در سایت

1,861 Excellent

درباره Prof.Eng

  • درجه
    <b><font color="#0000CC" face="Tahoma">کاربر انجمن</b></font>
  • تاریخ تولد 20 شهریور 1351

اطلاعات شخصی

  • نام واقعی
    علیرضا
  • جنسیت
    مذکر
  • تخصص ها
    Bsc. Aerospace Engineering
    Msc. Mechanical Engineering
  • علاقه مندی ها
    CAD/CAE
    فوتبال
    دو

اطلاعات شغلی و تحصیلی

  • رشته تحصیلی
    مهندسی مکانیک
  • گرایش
    Applied Design
  • شغل
    Product Design Engineer
  1. Prof.Eng

    سوال و جواب در مورد نرم افزار کتیا

    بطور معمول بهتر است از اسکچ برای برش قطعه استفاده شود. دلیل آن هم این است که ناحیه برش بهتر قابل کنترل است. بریدن با plane کل قطعه را در یک سکت صفحه حذف می کند که ممکن است همیشه مناسب نباشد.
  2. Prof.Eng

    سوال و جواب در مورد نرم افزار کتیا

    سلام اگر مکانیزم حرکت برف پاکن دورانی ساده نیست و در طول و زاویه تغییر می کند یک راه این است که مکانیزم پرف پاکن را در بخش dmu شبیه سازی کنید. سپس با کمک دستور sweep volume حجمی که برف پاکن جارو می کند را تولید کنید. سپس میزان برخورد این حجم را با شیشه خودرو با کمک دستورات سطح سازی بدست بیاورید. اگر هم حرکت آن خطی است یعنی می توان موقعیت های میانی آن را با میانیابی خطی بین موقعیت ابتدا و انتهای آن بدست آورد کار ساده تر است. می توانید یک کپی جدید از برف پاکن در فایل اسمبلی که شامل شیشه و ... می شود ایجاد کنید که در موقعیت نهایی آن قرار دارد. سپس یک فایل جدید ایجاد کنید (فایل خود شیشه را هم می توانید استفاده کنید) و با تصویر کردن لبه های دو برف پاکن که یکی ابتدا و دیگری انتها را نشان می دهند روی شیشه ناحیه محصور بین آن را بدست بیاورید. در هر دو روش نیاز به دانستن دستورات سطح سازی دارید. سطح پوشش برف پاکن جدا از مقدار آن که دارای استانداردی است از دیدگاه موقعیتی هم مهم است. یعنی موقعیت ناحیه پوششی هم باید بر اساس زاویه دید راننده بهینه سازی شود.
  3. Prof.Eng

    سوال و جواب در مورد نرم افزار کتیا

    فکر می کنم شما طراحی بر اساس ساخت DFM را با این مبحثی که مطرح می کنید اشتباه گرفته اید. اگر کمی توضیح می دادید که این دیدگاه از چه مرجع و منبعی اقتباس شده است بهتر می شد بحث کرد. 1- اساسا دستوراتی که در نرم افزارها برای مدل سازی قطعات وجود دارند در 99 درصد موارد مبنای هندسی دارند. یعنی طوری تعریف شده اند که شکل های مختلف هندسی را به روشی آسانتر ایجاد کنند. 2- حداقل در 50 درصد موارد مهندسی، شرکت که کار ساخت قطعه را انجام می دهد با شرکتی که قطعه را طراحی کرده است متفاوت است و نرم افزاری متفاوت استفاده می کند. این بدین معنی است که فایلهای نرم افزارها باید به فرمت هایی مثل step , ... ذخیره شوند و به برنامه دیگر منتقل شوند. در این حالت دیگر درخت طراحی و دستوراتی که برای ایجاد هندسه قطعه استفاده شده اند از بین می رود و معنایی ندارد. 3- در شرکت های بزرگ ایرانی مثل ایران خودرو، سایپا و غیر ایرانی مثل پژو، فورد، GM و ... چنین چیزی وجود ندارد. آن چه در فرآیند مدسازی مهم است ساده بودن مدل و بکارگیری دستورات ساده و واضح است تا در صورت لزوم بتوان طرح را بسادگی تغییر داده و اصلاح کرد. همینطور اینکه پارامترهای مهم طراحی قطعه در فرآیند مدل سازی بخوبی بکار گرفته شده باشند مهم است. کسی به درخت طراحی بر مبنای روش ساخت نگاه نمی کند. 4- طبق دیدگاه شما هر چیزی را باید بر اساس گامهای ساخت مدل سازی کرد. اینکار به چه دردی می خورد؟ مثلا فرض کنیم که یک قطعه عینا به همان روشی که ساخته می شود و مطابق همان گام ها مدل شود. خوب اینکار چه حسنی دارد؟ مگر سازنده یا طراح به مدل نگاه می کند و قطعه را می سازد. یا قرار است مدل نشان دهنده روش ساخت باشد؟ فرآیند ساخت توسط برنامه های ساخت مثل بخش ماشینکاری کتیا یا برنامه هایی مثل power mill و... شبیه سازی می شود. چه نیازی به دستورات هندسی مدل سازی قطعه برای اینکار است؟ 5- سازنده ممکن است بر اساس امکاناتی که دارد به روش های مختلفی یک قطعه را بسازد. تکلیف مدل سازی در این حالت چه می شود؟ اگر قرار مدل نشان دهنده روش ساخت باشد کدامیک باید در نظر گرفته شود؟ در قطعات پیچیده ای مثل قطعات بدنه خودرو که قطعه توسط پرسکاری ساخته می شود چه باید کرد؟ باید قطعه را با دستوری که به ورق فرم می دهد تولید کرد؟؟؟؟؟ این دیدگاه موجب پیچیدگی، سردرگمی و زحمت و دردسر بی فایده برای طراح قطعه می شود. به نظر می رسد که این دیدگاه با بحث DFM design for manufacturability اشتباه گرفته شده است. سایت زیر مقداری در مورد DFM توضیح داده است: [Hidden Content] موفق باشید
  4. Prof.Eng

