رساله:ایستگاه آتشنشانی
تبلیغات



جملات کاربران:
برخی از محصولات فروشگاه نواندیشان
رساله:ایستگاه آتشنشانینقشه gis تهران رساله:ایستگاه آتشنشانینقشه gis اصفهان رساله:ایستگاه آتشنشانینقشه gis شیراز
رساله:ایستگاه آتشنشانینقشه gis بلوک های آماری 1390 تهران رساله:ایستگاه آتشنشانینقشه GIS پهنه بندی 1390 تهران رساله:ایستگاه آتشنشانینقشه gis معابر 1390 تهران با جزئیات کامل و اطلاعات تفصیلی
رساله:ایستگاه آتشنشانیطرح و نقشه و پاورپوینت معماری رساله:ایستگاه آتشنشانینقشه ها و طرح های شهرسازی رساله:ایستگاه آتشنشانیمحصولات آموزشی
رساله:ایستگاه آتشنشانیطرح تفصیلی تهران و سایر شهرها رساله:ایستگاه آتشنشانیالگوی توسعه مناطق تهران رساله:ایستگاه آتشنشانیطرح جامع شهری و طرح جامع گردشگری

جديد ترين اطلاعیه های انجمن نواندیشان و اخبار همایش ها و مطالب علمی را از این پس در کانال تلگرام نواندیشان دنبال کنيد

درخواست و دانلود مقالات علمي رايگان | فهرست آموزش های گروه انقلاب آموزشی | مسابقات تالارها | ترجمه مقالات تخصصی با قیمت دانشجویی
صفحه 1 از 4 1234 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 35

موضوع: رساله:ایستگاه آتشنشانی

  1. #1
    رساله:ایستگاه آتشنشانی

    تاریخ عضویت
    10-06-2011
    نوشته ها
    12,688
    مهندسی معماری
    معماری
    امتياز طلايي
    38
    سپاس
    7,461
    7,313 سپاس در 2,257 پست
    امتياز:55848Array


    پیش فرض رساله:ایستگاه آتشنشانی

    در ادامه ی تاپیک دیگه ام([میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ])
    که مطالبی رو در فالب آموزشکده ی معماری در اختیارتون قرار می دم در این تاپیک در مورد ایستگاه آتشنشانی مطالبی رو در قالب رساله بهتون ارائه می دم امیدوارم مفید باشن.

    نکته:دوستان برای ذکر این مطلب در تارنماهایی دیگه لطف کنن به مولف این تاپیک و تالار پیش روشون ارج بزارن و لینک این تارنما رو هم در پایان مطلبشون ذکر کنن.ممنونم


    فصل اول شناخت ،مطالعات معماری و برنامه ریزی طرح

    اهداف سازمان
    تاریخچه آتشنشانی
    تاریخپه آتشنشانی در ایران
    خلاصه ای از شرح موضوع
    نمودارهای درختی تعریف موضوع


    مکان یابی

    ضرورت امر مکانیابی
    تعاریف
    روشهاي‌ وزندهي
    مدل‌هاي‌ موجود تلفيق‌ نقشه‌ها
    بررسی و ارزیابی فاکتورهای مورد نیاز در مکان یابی ایستگاه های آتش نشانی
    تهیه اطلاعات مکانی وتوصیفی مود نیاز
    ارزیابی نتایج و ارائه پیشنهادات


    آشنایی با فضاهای طرح

    ریز فضاها
    اتاق اطلاعات و مخابرات
    آشیانه
    نمودار درختی فضاهای استراحتگاه
    نمودار درختی فضاهای عملیات-رییس ایستگاه
    دفاتر اداری
    آشپزخانه
    اتاق سخنرانی و کلاس درس
    ورزش
    کمک خانه رختکن خشک کن شستشو
    انبار عمومی
    میله فرود
    پارکینگ ها




    ...................................

    مقدمه

    آشنايي با سازمان آتش نشاني خدمات ايمني


    سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني ( با توجه به تعريف سازمان) سيستمي مــتشكل از اجزاء بهم پيوسته و مبتني بر نظم و انضباط است كه به منظور رسيدن به هدفهاي خاصي ايجادشده است، اين هدفها فلسفه وجودي سازمان را تشكيل مي دهند.سازمانهاي آتش نشاني در ايران معمولاً به شكل سازماني وابسته به شهرداري بوده و با شخصيت حقوقي مستقل و استقلال مالي و اداري درهر شهر تشكيل مي شوند. اين سازمان نيز مانند هر سازمان ديگر داراي وظايفي است كه عمده ترين آنها نجات جان افراد ، مهار و اطفاي آتش سوزيها ، حفاظت از سرمايه هاي ملي و ارائه آموزشهاي عمومي و تخصصي در جهت ارتقاء سطح فرهنگ ايمني شهروندان مي باشد.

    توسعه شهرنشيني و كاربرد تكنولوژي پيچيده در ايجاد امكانات شهري ، استفاده از تأسيسات عظيم و ساختمانهاي بلند و فعاليت مراكز اجتماعي و اقتصادي بزرگ ، توليد روزافزون محصولات مصرفي و سرمايه اي در مراكز صنعتي و توليدي ، بكارگيري مراكز بزرگ تخليه و نگهداري كالا و محصول، خطرات زيادي را به همراه دارد كه هر لحظه شهروندان را مورد تهديد قرار مي دهد.معمولاً سازمانها و مراكز ارائه خدمات ايمني و آتش نشاني ( كه با هدف ايمن سازي و محــافظت شهـرونـدان ايجاد شده اند) زماني وارد عمل مي شوند كه حريق يا حادثه اي اتفاق افتاده و شهروندان از كنترل و مهار آن ناتوان باشند.

