رفتن به مطلب

aimbitumen

عضو جدید
  • تعداد ارسال ها

    5
  • تاریخ عضویت

  • آخرین بازدید

اعتبار در سایت

15 Good

درباره aimbitumen

  • درجه
    کاربر تازه وارد
  • تاریخ تولد تعیین نشده

اطلاعات شخصی

  • جنسیت
    مونث
  • محل سکونت
    تهران

اطلاعات شغلی و تحصیلی

  • رشته تحصیلی
    مهندسی کامپیوتر
  • مقطع تحصیلی
    فوق لیسانس
  1. قیر به عنوان یک ماده مایع / جامد چسبناک شناخته می‌شود که اساسا از هیدروکربن و مشتقات آن تشکیل یافته‌است. این ماده قابل حل در تری‌کلرواتیلن می‌باشد و به میزان قابل ملاحظه‌ای غیرفرار است. قیر در اثر گرما شکل نرمی به خود خواهد گرفت. ماده قیر سیاه رنگ و یا به رنگ قهوه‌ای می‌باشد و دارای خواص عایقی و چسبناکی است. قیر را با پالایش نفت خام بدست می‌اورند و یا می‌توان به عنوان ذخایر طبیعی در طبیعت یافت. برخی مشخصات قیر عبارتند از: -چسبناکی قیر - قیر الاستیک است - قیر قالب پذیر است - قیر ویسکوالاستیک است - فرسوده شدن قیر - سختی قیر چسبناکی قیر: قیر دارای خاصیت چسبناکی بسیار خوبی است.که این خاصیت شرایط بسیار مطلوبی را برای بکارگیری آن فراهم می‌کند. هرچند که با وجود آب این خاصیت چسبناکی مشکلاتی را نیز فراهم خواهد کرد. خاصیت چسبناکی بالای قیر، شرایط مناسبی در ساخت و ساز و با دیگر مصالح فراهم می‌کند از این ٰرو عموما در جاده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از سویی دیگر سنگدانه‌های قیر یک جریان منفی بسیار ضعیفی را برروی سطح عبور می‌دهند. پیوند میان سنگدانه‌های قیر به سبب نیروی ضعیف پراکندگی میان آن‌هاست. از آن‌جایی که آب دارای خاصیت قطبی بسیار بالایی است موجب می‌شود به سنگدانه‌ها چسبیده و موجب جابجایی سطح پوششی قیر شود. قیر الاستیک است وقتی کسی قیر را می‌کشد و طول آن را اضافه می‌کند، قیر می‌تواند مجدد به طولی نزدیک به طول اولیه خود بازگردد. برای بعضی از قیرها فرآیند برگشت به حالت اولیه مدت زمان بیشتری طول می‌کشد که البته متفاوت بودن میزان مشخصه الاستیک آن می‌تواند این زمان را تغییر دهد. قیر قالب پذیر است زمانی‌که دما افزایش پیدا کند و یا باری بر روی قیر وارد شود، قیر جاری می‌شود. اما به محض برداشته‌شدن فشار به سمت مکان اولیه خود باز نخواهد گشت. این وضعیت رفتار پلاستیکی قیر را نشان می‌دهد. اضافه شدن بار به این معناست که وزنی قابل توجه را به قیر اضافه کنید و آن را تحت فشار قرار دهید. این آزمایش می‌تواند در آزمایشگاه صورت بگیرد و یا زمانی‌که قیر در موقعیت نهایی خود در جاده‌ها قرار گرفت جهت ارزیابی واکنش قیر نسبت به فشار ،انجام شود . قیر ویسکوالاستیک است قیر دارای خاصیت ویسکوالاستیک است. رفتار ویسکوزیته و الاستیکی آن به دما و باری که بر آن اعمال می‌شود وابسته خواهد بود. به این‌صورت که در دماهای بالا جریان بیشتری خواهد یافت و همانند پلاستیک خواهد بود اما در دماهای پایین و یا بازه زمانی کوتاهی از اعمال بار بر روی آن، سفت و الاستیک خواهد بود. در دماهای متوسط نیز ترکیبی از رفتار دوحالت گفته شد ه را خواهد داشت. فرسوده شدن قیر واژه قدمت به تغییرات خواص قیر در طول سالیان برمی‌گردد که به سبب عوامل خارجی متحمل تغییراتی گشته‌است. این تغییرات به شکل ترک‌ها در نواحی قابل مشاهده می‌باشند. زمانی‌که قیر در معرض شرایط جوی قرار می‌گیرد، مولکول‌های قیر با اکسیژن موجود در جو واکنش می‌دهند که همین موجب بروز تغییراتی در ساختار و ترکیبات قیر خواهد شد. فرآیند ترکیب شدن با اکسیژن را اکسیداسیون می‌نامند که موجب شکنندگی و سختی قیر می‌شود. همچنین در نتیجه اکسیداسیون رنگ قهوه‌ای یا سیاه قیر به خاکستری تغییر رنگ خواهد داد. این شکل از فرسودگی قیر غالبا در آب و هوای گرم و یا در طول فصل گرما رخ خواهد داد و موجب خواهد شد که در پوشش‌های قدیمی‌تر به راحتی ترک ایجاد شود. این شرایط هنگامی‌که سطح قیر نازک است و یا تراکم لازم در هنگام ساخت و ساز صورت نگرفته‌باشد نیز رخ خواهد داد. سختی قیر قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراءبنفش و تبخیر ترکیبات فرار قیر، موجب خواهد شد تا قیر شکل سخت‌تری به خود بگیرد. ترکیبات فرار موادی هستند که قادرند به شکل گاز به سرعت تغییر حالت بدهند. شرکت عایق اصفهان یک بنگاه اقتصادی است که در زمینه تولید و تجارت انواع قیر و سایر فرآورده های نفتی مطابق با استاندارد های معتبر جهانی فعالیت می نمایید و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان قیر خاورمیانه می باشد. منبع:aimbitumen
  2. aimbitumen