    سوال و جواب در مورد نرم افزار کتیا

    با عرض معذرت این جمله "يعني اينكه شما بايد قطعات را طوري طراحي كنيد كه در كارگاه آن را ميسازيد." "اگر يك دايره بكشيد و آن را در راستاي يك خط امتداد دهيد دچار خطا هستيد" درست نیست. شما به هر روش و با هر دستوری که بتوانید شکلی را به وجود بیاورید درست است. فرآیند ساخت تقریبا هیچ ارتباطی با فرآیند و نحوه بکارگیری دستورات در بخش مدل سازی قطعه ندارد. شما می توانید یک استوانه را به هر روشی که دوست دارید و یا راحت تر هستید یا بهتر پارامترهای طراحی را در نحوه مدل سازی آن بکار گرفته اید مدل کنید. این می توانید امتداد دادن دایره مقطع آن باشد، می توانید دوران دادن مقطع طولی آن باشد، حتی می تواند ترکیب چندین دستور سطح سازی باشد و حتی در عجیب ترین شکل آن می تواند هیچ چیز جز چند خط و دایره ساده در بخش نقشه کشی که به هیچ مدل سه بعدی هم لینک نیستند باشد! آن چه مهم است این است که در نهایت نقشه ای از قطعه تهیه شود که نماها و اندازه های جسم را به درستی و بر اساس اصول مهندسی نمایش دهد. این نقشه به یک مدل سه بعدی لینک باشد یا نیاشد مهم نیست.
  5. دوستان در تلاش هستند که برای برگزاری در تهران هم هماهنگی کنند. در صورت موفقیت به آگاهی می رسانم.
  6. دوره فشرده آموزش پیشرفته طراحی و توسعه مهندسی توسط نرم افزارCatia V5/Enovia PLM A Short Course on Advanced Part/Product Design and Development using Catia V5/ Enovia PLM استاد دوره: ع. جان نثاری مدرس پیشین و برجسته دوره های طراحی قطعات خودرو توسط کتیا در شرکت ایران خودرو و ... دانش آموخته ممتاز دانشگاه صنعتی امیرکبیر عضو انجمن مهندسان حرفه ای انتاریو PEO 20 سال سابقه طراحی و مهندسی 10 سال سابقه همکاری مستقیم در طراحی خوردو برای شرکت های ایرانی، فرانسوی و آمریکایی 4 سال سابقه طراحی و ساخت دستگاه های پیشرفته پزشکی 7 سال سابقه مهندسی در محاسبات مهندسی خودرو (Automotive CAE)، و قطعات و محصولات خودرویی :Technical Areas will be covered during the course Product Lifecycle Management, PLM 1-1-1.Fundamental of Product Lifecycle Management, PLM 1-Concept Design 2-Detail Design 3-Validation 4-Realization and Industrialization 5-Service and after sale 1-1-2.PLM using Catia/Enovia 1-Concept/Detail Design 2-Design Verification Product Data Management, PDM 1-2-1.Fundamental of Engineering Data Management, PDM 1-Part number, Part description 2-CAD/CAE/CAM Data, CAD drawing 3-Material data sheets 4-Supplier/vendor, Vendor part number and description 5-Cost/price 1-2-2.PDM and Catia/Enovia Part/Product design 1-3-1.Plastic Part Design 1-Fundamental of Plastic Injection Molded and Blow Molded parts 2-Fundamental of Plastic machined parts 3-Design Plastic parts using Catia (Advanced part/surface design commands, Tool direction, thickness analysis, Draft and draft analysis) 1-3-2.Metallic Part Design DFM Part Design for Manufacturing: 1-Sheet Metal parts (Thickness gauges, material types, Trim and bend, Sheet metal features, Sheet metal hardware) 2-Formed Sheet Metal Parts using Die 3-Metallic Machined part 4-Design Metallic parts design using Catia (Generative sheet metal design workbench) 1-4-Part/Product design for Application 1-4-1.DFP, Design for Engineering Production Process 1-4-2.First application sample- Automotive Part/Product Design 1-4-3.Second Application sample- Example Medical Part Design 2-Course Schedule 2-1-First Day Start-up Introduction to CAD, Catia, PLM and PDM, Fundamental of Product design and development Catia Workshop: Review of students’ abilities to use Catia Catia Workshop: a quick review of common used Catia commands Question and Answers, Technical discussions Home work 2-2-Second Day Short Questions and Answers Introduction to Enovia PLM, Fundamental of Plastic Part Design Catia Workshop: Catia advanced commands for plastic part design, design samples for plastic parts Catia Workshop: Student project; design plastic part Question and Answers, Technical discussions Home work 2-3-Third day Short Questions and Answers Introduction to DFM (Design for manufacturability) Advanced Plastic Part Design Catia Workshop: Catia advanced plastic part design, advanced design samples for plastic parts/products Catia Workshop: Student project; design plastic part Question and Answers, Technical discussions Home work 2-4-4th day Short Questions and Answers Fundamental of Metallic Part Design Sheet metal Part Design Catia Workshop: Catia sheet metal part design, design samples for sheet metal parts/products Casted and Machined Metallic Part Design Catia Workshop: Student project; design metallic part Question and Answers, Technical discussions Home work 2-5-5th day Short Questions and Answers Catia Context design abilities for Product design Catia Workshop: Student project to design casted part Fundamental of automotive product design Catia Workshop: design project; automotive metallic part Question and Answers, Technical discussions Home work 2-6-6th day Short Questions and Answers Workshop: design project; automotive plastic molded part Fundamental of automotive product design Catia Workshop: design project; medical part design Catia Workshop: design project; automotive plastic part Question and Answers, Technical discussions محل برگزاری دوره: دانشگاه صنعتی اصفهان زمان: هفته دوم فروردین ماه مدت: یک هفته، روزی شش ساعت هزینه: 100000 تومان (دوره در واقع رایگان است و مبلغ دریافتی جهت هزینه دانشگاه و همینطور جدیت شرکت علاقمندان در تمامی جلسات است) علاقمندان به شرکت با a_jannes@yahoo.com تماس بگیرند.
  7. Prof.Eng