    مديريت اين گونه حوادث كه ازتنوع بي شماري برخوردار هستند نياز به امكانات و تجهيزات پيچيده واطلاعات دقيقي از علوم و فنون مختلف دارد. مديران و مسئولين سازمان آتش نشاني بايستي دقيقاً از استانداردهاي ايمني و حفاظت از حريق آگاهي داشته و تجهيزات و ابزارلازم درارائه خدمات امدادي را در اختيار گرفته و بكارگيرند.وقوع حوادث و آتش سوزيها هر چند كوچك و جزئي باشد ( مثل نشت گاز، آتش سوزي يك خودرو يا سقوط يك درخت در خيابان ) سازمانهاي خدماتي و نيروهاي امدادي متعددي را به فعاليت وا مي دارد اين فعاليتها نياز به هماهنگي هاي قبلي دارد كه در شرح وظايف هر سازمان مطرح و شرايط لازم جهت ايجاد ارتباط و همكاري آنها تعريف شده است.سازمانها وارگانهايي كه درمواقع بروز حوادث و وقوع موارد اضطراري در سطح شهرها حضوري فعال دارند عبارتند از : سازمان آتش نشاني وخدمات ايمني ، واحدهاي اورژانس و بيمارستاني ، نيروهاي نظامي و انتظامي ، هلال احمر ، شهرداريها ، نيروهاي امداد شركت برق، آب ، گاز و …

    در كليه شهرهاي جهان سازمانهاي آتش نشاني ايجاد شده اند و هر يك از آنها با توجه به نظام سياسي و اجتماعي هر كشور در زير مجموعه يك وزارتخانه يا نهاد بزرگتر قرار دارند. سازمانهاي آتش نشاني موجود دركشورهاي مختلف هريك داراي قوانين و مقررات اداري مخصوص بخود بوده و با نظام خاصي اداره مي شوند ولي همه اين سازمانها داراي اهداف مشتركي هستند. در يك شهر بزرگ نيز ممكن است چندين واحد يا سازمان آتش نشاني وجود داشته باشد كه داراي مديريت و مقررات خاصي باشند كه ناشي از نظام حاكم برآنهاست . مثلاً سازمان آتش نشاني استان ، آتش نشاني فرودگاه ، پالايشگاه ، راه آهن ، نيروهاي نظامي ، صنايع و كارخانجات هر يك داراي سازماندهي خاصي هستد كه مربوط به مديريت آن مراكز است ولي آنچه مهم است هدف مشتركي است كه براي كليه اين سازمانها و موسسات تعريف شده است.

    هر چند اعضاي اين گروههاي امدادي شناخت نزديكي از يكديگر ندارند ولي با توجه به مهمترين اصل پذيرفته شده در فعاليتهاي گروهي يعني هماهنگي و همكاري با گروه و اطاعت از رهبري گروه و هدف مشتركي كه دارند در مواقع بروز حوادث و آتش سوزيهاي بزرگ دست دردست يكديگر با همكاري صميمانه به كنترل ، مهار و اطفاي حريق و حوادث پرداخته و در جهت ايجاد ايمني محيط و نجات آسيب ديدگان فعاليت مي نمايند.

    --------------------
    در این قسمت،بخش عمومی رساله رو در قالب یک فایل pdf در اختیارتون قرار می دم..البته پیشاپیش عذرخواهی می کنم که کمی برای تغییر فونت صفحه بندی عوض شده.

    در صورت لزوم در همین تاپیک اعلام بفرمایید تا فایل word آن را هم به اشتراک می زارم.

    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]
    ویرایش توسط Mohammad Aref : 24-06-2014 در ساعت 20:08
    حرفم را باور کن....

    مرگِ برگ...عروسی خاک است...
    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]



  2. # ADS
    Circuit advertisement
    تاریخ عضویت
    Always
    نوشته ها
    Many
    آفرینش گستر
     

  3. #2
    رساله:ایستگاه آتشنشانی

    تاریخ عضویت
    10-06-2011
    نوشته ها
    12,688
    مهندسی معماری
    معماری
    امتياز طلايي
    38
    سپاس
    7,461
    7,313 سپاس در 2,257 پست
    امتياز:55848Array


    پیش فرض

    اهداف سازمان

    سازمان آتش نشاني با يك هدف كلي كه استقرار ايمني پايدار در جامعه است ايجاد مي شود. اين هدف كلي با دستيابي به چند هدف جزئي تحقق مي يابد .
    اهداف جزئي اين سازمان عبارتند از :

    1 ) نجات جان انسانها، مهار و اطفاي آتش سوزي و حفاظت از ثروتهاي ملي در مقابل حريق و سوانح و عوارض ناشي از آن.

    2 ) برنامه ريزي و تعيين خط مشي درامور مربوط به آتش نشاني وخدمات ايمني .

    3 ) ارائه آموزشهاي لازم در امور آتش نشاني و خدمات ايمني در سطوح مختلف سازمان براي كاركنان و افراد خارج از سازمان طي برنامه هاي زمانبندي شده .

    4) ايجاد و توسعه ايستگاههاي آتش نشاني و بهره برداري از آنها .

    5 ) نظارت برعمليات موسسات و شركتهاي دولتي و خصوصي فعال در زمينه آتش نشاني و خدمات ايمني .

    6 ) انجام برنامه ريزي و تمهيدات لازم در جهت مقابله و كاهش آثار سوء ناشي از حوادث و سوانح طبيعي و غير طبيعي.

    7 ) نظارت و كنترل بر تحقق شرايط ايمني در ساختمانها و رعايت استانداردهاي لازم در تجهيز بناها در برا بر سوانح گوناگوني مثل زلزله ، سيل ، آتش سوزي و … .




    تاریخچه آتشنشانی

    امروزه در هيچ يك از كشورهاي جهان نمي توان شهر بزرگي يافت كه در آن براي پيشگيري و مبارزه با آتش تشكيلات آتش نشاني و ايمني وجود نداشته باشد
    دو سئوال اساسي در اين زمينه مطرح مي باشد كه عبارتند از :

    1- چه انگيزه اي يا عاملي موجب تشكيل و توسعه سازمان آتش نشاني شده است .

    2- چرا كشورهاي صنعتي پيشرفته توجه بيشتري به تشكيلات آتش نشاني داشته و همواره در صدد تكميل همه جانبه اين موسسه خدماتي بر آمده اند . در واقع سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني با حفاظت و صيانت از سرمايه هاي ملي در برابر آتش سوزي و حوادث مي تواند نقش مهمي را در توسعه اقتصادي كشور داشته باشد . بطور كلي قبل از آنكه بشر به آتش دسترسي پيدا كرده و از آن استفاده كند آثار و خطرات و آن را مشاهده كرد بعنوان مثال زماني كه در اثر اصابت صاعقه جنگل دچار آتش سوزي مي شد ، بشر اوليه مشاهده كرد كه در نتيجه آتش نور و حرارت توليد مي شود از طريق مرگ حيوانات مختلف كه در محاصره آتش قرار گرفتند و حوادث ديگر مواردي بود كه خطرات آتش از بدو پيدايش آن ثابت كرد ، بطور دقيق مشخص نيست كه انسان از چه تاريخي به آتش دست يافت .