    نحوه خواندن درجه PG

     سیستم درجه بندی PG براساس آب و هوا می باشد، در نتیجه، فرضیه درجه بندی شامل دو قسمت می باشد: دمای بالا و پایین سرویس آسفالت. مسئله اصلی در عملکرد دمای بالا، شیار شیار شدن است که انباشته کردن آن زمان می برد و در نتیجه، دمای آسفالت میانگین 7 روزه برای شرح آب و هوای بسیار گرم بکار می رود. در شرایط آب و هوایی سردتر، ترک گرمایی تنها در شب های واقعاً سرد می تواند رخ دهد؛ لذا، حداقل دمای آسفالت برای شرح آب و هوا سردتر بکار می رود. هم برای درجه دمای پایین و هم بالا، درجه های PG در افزایش 6 درجه سانتی گراد، درجه بندی می شود. حداکثر دمای آسفالت میانگین 7 روزه از 46 تا 82 درجه سانتی گراد طبقه بندی و حداقل دمای آسفالت بین 46- و 10- درجه سانتی گراد، طبقه بندی شده اند. یک پوشش که به صورت PG64-10 تعریف شده است، باید معیار عمکلرد در حداکثر دمای میانگین آسفالت 7 روزه 64 درجه سانتی گراد و هم چنین در حداقل دمای آسفالت 10- درجه سانتی گراد را برطرف سازد. توجه داشته باشید که حداکثر دمای آسفالت معمولاً بیشتر از دمای هوا تا نزدیک 20 درجه سانتی گراد می باشد چرا که آسفالت رنگ مشکی، گرما را جذب می کند و گرما را در خود نگه می دارد. این حداکثر دمای آسفالت در نزدیک 1 اینچ کمتر از سطح آسفالت مقیاس بندی می شود. با این وجود، حداقل دمای آسفالت در سطح آسفالت رخ می دهد و با دمای هوا مساوی است. مقدار رایج و معتبر بکار رفته، 98 درصد می باشد، که بدین معناست که زمانی که پوشش PG64-10 انتخاب شد، پوشش آسفالت در آسفالت AC باید در شرایط ترافیک معمولی در مکانی که حداکثر دمای آسفالت بین 10- و 64 درجه سانتی گراد با حداقل اعتبار 98 درصدی به طور راضی کننده ای عمل کند. در جایی که شرایط ترافیک معمولی نیست، هم چون ترافیک سنگین در بزرگراه های میان ایالتی یا ترافیک آهسته در ایستگاه اتوبوس یا سر چهارراه، یک یا دو پوشش آسفالت سخت تر برای جلوگیری از مشکل شیار شیار شدن ممکن است بکار رود. پوشش های پلیمری اصلاح شده در هر کجا که عملکرد و دوام پذیری مطلوب است، بکار می رود. بهبود مقاومت در برابر شیار شبار شدن، ترک برداشت بدلیل فشار و آسیب پذیری به دما موجب شد تا پوشش های اصلاح شده پلیمری در خیلی از شرایط حفظ و نگهداری جایگزین آسفالت شوند. مخصوصاً زمانی که مقاومت مناسب در برابر شیار دار شدن برای دمای بالا و مقاومت ترک برداشتن گرمایی برای دمای پایین، به برنامه های یکسان نیاز داشته باشد، اصلاح سازی پلیمری به طور کلی نیاز است. قانون کلی متمایز کردن پوشش پلیمری اصلاح شده از پوشش اصلاح نشده، اضافه کردن هر دو درجه دمای پایین و بالا با هم می باشد، اگر مجموع آنها بیشتر از 90 شد، احتمالاً پوشش اصلاح شده پلیمری است. بعنوان مثال، یک PG 76-22 بیشتر پوشش اصلاح شده پلیمری است چرا که جمع آن 98 است، در حالیکه PG64-10 احتمالاً اصلاح نشده است، چرا که جمع مورد نظر 74 شده است. منبع: bitumen supplier
  3. aimbitumen