    سوال و جواب در مورد نرم افزار کتیا

    برای کار کردن با کتیا v6 باید برنامه enovia یا یک نرم افزار plm داشته باشید که فکر نمی کنم کسی در ایران آن را داشته باشد! پس بهتر است از v5 استفاده کنید. این پنجره و سوالی هم ظاهر می شود نام کاربری و رمز عبور برای وصل شده به برنامه plm است.
  8. این سوال درستی نیست. اساسا حوزه کاربرد نسترن و ادمز متفاوت است. نسترن برنامه تحلیل تنش و تغییر شکل است و بر پایه المان محدود است. کاربرد نسترن بیشتر در محاسبه تنش در قطعات، بدنه یا کل مجموعه خودرو در شرایط بارگذاری های مختلف (استحکام، سختی، استاتیک، خستگی، تصادف و ...) است. ادمز اما در حوزه محاسبه بارهای وارد بر خودرو، شتاب و سرعت متمرکز است. بجز در مورد قطعات انعطاف پذیر flexible که تغییر شکل آنها در رفتار دینامیکی آنها و رفتار دینامیکی خودرو (ride and handling) تاثیر دارد در بقیه موارد قطعات در ادمز بصورت صلب هستند و معادلات دینامیک هم بطور صریح حل می شوند. در صنعت خودرو، ادمز برای محاسبه وضعیت دینامیک حرکت خودرو، کیفیت حرکت، محاسبه پارامترهای مربوط به سیستم تعلیق خودرو مثل سختی و میرایی، محاسبه نیروهای وارد بر بدنه از طریق موتور، سیستم تعلیق و ... بکار می رود. خروجی برنامه ادمز که شامل طیف نیرو، سرعت، شتاب در شرایط مختلف است بخشی از ورودی برنامه نسترن محسوب می شود. این طیف در محاسبه تنش، طول عمر و ... بکار می رود. پس اساسا مقایسه این دو برنامه درست نیست. امروزه این دو برنامه قابلیت تبادل داده ها را بطور مستقیم با یکدیگر دارند و برای این منظور بخش هایی از همدیگر را هم پوشش می دهند اما این پوشش و اشتراک جزیی به مفهوم یکسان بودن حوزه کاربرد آنها نیست. در انتها ادمز ابزار مهندس دینامیک خودرو vds engineer است و نسترن (به همراه patran, hypermesh, ansa, ls dyna, pam crash, msc fatigue, و برخی برنامه های دیگر) ابزار مهندس cae است. نسترن، انسیس، اباکوس و ... تقریبا در یک حوزه اند. ادمز، altair hypermotion، DADS, ...هم در یک حوزه اند که البته باز هم مقایسه آنها چندان درست نیست.
  9. Prof.Eng