    يكي از قديمي ترين نشانه ها در اين خصوص در سال 1919 در غار شوكتين بدست آمده ، استخوانهاي سوخته كه در اين غار واقع در نزديكي چين بدست آمد ثابت مي كند انسان چگونگي استفاده از آتش را مي دانسته است نشانه هاي ديگر نيز مانند غار كشف شده در دوردوني فرانسه كه بقاياي كوره ها و اجاقهاي اين غار نشان مي دهد كه هزاران سال قبل آتش مورد استفاده قرار مي گرفت .

    به هر ترتيب انسان به آتش دست يافت و از آن استفاده كرد و علاوه بر رفاه و آسايش حاصل از استفاده آن مانند نجات از تاريكي و سرما ، پخت و پز ، دور ساختن حيوانات وحشي و غيره به پيشرفت مهمي نظير ، ابزار سازي ، سفالگري وذوب فلزات نيز نائل شد .

    شهرهايي چون لندن ، توكيو ، نيويورك ، شيكاگو ، بالتيمور ، هامبورگ ، سانفرانسيسكو هنوز خاطره حريقهاي و حشت آور خود را از ياد نبرده اند . حريقهايي كه هر يك از اين شهرها را در معرض انهدام و نابودي كامل قرار داد و هنوز پس از گذشت سالها به عنوان يك فاجعه بزرگ از آن ياد مي شود .

    پس از آتش سوزي لندن ، زندانهاي انگليس مدتها مملو از بدهكاراني بود كه تمام دارائي خود را در اين حريق از دست داده ورشكست شده بودند و شايد تنها راه حلي كه به نظر مي‌رسيد ابداع بيمه آتش سوزي بود . بدين ترتيب خسارت ناشي از حريقهاي احتمالي بين گروه كثيري تقسيم شده و در نتيجه از ورشكست شدن افراد جلوگيري مي شد . اقدام به تاسيس بيمه آتش سوزي به مفهوم امروزي براي نخستين بار در 3 دسامبر 1591 در شهر هامبورگ آلمان صورت گرفت اين موسسه صندوق آتش سوزي هامبورگ نام داشت .

    در انگلستان بعد از حريق بزرگ لندن ، شركتهاي بيمه بشكلهاي مختلف درخصوص پيشگيري و اطفاء حريق شروع به فعاليت كردند . حريقهاي بعدي شركتهاي بيمه را در معرض خطر قرار داد . بهمين دليل در سال 1833 در لندن از ادغام واحدهاي آتش نشاني چند شركت بيمه سازمان واحدي بنام بنگاه ماشينهاي آتش نشاني اندن تاسيس شد . اين موسسه 80 نفر آتش نشان تمام وقت در اختيار داشت كه در 13 ايستگاه آتش نشاني خدمت مي كردند و در همين سالها نخستين تلمبه هاي بخار آتش نشاني اختراع شد .
    حرفم را باور کن....

    مرگِ برگ...عروسی خاک است...
    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]



  4. #3
    رساله:ایستگاه آتشنشانی

    تاریخ عضویت
    10-06-2011
    نوشته ها
    12,688
    مهندسی معماری
    معماری
    امتياز طلايي
    38
    سپاس
    7,461
    7,313 سپاس در 2,257 پست
    امتياز:55848Array


    پیش فرض

    تاریخپه آتشنشانی در ایران

    در بررسي اين مدارك به نظر مي‌رسد كه در سال 1221 حدوداً در 151 سال پيش هنگامي كه شهر تبريز در تصرف نيروهاي اشغالگر روسي قرار داشت اين كشور استعمارگر نه به اين دليل كه تصميم به ارائه خدمتي به مردم منطقه داشته باشد. بلكه فقط به جهت منافع اقتصادي، سياسي نيروهاي وابسته به خود، اقدام به ايجاد يك واحد آتش نشاني در اين شهر نمود. اين اولين واحد اطفايي حريق در كشور بود و همانطور كه تصور مي‌شود از يك هسته نظامي تشكيل شده است.

    اداره احتسابیه و شعبه تنظیف در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه وظیفه اداره احتسابیه، به نظافت شهر منحصر شد. از جمله آبپاشی خیابانهای خاکی شهر که توسط جمعی «سقا» به کمک مشکهای آب انجام می گرفت، تا مردم و رهگذران از گرد و خاک خیابانهای شهر در امان باشند. در سال 1328 هجری قمری، هنگام نیابت سلطنت عضدالملک قاجار، اولین بلدیه قانونی تهران به ریاست «دکتر خلیل خان اعلم الدوله ثقفی» تشکیل شد. یکی از مهمترین وظایف این بلدیه (شهرداری)، نظافت شهر به شمار می رفت که به خاطر خاکی بودن خیابانها، آبپاشی خیابانها از امور بدیهی آن بود. نکته قابل ذکر آن که در آن سالها چنانچه حریقی رخ می داد، همین مأموران نظافت و سقاها نیز با امکانات اندک خود که به هیچ وجه برای اطفاء حریق مناسب نبود، با آن مبارزه می کردند.

    بدیهی است در اکثر موارد تلاش آن بی نتیجه می ماند. در سایر شهرهایی که بلدیه در آنجا وجود داشت نیز همین رویه مرسوم بود.