    قیر تقلیل شده چیست؟

    قیر تقلیل شده با کمک مخلوط کردن قیر با مشتقات کنترل شده نفت، همانند نفت سفید بدست می‌آید. این عملیات بطور موقت جهت کاهش ویسکوزیته قیر انجام می‌شود و در نتیجه کار با آن را آسان‌تر می کنند. به آن‌صورت که با کاهش ویسکوزیته میزان نفوذ قیر در سطح افزایش یافته و در نتیجه‌ی تقطیر نفتی، قیر رقیق بدست خواهد آمد. درواقع قیر تقلیل شده قیری است که در یک حلال حل شده‌است. حلال‌های معمول عبارتند از نفتا، نفت سفید، گازوئیل و غیره. نوع محلول بکار گرفته شده می‌تواند میزان سفتی و انجام قیر را تعیین کند. از مزیت‌های قیر تقلیل شده به قیر امولسیونی می‌توان به درصد قیر باقی‌مانده در قیر تقلیل شده که در حدود ۸۰ درصد می باشد و در قیر امولسیونی در حدود ۴۰ درصد تا ۶۰ درصد است، اشاره کرد. بسته به میزان حلال اضافه شده، قیر تقلیل شده به سه دسته تقسیم می‌شود: قیرهای زودگیر: قیر با حلال‌هایی همانند بنزین و نفتا که سرعت تبخیر بسیار بالایی دارند ترکیب میشود. کندگیر: این قیره از مخلوط کردن قیر با هیدروکربن سبکتر مانند نفت سفید بدست می‌آید. دیرگیر: این قیرها را روغن راه می‌نامند . روغن‌ها و حلال‌های نفتی دیرگیر مورد استفاده در این نوع، عبارتند از: گازوئیل، نفت سیاه، از سویی دیگر می‌توان آن را از تقطیر نفت خام نیز بدست آورد. منبع: bitumen supplier
  4. آسفالت ماستیک برای نخستین بار در سال ۱۹۶۰ در کشور آلمان مورد استفاده قرار گرفت. اروپا، استرالیا، ایالات متحده آمریکا و کانادا نیز به منظور افزایش مقاومت فرسایشی در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها این آسفالت را در ساخت و ساز‌های خود قرار دادند. آسفالت ماستیک در ساخت و ساز جاده‌ها و پل‌هایی که دارای ساختاری با ویژگی ضد آب می‌باشند نیز به کار برده می‌شود. این نوع آسفالت در مهندسی سازه و صنایع کاربرد بالایی دارد. تفاوت عمده میان آسفالت از نوع آسفالت بتنی و ماستیک در میزان نفوذپذیری آن‌هاست. آسفالت بتنی در اغلب شرایط تقریبا نفوذناپذیر است به صورتی که تا حدودی به آب اجازه نفوذ خواهد داد اما این در حالی است که آسفالت ماستیک عملا آسفالتی ضد آب است و می‌توان در کاربردهایی که نفوذ رطوبت از نگرانی‌های اصلی است مورد استفاده قرار گیرد. نفوذناپذیری بالای قیر ماستیک را می‌توان به چگالی بالای قیر آن نسبت داد. همان‌طور که می‌دانید قیر از فرآورده‌های پالایش نفت خام است و به عنوان عامل اتصال در محصولات مبتنی بر آسفالت استفاده می‌شود. چگالی قیر در آسفالت ماستیک در حدود دوبرابر آسفالت بتنی است. این ویژگی موجب شده‌است تا ذرات به یکدیگر نزدیکتر باشند و مانع از نفوذ آب شوند. این آسفالت‌ها مزیت‌های بسیاری را برای مالکان و سازندگان به ارمغان آورده‌اند. آن‌ها در برابر آب و بسیاری از مواد شیمیایی نفوذناپذیرند، از سویی دیگر دربرابر آسیب‌های ناشی از حشرات و آفات مقاومت بالایی دارند. مقاوت