    سوال و جواب در مورد نرم افزار کتیا

    بهتر است به آنها دست نزنید چون بر اساس استاندارد نقشه کشی iso, ansi, ... که در هنگام ایجاد نقشه انتخاب کرده اید بطور خودکار تنظیم شده اند. بهتر است بجای تغییر دادن اندازه آنها، مقیاس scale نقشه و نما را تنظیم کنید تا نمایش مناسبی داشته باشید. بهر حال اگر باید آنها را عوض کنید، روش کار در نوشته های قبلی همین بخش توضیح داده شده است. با جستجو می توانید آن را پیدا کنید.
  10. Prof.Eng

    سوال و جواب در مورد نرم افزار کتیا

    راه حل ساده آن این است: توسط دستور points and plane repetition در بخش generative shape design و یا دستور equi-distance points درون sketch در فاصله های مساوی و به تعداد مورد نیاز روی منحنی نقطه ایجاد کنید. سپس همه چیز بجز نقاط را پنهان کرده و فایل را بصورت iges ذخیره کنید. مختصات نقاط نسبت به مبدا مختصات در فایل بطور متنی ذخیره می شود. اگر کمی excel بدانید می توانید فایل را توسط notepad آن طوری باز کنید که مختصات نقاط بطور مرتب در ستون های مختلف قرار گیرد. فایل کمی نیاز به تمیز کاری برای حذف بخش های اضافی دارد. روش دیگر استفاده از macro است که اگر خواستید آن را توضیح می دهم. در ضمن اگر مبدا مختصات در محل مناسبی نسبت به منحنی قرار ندارد می توانید در ابتدای منحنی یک دستگاه مختصات جدید بوجود آورید و آن را فعال کنید تا در زمان ذخیره کردن مختصات نقاط نسبت به آن محاسبه شود.
  11. Prof.Eng

    سوال و جواب در مورد نرم افزار کتیا

    من adina را چک کردم. خوشبختانه قالب nastran که همان فایل با پسوند .dat یا bdf است را می خواند. بنابراین اگر مشکل از کیفیت و تطابق مش است می توانید از امکانات برنامه های patran یا hypermesh هم استفاده و مش تولیدی آنها را با قالب dat به adina ببرید. البته قبل از اینکار حتما مطمین شوید که واقعا اشکال از مش است!!
  12. Prof.Eng

    سوال و جواب در مورد نرم افزار کتیا

    آیا در هنگام تولید مش حجمی وجوه المان های تولید شده از المان های سطحی پیروی می کنند و با آنها همخوانی دارند؟ اگر نه، آیا تنظیمی برای مبنا قرار دادن المان های سطحی و پیروی المان های حجمی از آنها وجود ندارد؟ اگر واقعا مشکل از تطابق مش است یا باید سطوح هندسه solid ها با هم همخوانی کامل داشته باشند یا روشی که گفتم را بکار بگیرید. راه سومی وجود ندارد!
  13. Prof.Eng

    سوال و جواب در مورد نرم افزار کتیا

    sliver tetrahedra المان هایی هستند که بیش از پهن شده و به حالت تخت نزدیکند. المان ها تا دچار حجم منفی نشوند باعث خطای اساسی نمی شوند اما بهر حال با توجه به برنامه تحلیلگر ممکن است باعث دردسر شوند. بهتر است کنترل بیشتری روی تولید مش حجمی داشته باشید. مش سطحی یا سطوح هم ممکن است باعث تولید انها شوند مثلا جایی که سطح بسیار نازکی وجود داشته باشد که پهنای آن از اندازه کلی المان ها کوچک تر باشد ممکن است باعث این مشکل شود. این مشکلات را در برنامه های دیگری مثل patran یا hypermesh یا ansa بطور حرفه ای می توان ردگیری و برطرف کرد. آیا Adina فرمت های دیگری import نمی کند؟ پیغام هشدار را جدی بگیرید و از طریق آن المان های مشکل دار را ردگیری و اصلاح کنید. البته امیدوارم adina امکانات خوبی برای کار کردن با المان ها داشته باشد!
×
×
  • جدید...