    بلدیه تهران و تأسیس شعبه اطفائیه با شروع سلطنت پهلوی اول، تصمیم بر آن بود که شهرها به خصوص تهران، سر و سامان بگیرند و وضع آبرومندی پیدا کنند. در نتیجه «بلدیه» مورد توجه بیشتری قرار گرفت. در سال 1303 شمسی، بلدیه تهران یک دستگاه اتومبیل آبپاشی خیابانهای خاکی شهر تهیه کرده بود. از آن جایی که این کامیون به یک موتور پمپ مجهز بود، با تهیه چند متر لوله، یک سر لوله و چند شیر، از آن برای اطفاء حریقهای احتمالی نیز استفاده می شد. از آنجایی که شهر فاقد لوله کشی آب بوده از این تانکر برای آب فروشی به مردم نیز استفاده می شد. تا آن تاریخ تنها منبع تأمین آب آشامیدنی مردم تهران، جویهای روباز و به شدت آلوده ای بود که از کنار خیابانها می گذشت. به همین دلیل به تدریج تقاضا برای خرید آب بیشتر شد. بنابراین، تانکرهای دیگری نیز خریداری شد و افراد بیشتری نیز استخدام شدند. البته در کنار ارایه این خدمات، اطفاء حریق نیز به صورت وظیفه دوم، به عهده این افراد بود.

    با توسعه شهر بر تعداد حریقها افزوده شد، در نتیجه لازم بود که اداره مشخصی مسئول مقابله با این آتش سوزیها شود. بدین جهت در سال 1304 یا 1305، شالوده اداره آتش نشانی ریخته شد. این اداره که «شعبه اطفائیه» خوانده می شد، تحت سرپرستی بلدیه تهران در گاراژی به نام «حسینی» در خیابان چراغ برق (امیرکبیر)، سه راه امین حضور، تأسیس گردید. در آن سالها کفالت بلدیه به عهده شخصی به نام «سرهنگ کریم آقابوذر جمهری» بود. ریاست نظامی اداره اطفائیه به عهده یکی از افسران روس سفید (که به ایران پناهنده شده بود) به نام «کاپیتان ان، وربا» و ریاست فنی آن به عهده یک نفر آلمانی به نام «هانری فردریش دوئل» که از مکانیک های قشون بود، واگذار گردید.

    وسایل اصلی اطفاء حریق نیز همان وسایل آبپاشی خیابانها و آب فروشی بود که اکنون شامل چهار دستگاه اتومبیل لاستیک توپر با مارک «ان – ا – گ» می شد. تأمین افراد آتش نشان نیز، عده ای از شوفرهای مستعد قشون و گروهبان های قدیمی هنگ های بهادر و آهنین به این اداره منتقل شدند. گاهی اوقات، به خصوص در حریق های شدید، نیروهای امدادی سایر ارگانها مثل نظمیه (نیروی انتظامی) یا قشون (ارتش) نیز به کمک مأموران اطفائیه شهرداری آمده و در عملیات اطفایی شرکت می کردند.

    به عنوان مثال:

    وقوع حریق – سه ساعت قبل از ظهر امروز حریقی در عمارت مسکونی آقای ناصر ندامانی واقع در خیابان شاه آباد رخ داد. مأمورین نظمیه و بلدیه با جدیت فوق العاده به وسیله اتومبیل اطفائیه و وسایل دیگر مشغول خاموش کردن آن شده، در این بین یک دستگاه اتومبیل اطفائیه اداره قشونی نیز رسیده و پس از دو ساعت اشتعال و سوختن سقف و مقداری از دیوارها و قسمت عمده اثاثیه موفق به خاموش کردن آن و جلوگیری از سرایت به منازل دیگر گردیدند. آقایان کفیل بلدیه و ادیب السلطنه سرداری نیز در آنجا حضورداشته و با مأمورین کمک می نمودند. علت حریق هنوز معلوم نیست و گویا از آتش سیگاری بوده است.

    الزام به توسعه و تجهیز اطفائیه مسأله وقوع حریقهای شدید و کمبود امکانات مسوولان را واداشت تا به توسعه آتش نشانی بپردازند. لازم به تذکر است، از بدون تأسیس آتش نشانی به جای آن که با تجزیه و تحلیل مشکلات، مطالعه کافی و پیش بینی مسایل آتی، آتش نشانی طبق رویه مناسب توسعه یابد، این وقوع آتش سوزیهای شدید بود که تا مدتی فکر مسوولان وقت را متوجه تقویت و توسعه آتش نشانی آنهم در حد خرید چند دستگاه اتومبیل آتش نشانی می کرد.

    به هر حال در سال 1306، یکدستگاه و در سال 1307 چهار دستگاه اتومبیل اطفائیه با کلیه وسایل و لباس نسوز خریداری شد.

    در 8 مهر 1307 سالن سینمای مدرسه صنعتی واقع در خیابان لاله زار، که به نمایش فیلم برای بانوان اختصاصداشت، دچار حریق گشت. این آتش سوزی به سادگی شدت یافت و بناهای اطراف را نیز به خطر انداخت تا سرانجام توسط مأموران آتش نشانی شهرداری (اطفائیه بلدیه)، گردان مهندسی ارتش و پلیس اطفاء گردید.
    حرفم را باور کن....

    مرگِ برگ...عروسی خاک است...
    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]



  5. #4
    رساله:ایستگاه آتشنشانی

    تاریخ عضویت
    10-06-2011
    نوشته ها
    12,688
    مهندسی معماری
    معماری
    امتياز طلايي
    38
    سپاس
    7,461
    7,313 سپاس در 2,257 پست
    امتياز:55848Array


    پیش فرض

    خلاصه ای از شرح موضوع

    در اين رابطه ايستگاههاي آتشنشاني به پنج دسته يا نوع E و D ،C ،B ،A تقسيم مي شوند.


    ايستگاه نوع A (ایستگاه مادر)

    اين ايستگاه داراي گروه حريق، با فرماندهي جداگانه ،پرسنل مشخص و ورزيده و همچنين داراي تجهيزات نسبتاً کافی ميباشد.همچنين در اين ايستگاه، تجهيزات سنگين مانند جرثقيل، لودر، يدكش همچنين تجهيزاتي مانند اسنوکر و نردبان بلند استقرار دارند. اين نوع ايستگاه به عنوان تغذيه کننده انواع ايستگاههاي ديگر است.حداقل زمين با مساحت ۵٠٠٠ متر مربع و ٢٠٠٠ متر مربع زير بنا و تجهيزاتي مانند چهار دستگاه خودروي منبع دار براي ايستگاه نوع A آب و کف، دو دستگاه وانت حمل تجهيزات و موتور پمپ، يك دستگاه بالابر هيدروليكي، يك دستگاه خودروي نردبان دار، يك دستگاه خودروي پودرپاش، دو دستگاه خودروي سواري و يك دستگاه خودروي نجات در نظر گرفته ميشود.