و دوام بالای این آسفالت‌ها از دیگر مزیت‌های آن‌ها محسوب می‌شود. انتظار می‌رود کاربرد آسفالت‌های ماستیک‌ تا چندین دهه ادامه یابد. همانند دیگر آسفالت‌ها، این آسفالت‌ها نیز از نوع نسوز هستند و دارای قابلیت بازیافت می‌باشند که این ویژگی به جلوگیری از اثرات زیست محیطی منفی کمک بسیاری خواهد کرد. یکی از معایب اصلی این آسفالت‌ها آن است که از مواد نفتی و عموما در قالب قیر تشکیل شده‌اند. قیر به مرور زمان نه تنها بوی مضر و نامطبوعی خواهد داشت بلکه گازهای خطرناکی را تولید خواهد کرد. در نهایت باید گفت به جهت لزوم حفظ دمای بالا در هنگام پخش کردن این آسفالت‌ها همانند دیگر آسفالت‌ها کارکردن با آسفالت‌های ماستیک بسیار سخت خواهد بود. منبع: bitumen price
  5. قیر از تمدن بشر قدمت بیشتری دارد. اگرچه اکنون در جاده‌ها و محصولات در پالایشگاه‌های بزرگ، پیچیده و مدرن همراه شده است، قیر طبیعی خیلی پیشتر از این در میان صحراهای شنی سرزمین‌های عربی یافت شده بود. قیر طبیعی و نفت سنگین با نفت سبک، در ویسکوزیته بالا (مقاومت در برابر جریان) در دمای مخزن، تراکم بالا و محتویات مانند نیتروژن، اکسیژن، ترکیبات گوگرد و آلاینده‌های فلزات سنگین تفاوت دارند. آن‌ها شبیه نفت سبک پالایش شده هستند.بیشتر نفت سنگین در لبه‌های حوضه زمین شناسی یافت شده و تصور می‌شود باقیمانده نفت سبک سابق است که جرم مولوکولی اجزای آن توسط باکتری، شستشوی آب و تبخیر تنزل یافته است. قیر طبیعی خصوصیات نفت سنگین را شامل می‌شود اما متراکم‌تر و چسبناک‌تر است. قیر طبیعی همان نفت است که ویسکوزیته آن بالاتر از 10000CP است. آسفالت طبیعی (یا قبر)، نشت نفت و نفت مایع در خاورمیانه، مخصوصا در رشته کوه زاگرس، نشان از گستردگی فراوان دارد. مردمان باستان شمال عراق، جنوب غربی ایران و نواحی دریای مرده از قیر طبیعی بطور گسترده استفاده می‌کردند. شواهد این استفاده‌های پیشین به تازگی در صحرای سوریه به ثبت رسیده است. منابع قیر طبیعی در بسیاری از کشورها گزارش شده است اما بخصوص در مقادبر بسیار زیاد در کانادا یافت شده است، ذخایر بزرگ دیگر را قزاقستان و روسیه دارا می‌باشند. ذخیره نفت زمین بیشتر از ۲ تریلیون بشکه (۳۲۰ میلیارد متر مکعب) تخمین زده شده که ذخایر کشف نشده را هم شامل می‌شود. دخایر کشف شده از قیر تقریبا ۱۰۰ میلیارد بشکه است و ذخایر قیر طبیعی 249.67Gbbl در زمین تخمین زده شده که ۷۰/۶ درصد آن در آلبرتای کاناداست. در سال‌های اخیر ایران به صادرکننده اصلی گیلسونات (آسفالت طبیعی) به هند، چین و دیگر کشورهای منطقه شده است. ایران دارای برخی از معادن غنی گیلسونات است که در صنایع شامل ساخت و ساز جاده‌ها، صنایع رنگ، پولیش و عایق مخازن، لوله و فالب استفاده می‌شود. گیلسونات برای سخت کردن محصولات نفتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و براختی به شکل پودر در می‌آید. منبع: bitumen supplier
×
×
  • جدید...