    ايستگاه نوع B (ایستگاه اصلی)

    به ايستگاهي گفته مي شود که داراي گروه حريق با فرماندهي مشترك يا جداگانه در صورتي که هر گروه داراي پرسنلي جداگانه باشند و هر کدام وظيف هاي خاص دارند. حداقل ١۵٠٠ متر مربع زمين، ۶٠٠ متر مربع زيربنا و براي ايستگاه B تجهيزاتي مانند چهاردستگاه خودروي منبع دار آب و کف، دو دستگاه خودروي وانت حمل تجهيزات و موتور پمپ، يك دستگاه آمبولانس، دو دستگاه خودروي سواري و يك دستگاه خودروي ويژه نجات مورد نياز است.


    ايستگاه نوع C

    به ايستگاهي گفته ميشود که در آن يک گروه حريق با حداقل سه دستگاه خودرو که شامل يك دستگاه خودرو منبع دار آب و کف، يك دستگاه وانت حمل تجهيزات و موتور پمپ و يك دستگاه خودروي سواري و همچنين هزار متر مربع زمين و ٢٠٠ متر مربع زيربنا نياز درنظر گرفته ميشود.


    ايستگاه نوع D (ایستگاه فرعی)

    به ايستگاهي گفته مي شود که داراي يك دستگاه خودروي منبع آب با گنجايش چهار هزار ليتر آب و کف و تجهيزات اوليه مقابله با آتش پودر گاز شش کيلويي و ١٢ کيلويي و دي اکسيد کربن نه کيلويي باشد.


    ايستگاه نوع E

    به ايستگاهي گفته مي شود که تمام تجهيزات سنگين آتش نشاني در آنجا مستقر باشد و براي مواقع اضطراري از آنها استفاده شود.مثل هنگام آتش سوزي هاي بزرگ، سيل، زلزله و ... . اين ايستگاه همانند ساير ايستگاههاي آتش نشاني داراي فرمانده و معاون و ...مي باشد. تجهيزات سنگين شامل لودر، جرثقيل، بيل مكانيكي ، بالابر هيدروليكي و .... مي باشد.


    توزيع حداقل ايستگاه هاي آتشنشاني مورد نياز شهرهاي کشور با توجه به جمعيت شهري در نظام تقسيمات کشوري

    حرفم را باور کن....

    مرگِ برگ...عروسی خاک است...
    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]



  6. #5
    رساله:ایستگاه آتشنشانی

    تاریخ عضویت
    10-06-2011
    نوشته ها
    12,688
    مهندسی معماری
    معماری
    امتياز طلايي
    38
    سپاس
    7,461
    7,313 سپاس در 2,257 پست
    امتياز:55848Array


    پیش فرض

    نمودار درختی ایستگاه های آتش نشانی براساس نوع فعالیت





    نمودار درختی ایستگاه های آتش نشانی براساس مقیاس عمل





    نمودار درختی فضاهای تشکیل دهنده ایستگاه

    حرفم را باور کن....

    مرگِ برگ...عروسی خاک است...
    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]



  7. #6
    رساله:ایستگاه آتشنشانی

    تاریخ عضویت
    10-06-2011
    نوشته ها
    12,688
    مهندسی معماری
    معماری
    امتياز طلايي
    38
    سپاس
    7,461
    7,313 سپاس در 2,257 پست
    امتياز:55848Array


    پیش فرض

    مکان یابی

    مقدمه:

    سیاست کلی ایجاد ایستگاه های آتش نشانی در ایران سیاستی بدون برنامه خاص و مدون بوده است به گونه ای که برای ایجاد هر ایستگاه در محدوده های شهری مهمترین اصل خالی بودن زمین، بدون مالک بودن آن یا مواردی از این قبیل بوده است. این موضوع بر مکانیابی کلی ایستگاه ها در سطح شهرها تاثیرگذار بوده است.

    يکي از سامانه هايي که بواسطه فن آوري اطلاعات امروزه ظهور پيدا کرده است ، سامانه اطلاعات مکاني (gis) مي باشد.gis علاوه بر ايجاد، مديريت، پرس و جو، تجزيه و تحليل و نمايش داده هاي مکاني و توصيفي، مي تواند به عنوان يک سيستم پشتيبان تصميم گيري (dss) نيز در نظر گرفته شود. در واقع gis ميتواند از برنامه ريزي و تصميم گيري مديران حمايت و پشتيباني نمايد.

    از اين رو در دنياي امروز بدون استفاده از چنين فن آوريهايي عملا مديريت شهري(در اینجا مدیریت حوادث آتش سوزی) دچار اختلال هاي بزرگ و به شهر صدمات جبران ناپذيري وارد مي شود.


    ضرورت تحقیق:

    مجموعه بررسی ها و تجزیه و تحلیل های انجام شده در مورد حوادث آتش سوزی و نحوه عملکرد ایستگاه های آتشنشانی نشانگر آن است که محدودیت ها ونارسایی های عمده ای در مکان گزینی و عملکرد مطلوب ایستگاهها وجود دارد. این مشکلا ت و نارسایی ها را می توان به شرح زیر طبقه بندی کرد:


    • عدم انطباق مکان و شعاع پوشش ایستگاهها با کانون های بالقوه آتش سوزی




    • عدم تناسب تعداد ایستگاهها با تعداد جمعیت تحت پوشش




    • عدم تناسب توزیع مکانی ایستگاهها با الزامات و بافت شهری




    • عدم تناسب توزیع مکانی ایستگاهها با استاندارد پوشش زمانی




    • ناکافی بودن تعداد ایستگاهها نسبت به هردو معیار جمعیت و مساحت شهرها




    با توجه به اهمیت این موضوع ومشکلات موجود، در این تحقیق سعی شده با استفاده از متدهای جدید و در نظر گرفتن معیارهای کاربردی ازمیزان این مشکلات کاسته شود.
    حرفم را باور کن....

    مرگِ برگ...عروسی خاک است...
    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]



  8. #7
    رساله:ایستگاه آتشنشانی

    تاریخ عضویت
    10-06-2011
    نوشته ها
    12,688
    مهندسی معماری
    معماری
    امتياز طلايي
    38
    سپاس
    7,461
    7,313 سپاس در 2,257 پست
    امتياز:55848Array


    پیش فرض

    تعاریف

    مکانیابی:

    فعالیتی است جهت انتخاب مکانی مناسب برای کاربردخاص، که قابلیتها و توانایی های یک منطقه را از لحاظ وجود زمین مناسب و کافی و نیز ارتباط آن کاربری خاص با کاربری های شهری را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد.


    شعاع عملکرد:

    حداکثرمسافتی است که یک خودرو آتشنشانی ظرف مدت 5 دقیقه می تواند طی کند.


    فرایند تحلیل سلسله مراتبی
    (AHP):

    این فرایند گزینه های مختلف را در تصمیم گیری دخالت داده و امکان تحلیل حساسیت روی معیارها و زیرمعیارها را دارد. علاوه بر این برمبنای مقایسه زوجی بنا نهاده شده که قضاوت و محاسبات را تسهیل می کند. همچنین میزان سازگاری و ناسازگاری تصمیم را نشان می دهد که از مزایای ممتاز این تکنیک در تصمیم گیری چندمعیاره می باشد.


    روشهاي‌ وزندهي
    :

    در حالت‌ كلي‌ وزن‌ دهي‌ فاكتورها مي‌تواند با استفاده‌ از دانش‌ كارشناسي‌ Driven Knowledge))، داده‌ ـ مبنا (Data Driven) يا تركيبي‌ از آنها صورت‌گيرد. در روش‌دانش‌ كارشناسي‌، از تجربه‌ و دانش‌ كارشناسان‌ متخصص‌ در زمينه‌ كاربرد مورد نظرجهت‌ وزن‌ دهي‌ به‌ فاكتورها استفاده‌ مي‌شود. برخي‌ از روشهاي‌ وزندهي‌ كه‌ بطور كلي‌ در تصميم‌گيري‌هاي‌ چندمعياره‌ و با استفاده‌ از دانش‌ كارشناسي‌ صورت‌ مي‌گيرد، عبارتند از:

    متد Rankingکه درآن وزن‌دادن به‌ معيارها براساس‌ نظرتصميم‌ گيرنده‌ مي‌باشد، متد‌ Ratingکه‌تصميم‌ گيرنده‌ وزن‌ معيارها را بر اساس‌ يك‌ مقياس‌ از پيش‌تعيين‌ شده‌، تخمين‌ می زند و روش‌ مقايسه زوجيpair Wise Comparison) (، که بخشي‌ از روش‌AHP است‌. در روش‌ وزندهي‌ مقايسه‌ زوجي‌، معيارها دو به‌ دو با يكديگر مقايسه‌ شده‌ و اهميت‌ آنها نسبت‌ به‌ يكديگر تعيين‌ مي‌گردد. سپس‌ يك‌ ماتريس‌ ايجاد ميشود كه‌ ورودي‌ آن‌ همان‌وزنهاي‌ تعيين‌ شده‌ و خروجي‌ آن‌ وزنهاي‌ نسبي‌ مربوط‌ به‌ معيارهاست‌. اين‌ روش‌وزندهي‌ داراي‌ سه‌ گام‌ اساسي‌ است‌ كه‌ عبارتند از: ايجاد ماتريس‌ مقايسه‌ زوجي‌، محاسبه‌وزن‌ معيارها و برآورد نسبت‌ سازگاري‌


    5) مدل‌هاي‌ موجود تلفيق‌ نقشه‌ها :

    مدل هاي موجود تلفيق نقشه به شرح زير مي باشد :

    مدل‌ منطق‌ بولين‌ (Boolean Logic Model) :

    در اين‌ مدل‌ به‌ ازاء هر فاکتور، يك‌ نقشه‌ ورودي ايجاد مي گردد. مقدار يک‌ نشان دهنده‌ مناسب‌ بودن‌ و مقدار صفر نشان‌ دهنده‌ نامناسب‌ بودن‌ موقعيت‌ مكاني‌ آن‌ پيكسل‌ مي‌باشد. سپس‌ نقشه‌هاي‌ ورودي‌ با استفاده‌ از عملگرهاي‌ بولين‌ AND يا OR با يكديگر تلفيق‌مي‌شوند و يك‌ نقشه‌ خروجي‌ باينري‌ به‌ وجود مي‌آورند. اگر تلفيق‌ نقشه‌ها با استفاده‌ ازعملگر AND انجام‌ گرفته‌ باشد، پيكسلهاي‌ حاوي‌ ارزش‌ 1 در نقشه‌ خروجي‌، مكانهايي‌ رانشان‌ مي‌دهد كه‌ كليه‌ معيارهاي‌ مربوط‌ به‌ كاربرد مورد نظر را تأمين‌ مي‌نمايند و درصورتيكه‌ نقشه‌هاي‌ ورودي‌ با استفاده‌ از عملگر OR تركيب‌ شوند، پيكسلهاي‌ حاوي‌ارزش‌ 1 در نقشه‌ خروجي‌، مكانهايي‌ را مشخص‌ مي‌كند كه‌ يك‌ يا چند معيار در آنها صدق‌مي‌كند.


    مدل‌ همپوشاني‌ شاخص‌ (
    Index Overlay Model) :

    انجام‌ مدل‌ همپوشاني شاخص‌ به‌ دو روش‌ امكان‌پذير است‌. در هر دو روش‌ ابتدا به‌ تمامی‌فاكتورهاي‌ مؤثر، بر اساس‌ اهميت‌ نسبي‌ و با توجه‌ به‌ نظرات‌ كارشناسي‌، وزني‌ اختصاص‌داده‌ مي شود. اين‌ وزنها بصورت‌ اعداد صحيح‌ مثبت‌ يا اعداد حقيقي‌ در يك‌ بازه‌ مشخص‌،تعيين‌ مي‌شوند. در روش‌ اول‌ نقشه‌هاي‌ ورودي‌ فاكتورها، همانند روش‌ بولين‌ بصورت ‌باينري‌ هستند. در اين‌ روش‌ هر نقشه‌ فاكتور يك‌ عامل‌ وزني‌ منفرد دارد و براي‌ تركيب‌ بانقشه‌هاي‌ ديگر، فقط‌ در عامل‌ وزني‌ خودش‌ ضرب‌ مي‌شود. . اهميت‌ كلاسهاي‌ مختلف ‌موجود در يك‌ نقشه‌ فاكتور، در روش‌ اول‌ يكسان‌ در نظر گرفته‌ مي شود. روش‌ دوم‌ انعطاف‌ پذيري‌ بيشتري‌ نسبت‌ به‌ روش‌ اول‌ دارد. در اين‌ روش‌ علاوه‌ بر اينكه ‌به‌ هر يك‌ از نقشه‌هاي‌ ورودي‌ وزني‌ اختصاص‌ مي‌يابد ، به‌ هر يك‌ از كلاسها و واحدهاي‌مكاني‌ موجود در هر نقشه‌ فاكتور نيز ، بر اساس‌ اهميت‌ نسبي‌ و نظرات‌ كارشناسي‌ وزني‌منتسب‌ مي‌شود. بعبارتي‌ كلاسهاي‌ مختلف‌ موجود بر يك‌ نقشه‌ واحد ، داراي‌ وزنهاي ‌متفاوت‌ هستند.


    مدل‌ منطق‌ فازي (
    Fuzzy Logic Model) :

    منطق‌ فازي‌، در واقع‌ توسعه‌ يافته‌ منطق‌ بولين‌ است‌. در منطق‌ فازي‌، ميزان‌ عضويت‌ يك‌ عنصر در يك‌ مجموعه‌ ، با مقداري‌ در بازه‌ يك‌ (عضويت‌ كامل‌) تا صفر (عدم‌ عضويت‌ كامل‌) تعريف‌مي شود. انواع عملگر هاي فازي عبارتند از عملگر اشتراك‌ فازي‌ (Fuzzy AND) ، عملگر اجتماع‌ فازي‌ (Fuzzy OR) ، عملگر ضرب‌ فازي‌ (Fuzzy Algebraic product) و عملگر جمع‌ فازي‌ (Fuzzy Algebraic Sum) .
    حرفم را باور کن....

    مرگِ برگ...عروسی خاک است...
    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]



  9. #8
    رساله:ایستگاه آتشنشانی

    تاریخ عضویت
    10-06-2011
    نوشته ها
    12,688
    مهندسی معماری
    معماری
    امتياز طلايي
    38
    سپاس
    7,461
    7,313 سپاس در 2,257 پست
    امتياز:55848Array


    پیش فرض

    بررسی و ارزیابی فاکتورهای موردنیاز در مکانیابی ایستگاههای آتشنشانی:

    جمعیت :

    تراکم جمعیت از عوامل اصلی موثر در نحوه استقرار ایستگاهها و برنامه ریزی های مربوطه می باشد. در مناطقی از شهر که تراکم جمعیتی در سطح بالایی قرار دارد احتمال وقوع حریق بیش از مناطق با تراکم جمعیت کم است. بنابراین برنامه ریزی مراکز آتشنشانی باید بر حسب تراکم جمعیت در مناطق مختلف شهری صورت گیرد.

    استانداردهای جهانی برای هر 50000 نفر جمعیت یک ایستگاه را پیش بینی کرده اند. علت چنین انتخابی براساس تجربیات بوده است. بنابراین سعی شده است در قسمت عملی کار مناطق با جمعیت بالاتر با وزن بیشتری در تحلیل نهایی در نظر گرفته می شوند.


    مساحت و شعاع پوشش:

    مساحت مناطق مختلف شهری و شعاع عمل ایستگاههای آتشنشانی در برنامه ریزی استقرار ایستگاهها از عوامل عمده به حساب می آید. استانداردهای جهانی شعاع 5 کیلومتر را برای ایستگاه پیش بینی می کنند و از طرف دیگر زمان رسیدن به مکان آتش سوزی را 3-5 دقیقه در نظر گرفته اند.

    برای دستیابی به استاندارد3-5 دقیقه باید محدوده حوزه استحفاظی ایستگاهها را کاهش داد در نتیجه با سرعت بین 30-40 کیلومتر در ساعت، خودروهای امدادی در هر دقیقه بین500-670 متر را طی می کنند که با احتساب هدر رفتن یک دقیقه برای رسیدن پیام آتش سوزی به ایستگاه و خروج ماشینها از ایستگاه در 4 دقیقه باقیمانده، نیروهای آتشنشانی فاصله ای به طول 2-2/7 کیلومتر را پوشش می دهند. مساحت چنین ناحیه ای بین 12/5-23 کیلومتر خواهد بود.


    شبکه ترافیک:

    سیستم حمل و نقل شهری و شبکه ترافیک یکی دیگر از عوامل موثر بر مکانیابی ایستگا های آتشنشانی است. عواملی چون عرض خیابانها ، کیفیت و حجم ترافیک، یکطرفه بودن خیابان وغیره در چگونگی محل استقرار ایستگاهها موثرند.

    محل مناسب معمولا درمحل تلاقی چند خیابان ودر نقاطی تعین می شود که حجم ترافیک مانع یا کند کننده حرکت خودروها و اکیپ آتشنشانی نگردد. خیابانهای یکطرفه یا خیابانهایی که وسایل نقلیه سنگین و کندرو از آنها عبور کنند، از عوامل کند کننده حرکت خودروهای آتشنشانی است.قرارگیری ایستگاهها در مجاورت بزرگراهها و خیابانهای اصلی درجه یک به ویژه تقاطع های اصلی از عوامل مثبت مکانیابی خواهد بود.


    کاربری اراضی:

    کاربری های مختلف آسیب پذیری های متفاوتی در مقابل آتش سوزی دارند. کاربری های مسکونی همیشه بیشترین آسیب پذیری را در مقابل حوادث آتش سوزی داشته اند. کاربری های تجاری و صنعتی و تولیدی بعد از کاربری مسکونی به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند. تراکم جمعیت و شبکه حمل و نقل شهری در رتبه های بعدی قرار می گیرند. ابن امتیازات به عنوان ارزشهای هرکاربری در وزن دهی آنها در مکان گزینی ایستگاهها به کار گرفته خواهند شد و یکی از با اهمیت ترین معیارها در تعیین محل استقرار ایستگاهها می باشد. در مورد کاربری های تجارتی، صنعتی وانبارها به علت وجود مواد قابل اشتعال معمولا بیش از سایر کاربری ها در معرض خطر آتش سوزی قرار دارند. قرارگیری کاربری های خدمات شهری مثل بیمارستانها ، مدارس و ادارات دولتی همگی از مجموعه کاربری هایی خواهد بود که در ساعاتی از روز با پیک ترافیکی روبه رو هستند. بنابراین برای مجاورت ایستگاه با چنین کاربری هایی باید محدودیت های فاصله ای قائل شد.


    پتانسیل خطر:

    بررسی پتانسیل و ریسک خطردر مناطق مختلف شهری بر اساس بررسی میزان تعداد و تکرار حوادث در مناطق مختلف به مشخص شدن نقاط آسیب پذیر در حوادث آتش سوزی و مکانهای با پتانسیل بالای خطر منجر خواهد شد. مکان ایستگاهها باید به سمت به سمت چنین مناطقی کشش بیشتری داشته باشد.
    حرفم را باور کن....

    مرگِ برگ...عروسی خاک است...
    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]



  10. #9
    رساله:ایستگاه آتشنشانی

    تاریخ عضویت
    10-06-2011
    نوشته ها
    12,688
    مهندسی معماری
    معماری
    امتياز طلايي
    38
    سپاس
    7,461
    7,313 سپاس در 2,257 پست
    امتياز:55848Array


    پیش فرض

    مطالعه موردی:

    منطقه شش تهران به6 ناحیه تقسیم شده است که نواحی یک وسه آن مورد بحث این تحقیق است. در منطقه شش تهران فقط دو ایستگاه آتشنشانی به شماره های 18و 40 قرار دارند. ایستگاه شماره 18 در خیابان حافظ، چهار راه کریم خان و ایستگاه شماره 40 نیز در میدان انقلاب و در تقاطع خیابانهای کارگر شمالی و ادوارد براون قرار دارد. این دو بخش فقط بخش جنوبی و مرکزی منطقه شش شهرداری تهران تحت پوشش قرار می دهند و ایستگاههای دیگری که در خارج از حوزه منطقه 6 قرار دارند سرویس دهی باقی منطقه را بر عهده گرفته اند. در ناحیه مورد مطالعه فقط ایستگاه شماره 18وجود دارد.






    مراحل اجرای کار:
    مراحل انجام این کار را می توان در فلوچارت زیر خلاصه نمود:

    حرفم را باور کن....

    مرگِ برگ...عروسی خاک است...
    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]



  11. #10
    رساله:ایستگاه آتشنشانی

    تاریخ عضویت
    10-06-2011
    نوشته ها
    12,688
    مهندسی معماری
    معماری
    امتياز طلايي
    38
    سپاس
    7,461
    7,313 سپاس در 2,257 پست
    امتياز:55848Array


    پیش فرض

    تهیه اطلاعات مکانی وتوصیفی مود نیاز:

    در اين مرحله اقدام به تهيه نقشه 1:2000 سال 1384از منطقه ي 6 تهران با فرمت Dgnاز سازمان نقشه برداري كشورشد، همچنين اطلاعات کاربری اراضی و جمعيتی این محدوده از شهرداری منطقه ی 6 و لیست ایستگاههای آتشنشانی موجود از ستاد فرماندهی آتشنشانی تهران، جمع آوري گرديد.


    ایجاد لایه های موردنیاز درArcGIS9:

    از نقشه 1:2000 سازمان نقشه برداري کشور،لايه هاي خیابان ها و معابر اصلی ، بلوکهاي ساختماني، مراکز مذهبی، درمانی وآموزشی استخراج شد و عمليات مربوط به آماده سازي داده ها براي ورود به سيستم GIS انجام گرفت.همچنين با توجه به نيازهاي اين تحقيق و اطلاعات توصيفي بدست آورده شده(از قبیل جمعیت و کاربری های اراضی)، براي هر لايه اطلاعاتي جدول توصيفي آن نيز طراحي و در نهايت اين لايه هاي اطلاعاتي به عنوان کلاس هاي عارضه در فرمت Personal Geodatabase نرم افزار ArcGIS9 ايجاد گرديد.


    تهيه نقشه هاي فاکتور 1 و طبقه بندي مجدد(Reclassification) داده ها:

    در اين تحقيق فاکتور های معابر اصلی، محدوده های مسکونی، مراكز تجاري، مذهبی، اداری، درمانی و آموزشی براي مدلسازي احداث مکانهای مناسب ایستگاه های آتشنشانی بررسي گرديده است.


    براي هر يک از عوارض نام برده شده نقشه فاصله ای 2 تهیه گردید. سپس هر یک از نقشه ها به چند کلاس طبقه بندي شده و با توجه به اهميت هر يک از کلاس ها ارزشي بين 1 (بدترين ارزش) تا 10 (بهترين ارزش) به آنها داده شد.(ایستگاه های آتشنشانی باید به عوارض مسکونی، تجاری، اداری و خیابان های اصلی نزدیک و به مراکز آموزشی، درمانی ومذهبی دور باشند.)
    نمونه هایی از نقشه های فاصله، طبقه بندی مجدد شده در شکلهای 1 تا 3 آمده است.


    1-نقشه فاکتور هر عامل نشان دهنده مکان هاي مختلف از نظر بهينگي در احداث مکان جديد مي باشد. مقدار هر واحد پيکسل بر روي آن ميزان مناسب بودن آن مکان براي ساخت محل جدید از ديدگاه فاکتور مورد نظرمی باشد .


    2– نقشه فاصله معمولاً برای لایه ها ی برداری ایجاد می گردد . خروجی این عملگر می تواند یک لایه رستری باشد که مقدار اختصاص یافته به هر یک از پیکسل های آن نشان دهنده فاصله پیکسل مورد نظر تا نزدیکترین عارضه موجود در لایه برداری می باشد.
    حرفم را باور کن....

    مرگِ برگ...عروسی خاک است...
    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]



صفحه 1 از 4 1234 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

Bookmarks

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •